Svenska MTB i kol

jonte987

Aktiv medlem
Svenska MTB i kol
Tar det i separat tråd så att det inte uppfattas som kritik.

Hur fungerar detta? Det verkar finnas en uppsjö liknande cyklar men GEO skiljer ganska mycket.
Jag ser nu att discovery har ALU triangel bak vilket iofs inte är ovanligt men är det möjligtvis så att det är katalogram + eget länkage och baktriangel?
Ser man på Rapide/Synonym/FM936 så har NS egen bak annat samma tex?

Svenska MTB i kol
Inte insatt i branschen men det är väl inte konstigare än att om du förbinder dig till att köpa ett minimiantal ramar så anpassar fabriken mått och vinklar efter dina önskemål?

Svenska MTB i kol
Tar det i separat tråd så att det inte uppfattas som kritik.

Hur fungerar detta? Det verkar finnas en uppsjö liknande cyklar men GEO skiljer ganska mycket.
Jag ser nu att discovery har ALU triangel bak vilket iofs inte är ovanligt men är det möjligtvis så att det är katalogram + eget länkage och baktriangel?
Ser man på Rapide/Synonym/FM936 så har NS egen bak annat samma tex?
Gissar att det blir avsevärt billigare att anpassa länkage + baktriangel i alu om man vill avvika från katalogspecen, jämfört med om man skall få den byggd i kol, med egen form. Speciellt om man inte beställer +10000 st ramar.

Svenska MTB i kol
Gissar att det blir avsevärt billigare att anpassa länkage + baktriangel i alu om man vill avvika från katalogspecen, jämfört med om man skall få den byggd i kol, med egen form. Speciellt om man inte beställer +10000 st ramar.
Ja, det är så jag menar

Inte insatt i branschen men det är väl inte konstigare än att om du förbinder dig till att köpa ett minimiantal ramar så anpassar fabriken mått och vinklar efter dina önskemål?
Ja, men det är nog ett rätt högt nummer för kol?

Svenska MTB i kol
Det är ju inga superavancerade formar för en kolfiberram, jag jobbade i ett tidigare liv med inköp av plast och pressgjuten aluminium, inte ens de formarna (som har massa rörliga delar) krävde så enormt stora serier för att löna sig om man tillverkade formarna i Kina.

Med det sagt så verkar det vara en rätt vanlig approach att ha en egen baktriangel på heldämpade och att framtriangeln delas med andra kunder. För FM936 vet jag att nån frågade Carbonda om de fick köpa den med Synonym-baktriangel, men de hade kontrakt på x antal år att bara sälja den till NS Bikes.

Svenska MTB i kol
Sen fattar jag inte riktigt varför man som en liten firma gör sig besväret att ta fram egen ram/baktriangel, det är ju inget fel på katalogramarna, för mig personligen är det "bara" slutlig QC på färg/gängor och garanti som är för dåligt, men det kan man ju lösa (så länge man håller sig till de stora/erkända tillverkarna).

Svenska MTB i kol
Kostar inte en finkolram typ 80usd att tillverka… har jag hört från rätt säkra källor.
Då kanske man har marginal för att göra katalogramen ”unik” och äga själva designen hos sin fabrik.

Svenska MTB i kol
Kostar inte en finkolram typ 80usd att tillverka… har jag hört från rätt säkra källor.
Då kanske man har marginal för att göra katalogramen ”unik” och äga själva designen hos sin fabrik.
Det låter lågt tycker jag om du ska räkna med arbetskostnad, värme, elektricitet och material. Det är iofs inget superavancerat jobb men lönerna är inte mycket lägre i Kina än i t ex Serbien för en fabriksarbetare. Mer än det dubbla (160 USD) borde det däremot inte behöva kosta ens i små serier.

Svenska MTB i kol
Det låter lågt tycker jag om du ska räkna med arbetskostnad, värme, elektricitet och material. Det är iofs inget superavancerat jobb men lönerna är inte mycket lägre i Kina än i t ex Serbien för en fabriksarbetare. Mer än det dubbla (160 USD) borde det däremot inte behöva kosta ens i små serier.
Info från en anställd hos stort bolag. Alu kostar typ 20 dollar per ram har jag för mig han skrev.

Svenska MTB i kol
Lite info om kostnader: https://www.cyclingweekly.com/news/product-news/inside-frame-design-489852
Enligt artikeln 100K USD för en uppsättning gjutformar i alla storlekar. Gissar man på fyra storlekar så blir det 25K/ramstorlek. Jag tycker det låter dyrt, måste finnas nån komplexitet i formen som jag inte begriper, även om det är stora stålklumpar som bearbetas.

Hursomhelst, räknar man med 25K så blir det ju inte mer än 50USD/ram i avskrivningskostnad om man räknar med att göra 500st av en storlek.

Svenska MTB i kol
The quick answer is somewhere around $60,000 to $100,000 for a frame mold to do a full size run of one frame model. But, there are a whole lot of other expenses involved- those numbers are just for the steel mold itself. The engineering time of the frame, the carbon layup structure, the engineering time of metal parts on the frame like links, dropouts, any threaded inserts…all of this can add up to be significant. Then, the testing of the frame that comes out can definitely add up depending on how light you’re trying to make the frame and if you want to push the limits a lot. You have to break a lot of frames using expensive test equipment to get a product that you know you can produce consistently. Anyway, take what you want from that, but that’s my quick and very ambiguous run down. But it’s also accurate- for the exact same frame design I’ve gotten quotes on molds from different factories at just under $60k and then up to $100k.

