Sverigeloppet

GoranS

Aktiv medlem
Sverigeloppet
Verkar vara högtryck för långcyklande i alla former just nu. VR för de som bara är vid kanten av långcyklingsträsket, Sverigetempot om en och en halv vecka för de som är inne i ett gravt cykelmissbruk och RAAM för de som är bortom allt hopp om räddning.

En som verkar missuppfattat starttiden, riktningen och den nordligaste punkten för Sverigetempot är Andreas Lindén som i morse startade en tripp norrut genom Sverige med målet att nå treriksröset på max 100 timmar, se http://sverigeloppet.nu/

Han har inlett kvickt och ligger rejält före plan, första 54 milen har gått på knappt 17 timmar.

Sverigeloppet
Just nu verkar det vara rätt svaga vindar.

Sen har de tydligen slängt på ett par mil genom att köra fel; Grängesberg-Ludvika-Falun-Rättvik istället för Grängesberg-Mockfjärd-Leksand-Rättvik. Känns ju lite konstigt. Borde de inte ha en GPS med vägen inprogrammerad för att garantera att man undviker just sådant?

Sverigeloppet
GoranS skrev:
-------------------------------------------------------
> Just nu verkar det vara rätt svaga vindar.
>
> Sen har de tydligen slängt på ett par mil genom
> att köra fel; Grängesberg-Ludvika-Falun-Rättvik
> istället för
> Grängesberg-Mockfjärd-Leksand-Rättvik.
Fast alt. 1 tycks enl. hitta.se vara några km kortare.

Sverigeloppet
mamme1:
Om jag matar in Grängesberg och Mockfjärd i hitta.se:s sökfunktion så lägger den en extrasväng västerut som inte finns med i den planen som ligger på hemsidan. viamichelin hittar däremot den vägen som går rakt norrut upp till Mockfjärd. Enligt hemsidan ska det vara 11 mil mellan Grängesberg och Rättvik (via Mockfjärd och Leksand), viamichlin ger 10,6. Både hitta och viamichelin anger vägen via Falun till 128 km. Så, jag tror att det faktiskt är en förlängning.

Nu har de dessutom tydligen slut på tubdäck efter tre punkteringar och lite småpanik då det är rätt ont om cykelaffärer framöver. Lite konstigt att man chansar med ett såpass litet lager då man ändå kör med följebil. Att dra på sig mer än tre punkteringar på 210 mil är ju inte helt osannolikt. Om man t.ex. tar en dubbelpunka i något läge är det bara en ytterligare punka man har råd med.

Knäproblem också. Kan nog bli ett utdraget lidande av det där ...

Sverigeloppet
Åker man mellan Borlänge och Falun så får man inte åka motortrafikleden där med cykel så ni lär nog lägga på några kilometer om ni gjort enkla sökningar på Hitta.se eller liknande.

Sverigeloppet
Jo, jag vet det. Orkade dock inte försöka få vägsökarna att ta hänsyn till detta då det kvalitativt inte hade någon egentlig betydelse.

Sverigeloppet
Ja, nog rullar det på i imponerande fart. Ytterhogdal passerat för en dryg halvtimme sen. Dock verkar det somde fått slut på dricka, eller hur ska man annars tolka "Andreas äter makaroner med köttfärssås ur mugg"? ;-)

Man hoppas ju att massören vet vad han snackar om när han säger att det ska vara riskfritt att cykla större delen av sträckan med ömmande/värkande knän. Känns som en rejäl pannbensövning i alla fall.

Sverigeloppet
Har följt det här projektet sedan någon månad tillbaka och med min ytterst begränsade erfarenhet tänkte jag först att det här nog skall gå bra för Andreas. Men sedan insåg jag på egen hand igår vad "ont i knäna" kan betyda när man sitter på en cykel.

Imponerande prestation än så länge! Hoppas verkligen att kroppen håller ihop för honom så att han kan ta sig i mål.

Sverigeloppet
Jo, jag vet att jag är en mesig solskenscyklist som är gjord av mjukost, men för en sådan är det svårbegripligt att man kan greja att fortsätta när man får ont i knäna redan innan tio timmar och då man har typ 90 timmar kvar (enligt plan)! Och det verkar ju inte vara lite småont då han stannar till och tar hjälp av massören. Men, som sagt vissa har mer pannben än andra.

Och, sen är det klart, när han gjort en grej av det hela och det väl i någon mån är hans yrke och han har sponsorer och viss mediabevakning så bryter han nog inte i första taget. Imponerande, fast för mig med en lite skrämmande underton.

Sverigeloppet
Verkar som 100-milsmarkeringen kommer att passeras strax, d.v.s. efter ca 42 timmar. Ger alltså 58 timmar till återstående 110 milen (plus ev. ngn för felkörningen tidigare), d.v.s. knappt fyra VR i rad i 15-timmarstempo. Kan ju inte vara någon match ... ;-)

Sverigeloppet
redigt bra kört, undrar bara varför han åker åt det hållet och ändå kallar det för sverigeloppet? Finns det ngn annan förklaring än vinden? Håller tummarna för att det går vägen...det är nu pannbenet går in, men att redan få ont i knäna känns lite tidigt

Sverigeloppet
Enda jag kan komma på vore om han skulle vilja ha mindre trafikerade vägar när han är riktigt trött på slutet. Å andra sidan känns det som att mil efter mil med skog kanske inte är det mest upplyftande när man är trött.

Sverigeloppet
Vinden ska man inte underskatta, när jag körde den sträckan för ett par år sedan hade vi motvind de första 100 milen (startade i Kiruna). Mentalt dock vete tusan om inte ensamheten är värre dock, speciellt mot slutet. Det kan vara flera mil mellan varje hus, och däremellan är det bara skog, skog, skog och skog. Kan vara riktigt mentalt utmanande när landskapet inte ger någon som helst indikation på att man kommer någonstans.

Sverigeloppet
kallegunnar skrev:
> redigt bra kört, undrar bara varför han åker
> åt det hållet och ändå kallar det för
> sverigeloppet? Finns det ngn annan förklaring än
> vinden?
Han kanske är på väg till starten av Sverigetempot?
:-)

Sverigeloppet
Fikasvettot skrev:
> Ytterligare en parameter i "tub vs.
> Kanttråd"-kriget: vad får man enklast tag på
> ute i obygden?

Eller racer kontra cykel med fotbroms.. Tveksamt om Nisses cykel i smålands skogar har delar till en elvadelad Campakassett. Lika bra att satsa på en treväxlad Monark från 1976 istället.

Bra tanke där Oskar... ;o)

Sverigeloppet
Märkligt på min ära.
Körde han på alltså på tubdäck den rätt dåliga grusvägen mellan Nyhammar och Mockfjärd.

den berömda vägen som Tobbe cyklade till CO i insjön för att köpa en mutter

Hemsidan lämnar väl en del att önska. Jag hittar ingen historik och ingen karta mer än en färdplan al.a. Eniro-likanande vägbeskrivning.

Sverigeloppet
bengt skrev:
> Märkligt på min ära.
> Körde han på alltså på tubdäck den rätt
> dåliga grusvägen mellan Nyhammar och
> Mockfjärd.

Nej, han kom aldrig till Moockfjärd då det p.g.a. felkörning blev Ludvika - Borlänge - Falun - Rättvik istället för den planerade rutten. Men, om det är taskig grusväg på den planerade rutten så kanske det var lika bra att de körde fel!

Sverigeloppet
Var hittade du det?

GoranS skrev:
> bengt skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Märkligt på min ära.
> > Körde han på alltså på tubdäck den rätt
> > dåliga grusvägen mellan Nyhammar och
> > Mockfjärd.
>
> Nej, han kom aldrig till Moockfjärd då det
> p.g.a. felkörning blev Ludvika - Borlänge -
> Falun - Rättvik istället för den planerade
> rutten. Men, om det är taskig grusväg på den
> planerade rutten så kanske det var lika bra att
> de körde fel!

Sverigeloppet
Jag tror att det kommer bli tufft för honom att klara det, faktiskt. Om han ankom till Dorotea för en halvtimme sedan så har han kört 58,5% av sträckan (om nu siffrorna på hemsidan stämmer) på drygt 56h. Men nu borde han rimligen vara ganska mosig, och dessutom ska det blåsa lite (svag) motvind däruppe de närmsta dygnen.

Fast om han klarar sig på relativt lite sömn återstoden av sträckan så kan det ju gå. Det vore onekligen kul om han klarar det!

Men jag tippar på att någon eller några kommer att köra Sverigetempot på kortare tid... :-)

Sverigeloppet
Ja, han har tappat ett rätt stort försprång mot plan rätt snabbt och det utan att sova överdrivet mycket, så det verkar lite marigt just nu. Får väl se om han kan vända på trenden ...

