Sverigetempot 2009

bigmollo

Aktiv medlem
Sverigetempot 2009
Imorgon startar sveriges längsta motionslopp, Sverigetempot.
Loppet går mellan Riksgränsen och Smygehuk. Sträckan blir i runda slängar 210 mil.

Startlista:
1. Ove Nilsson, CK Distans, Malmö
2. Kristian Lindgren, Hisingen CK, Göteborg
3. Mikael Carlsson, Hisingen CK, Göteborg http://mikaelcarlsson.blogspot.com/
4. Peter Tonér, CK Distans, Köping
5. Kalle Abrahamsson, CK Distans, Linköping http://kallegunnar.blogspot.com/
6. Staffan Gereonsson, CK Distans, Garphyttan
7. Christian Sommer, CK Distans, Helsingborg
8. Tony Mellsop, CK Distans, Malmö
9. Göran Lundblad, Helsingborg
10. Krister Jönsson, Garphyttan
11. Gunnar Ohlanders, Järvsö http://gunnarscykelblogg.blogspot.com/

Mer info finns här: http://www.ckdistans.se/forum/phpBB-2.0.20/phpBB2/viewforum.php?f=30
Här läggs passertiderna ut för de olika kontrollerna: http://www.ckdistans.se/forum/phpBB-2.0.20/phpBB2/viewtopic.php?t=206
Det kommer också rapporteras här: http://www.outsideonline.se/blog/

Lycka till och kör så det ryker!

company_name.gif ht=53

Edit: jag la till de bloggarna jag känner till.

Senast redigerad av en moderator:
Sverigetempot 2009
clnr skrev:
-------------------------------------------------------
> Är några av dem happyiter? Hursomhelst: Heja,
> heja! Ska bli kul att följa!

Javisst. Kalle Abrahamsson "Kallegunnar" som för övrigt kör fixie och Gunnar Ohlanders "Gunnar O" hänger här.
/J

Sverigetempot 2009
cjmax skrev:
> Spännande, vem vinner?

Jag tror Gunnar O är ganska revanschsugen sen förra året.

Sverigetempot 2009
Äntigen något som är värt att följa. Dert blev ju varken Vättern, LEL eller Sverigetempot i år tack vare sjukdom så jag får väl sitta på läktaren och kolla när Peter och de andra gör upp.

Nog gnällt det här är riktigt lajbans. De startar i sval temp med svag motvind och växlande molnighet och risk för skurar. Inte topp men helt ok situation.

Skall bli kul att se hur det går för dem. Speciellt roligt skall det bli att se hur Peter gör sin "comeback"!

Det är bara att önska samtliga lycka till, oavsett vem som når Smygehamn först är det hatten av för de som ger sig på detta! Det är inte bara en utmaning för benen... utan kanske ännu mer psyket och sömnreflexen.....

Sverigetempot 2009
Gunnar O. äger ju en Finax tröja.
Så vi får hoppas han kör i den.

Att han är från Hälsingland gör ju inte oddsen sämre.

Jag lägger en röst på honom.

Kommer någon av dessa även köra LEL?

/Pilen

Sverigetempot 2009
Bra tips där, JT! ;)

Det är en realitet att det KAN gå åt fanders med komforten på lite längre lopp. Dock tror jag att det är betydligt mindre sådana åkommor än vad man kan tro. Har man inte fått byxa och sadel att fungera på träning så ger man sig inte på detta :) Personligen har jag bara haft problem med detta på TransPortugal och då var det inte roligt. Stora sår som läkte ihop med blöjan under etappen. Det blev mycket stå och cykla under det loppet :)

fick dock tips om annan smörja under det loppet, Halibut, precis som det låter en salva baserad på fiskolja från Hälleflundra som är blandad med zinkoxid och liten annat gojs. Fungerade faktiskt fast jag redan sabbat bakdelen. Det hade varit ännu bättre i förebyggande syfte :)

Sverigetempot 2009
Pilen skrev:
> Kommer någon av dessa även köra LEL?

He he nä det tror jag inte. LEL startar den 26:e så då skulle de ha en vecka på sig att vila. Men man vet aldrig.
/J

Sverigetempot 2009
Jag hoppas på Gunnar O. Han har varit förkyld men jag hoppas att han kan göra sig rättvisa.

