Svenska randorekord (uppdaterad 2025-11-08)

Bengt-re sa:
Peth sa:
NLC sa:
GoranS sa:
Får nog försöka luska ut vad den gode Anton hade för knep. Svenska RAAM-rekordet börjar bli lätt åldersstiget ...

Nä, håll i hatten nu. RAAM är ju inte rando utan den (ännu ännu smalare disciplinen ultra) - self supported ska det åtminstone vara #~}

Kanska jag missuppfattar något nu, men är inte följebil och liknande tillåtet i RAAM?

Inte bara tillåtet, du MÅSTE ha följebil. Har för mig att du måste registrera två följebilar till och med.

http://raceacrossamerica.org/userfiles/file/2019/Gear_Reg_Rules/RAAM Rules - Jan 2019_Draft.pdf

Exakt. Grejen är att varken jag eller NLC är speciellt intresserade av så logistiktunga lopp. Vi ska ju inte ens till PBP... det avhålls i Frankrike och efter skolstart.

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
NLC sa:
GoranS sa:
Får nog försöka luska ut vad den gode Anton hade för knep. Svenska RAAM-rekordet börjar bli lätt åldersstiget ...

Nä, håll i hatten nu. RAAM är ju inte rando utan den (ännu ännu smalare disciplinen ultra) - self supported ska det åtminstone vara #~}

Kanska jag missuppfattar något nu, men är inte följebil och liknande tillåtet i RAAM?

Inte bara tillåtet, du MÅSTE ha följebil. Har för mig att du måste registrera två följebilar till och med.

http://raceacrossamerica.org/userfiles/file/2019/Gear_Reg_Rules/RAAM Rules - Jan 2019_Draft.pdf

Exakt. Grejen är att varken jag eller NLC är speciellt intresserade av så logistiktunga lopp. Vi ska ju inte ens till PBP... det avhålls i Frankrike och efter skolstart.
Men om jag ser till att ragga ihop följebilar som bara åker bakom som en ultracyklingsk Potemkinkuliss men att ni realiteten kör self-supported då?

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
NLC sa:
GoranS sa:

Trots blygsam egen framfart på vägarna törs jag nog säga att just enkelheten i randonneurkonceptet är hela nyckeln till tjusningen. Av cyklister, för cyklister utan glamour eller vinstintressen. Det bekanta "Det är resan som är målet" beskriver bra hur lite tävling det egentligen är trots att det är skitsvårt att vara bra/bäst på det.

Hasse#7 sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
NLC sa:
GoranS sa:

Trots blygsam egen framfart på vägarna törs jag nog säga att just enkelheten i randonneurkonceptet är hela nyckeln till tjusningen. Av cyklister, för cyklister utan glamour eller vinstintressen. Det bekanta "Det är resan som är målet" beskriver bra hur lite tävling det egentligen är trots att det är skitsvårt att vara bra/bäst på det.

Och om man, som jag, aldrig kommer slå några fartrekord så går det alltid att samla ihop några misärpoäng. Alltid nåt liksom.

Peth sa:
Hasse#7 sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
Peth sa:
NLC sa:
GoranS sa:

Och om man, som jag, aldrig kommer slå några fartrekord så går det alltid att samla ihop några misärpoäng. Alltid nåt liksom.

Absolut, sen är det viktigt att poängtera att de som håller i trådarna för randonne och de som arrangerar/styr upp enskilda BRM gör ett fantastiskt jobb för alla andra. Några exempel är Åsa och Henrik, Nypan, BSandborgh, BG och många fler. För mig räknas även organisationen i Mälaren Runt, visserligen ingen BRM och lite mer pengar, men en jättebra inkörsport till att bli intresserad och träffa likasinnade.

hm sa:
Vätternrundan 30mil har ju körts på 6.1/2 timme någonting....
Skulle man ge sig den på det borde absolut en del av de där rekorden kunna slås med grupper som satsar på det. Sen är det nog rätt tveksamt om de som kört snabbast på VR skulle vara intresserade av randorekordslagning.

Som fartsänkande moment tillkommer jämfört med VR stämplingar, att banorna är längre än minimilängden och, åtminstone för flertalet Stockholmsbreven att trafiksituationen är besvärligare än på VR.

Senast ändrad:
GoranS sa:
hm sa:
Skulle man ge sig den på det borde absolut en del av de där rekorden kunna slås med grupper som satsar på det. Sen är det nog rätt tveksamt om de som kört snabbast på VR skulle vara intresserade av randorekotdslagning.

Som fartsänkande moment tillkommer jämfört med VR stämplingar, att banorna är längre än minimilängden och, åtminstone för flertalet Stockholmsbreven att trafiksituationen är besvärligare än på VR.

Och grussträckor, broöppningar, färjor, järnvägsbommar mm.

Peth sa:
NLC sa:
GoranS sa:

Jag inser, så här 8 citeringar senare, att parantesernas felplacering förbryllade.

Något likt
RAAM är ju inte rando utan (den ännu ännu smalare disciplinen) ultra - self supported ska det åtminstone vara #~}
var nog det jag avsåg.

Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Broöppningen i Karlsborg?

Jag avsåg BRM. Skippade mackkö och sirliga skrifter i stämpelkort.
Hm, jag tolkade det du skrev som förslag på ytterligare saker som gör breven långsammare än VR. Just broöppning (Karlsborg) är ju något som VR dock har. Däremot saknas mig veterligen grusvägar, färjor och järnvägsbommar (lite osäker på det sista). Därav min kommentar.

GoranS sa:
hm sa:
Skulle man ge sig den på det borde absolut en del av de där rekorden kunna slås med grupper som satsar på det. Sen är det nog rätt tveksamt om de som kört snabbast på VR skulle vara intresserade av randorekotdslagning.

Och VR är ju inte ens 30 mil, 295km sist jag körde (2016).

GoranS sa:
Hasse#7 sa:
GoranS sa:
Broöppningen i Karlsborg?

Jag avsåg BRM. Skippade mackkö och sirliga skrifter i stämpelkort.
Hm, jag tolkade det du skrev som förslag på ytterligare saker som gör breven långsammare än VR. Just broöppning (Karlsborg) är ju något som VR dock har. Däremot saknas mig veterligen grusvägar, färjor och järnvägsbommar (lite osäker på det sista). Därav min kommentar.

Jag måste ha varit otydlig någonstans. Menade allt som gör rando/BRM olämpligt för rekordförsök.

Givetvis finns det massor av folk i världen som skulle kunna dyka upp i olika konstellationer och slå samtliga rekord i listan i trådens inledning. Men nu var ju inte trådens tema huruvida jag och NLC är världens bästa cyklister (det är vi inte, och inte mhenry heller) utan vilka tider som är de snabbaste registerade i Sverige inom BRM-formatet på olika distanser.

Det här med randonnee vs elitracing är förresten ett ganska vanligt tema kring middagsbordet hos oss då en vän råkar vara nära släkting med en meriterad cyklist från ett grannland. När hon funderar på hur släktingen skulle klara en 60- eller 100-milare får jag bara hänvisa till att jag inte har en aning om hur vederbörande trivs med sömnbrist...

Min gissning är att det är större sannolikhet att någon konstellation av icke-randocyklister skulle få för sig att köra fort på en 20-milare eller 30-milare än på en 60- eller 100-milare.

Vet inte hur indikativt det är för "kvaliteten" hos rekorden, men snittfarten (räknat på nominell sträcka) är för
 20 mil: 32,3 km/h
 30 mil: 32,1 km/h
 40 mil: 30,4 km/h
 60 mil: 30,5 km/h
100 mil: 25,2 km/h

Naivt skulle jag tycka att det indikerar att 60-milsrekordet kanske är det som skulle vara marigast att slå.

GoranS sa:
Naivt skulle jag tycka att det indikerar att 60-milsrekordet kanske är det som skulle vara marigast att slå.

Ja, jag betraktar 60-milaren som den mest välgenomförda av ovanstående breveter. Det är ganska många saker som kan få ett 60-milatåg att spåra ur nånstans men vi lyckades undvika nästan alla.

ohellstrom sa:
GoranS sa:

Ja, jag betraktar 60-milaren som den mest välgenomförda av ovanstående breveter. Det är ganska många saker som kan få ett 60-milatåg att spåra ur nånstans men vi lyckades undvika nästan alla.

Enig i det.

Men det finns ju flera aspekter att ta i beaktning varav en del nämnts tidigare som andelen stadskörning vid start/mål samt vid kontrollerna. "Bonuskilometer" utöver den nominella distansen är en faktor, antalet kontroller på banan en annan och på sprintdistansen 20-mila där man kan det vara en begränsning om sista kontrollen innan mål är är kortare än 5-6 mil då man börjar närma minimitiden och kan få svårt att "köra in tid" + marginal på sista benet.

Dessutom kan man kanske tänka att det finns fler chanser under en säsong att satsa på de kortare distanserna än de längre så om inte vädret är på topp den helgen man kör sin 60-milare, ja då får man kanske fundera på något annat än rekordförsök.

ohellstrom sa:
NLC sa:
om inte vädret är på topp den helgen man kör sin 60-milare, ja då får man kanske fundera på något annat än rekordförsök.

Alternativt dö med stövlarna på i ett dike utanför Flyinge... eller en busskur i Stråvalla Strand...

Fast det var då, när vi var unga och mindre vetande ;-) Och ffa jagade en tid som var mer än 2 timmar längre än förra årets rekordåk.

NLC sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
om inte vädret är på topp den helgen man kör sin 60-milare, ja då får man kanske fundera på något annat än rekordförsök.

Alternativt dö med stövlarna på i ett dike utanför Flyinge... eller en busskur i Stråvalla Strand...

Fast det var då, när vi var unga och mindre vetande ;-) Och ffa jagade en tid som var mer än 2 timmar längre än förra årets rekordåk.

Ja, så är det... sub22 kan man bevisligen klara med mycket möda och stort besvär. Sub20 är en annan nivå.

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
RE sa:
Rekordet på SUB610 från 2017 har väl sin plats i listan:

18:53:24 (hh:mm:ss) Andreas Holm Gylling.

Ultrabike är väl inte rando?

Vi bör nog skilja på sport med respektive utan support. Min bästa Ironmancykling var t.ex. 4:46 på 180km så jag var inte långt ifrån 6:11 på 200 trots att de sista 20 avverkades löpandes... äpplen och päron.

Ja det har ni rätt i, jag hade dålig koll på vad som ingick i begreppet rando.

ohellstrom sa:
NLC sa:

Han hade kämpat ut,
Han hade kämpat som en man, och striden, den var slut;
Han tycktes hava lagt sig nu att vila på sin lek,
Väl icke mera trygg än förr, men mycket mera blek.

Och Sandels böjde då sig ned och såg den fallne an,
Det var ej någon obekant, det var en välkänd man;
Men under hjärtat, där han låg, var gräset färgat rött,
Hans bröst var träffat av ett skott, han hade ren förblött.

"Den kulan visste hur den tog, det måste erkänt bli"

ohellstrom sa:
GoranS sa:

Det kan här kanske vara av intresse att se på andra 60-milare där jag och NLC försökt (och för all del till dels lyckats) åka fort:

2015: 22:27 (pissregn, iskallt, hög feber på undertecknad under natt/morgon)
2016: 21:55 (regn hela natten, ekerhaveri med 25 mil kvar pga motorburen ungdom)
2017: 21:20 (tre punkor, ogynnsamma vindar)

Man kan bli tvungen att kyssa många grodor innan det verkligen lyckas att hålla ihop en 60-milare hela vägen hem.

60 mil under 20 timmar är verkligen knallhårt. Jag körde Södertäljes 60-milare solo på 22:05 för några år sen. Det hade krävts väldigt mycket för att skala bort 2 timmar där. Rullsnittet landade på 29,5. Fördelen med att köra solo är att man kan korta ner stoppen eftersom man inte har nån att prata med. :)

Tror ni att rekorden kommer att stå sig skapligt med tanke på trafiksäkerhet osv som blir mer aktuellt?

När jag blir stor ska jag också cykla långt.

Jag misstänker att kvantiteten personer som har någon fundering på att försöka slå något av dessa rekord är rätt lågt och att en skaplig andel av dessa skrivit i tråden. Och jag misstänker att antalet trafikförseelser under rekordloppen varit relativt lågt per cyklad km i förhållande mängden genererade av medelcyklisten i Stockolms innerstad.

NickPick sa:
Tror ni att rekorden kommer att stå sig skapligt med tanke på trafiksäkerhet osv som blir mer aktuellt?

När jag blir stor ska jag också cykla långt.

Jag är ju part i målet, men men...

För egen del har jag absolut ingen ambition om att ta otillbörliga risker och vad gäller de något kortare distanserna menar jag bestämt att nämnda tider åstadkommits utan att det varit farligare än vilken annan cykeltur som helst.

Jag blir tvungen att erkänna att Sverigetempot är undantaget här. Där förekom situationer där jag eller andra inte hade så god kontroll som man bör ha, med ökad risk till följd.

När det är sagt tror jag inte man behöver cykla långsammare än vi gjorde för att vara säker. Men man måste vara uppmärksam både på sig själv och andra och såga ifrån när det är dags för en paus. Det handlar om timing på vilan mer än mängd.

ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Har förresten helt glömt att påpeka att ”den stora skånska rekordjakten 2018” är helt och hållet Antons fel ?

Jag tror att farbror blandar ihop ordet fel och ordet förtjänst.

#vänavordning

Hehe! Det fungerade onekligen väldigt bra för mig och NLC. Men det tyder ändå på en viss skuldmedvetenhet att man väljer att emigrera när det börjar att brinna på ute på bensinmackarna ;)

Hahah, det var mycket enkelt att få igång hetsen. Guide:

1. DMa ohellstrom att något är "på gång i Stockholm"
2. Gör ett par halvhyffsade resultat på några breveter. (Stockholm hade tagit över 400k rekordet om inte någon missat pendeltåget och fått hela gänget att vänta 40 minuter.....)
3. DMa ohellstrom att vi var snabbare än dem, trots att de alltid har lättare rundor i södern ;-)
4. Se på när uppjagade NLC och ohellstrom fullständigt krossar randorekord.
5. Flytta utomlands
6. Bli en interenetkrigare

giphy.gif

Senast ändrad:
Om någon gör en lista på flest punkteringar på ett randolopp bör jag hamna högt upp. 7st på UTU. Därav också högt upp på listan för flest stopp. Lärorik tur.

Sola sa:
Om någon gör en lista på flest punkteringar på ett randolopp bör jag hamna högt upp. 7st på UTU. Därav också högt upp på listan för flest stopp. Lärorik tur.

Varför vintage färgband inte är lika coolt som vintage stålhoj, jag jagar titeln sämsta randoknän, funderar allvarligt på att återgå till storklinga och voltaren då hinner man ju i mål innan det blir DNF i alla fall.

antonlindb sa:
ohellstrom sa:
Bengt-re sa:
ohellstrom sa:
Har förresten helt glömt att påpeka att ”den stora skånska rekordjakten 2018” är helt och hållet Antons fel ?

Jag tror att farbror blandar ihop ordet fel och ordet förtjänst.

#vänavordning

Hehe! Det fungerade onekligen väldigt bra för mig och NLC. Men det tyder ändå på en viss skuldmedvetenhet att man väljer att emigrera när det börjar att brinna på ute på bensinmackarna ;)

Hahah, det var mycket enkelt att få igång hetsen. Guide:

1. DMa ohellstrom att något är "på gång i Stockholm"
2. Gör ett par halvhyffsade resultat på några breveter. (Stockholm hade tagit över 400k rekordet om inte någon missat pendeltåget och fått hela gänget att vänta 40 minuter.....)
3. DMa ohellstrom att vi var snabbare än dem, trots att de alltid har lättare rundor i södern ;-)
4. Se på när uppjagade NLC och ohellstrom fullständigt krossar randorekord.
5. Flytta utomlands
6. Bli en interenetkrigare

Se, det VAR Antons fel!

Och ja, jag och NLC är så barnsliga att vi trycker gasen i botten om någon kommer efter oss med eget instagramkonto och allt :)
Men vi var, som nämnts, yngre och mindre vetande nådens år 2018 haha.

Då jag har en liten lätt släng av OCD, blir listan nedan en aning svår att titta på från och till.

20 mil 6.11 Malmö 2018-10-06 Calmsund, Mandrioli, Nordlander, Rosén-Lidholm, Sanchez, Soltesz
30 mil 9.21 Malmö 2017-09-02 Calmsund, Hellström, Millertson, Nordlander, Rosén-Lidholm
40 mil 13.10 Malmö 2018-07-13 Calmsund, Hellström
60 mil 19.42 Malmö 2018-06-30 Calmsund, Hellström, Millertson, Rosén-Lidholm
100 mil 39.45 Göteborg 2018-08-16 Calmsund, Hellström

En fråga och en uppmaning infinner sig därför:

Fråga: vad gjorde ohellstrom den 6:e oktober 2018??
En snabb googling på datumet ger bla följande resultat:

-------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
2018-10-06
Jeremy Corbyn utlovar en satsning på gröna jobb om Labour kommer till makten. Tusentals rektorer marscherar mot nedskärningar i skolbudgeten. Antalet veganer blir allt fler, men hur miljövänligt är det egentligen?
Ämnen:Engelska > NyheterUtbildningsnivå:Grundskola 7-9

https://urskola.se/Produkter/206908-Newsreel-2018-10-06?cmpid=del:cl:20190409:urskola

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Kan det verkligen vara så att det marscherades mot nedskärningar i skolbudgeten( i GB) i stället för att cykla?
Skulle så vara fallet anser jag att det är giltigt förfall. Är dock lite skeptisk till den förklaringen.....

Uppmaning: NLC och ohellstom får helt enkelt se till att tillsammans(andra deltagare givetvis också välkomna) slå 20-milarekordet så att det blir symetri i listan.
Om inte annat för att undertecknad ska kunna somna, utan att ha den här osymetriska listan flimrande på näthinnan, ordentligt på kvällarna.
Känn ingen press, men det skulle uppskattas om ni kunde göra rekordattacken snarast..:)

Nog för att jag har 4 års närkontakt med brittiska utbildningsväsendet på mitt CV, så jag är inte helt ointresserad av frågan. Det var dock inte detta jag ägnade mig åt den aktuella lördagen.

Jag var ute och sprang en runda... var mycket löpning under hösten/vintern och detta var bara 15 dagar innan Amsterdam Marathon.
Jag hade av någon anledning (!) en bra grundform att bygga vidare på i höstas. Faktiskt så bra att mina PR på 5km/10km/halvmara/mara alla är satta mellan 21 Oktober 2018 och 5 Januari 2019. Att då lägga till sommarens BRM 400/600/1000km.