Drop outs+ annat finns väl standard man kan köra. Värre är kanske att det tar ett par försök att få det rätt. Så kasserar man fyra medium form varianter innan man är klar så blir det i så fall 200 000 all in?

Svenska MTB i kol
Drop outs+ annat finns väl standard man kan köra. Värre är kanske att det tar ett par försök att få det rätt. Så kasserar man fyra medium form varianter innan man är klar så blir det i så fall 200 000 all in?
Oftast svetsas det upp aluminium testhojar för att testa geo o dyl innan man drar i gång med formar. Blir dyrt att kassera massa formar bara för att man vill ändra något.

Svenska MTB i kol
Visst, det är nog en del utveckling man måste göra själv.
Men ingenjörer i Sverige är dyra, och antagligen inte så många som kan rita cyklar och länkage (ännu).
Man kan köpa länkage av DW, Candfield eller typ killen som gjorde Giddyup + Fujis M-link.
Men det kostar pengar det med.

Men man ritar nog upp en cykel eller en geometri man vill ha.
Begär in offerter.
Tar den som är bäst och inom budget.
Resa dit och hälsa på.
Sen låter man fabrikens ingenjörer sköta konstruktionen, som antagligen har en lägre lön än en svensk ingenjör, samt har en mångårig erfarenhet av konstruera cyklar.

Man bygger aluminium-testriggar.
Provkör dessa.
(Rocky Mountain hade en prov-rigg man åkte runt och gjorde reklam med. Pipeline.
Det blev ju sen senaste Slayern.)

Kommer med ändringar.
Sen loopar man det ett gäng gånger för att få det rätt.

Sen beställer man kolfiberverktygen.
Resa dit och kikar.
Provbyggnation.
Provköra och testa.
Ramarna ska sen testas enligt nån standard (ISO/ASTM), certifieras enligt typ CE.
Förhoppningsvis skall man här inte behöva göra ändringar i verktygen.
Sen köper du antagligen in en kvalitetsäkringtjänst från tillverkaren.
Annars får du åka dit själv och veta vad du gör.
Och göra det ett par gånger per år för att se så att de sköter sig :P

Sen ska du köpa in alla komponenter.
En dämpartuning ska tas fram och testas.

Det ska monteras nånstans.
Antingen hos tillverkare, eller kanske i ett annat land eller i Sverige (dyrt).
Kvalitetssäkras en gång till.
Embalage ska köpas in.
Det ska packas.
Allt ska fraktas till ditt lager.
Du ska lagerhålla allt.
Kontoret skall betalas.
Personal skall hållas glada (dvs betala lön).
Kaffe ska drickas.
Reservdelar ska läggas undan ?
(Gissar på att det inte är samma krav som på fordonstillverkare, där man måste tillhanda hålla reservdelar 15år efter sista tillverkningsdatum).

Sen kommer de tre stora posterna. Typ?
Reklam (Internet, hemsida, kläder, event, sponsra grejer, filmer, åkare osv osv)
Garantikostnader (kostnader för ramgaranti 2-5år ska läggas undan).
Vinst (Man vill ju ha pengar också).

I vissa (många) fall är det två stora delar till man betalar för.
Märket.
Imagen.

Köper man bara en katalogram kan man ju skippa många av stegen.
Men det är inte bara att peka på en ram, välja färg och komponenter och hoppas på det bästa.

Svenska MTB i kol
115 är FM936 med en uppdaterad baktriangel?

EDIT. Skiljer 10mm reach och 1 grad HTA också så det får man nog inte ihop

Senast ändrad:
Svenska MTB i kol
1678458649717.png

Svenska MTB i kol
När kinaramar började bli en grej var det lite såna upplägg. Fanns nån landsvägsram som det blev happygruppköp på så tanken är inte så dum.
Var det inte Pedalforce den hette som rätt många på Happy köpte? Börjar bli många år sen nu, men lägre pris vid gruppköp är nog ganska lätt att få. Jag fick rätt bra rabatt på fälgar när jag köpte 6 st samtidigt förra året.

Svenska MTB i kol
Japp, frakten skriver han som ”tax-free” men det återstår väl att se så ja, lägga på moms och tull på ovan priser…
Så 1000 USD totalt + eventuell moms o tull, då blir det väl inte så intressant ekonomiskt? En no name-ram har ju inte ett speciellt högt värde om man vill sälja den vidare menar jag.

Svenska MTB i kol
Skämt åsido men det finns ju några modiga som köper hem kol-ramar från Kina o jag undrar lite hur det går till o vad det kan kosta.

@Jonas Bleckert : Köpte inte du hem en omålad Kinaram till ditt cykelvasaäventyr?
Stämmer. Landadde på cirkus 3500 kr inkl frakt. Tillkom ingen moms/tull. Osäker på om den gled igenom tullen eller om den på något vis inte skulle tullas.

Svenska MTB i kol
Var det inte Pedalforce den hette som rätt många på Happy köpte? Börjar bli många år sen nu, men lägre pris vid gruppköp är nog ganska lätt att få. Jag fick rätt bra rabatt på fälgar när jag köpte 6 st samtidigt förra året.
Jaaaa! Så hette den. Försökte komma på namnet men fastnade på parcelforce hela tiden och det är ju nåt helt annat ?

Svenska MTB i kol
Apropå alpha så fick jag för mig att leta efter stig 115 igen. Jag hittar fortfarande inte den men den här är ny för mig

67° är lite snålt men ser ju ut att vara fullt cyklingsbar .

Frågan är om det verkligen är DC eller långslagig XC?

Tillbaka
Topp