Sverigeloppet 2018

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
Det här klassiska loppet från Haparanda till Ystad, 191 mil. Går ju av stapeln i år!

Själv tänkte jag cykla samma sträcka fast i mitt eget tempo :) på ungefär dubbla tiden (två veckor).

Inte lätt att få till rutten dock, den finns på deras hemsida:
http://www.sverigeloppet.bike/taevlingen/banan

Men några frågetecken dyker upp:

1) Efter Haparanda, efter Nordmaling samt innan Härnösand, på E4'an?!
Cykla på E4, är det helt ok alltså? Enligt en gammal artikel här så är det ok, och jag antar att det är det eftersom rutten går där, men ändå :)
https://www.allehanda.se/artikel/angermanland/ornskoldsvik/fritt-fram-att-cykla-pa-e4

2018-06-2411_35_08-Sverigeloppet2018-Etapp1fullGoogleMinakartor.png

2) Det är lite dålig information på hemsidan. Tar man deras GPX-spår så är det ett stort hål efter Umeå.
Men om man fixar med deras KML-filer så kan man få ihop en rutt, som viker av åt "fel" håll till Katrineholm och slutar etappen där, vartefter nästa etapp börjar i Vingåker. Men jag antar att man inte cyklar till Katrineholm utan viker av 581'an direkt mot Vingåker istället. Iaf har jag i detta nu lagt upp min rutt så.

2018-06-2411_47_37-GarminBaseCamp.png

2018-06-2411_48_24-GarminBaseCamp.png

3) Förra årets rutt (i blått) svängde lite mer inåt landet vid Falun, istället för nu (i rött) genom Eskilstuna (och över Kvicksund).
Jag tyckte den senare verkar roligare då den går lite närmare mina hemtrakter, så den får det bli.

2018-06-24-11_50_22-Garmin-BaseCamp_02.jpg

Håller nu på att förbereda. Har aldrig cyklat såhär långt förut så det ska bli skoj! Tänkte att det blir problem med laddningen så jag skaffade ett Dynamonav. Nu ska jag bara fixa laddning där också.

cwh1973

Medlem
Sverigeloppet 2018
Det jag kan bidra med i kunskapsväg är E4 sträckningen du nämner i början. Kör den sträckningen med bil ett tiotal ggr/år och E4:an norr om Skellefteå är mer lik en landsväg än hur det ser ut här söderöver. I många samhällen på vägen har du dessutom snygga cykelbanor längs med vägen ofta sammanhängande om samhällen/byar ligger nära varandra. Fin väg är det iaf
Lycka till, blir lite avis på sådana här projekt då min fru ALDRIG skulle tänka sig göra något åt det här hållet ;-D
Ha en skön sommar!
/C

davane

Ny medlem
Sverigeloppet 2018
Roligt projekt du har framför dig.
På 1) kan jag svara att enligt trafikreglerna så får cyklar inte föras fram på motorväg eller motortrafikled. Dock inget jag skulle rekommendera.

På 2 så får jag inte fram gpx-filerna, men efter umeå så går sträckningen över Rödbäck, Gräsmyr och sedan ned till Nordmaling enligt google maps länken som finns på Sverigeloppets hemsida.
På etapp 5 mellan Sandviken och vingåker vill även deras google maps till Katrineholm, men som du säger så är det nog att vika av till Vingåker som gäller.

Om det känns osäkert att cykla på e4an kanske man skulle kunna ändra rutten något så att du slipper göra så. Som till exempel att du från Haparanda åker norrut till Karungi där du sedan tar dig ner till Boden via Morjärv och Niemisel.

Grimpeur

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
Lycka till, det låter som ett underbart projekt att förlora sig i. Vägarna / naturen kring Kvicksund är en klar favorit så jag förstår att du vill cykla via Kvicksund. Verkar smart att köra direkt till Vingåker och skippa Katrineholm. Misstänker att rutten i stort sett följer Södertäljes 60 mila ifrån Eskilstuna till Ödeshög. Det är ett jättefint vägavsnitt (visst jäv kan förekomma bakom det omdömet). Hur som haver ett stort lycka till!

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
cwh1973 sa:
Det jag kan bidra med i kunskapsväg är E4 sträckningen du nämner i början. Kör den sträckningen med bil ett tiotal ggr/år och E4:an norr om Skellefteå är mer lik en landsväg än hur det ser ut här söderöver. I många samhällen på vägen har du dessutom snygga cykelbanor längs med vägen ofta sammanhängande om samhällen/byar ligger nära varandra. Fin väg är det iaf
Lycka till, blir lite avis på sådana här projekt då min fru ALDRIG skulle tänka sig göra något åt det här hållet ;-D
Ha en skön sommar!
ok, ja det var så länge sedan jag var norr om Dalarna så jag kommer inte ihåg hur det ser ut där. Men i barndom har jag åkt bil via Haparanda till Finland och vill minnas att det var lite mer landsväg ja. Blir nog bra det!
Ja, tackar! Det är jag själv som ska cykla dock, frugan är inte mycket för att cykla öht, hon åker till Spanien i två veckor istället! :) både nytta/nöje kan man säga. Det var därför jag tänkte att jag får ta chansen att sticka iväg på detta nu! :) jag får vara glad om hon vill cykla med och bada, som vi faktiskt gjorde idag! Men det var uppskattat så det kanske blir vanligare i framtiden om jag fixar en bra cykel i present till födelsedagen här snart :)

davane sa:
Roligt projekt du har framför dig.
På 1) kan jag svara att enligt trafikreglerna så får cyklar inte föras fram på motorväg eller motortrafikled. Dock inget jag skulle rekommendera.

Om det känns osäkert att cykla på e4an kanske man skulle kunna ändra rutten något så att du slipper göra så. Som till exempel att du från Haparanda åker norrut till Karungi där du sedan tar dig ner till Boden via Morjärv och Niemisel.
Nu känns det som du skrev fel ovan där, ett "inte" kändes fel med tanke på sista meningen!? Men jag tror du menade då att man kan göra men inget att rekommendera :)

Jo man kan ju ändra rutten lite, känns dock lite fel att inte cykla originalsträckningen. Men jag får se, ska dit om någon vecka, kanske är lite lugnare trafik då. Annars viker jag av norrut :)

davane sa:
På 2 så får jag inte fram gpx-filerna, men efter umeå så går sträckningen över Rödbäck, Gräsmyr och sedan ned till Nordmaling enligt google maps länken som finns på Sverigeloppets hemsida.
På etapp 5 mellan Sandviken och vingåker vill även deras google maps till Katrineholm, men som du säger så är det nog att vika av till Vingåker som gäller.
GPX'erna finns på en undersida där, men KML'erna är mer up to date verkar det som. Ja, skippar Katrineholm, där har jag varit så många ggr ändå så :)

Grimpeur sa:
Lycka till, det låter som ett underbart projekt att förlora sig i. Vägarna / naturen kring Kvicksund är en klar favorit så jag förstår att du vill cykla via Kvicksund. Verkar smart att köra direkt till Vingåker och skippa Katrineholm. Misstänker att rutten i stort sett följer Södertäljes 60 mila ifrån Eskilstuna till Ödeshög. Det är ett jättefint vägavsnitt (visst jäv kan förekomma bakom det omdömet). Hur som haver ett stort lycka till!
Tackar! Ja det ska bli svinballt. Ok, Södertäljes 60-mila låter ju skoj, då är det spikat! Denna rutten blir det! Tack för det.

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
Testade just "nya" cykeln. Har ingen touringhoj för närvarande så jag tog min elpendlare. Men bort med framnavsmotorn och dit med dynamohjul istället! Det verkar fungera bra med lyset, fast det blinkar vid låg hastighet. Nu ska jag bara få min USB-mojäng så blir det nog bra detta!

