Svårt med Nexus 7-montering

Carl

Aktiv medlem
Jag har bytt växelhandtag (Shimano SL7S20) på min Nexus 7 växlade pendlarhoj (cjnx10 tror jag växeln heter). De 101 mm vajerutstick ur höljet i växeländen som angavs stämde inte riktigt, det borde varit mer.

Nu får jag växel 4 lr 5 på handtagets 1 och 7e växeln på handtagets 3. :)

Jag kan ju testa att lägga på cm för cm men det är lite jobb att skruva åt stoppet och montera på växeln + att vajern deformeras av alla försök så om någon har någon hjälp på vägen vore jag tacksam!

:)

Några saker som brukar vara fel när det är som du beskriver:

- Inte korrekt ihakad ände.
- Vajern ligger fel och inte i sitt rätta spår.
- Höljesänden/plastdistansen sitter inte rätt i mothållet som sticker fram.
- Monteringskitet som sitter fast på navet är inte korrekt installerat.
- Om du har versionen med gumminoodle och plasthylsa över höljesändan, har du räknat ifrån denna eller ifrån höljesändan?

Edit: stavning.

Senast ändrad:
Har du provat med "sök", googlesök av sajten med sökord "Nexus 7"? Känns som det kommer upp ganska mycket matnyttigt. Bara ett första tips utan att veta hur mycket du forskat redan.

Tack Jon, det är en tramsgummiplastbit vid änden på höljet, men jag kan för min värld inte tro att den bygger så mycket så växlarna hoppar 4 steg.

Men det är väl ett sätt att försöka ta ett mått och lägga till de 101 mm.

Tack för tipset. :)

Pröva med 111 mm. Funkade på min.

Edit, längden hänger ju på om ramtillverkaren har monterat vajerhöljstoppet så som Shimano tycker eller så som kanske någon annan tycker. SRAM tillverkar ju också växelnav, exempelvis.
På min gamla BT vinterpendel gäller som ovan, 111 mm.

Senast ändrad:
Inget konstigt beteende alls. Växlarna hoppar inte säkert stegvis, pga att det kan vara olika planetväxlar som hamnar fel. Det kan m a o bara vara frågan om en mindre justering åt något håll som behövs.

Det finns markeringar som ska ligga mot varann, googla.

Skitväxel. Nu satte jag skruvstoppet längst ut på vajern ändå räcker det inte. Höljet är för långt och måste kapas.

Men höljet kan bara göras i handtagsänden, där plasthylsan sitter. Och nu är vajern så stukad så den får jag aldrig genom höljet.

Åter hemma från Biltema (ja jag ville gärna få det fixat ikväll) Så monterar jag Biltemas 180cm-vajer. Den är ännu kortare.

:(

Det är nu jag kommer på att jag har ett gäng 2,5m Nokon-vajrar liggandes och vips så funkar allt skitbra.

Om någon hittar den här tråden och har samma problem, PM:a mig så jag kan ta av vajern och mäta hur lång den ska vara.

Jag bumpar den här tråden. Jag hade av mitt bakhjul för att tvätta det och var lite för högmodig då jag monterade loss det. Hade inte riktigt koll på hur delarna satt ihop innan jag tog loss hjulet och nu får jag inte ihop det. Jag tog även av den s.k. "kassetten", eller växelföraren, och ytterligare ett par muttrar/brickor för att kunna tvätta kassetten och drevet ordentligt.

Jag har ägnat ett par timmar åt att söka efter någon bra video som förklarar hur man monterar på kassetten på navet. Efter att ha kikat igenom ett tiotal videos hittade jag en på engelska (nedan), men jag får inte de gula markeringarna att linjera på det sättet som visas i videon. Är det någon som känner till någon riktigt bra instruktion för hur man monterar kassetten (bild 1)?

Bild 1: Från videon jag kikat i (se nedan)
1714135288349.png

Video:

Bild 2: Mitt nav utan kassetten/växelföraren
IMG_3105.JPG

Bild 3: Med kassetten så att den passar i spåren för kuggarna på kugghjulet med 6 tänder (bild 2). Obs! Jag kan inte få den gula pricken att linjera med någon av de gula pilarna såsom i videon. Inte heller om jag försöker vrida på kugghjulet (bild 2). Kugghjulet går att vrida 1/6 varv. Det är ingen återfjädring i kugghjulet, vilket jag har för mig att det ska vara. Men jag kan ha fel.
IMG_3103.JPG

Tacksam för tips om någon har något.

En försvårande omständighet är att dessa Nexus 7 tycks ha markeringarna på olika ställen. Jämför t.ex. bilden (bild 1) från en annan instruktionsvideo jag nyss hittade med bilden (bild 2) på min kassett. Lätt förvirrande. Jag får försöka bortse från markeringarna och se hur de olika delarna är vridna i förhållande till varandra.

Bild 1: Bild ur video #2.
1714136911229.png

Bild 2: Min kassett
IMG_3106.JPG

Video #2:

Det finns mer än en version av mojängen. Jag hade ett helvete med en äldre version. Är det nu löst så skit samma. Annars står det artikelnummer på nån av plåtarna. Jag minns inte i efterhand vad som skilde men jag hittade rätt instruktion

växelmekanismen kan sättas ihop rätt eller 180 gr fel. inte så många felmöjligheter således.

värre är att det finns två varianter av mekanismen.

som jonte också skriver. och någon kassett är det inte frågan om

Nu funkar det iaf. på cykeln. Fick alla växlar att lira som de ska. Får kolla era svar närmare, senare. Måste iväg till min LBS och Biltema innan de stänger. ?

Har du kollat Shimano Dealer's Manual för ditt nav? De tycker jag brukar vara bra
Tack för tipset! Jag hade inte en tanke på det, trots att jag använt motsv. manualer för en annan produkt. Det brukar kunna vara lite svårt att hitta rätt, och framför allt att ta reda på vilken produkt och version det är man har, men ska helt klart gå dit igen och botanisera och se vad jag kan hitta för dokument till mitt Nexus-nav.
Det finns mer än en version av mojängen. Jag hade ett helvete med en äldre version. Är det nu löst så skit samma. Annars står det artikelnummer på nån av plåtarna. Jag minns inte i efterhand vad som skilde men jag hittade rätt instruktion
Kan tänka mig det. Är inte helt lätt att hitta rätt artikelnr/version och sedan hitta motsv. dokument på nätet.
växelmekanismen kan sättas ihop rätt eller 180 gr fel. inte så många felmöjligheter således.

värre är att det finns två varianter av mekanismen.

som jonte också skriver. och någon kassett är det inte frågan om
Kan tänkas att jag vänt mekanismen 180 grader fel några gånger då, innan jag träffade rätt. Bara två varianter? Jag använde ordet kassett då jag inte visste vad det heter på svenska. I ett par videos på engelska har de använt namnet "gear cassette" för mekanismen som ligger utanför drevet.

det finns fler utföranden än två, men mekaniskt sett lär det vara två olika infästningar. en gammeldags cykelmek jag ibland frekventerar säger sig på det sättet ha mött två varianter, och detsamma gäller för min egen del.

det kan vara svårare få till passningen när ett falsat drev är vänt utåt, som på din bild. vanligare är att vända drevet åt andra hållet.

det här navet är en riktig arbetshäst, sköter sig i decennier utan uppmärksamhet. har mest gamla versioner på familjens cyklar, men köpte ett nytt nav och ekrade in på frugans vintercykel häromåret, det växlar verkligen som en dröm. inte för att de gamla på något sätt lämnar något att önska.

finns också i trådlös utgåva av navet, kan vara bra på en isärtagbar cykel.

det finns fler utföranden än två, men mekaniskt sett lär det vara två olika infästningar. en gammeldags cykelmek jag ibland frekventerar säger sig på det sättet ha mött två varianter, och detsamma gäller för min egen del.

det kan vara svårare få till passningen när ett falsat drev är vänt utåt, som på din bild. vanligare är att vända drevet åt andra hållet.

det här navet är en riktig arbetshäst, sköter sig i decennier utan uppmärksamhet. har mest gamla versioner på familjens cyklar, men köpte ett nytt nav och ekrade in på frugans vintercykel häromåret, det växlar verkligen som en dröm. inte för att de gamla på något sätt lämnar något att önska.

finns också i trådlös utgåva av navet, kan vara bra på en isärtagbar cykel.
Kan hålla med om arbetshäst. Cykeln jag har navet på köpte jag ny -93, tror jag. Tror bara jag behövt lämna navet till cykelverkstad för service en enda gång sen cykeln var ny. Kan vara lite krångligt att få av bakhjulet då man ska fixa punka, men då man väl lärt sig tricken och hur det hänger ihop är det nog inte så komplicerat egentligen. Dock är ju t.ex. 3-växlade Torpedo lite mer intuitiva då det gäller demontering/montering av bakhjul.

torpedo 3 vxl är ju också den en legendarisk arbetshäst, men har fler svagheter kontra användaren än nexus 7.

det är för brant böj för vajern inne i växelhandtaget så vajern går av efter några år. pinnen inne i navet som växelkedjan fäster i går av för en hostning, och det lilla öppna lagret vid drivern måste dels till varje pris skyddas från sprut, dels med några få års intervall smörjas för att inte haverera.

nej knappast du som bara läst innantill, men kanske någon japan(?) som gav denna enhet namnet kassett. eller mer att misstänka någon oförstående översättare?

det är ganska långt från en kassett, som dels brukar användas som benämning när man sammanför olika liknande enheter i ett hölje eller paket, som t ex böcker eller bakdrev, eller i vissa fall att man omsluter en entitet med ett hölje för att underlätta hanteringen, t ex kassettband.

ingetdera gäller i det här fallet, och namnet kassett är dessutom just inom cyklingen upptaget som benämning av något helt annat.

men kassettenhet...? verkligen tårta på tårta?

gearing unit, gearing mechanism, gear changer, eller för den delen växlingsenhet eller växelöverförare hade funkat.

nej knappast du som bara läst innantill, men kanske någon japan(?) som gav denna enhet namnet kassett. eller mer att misstänka någon oförstående översättare?

det är ganska långt från en kassett, som dels brukar användas som benämning när man sammanför olika liknande enheter i ett hölje eller paket, som t ex böcker eller bakdrev, eller i vissa fall att man omsluter en entitet med ett hölje för att underlätta hanteringen, t ex kassettband.

ingetdera gäller i det här fallet, och namnet kassett är dessutom just inom cyklingen upptaget som benämning av något helt annat.

men kassettenhet...? verkligen tårta på tårta?

gearing unit, gearing mechanism, gear changer, eller för den delen växlingsenhet eller växelöverförare hade funkat.
På engelska heter själva komponenten "cassette joint" medan satsen heter "cassette joint unit" som även innehåller låsring och en "driver cap".
På svenska verkar man ofta tappat översättningen av ordet "joint" och bara översatt "cassette unit". Det hade nog varit mer logiskt med ordet "cassette joint" om man kallat navinsatsen för "cassette" istället för "internal assembly". Sedan är väl kassettkoppling en bättre översättning av "cassett joint". Skulle inte även"set" varit bättre på engelska än "unit" för reservdelssatsen? Vilket kunnat ge översättningen kassettkopplingssats istället för kassettenhet på svenska.

Tillbaka
Topp