Vilket föranleder frågan om man peakar som 35-åring i den här svängen?
(NLCs aningen mer mogna ålder skänker hopp om att svaret inte per automatik är "ja")

ohellstrom sa:
(NLCs aningen mer mogna ålder skänker hopp om att svaret inte per automatik är "ja")

Om vi inför åldersavdrag i någon form kanske man kan närma sig listan.... fast ålder är väl bara något man inbillar sig har jag hört.

IngvarW sa:
ohellstrom sa:

Om vi inför åldersavdrag i någon form kanske man kan närma sig listan.... fast ålder är väl bara något man inbillar sig har jag hört.

Svenska rekordet på PBP togs väl av en 55-årig Krister Jönsson på 47:24.

Undrar vilka rundor i Stockholmsområdet som skulle passa bäst för lite högre fart? Jag tippar på att Barkarbys nattförtiomilare upp till Gävle-Sandviken passar bäst. Ganska platt (1700hm) , rätt längd (402km) men med hela fem kontroller. Det finns dock en stor nackdel att slutstämpla redan kl 12 - Lilla Barkarby öppnar först kl 14.

Senast ändrad:
MarcusS sa:
IngvarW sa:
ohellstrom sa:

Undrar vilka rundor i Stockholmsområdet som skulle passa bäst för lite högre fart? Jag tippar på att Barkarbys nattförtiomilare upp till Gävle-Sandviken passar bäst. Ganska platt (1700hm) , rätt längd (402km) men med hela fem kontroller. Det finns dock en stor nackdel att slutstämpla redan kl 12 - Lilla Barkarby öppnar först kl 14.

Vi körde ju ett bra tempolag där när vi vänt söderut för några år sedan. Trevliga kurviga vägar. Dock hade vi då alldeles för långa stopp för att närma oss skåningarna :-)

MarcusS sa:
IngvarW sa:
ohellstrom sa:

Den rundan kan vara bra. I true KBCK anda, så rekades rundan ju aldrig, så flera av stämpelställen har inte ens öppen och man kan ta en bild och fortsätta. Kan bli riktigt snabbt på gamla E4'an på natten, ffa med bra medvind. Och om LB inte har öppet så kan man börja på hotellet... Nackdelen kan vara att man känner sig rätt gemütlich när man starta efter en pre-bike öl :-)

En anteckning i intresseklubbens lilla svarta är väl att jag och hr ohellstrom faktiskt inte har försökt cykla fort (tillsammans) på en 20-milare, åtminstone inte ännu. Kanske kan det ändras en dag, men för mig har denna distans nästan alltid handlat om en bra dag i sadeln som förhoppningsvis avslutas med after bike. Men osvuret är väl bäst, som vanligt

NLC sa:
En anteckning i intresseklubbens lilla svarta är väl att jag och hr ohellstrom faktiskt inte har försökt cykla fort (tillsammans) på en 20-milare, åtminstone inte ännu. Kanske kan det ändras en dag, men för mig har denna distans nästan alltid handlat om en bra dag i sadeln som förhoppningsvis avslutas med after bike. Men osvuret är väl bäst, som vanligt
Låter som en sund inställning!

ohellstrom sa:
Nog för att jag har 4 års närkontakt med brittiska utbildningsväsendet på mitt CV, så jag är inte helt ointresserad av frågan. Det var dock inte detta jag ägnade mig åt den aktuella lördagen.

Jag var ute och sprang en runda... var mycket löpning under hösten/vintern och detta var bara 15 dagar innan Amsterdam Marathon.
Jag hade av någon anledning (!) en bra grundform att bygga vidare på i höstas. Faktiskt så bra att mina PR på 5km/10km/halvmara/mara alla är satta mellan 21 Oktober 2018 och 5 Januari 2019. Att då lägga till sommarens BRM 400/600/1000km.

Kanske trots allt är bra att kombinera lite olika uthållighetssporter ändå.
Jag får helt enkelt undvika att titta på förstasidan(samt mitt eget inlägg) till det att ni gör ett försök någon gång i framtiden...:)
Lycka till hur som helst!

Tillbaka
Topp