IMG_2808.jpg

[hr]

Och här är hela rutten då, det blir denna, 1913 km. Om jag håller bra tempo så blir det 14 dagar med 13,5 mil per dag i snitt. Borde ju funka som lagom semestertempo. Har tält med mig och tänkte försöka klara mig utan campingar så mycket som möjligt.

Untitled_Panorama1.jpg

HåkanC

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
Sambal Oelek sa:
i barndom har jag åkt bil via Haparanda till Finland
Jag har promenerat från Haparanda till Finland, det gick både fort och lätt ;-)

Sambal Oelek sa:
skippar Katrineholm, där har jag varit så många ggr ändå så :)
Kan inte förvirringen vid Katrineholm/Vingåker ha med vad de skriver på hemsidan om Europatouren i golf att göra?
"Det har visat sig att Europatouren i golf avgörs i Katrineholm när vi passerar där. Det medför att alla hotellrum är bokade och vi har därför flyttat etappmålet till grannkomunen Vingåker. Det blir inte så stor förändring av etapp 5 men inledningen av etapp 6 behöver vi göra om så att det istället går ner till Borensberg och sedan vidare till Ödeshög."
http://www.sverigeloppet.bike/nyheter/81-krock-med-europatouren-i-golf

Hoppas du får en bra resa och lycka till

Redigerat
Sambal Oelek sa:
Har tält med mig och tänkte försöka klara mig utan campingar så mycket som möjligt.
Om jag vore du skulle jag ändå planera in någon camping, eller tom stuga, dels för att tvätta och torka kläderna, dels för att sova xtra bekvämt.
Kan vara xtra viktigt efter en (eller flera!) dagar i regn. Åtminstone är det min erfarenhet....

/Håkan

Senast ändrad:

Sambal Oelek

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
HåkanC sa:
Jag har promenerat från Haparanda till Finland, det gick både fort och lätt ;-)
haha, ja, de som bor där måste känna sig lite kluvna

HåkanC sa:
Kan inte förvirringen vid Katrineholm/Vingåker ha med vad de skriver på hemsidan om Europatouren i golf att göra?
"Det har visat sig att Europatouren i golf avgörs i Katrineholm när vi passerar där. Det medför att alla hotellrum är bokade och vi har därför flyttat etappmålet till grannkomunen Vingåker. Det blir inte så stor förändring av etapp 5 men inledningen av etapp 6 behöver vi göra om så att det istället går ner till Borensberg och sedan vidare till Ödeshög."
http://www.sverigeloppet.bike/nyheter/81-krock-med-europatouren-i-golf
jaha, där ser man, men det är just slutet av etapp 5 som borde göras om då. Men ok, inte jag som sköter det där så det blir nog bra. Det känns som det borde bli som jag ruttade här ovan iaf.

HåkanC sa:
Hoppas du får en bra resa och lycka till
Tackar, ja om vädret fortsätter såhär så kan det inte bli annat än bra! :)

HåkanC sa:
Om jag vore du skulle jag ändå planera in någon camping, eller tom stuga, dels för att tvätta och torka kläderna, dels för att sova xtra bekvämt.
Kan vara xtra viktigt efter en (eller flera!) dagar i regn. Åtminstone är det min erfarenhet....
ja, jag är öppen för att ta in på något vid behov. Om det regnat flera dagar i rad och man kanske känner sig lite ur form då kan det rentav vara aktuellt med en vilodag. Men det får visa sig, jag tänker inte boka något innan, det kan ju hända att just den dagen är man i superform och vill trycka några mil extra :)

GoranS

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
Mötte fem grupper norr om Sala idag. Såg rätt trevligt ut och grupperna föreföll hyggligt disciplinerade formationsmässigt (det lilla jag såg).

Henrik_E

Aktiv medlem
Sverigeloppet 2018
GoranS sa:
Mötte fem grupper norr om Sala idag. Såg rätt trevligt ut och grupperna föreföll hyggligt disciplinerade formationsmässigt (det lilla jag såg).
Undrade just varför stravasegmentet jag åkte på utanför Sala hade cyklats av så mycket folk idag.

Topp
Happyride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer