Sverigeloppet och Ironman

jeha90

Medlem
Hej alla!

Skulle behöva lite tips från er erfarna på långlopp med cykel.
Jag är anmäld till Ironman i Kalmar den 18:e augusti men har fått frågan om att cykla Sverigeloppet (Happarand-Ystad 180mil) den 27:e juli-2:a augusti. Det är två veckor emellan loppen.

Min fråga är om jag skall avstå Ironman pga risk för att kroppen inte hunnit återhämta sig efter Sverigeloppet då det kanske är för kort tid med två veckors vila? Något tips från någon som cyklat långt angående återhämtning?

Kan säga att jag gjort Ironman förr och är relativt vältränad och tränar många timmar i veckan. Har cyklat som längst Vätternrundan.

Borde du väl själv ha ett ganska bra hum om? Hur lång tid tog det för dig att återhämta dig efter IM/vättern och lägg på rimlig säkerhetsmarginal. Beror väl också på om man tänker att man ska vinna eller bara ta sig genom också (både Sverigeloppet och IM).

Finns så många variabler som påverkar att det är svårt att ge ett svar på grundfrågan, dvs köra eller inte. Den frågan kan nog bara du svara på. Som jag ser det handlar det först och främst om ambitionsnivån på de båda loppen, är målet att ta dig igenom utan något tidsmål ser jag inga större problem att dubbla. Är du vältränad och kan köra en IM under 10h kan Sverigeloppet ge en bra boost inför Kalmar beroende på hur du lägger upp loppet och vad du gör mellan loppen. Tror att det mentala kan vara ett större hinder än det fysiska, om Sverigeloppet blir tufft kan det vara svårt att ladda om mentalt till Kalmar. Särskilt om du vill köra på toppen av din förmåga.

Min erfarenhet sträcker sig till 1/2 Ironman respektive Vättern på långa distanser. I båda fallen är jag fit for fight inom en vecka och har tävlat utan problem. Nu är jag inte så snabb och vi är alla olika men jag ser det som rimligt, förutsatt att du är i form för båda och att perioden däremellan är lågintensiv uppladdning.

Åt andra hållet (IM innan sverigeloppet) hade jag inte tvekat att säga kör! Men 180 mil innan IM kommer kännas. Tror jag. Sedan är väl upplägget på sverigeloppet att man har ordentligt med vila varja nat mellan etapperna, eller? Så det kanske funkar ändå.

Vilken bra hjälp jag var! :-)

Hmm... otroligt svårt att svara på hur din kropp reagerar.

Jag har, som av en händelse, provat både att cykla genom Sverige (fortare än Sverigeloppet) och ett antal ironman, men inte i tät följd.

Det handlar som alla andra varit inne på vad du har för förväntningar på de båda loppen. Det borde gå utmärkt att komma igenom båda (med reservation för skador och olyckor etc) men det känns ganska sannolikt att du saknar lite krut mot slutet av din ironman. Å andra sidan är det ganska vanligt att sakna lite krut mot slutet av en ironman iallafall, så om du inte tänkt vinna (över andra eller ditt PB) så är det kanske skit samma.

180 mil cykel är långt och det är väldigt viktigt att du passar på dig själv, framförallt är uppmärksam på förslitningsskador. Musklerna kommer återhämta sig hyfsat på två veckor, men om du kört sönder knäna eller tappat känseln i händerna blir ett ironman problematiskt.

ohellstrom sa:

Jag har, som av en händelse, provat både att cykla genom Sverige (fortare än Sverigeloppet) och ett antal ironman, men inte i tät följd.

Det handlar som alla andra varit inne på vad du har för förväntningar på de båda loppen. Det borde gå utmärkt att komma igenom båda (med reservation för skador och olyckor etc) men det känns ganska sannolikt att du saknar lite krut mot slutet av din ironman. Å andra sidan är det ganska vanligt att sakna lite krut mot slutet av en ironman iallafall, så om du inte tänkt vinna (över andra eller ditt PB) så är det kanske skit samma.

180 mil cykel är långt och det är väldigt viktigt att du passar på dig själv, framförallt är uppmärksam på förslitningsskador. Musklerna kommer återhämta sig hyfsat på två veckor, men om du kört sönder knäna eller tappat känseln i händerna blir ett ironman problematiskt.