MarcusS: Du får väl kontakta honom och tipsa om det.

Sverigeloppet
DT skrev:
>>
> Men jag tippar på att någon eller några kommer
> att köra Sverigetempot på kortare tid... :-)

Det tror inte jag, det brukar blåsa sydvästliga vindar vilket betyder motvind och vi har inga följebilar. Vi kommer få leta mat i soptunnor och liknande.

Dessutom skall jag ta det lugnt och ta det som ett träningsläger med mycket vila och mat.

Sverigeloppet
Om du tar det lugnt kommer ju alla som åker snabbt att hinna länsa soptunnorna, så då blir det dåligt med käk. Vill du ha mycket mat blir det nog till att ligga i lite.

Sverigeloppet
Han kämpar på i alla fall. Storuman passerad 40 minuter före plan. Misstänker att natten blir lite kritisk. Om han kommer ur den och i morgon fm fortfarande ligger i linje med plan finns det nog hopp då det sen väsentligen "bara" är en dag och en natt kvar.

Sverigeloppet
ev. randonörd skrev:
> DT skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> >>
> > Men jag tippar på att någon eller några
> kommer
> > att köra Sverigetempot på kortare tid... :-)
>
>
> Det tror inte jag, det brukar blåsa sydvästliga
> vindar vilket betyder motvind och vi har inga
> följebilar. Vi kommer få leta mat i soptunnor
> och liknande.
>
> Dessutom skall jag ta det lugnt och ta det som ett
> träningsläger med mycket vila och mat.

Om inte vindarna blir alltför dåliga så sätter jag en Runekaka på att någon kommer SUB-100. Men det är ett ämne för en annan tråd... :-)

Sverigeloppet
Sorsele passerat efter 144 mil, 40 minuter före plan.

Andra aspekter som gör att det inte går att jämföra heller, förutom rutterna, är att Andreas kör solo, men har följebil medan Sverigetempot ju går i randonnéstil vilket gör att det kan bli grupper,vilket gör att man med lite tur inte behöver dra allt själv. Å andra sidan finns ingen serviceapparat på det sätt Andreas har - punkteringar och andra cykelproblem får man fixa bäst man kan själv, mat får man fixa bäst man kan, ingen servicebil som man kan stanna och krypa in i för en powernap, ingen massör som knådar när man behöver ...

Sverigeloppet
GoranS skrev:
ingen servicebil som man kan
> stanna och krypa in i för en powernap,

Görs inte det i luft/vatten kurerna på bensinmacken?

Sverigeloppet
Jo, jag har hört sägas det. Har dock aldrig kört något brevet längre än 40 mil (d.v.s. bara sprintdistans) så jag har aldrig fått nöjet(?) att se det med egna ögon (eller prova själv). Min enda powernap under något cykellopp var i en backe med ljungris vid Lemonsjoen på Jotunheimen rundt och det har inte riktigt samma misär-aura som ett luftskåp på en bensinmack.

Sverigeloppet
Jag tror att det kommer bli solsken under Sverigetempot. Det finns inget mer regn kvar i molnen, allt har redan fallit under vårens breveter. Eller egentligen under alla vårens helger med undantag för typ en söndag för en månad sedan.

Sverigeloppet
Finns en video om dag 3 på
När man läser inläggen på hemsidan framgår dock att knät under kvällen och natten varit riktigt dåligt.

Arvidsjaur passerades på runt plantid. Vid Moskosel verkar han ligga efter planen. Borde kunna bli en lite säkrare uppdatering i Jokkmokk dit han enligt plan ska komma kl 13 idag.

Sverigeloppet
Verkar som det går ungefär enligt plan. Sex mil kvar till Jokkmokk för en timme sen och de ska enligt plan vara där om två timmar.

En viss desperation/uppfinningsanda kan anas vad gäller knäproblematiken:

"För att få en annan vinkel på benen har vi tejpat fast pappkartonger på pedalerna så att han kan cykla med gympadojor istället för att få en annan vinkel på benen."

Sverigeloppet
Kul att följa, hans flummiga tillstånd i senaste videoklippen är riktigt underhållande! ;)

Jag har också cyklat 210 mil (men under tre veckor, genom Norge & Sverige) med rejäla knäsmärtor varje dag. Så jag lider med honom ...

Tillbaka
Topp