Först eller inte. Det är stort att klara sträckan. Ja halva sträckan är inte dumt det heller. Eller 1/7:e del ;)

Edit: Jag gillar detta avsnitt från Gunnars förra reserapport.

".. Vilhelmina skulle bli första sovstoppet. Det kändes som om vi kröp fram de sista milen och vi anlände vid 21-tiden mycket nöjda att båda ha satt nya personliga distansrekord -76 mil !"

Sverigetempot 2009
Hej på er.
Ja jag står med som anmäld till Sverigetempot.
Har velat fram och tillbaka om jag skulle åka eller inte.
Har efter noga övervägande beslutat att dra mig ur årets upplaga. -Tyvärr.

Ett svårt beslut för jag vet hur jäkla kul det kan vara. Men jag vet ju också vad som krävs i fråga om träning och uppladdning inför ett lopp som Sverigetempot.

Det har varit en bedrövlig vår och försommar för mig med skador och nu senast en två månaders förkyling som gjorde att jag även tvingades att dra mig ur sub-8 satsningen i Vätternrundan.

Det positiva är att jag nu äntligen är frisk igen och ser fram mot några sextiomila turer de närmaste månaderna.

http://www.gunnarscykelblogg.blogspot.com

Sverigetempot 2009
Trist Gunnar hade varit kul att se dig ta revansch i år :). Du får göra som jag följa de deltagandes framfart från läktarplats.

Någon som hört något hur det går för dem?

Sverigetempot 2009
Trist Gunnar, men förståeligt. Det är ingen söndagsutflykt direkt. Skönt att höra att du är frisk iaf.

kallegunnar verkar pigg och glad än så länge, trots att det tydligen är en hopplös motvind. Siktar på att vara i Jokkmokk till kvällen.

Sverigetempot 2009
Ja det är jäkligt trist att tvingas ge upp det som man har planerat för under så lång tid.
Men hälsan är viktigast så det gäller ju att lyssna på kroppen och ta konsekvenserna.

Det var ett svårt beslut, men det blir ju fler Sverigetempon vad jag förstår.
Det ska bli spännande att följa deras färd genom Sverige framför datorn.

Dom borde nog vara framme i Jokkmokk när som helst. Men det verkar blåsa 2-3 m/s motvind, så det kan nog gå lite tungt.

Enligt yr.no ser det tyvärr ut som det kan bli motvind större delen av färden.

Sverigetempot 2009
Kollade Kalles blogg de verkar vara i Jokkmokk nu och har sluppit regnet hittills. Hoppas det fortstätter så och att de slipper mer motvind. Tyvärr ser ju prognoserna ut att bjuda på sid- och motvind fram till onsdag med risk för ordentliga skurar. Trist men det ingår ju i utmaningen.

Peter fortsatte tydligen när de andra bestämde sig för att ta första vilan i Jokkmokk... inte helt oväntat att Peter vill mala på så länge som bara möjligt.

Sverigetempot 2009
De har nog fullt upp med att ta sig fram. Mikael och Krister har fått bryta pga sjukdom. Peter har magproblem och trion med Kallegunnar har en bruten eker. Det verkar som Peter leder i detta nu. Rapporterna är dock något släpande vilket är förståeligt. Det är tufft nog att hanka sig fram :)

Heja, heja!

Sverigetempot 2009
Bumpelibump!

klibbar in passertider:
Kiruna (130 km) 10.45, Peter T, Kalle A, Staffan G, Krister J. 11.20, Ove N, Christian S, Göran L, Tony M. 11.49, Kristian L, Micke C.

Jokkmokk (345) 19.44, Peter T, Kalle A, Staffan G, Krister J. 21,35, Ove N, Göran L, Christian S, Tony M. 21.41, Kristian L, Micke C.

Sorsele (579) Sö 12.19, Peter T. 15.22, Kalle A, Staffan G, Krister J. 18.15, Ove N, Göran L, Christian S, Tony M. - Kristian Lindgren och Mikael Carlsson bröt i Arvidsjaur. KL förkyld och MC sympatibryter.

Vilhelmina (717) 19.48, Peter T. 22.01, Kalle A, Staffan G, Krister J.

Sverigetempot 2009
Det är svårt att förstå hur långt det egentligen är. Det finns gott om tid att både gå in i väggen och bli jättetrött på 210 mil. Det svåraste måste vara att motivera sig att trampa vidare dag efter dag.
Heja heja!!
/J

Sverigetempot 2009
Jepp Johan, även om det är tufft fysiskt så är det nog den mentala biten som är värst. Kroppen håller ju oftast för betydligt mer bestraffnnig än ett normalt psyke vill uthärda. Jag tror personlign sömnbristen gör en rätt så koko. Sedan kan man ju såklart gå sönder. Krister blev ju förkyld. Inte mycket att göra åt. Jag vet numera vad som händer om man slarvar med det. Sedan är man ju alla olika. När jag blev plockad av PBP var det inget fel på huvudet (inte mer än vanligt iaf) där var det kroppen som vek ned sig pga dåliga förberedelser och utrustning - mycket sitter i huvudet men inte allt :) På TransPortugal var jag bara nojig att klara repet varje dag så det blev inte så mycke ttid att känna efter. Fast då sov man ju på nätterna ovh det är ju fusk.

Vart hämtade ni stämpeltiderna, Ckdistans eller?

Sverigetempot 2009
Stämpling kan väl ske på valfri plats inom orten, brukar vara beroende på vad som är öppet när man kommer dit.

Kalle A, Staffan G och Krister J åt lunch i Strömsund. Typ halvvägs till Östersund.

Sverigetempot 2009
Östersund (945) Må 10.50, Peter T. 17.00, Kalle A, Staffan G, Krister J. 22.05, Ove N, Göran L, Christian S, Tony M

Peter har åtminstone sex timmars försprång. Frågan är när han vilar?

Sverigetempot 2009
fredrikw skrev:
> Ja, för hur vet man att de inte fuskar och tar en
> genväg?

Alla randonneurer har ett chip i nacken och tracking sker i realtid av ACP (Audax Club Parisien).

Sverigetempot 2009
Jag tror de använder ett brevetkort. Men man skulle nog kunna använda ett kvitto om man inte fixar något annat. Normalt sett så får man kasssastämpel i butik i brevetkortet. På Sverigetempot vet jag inte hur de gör....

Brevet_framsida.JPG ht=382

Brevet_baksida.JPG ht=382

Edit:Jag är full. Bifogade bilder på brevtkort nu.

Jag tycker det vore skönt med ett chip i nacken då behöver man inte oroa sig för stämpelkorten längre.

Sverigetempot 2009
De har stämpelkort. Vet inte om det är brevetkort eller om det har gjorts en egen variant. Som sagt räcker nog vilket bevis som helst på att man varit på plats. Eftersom det inte är ett brevet gäller t.ex. inte heller reglerna om stämplingstider.

Sverigetempot 2009
Peter Tonér kör på fint. Stämplade i Älvdalen 05.30 i morse.
Därmed missade han öppettiden för kultförklarade Morens Konditori. - Tråkigt för honom.

Kalle G Staffan och Krister tog en förmodligen välbehövlig vila i Vemdalen. Klövsjö och Vemdalsbackarna är jobbiga. Men dom har en stigning kvar mellan Lillhärdal och Älvdalen. Där ska dom åter igen upp på drygt 700 meter.

Sista gruppen har tydligen övernattat i Östersund.

Sverigetempot 2009
fredrikw skrev:
> Ja, för hur vet man att de inte fuskar och tar en
> genväg?

Att fuska i någonting randonneurliknande är ju lika lyckat som att fejka orgasm när man onanerar.
Klart att man kan göra det, men till vilken nytta då?

/s-o

Sverigetempot 2009
s-o skrev:
> fredrikw skrev:
> --------------------------------------------------
> > Ja, för hur vet man att de inte fuskar och tar en
> > genväg?
>
> Att fuska i någonting randonneurliknande är ju
> lika lyckat som att fejka orgasm när man
> onanerar.
> Klart att man kan göra det, men till vilken nytta
> då?

Om någon skulle lyckas ta en genväg genom Sverige hade det varit mer imponerande än att genomföra själva loppet. Jag antar att jag kanske skulle ha satt dit en smiley i mitt förra inlägg...

Tillbaka
Topp