Förstår inte varför det skulle vara problematiskt att inte ha känsel i händerna? Man cyklar och springer ju med benen :-D

Jocke77 sa:
ohellstrom sa:

Förstår inte varför det skulle vara problematiskt att inte ha känsel i händerna? Man cyklar och springer ju med benen :-D

Okej okej, känsel kan man väl klara sig utan... men total avsaknad av både styrka och finmotorik är ganska dumt faktiskt. När jag kom tillbaka till jobbet två veckor efter Sverigetempot var det en mycket besvärlig process att knäppa en skjorta. I ganska lång tid efteråt var jag tvungen att sätta botten av handflatan mot reglaget för att kunna växla upp på stora klingan. För all del är kanske ett styrändsreglage på triathloncykel lättare att hantera, samt att man såvitt jag vet inte använder lilla klingan i Kalmar, men jag skulle ändå rekommendera att man passar på sin kropp lite.

Att cykla långt med bockstyre suger. Till och från pizzerian är ok, men skall man cykla längre än så är det rakt styre med barends (eller tri bar) som gäller.

ohellstrom sa:
GoranS sa:
På väg till pizzerian i San Remo.

På förekommen anledning: det finns minst 13 "Pizzeria San Remo" i Sverige.

https://gulasidorna.eniro.se/hitta:pizzeria san remo

På förekommen anledning så vill jag minnas att det var någon Happyit som cyklade en 600k brevet utan att sova, för att därefter springa ett maraton direkt efter. Det borde vara typ jobbigare än att cykla 180 mil, vila i två veckor och sedan göra en IM.

Sixten Fors sa:
Att cykla långt med bockstyre suger. Till och från pizzerian är ok, men skall man cykla längre än så är det rakt styre med barends (eller tri bar) som gäller.

Men bruka allvar Sixten.
BRUKA ALLVAR!

För att slippa sabba tråden ytterligare med ot inlägg så lägger jag ytterligare en kommentar här på Hellström.

Finns det någon ironman man går ner på lilla klingan?
Känns som att så fårt IM är med så är det pannkaka som gäller.

Konkret sa:
Sixten Fors sa:

Men bruka allvar Sixten.
BRUKA ALLVAR!

För att slippa sabba tråden ytterligare med ot inlägg så lägger jag ytterligare en kommentar här på Hellström.

Nu är ju detta ingen officiell IM-tillställning, men nog finns lopp över distansen där även lilla kakan får vara med:

1ncSUbuSRD3pI5HiqPWK8aw.gif

(avser alltså https://nxtri.com)

Och nog finns det "äkta" IM som går i kuperad miljö, Switzerland t.ex.

Jag snackar givetvis officiellt IM.

Det sjuka är ju på Kona har dom ju världens bästa möjlighet att göra det backigt men skiter i det.

Ultradistans är fräckt men det blir lite Svensson Svensson när det är pannkaka.

Tolka mig inte rätt! Jag har inte gjort IM och jag det är beundransvärt att kunna igång 3 så olika men ändå lika sporter och fortfarande ha kärlek till sporten efteråt.

Annars ses väl en im som en lite tuffare variant av svensk klassiker.

Åter till tråden.

Är det ditt första Sverigelopp?
Är det din första IM?

Jag vet vad jag rankar högst personligen men vad har du tränat mest för?
Vilket genomför du helst?

Vill du köra bägge så säger jag bara kör hårt.
Ingen kommer ihåg en fegis och det finns betydligt bättre IM om du skall ställa in i år.

Världen > Kalmar.

ething sa:
Min erfarenhet sträcker sig till 1/2 Ironman respektive Vättern på långa distanser. I båda fallen är jag fit for fight inom en vecka och har tävlat utan problem. Nu är jag inte så snabb och vi är alla olika men jag ser det som rimligt, förutsatt att du är i form för båda och att perioden däremellan är lågintensiv uppladdning.

Jag tycker man ska vara försiktig med att extrapolera. En IM är mycket jobbigare än en halv IM. Jag pendelcyklar efter en eller två vilodagar efter en halv, det gör jag garanterat inte efter en hel.

Avseende TS frågeställning så är det nog bara du själv som kan göra bedömningen. Det framgår inte hur snabb du är på IM eller annat som kan användas till att kalibrera din nivå. En osäkerhetsfaktor torde vara hur din kropp reagerar på att cykla långa sträckor flera dagar i rad. Som Oscar var inne på så kan du dra på dig överansträngnings- och förslitningsskador. En annan aspekt är hur motiverad du kan vara efter Sverigeloppet. Även det kan nog bara du svara på.

Konkret sa:
Sixten Fors sa:

Men bruka allvar Sixten.
BRUKA ALLVAR!

Beror ju givetvis på cykelkapaciteten men det finns rätt många lopp som är lite kuperade, alla är inte som Kalmar, Köpenhamn och Florida.

Lanzarote som någon nämnde, i sig inte jättetuffa backar men det kan blåsa något galet vilket kan göra att man måste gå ner på lilla klingan. Sen har IM Tyskland, Österrike och Schweiz backar som är så pass branta att jag tror att de flesta som inte cyklar under 5h går ner på lilla klingan där. IM Canada går i Whistler :-)

Sen kan det vara lämpligt att gå ner på lilla klingan för att få rakare kedjelinje och ha lite tätare utveckling...samt att man ska springa en sväng efter så det kan vara bra att ta det lite soft uppför även om man skulle orka köra på stora klingan.

Bele sa:
Konkret sa:
Annars ses väl en im som en lite tuffare variant av svensk klassiker.

Förutsatt att man är hyfsat vältränad och inte har t.ex. knäproblem kan de flesta genomföra en Svensk Klassiker. IM är något annat.

Vågar påstå att 90% av de som gör en klassiker skulle kunna genomföra en IM utan större problem med några månaders specifik träning.

Det har jag svårt att tro. Klassikerloppen har väl tilltagna tidsgränser. Om man ligger i de övre intervallen av dessa kan jag inte se att man skulle klara en IM om det finns en tidsgräns på t.ex. 15 timmar. Den totala belastningen blir också mycket högre vid ett enstaka tillfälle än vid klassikerloppen och det tror jag är en helt avgörande aspekt. Sen ser jag väl genomförandet av en IM som något som ska göras utan att man går halva maran.

Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
GoranS sa:
På väg till pizzerian i San Remo.

På förekommen anledning: det finns minst 13 "Pizzeria San Remo" i Sverige.

https://gulasidorna.eniro.se/hitta:pizzeria san remo

På förekommen anledning så vill jag minnas att det var någon Happyit som cyklade en 600k brevet utan att sova, för att därefter springa ett maraton direkt efter. Det borde vara typ jobbigare än att cykla 180 mil, vila i två veckor och sedan göra en IM.

Jag vet dock från säker källa att detta är DET ENDA testade stolleprov vederbörande bestämt avråder andra från att prova. Det var för jävligt.

Vad gäller IM Zürich, som jag råkar ha kört, så har banan (som jag minns det) 3 markanta stigningar per varv (man kör två varv) där man definitivt behöver lilla klingan. Men det är inga extremt långa eller branta backar och det är också mer än 10mil plattåkning längs sjön, utöver att man såklart även ska åka utför en del.

ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:
På förekommen anledning så vill jag minnas att det var någon Happyit som cyklade en 600k brevet utan att sova, för att därefter springa ett maraton direkt efter.

Jag vet dock från säker källa att detta är DET ENDA testade stolleprov vederbörande bestämt avråder andra från att prova. Det var för jävligt.

Ja vad säger man, som man bäddar får man ligga, eller? Både imponerande och korkat.

Bele sa:
ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:
På förekommen anledning så vill jag minnas att det var någon Happyit som cyklade en 600k brevet utan att sova, för att därefter springa ett maraton direkt efter.

Ja vad säger man, som man bäddar får man ligga, eller? Både imponerande och korkat.

Korkat vet jag inte... det var tusentals människor som likförbannat ställde sig på startlinjen i Köpenhamn den morgonen betydligt sämre förberedda på ett marathon än jag.

ohellstrom sa:
Bele sa:
ohellstrom sa:
Jeppe_E sa:

Korkat vet jag inte... det var tusentals människor som likförbannat ställde sig på startlinjen i Köpenhamn den morgonen betydligt sämre förberedda på ett marathon än jag.

Klart att det inte är korkat, man måste ju prova för att veta om det går :-) Förstår om du var seg på maran. Jag ville ha en tuff träningshelg inför något lopp jag inte minns -02 eller -03 så jag körde Vätternrundan natten mellan fredag och lördag för att sedan köra SM på olympisk distans på söndagen. Kände mig faktiskt riktigt stark under sim och cykelmomentet och i början på löpningen men sen kom effekten av VR och sista 3-4 km var jä--igt jobbiga :-D

Tillbaka
Topp