Svenska toleransregler för forumister

Mr_Miyagi

Medlem
Visst kan det vara besvärande med dålig svenska, speciellt fjortisspråk, men ibland tycker jag att det är lite väl dålig tolerans på detta forum. Så fort någon skrivit lite konstigt så är det folk där och påpekar och retas. Få verkar visa någon hänsyn till att vissa människor kanske har problem med dyslexi eller kanske inte är så duktiga på svenska. Dessa människor är väl också välkomna och ska uppmuntras att vara aktiva på att skriva. Faktum är att det finns ett flertal personer på detta forum som faktiskt har uttalade problem med just dyslexi eller svenska språket, hur ska dessa våga skriva något om folk hela tiden anmärker på deras språk. Vid många tillfällen har det blivit rena hetsjakten där man totalt gått från ämnet bara för att anmärka på stavning och meningsuppbyggnad där personen i fråga till slut fått ursäkta sig med att de har lite svårt med språket. Kan inte dessa personer få vara här och diskutera _CYKLING_ (det är väl vad detta forum handlar om) trots sina svårigheter.

Om någon kommer upp till er och stammar när han pratar, skulle ni då ställa er och härma honom och göra narr av personen. Antagligen inte eftersom ni kanske förstår att ni förstör dennes självkänsla. Men det är just detta som sker här på forumet.
Nu är det visserligen lättare att höra om någon stammar än om någon stavar dåligt pga ovan diskuterade anledningar. Att skoja om en rolig särskrivning eller ett misstag som någon råkat göra är en grej, kan vara lite kul. Men ibland är det ganska tydligt att personen har problem med språket. Det är vid dessa tillfällen jag kan bli irriterad över att folk ska anmärka och retas till den grad att personen inte vågar skriva i fortsättningen eller måste förklara att han/hon har svårigheter.

Så snälla glada mtb-åkare, när någon stavar dåligt/dålig meningsuppbyggnad så kan ni väl tänka efter ytterligare en gång innan ni anmärker på detta om det kan verka troligt att personen kan ha svårigheter. Det brukar kunna vara rätt tydligt i många fall bara man tänker sig för. Är ett helt inlägg skrivit på ett speciellt sätt med genomgående fel så kan det vara ett tecken. Man kan väl åtminstone tänka på hur man formulerar sig i kritiken, ganska ofta är det onödigt taskiga kommentarer som förekommer.

Peace

Jag kan nog bara instämma, fastän jag själv retas om särskrivning ibland.
Men en liten anmärkning: när du lägger in trådar på natten får inte så många kul mothugg;)

Ett hett tips till folk som har det svårt är en webbläsare med stavningskontroll, t.ex. firefox. Håller dock med trådskaparen :)

Visst, hellre ett svårläst inlägg än inget inlägg alls, men i många fall är folk så jävla lata att dom helt enkelt inte ORKAR skriva korrekt svenska. Det tycker jag är rätt respektlöst mot den som sen ska läsa inlägget. Betänk att man inte bara läser ett inlägg på ett forum – man läser snarare uppemot hundratalet. Hänger man sedan på flera olika forum så blir det lätt jävligt jobbigt när man måste anstränga sig för att läsa vissa inlägg.

Jag har ingen erfarenhet av dyslexi eller andra skrivsvårigheter så jag kan inte säga något om det, men givetvis respekterar jag felskrivningar då, men jag förutsätter att man åtminstone försöker skriva korrekt. Av respekt för den information man förmedlar och av respekt för läsaren. Stavningskontroll till exempel är ett bra hjälpmedel.

Om någon stavar ett ord fel eller gör en särskrivning är det inte min mening att göra mig lustig över det genom att påpeka det. De få tillfällen jag påpekar det är det enbart i upplysningssyfte. Hade jag varit ute och cyklat med svarta strumpor, haft fågelskit på huvudet eller stavat ett ord fel hade jag blivit tacksam om någon berättade det för mig.

+1

Har alltid haft svårt med språket, stavningen och särskrivning. Försöker jobba på det, men det verkar som om jag har ärvt alla dåliga egenskaper från mina föräldrar.
Jag läser väldigt mycket så man tycker att man borde snappa upp lite från böckerna, men icke.

