Svensk stålramstillverkare

Borgen94

Medlem
Hej!
Jag är sugen på en ny hoj, gärna byggd efter mina preferenser. Vill ha en stålram och undrar om någon känner till någon som tillverkar bra stålramar i Sverige.

Cykeln som ska byggas är en semi gravel/pendel. Ska inte maxa med 45mm däck utan 35 räcker gott och väl men den ska ta mig genom snöstormar som fina sommardagar.

Har kollat lite på Surly Midnight Special, Genesis Equilibrium och Fairlight Strael men hade önskat svenskt om möjligheten finnes.

Har ni tips på trevlig stålram kan ni gärna hojta :)
(Skivbroms är ett måste)

Det trodde inte jag!
Skeppshult har otroligt nog släppt en gravel nu också. Samma där?
Skeppshult skriver att det är SSAB-stål och om mindre miljöpåverkan för transporter så det borde vara svensksvetsat tycker jag. Det står dock inte uttryckligen. Nu hittar jag inte det om transporterna heller, men såg det igår.

Undrar vem målgruppen för den kompletta cykeln är. Såg ett pris på 36000 vilket är rätt högt. Själv tycker de den är för den inbitna gravelfantasten såväl som nybörjaren Jag är tveksam.

Edit, vet inte var jag fick priset från. Hittar inget info på deras hemsida eller Facebook inlägget 🤔

Undrar vem målgruppen för den kompletta cykeln är. Såg ett pris på 36000 vilket är rätt högt. Själv tycker de den är för den inbitna gravelfantasten såväl som nybörjaren Jag är tveksam.

Edit, vet inte var jag fick priset från. Hittar inget info på deras hemsida eller Facebook inlägget 🤔
Rek.ca pris 32.500kr

Jag kan inte föreställa mig att Skeppshult tillverkar ram i Sverige med priserna på deras cyklar. Det verkar omöjligt att får ihop. Är ni säkert på detta?

Rek.ca pris 32.500kr
Om ramen är svensksvetsat stål så är väl inte priset så mycket att klaga på? De skriver ju att allt är tillverkat i Sverige, från stålrör?

Konventionell styrstam är ju vettigt för den som tänker meka. Men varför har dom böjen på toppröret? Förstör looken tycker jag. Och man kan ju fundera på geometrin då de ser ut att använda samma ram till cyklar med rakt styre.

Om ramen är svensksvetsat stål så är väl inte priset så mycket att klaga på? De skriver ju att allt är tillverkat i Sverige, från stålrör?

Konventionell styrstam är ju vettigt för den som tänker meka. Men varför har dom böjen på toppröret? Förstör looken tycker jag. Och man kan ju fundera på geometrin då de ser ut att använda samma ram till cyklar med rakt styre.

Ja den kröken är en styggelse som direkt hade fått mig att stoppa ner plånboken.
Jag cyklade Pilens (demo ex) med riktigt feta däck (55?) och det var en trevlig upplevelse.
Jag hade gärna köpt en sån om jag inte redan haft en cykel för touring.

Otroligt att det inte pratas mer om det i så fall. Försöker hitta luckor men det står onekligen att allt svetsas där.

Handbyggda hjul fast där kanske det gäller en delmängd?

Otroligt att det inte pratas mer om det i så fall. Försöker hitta luckor men det står onekligen att allt svetsas där.

Handbyggda hjul fast där kanske det gäller en delmängd?
Enda luckan jag hittade är väl den här delen i produkttexten. Man hade väl gärna skrivit ”svetsad och pulverlackerad i Skeppshult” om det var fallet.

Men samtidigt så används exakt samma formulering i texten för samtliga modeller, så antar att även den här är svetsad i skeppshult
IMG_1999.jpeg

Jag tolkar TS som att hen vill ha en måttbyggd cykel. Det klarar nog inte Skeppshult mfl.
Men det kommer kanske att klargöras senare.

På Skepphults webbsidan står det verkligen att de tillverkar deras ram i fabriken i Sverige. Från formuleringen "Vi svetsar fortfarande en hel del för hand." förstår jag att de har svetsrobotar som svetsar det mesta. Det låter rimligt. Att svetsa allt för hand skulle vara för dyrt.

Jag var på fabriken för kanske 7-8år sedan. Då svetsade de allt inhouse (vill minnas att det mesta var för hand). De har en jättefin pulverlack-lina.
Raka rör och komponenter in i ena änden av fabriken - kompletta cyklar ut i andra.

Hälsa också att de måste skriva specifikt att ramen är svetsad i sverige eftersom enligt EUs regler så räcker det att den är målad och monterad i EU för att den ska anses tillverkad EU.

Eller så förstod jag i alla fall brexit/wiggle diskussionerna.

Hälsa också att de måste skriva specifikt att ramen är svetsad i sverige eftersom enligt EUs regler så räcker det att den är målad och monterad i EU för att den ska anses tillverkad EU.

Eller så förstod jag i alla fall brexit/wiggle diskussionerna.
Hej.. För många år sen så kunde man importera till Sverige, utföra 6 operationer med importgodset och sen skriva " Made in Sweden ". Ta emot, packa upp, inspektera, blåsa av med tryckluft, lägga åt sidan, packa ner... Bingo. mvh borano20

Har svårt att tro att det är så dyrt att svetsa i Sverige. Vi har rätt mycket svetsindustri. Nylanders i Tvååker tillverkade räcken till fritidsbåtar när jag var inhyrd där för 15år sedan. Det är mycket mer arbetsintensivt och krångligt än cykelramar. Polerat rostfritt kräver mer efterarbete osv. På podden Shut up and build bikes, så intervjuas rätt många rambyggare. Minst två berättar att själva rambygget tar ca 3h. Det är då kapande, slipande, uppriggning och svetsande. I en industri så är det nog under 1h. Och mycket mer effektivt lackande, lägre materialpriser, monterande osv.

Kul läsning med många gissningar. Sent på bollen, men jag vill bara bekräfta att Skeppshult gör allt med ramarna "in house" i Skeppshultfabriken, Design, rörkapning(svenskt stål SSAB), stansning, svets, lackering (rostskydd + pulverlack).

Mer äkta och "made in sweden" går ej hitta. Sjukt kul att vi fortfarande har en sådan produktion kvar i landet.

Testa deras gravelhoj om ni får chansen, förvånansvärt trevlig!

det är så svårt att förstå att skeppshult gjort en så anskrämligt ful gruscykel som varken ser klassisk, modern, bekväm eller rejsig ut.

det självklara hade väl varit att bygga något åt det mer klassiska hållet, med en snygg stålgaffel med böjda ben, som de redan har på den här. och sen gjort nåt lite i den här stilen.

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp