Svarte Mosse MTB-stigar

Eitch

Medlem
Svarte Mosse MTB-stigar
Halloj forumet. Jag bor på Hisingen och blev lite nyfiken på Svarte Mosse och typ Welcome to the ljungel, Mammas Kalsonger och liknande (röda) men ser inga kommentarer på dom på flera år på iaf trailforks och hittar inga diskussioner här. Någon som varit där nyligen (2026) och kan vittna om hur det ser ut?

Svarte Mosse MTB-stigar
Halloj forumet. Jag bor på Hisingen och blev lite nyfiken på Svarte Mosse och typ Welcome to the ljungel, Mammas Kalsonger och liknande (röda) men ser inga kommentarer på dom på flera år på iaf trailforks och hittar inga diskussioner här. Någon som varit där nyligen (2026) och kan vittna om hur det ser ut?
Det är toppen! Generellt alltså. Exakta stigar kan jag inte namnen på där.

Svarte Mosse MTB-stigar
Tack för snabbt svar, då kör jag nog fan en snabb omgruppering här och drar dit med grabben. Kan se om jag kan knäppa lite bilder på stigarna där.
Var parkerar man bäst tycker du?

Svarte Mosse MTB-stigar
Super flowiga och roliga stigar, tex Mammas Kalsonger är bland de bästa i Göteborg enligt min smak.
Var där senast strax efter senaste stormen och en del träd låg över stigarna, men oavsett helt klart värt ett besök, det ger mersmak

Svarte Mosse MTB-stigar
Superfina stigar. Vissa är mer åt XC-hållet men väldigt fint uppstyrt. Jag var där runt Valborg och då hade någon hjälte rensat en del träd. Trailforks är bra för guidning och precis som MagerValp skriver brukar folk parkera här.

Stigarna längre norrut, t.ex. Rös-Hard var dock inte jättebra.

Svarte Mosse MTB-stigar
+1 på övriga, fint ställe med relativt långa och flowiga leder, inget superbrötigt. Lätt att ta sig till starterna mha grusslingan.

Mycket går på häll vilket gör att det är betydligt mindre kladdigt än många andra områden efter väta. En del hällar kan vara hala, men långt ifrån så illa som t. ex. Sjöbergen på fastlandsidan där det är nån slags såp-mossa som härjar.

Utöver de du nämnt så är även de öster om (Slippery as Häll, Sort Guld ffa) riktigt fina, om än lite kortare.

Svarte Mosse MTB-stigar
Super flowiga och roliga stigar, tex Mammas Kalsonger är bland de bästa i Göteborg enligt min smak.
Var där senast strax efter senaste stormen och en del träd låg över stigarna, men oavsett helt klart värt ett besök, det ger mersmak
Alltså av vad jag sett på både karta och youtube känns det ju som riktigt goda förutsättningar. Det är ju lite Änggården i miniformat med layouten.

Är ju kanske utanför ämnet men kan man höra av sig till kommunen att få bort eller åtminstone såga en passage när träd ligger i vägen? Det bildas ju kanske egentligen nya stigar till slut men vad är den allmänna inriktningen?

Superfina stigar. Vissa är mer åt XC-hållet men väldigt fint uppstyrt. Jag var där runt Valborg och då hade någon hjälte rensat en del träd. Trailforks är bra för guidning och precis som MagerValp skriver brukar folk parkera här.

Stigarna längre norrut, t.ex. Rös-Hard var dock inte jättebra.
Stort tack för informationen! Fick för mig att köra i skogarna kring Fridhems kykogård i höstas och hade följde en del trails som var fullständigt igenvuxna och leddes in på avstängt område och lite sådär. Man vill ju ha lite fräsch input och det fick man ju på det här forumet. Mycket fint!

+1 på övriga, fint ställe med relativt långa och flowiga leder, inget superbrötigt. Lätt att ta sig till starterna mha grusslingan.

Mycket går på häll vilket gör att det är betydligt mindre kladdigt än många andra områden efter väta. En del hällar kan vara hala, men långt ifrån så illa som t. ex. Sjöbergen på fastlandsidan där det är nån slags såp-mossa som härjar.

Utöver de du nämnt så är även de öster om (Slippery as Häll, Sort Guld ffa) riktigt fina, om än lite kortare.
Mycket lovande! Blev aldrig att jag gav mig ut igår men ska reservera lite tid till helgen med grabbem.

Tillbaka
Topp