Men är inte dom som sitter och kommenterar stavning och byter ämnen så att trådskaparnas budskap helt glöms bort lite av översittare?
Som Tobiias känner han att han är skylldig att påpeka allas stavfel? Forumets egna lilla grammatik lexikon(polis)?

Jobbar man som truckförare, hur ofta praktiserar man då skrivkonst? Kanske 1 gång i månadern, eller mindre? Ska denna person när han väl sitter och skriver bli påhoppad av grammatik polisen så kommer han att tillslut att sluta skriva.
Det är stor skillnad på er som sitter i kontor och skriver olika pm;ar till varandra hela dagarna för er tar går det snabbt att slänga iväg ett inlägg, men för oss som inte skriver hela dagarna tar det här tid!
Det fins alltid någon som är bättre än du på det du gör även stava, hoppas att den personen har överseende med dig annars kommer ni inte kunna hålla en dialog.

Och om jag har svarta strumpor eller fågelskit på min hjälm ska du skita i!

Gillar iaf inte särskrivning i rubriken, främst av skälet att det inte går att söka efter tråden senare vid behov eftersom. överhuvudtaget tycker jag att den som skapar en ny tråd kan lägga ner mer än 2 sekunder på att ge råden en vettig rubrik vilket skulle göra forumet mera lättanvändarvänligt :-) T

Särskrivningar är lite jobbiga, men en hög toleransnivå är helt klart bättre än att för ofta klaga på dåligt språk. Ibland får jag en känsla av att det är alltför lätt för en del att sitta vid tangentbordet och vara aningens för styva i korken, man undrar om de är likadana irl. Dirtkidset som skriver uselt sitter kanske inne med kunskaper som am-gubbsen inte är i närheten av, skulle ju vara synd att inte få ta del av allas bidrag :)

Little Stereo skrev:
-------------------------------------------------------
> Gillar iaf inte särskrivning i rubriken, främst
> av skälet att det inte går att söka efter
> tråden senare vid behov eftersom. överhuvudtaget
> tycker jag att den som skapar en ny tråd kan
> lägga ner mer än 2 sekunder på att ge råden en
> vettig rubrik vilket skulle göra forumet mera
> lättanvändarvänligt :-) T

Eller lägga mer än 2 sekunder på att få ordning på de stora bokstäverna som skall inleda varje mening ;-)

Fan skriv ordentligt från början! När jag gick i skolan fick jag extra hemuppgifter för att jag skrev så dåligt. Nu är det bättre, den som inte kan skriva får helt enkelt lära sig! Andra skall inte behöva ändra sig för att du är en lat analfabet (du = den som inte kan stava/särskriver osv...).

Såja..hehe mobbningen har startat ;-)

Ja, för kan man inte skriv måste man ju vara dum i huvudet. Dyslexi är bara ett dåligt svepskäl som lata dumhuvuden använder för att komma undan.

A.O.K skrev:
-------------------------------------------------------
> Ja, för kan man inte skriv måste man ju vara dum
> i huvudet. Dyslexi är bara ett dåligt svepskäl
> som lata dumhuvuden använder för att komma
> undan.

Du verkar ju vara en skarp kniv, men din slutledningsförmåga tycks vara lite trasig. Kolla så att din synaps är rättkopplad idag....jag tror du borde checka det.

Senast redigerad av en moderator:
Stavning etc är väl sånt man kommenterar när argumenten tar slut. Citat/quote av långa inlägg eller massa bilder för att sen kommentera med "snyggt" är ett mycket större irritationsmoment. Har inte stavningsnördarna ett eget forum där dom kan skriva som vikingarna gjorde istället för att hindra språkets naturliga utveckling? skrivihop eller nått sånt.

Utveckling? Vad är utvecklande i att hoppa över skiljetecken? Att inte använda versaler?

Eller så att du ska förstå: va ä utveklande i att hoppa över punkt att inte ha stora bok stäver

Många av de "hårdaste" angreppen på Happy är mellan personer som känner varandra väl och ses på cykelturer och bara vill retas med varandra. Men det missförstås ju lätt av andra happyiter som inte vet att de känner varandra.

Tillbaka
Topp