Sverigetempot 2016 - kompisar sökes

T0TTE

Aktiv medlem
Hej,

Inser att det inte finns särskilt många galningar som lockas av en utmaning som Sverigetempot. Jag känner i alla fall inte så många, vilket är anledningen till denna tråd.

Jag känner dock väldigt mycket för att köra Sverigetempot och det vore väldigt trevligt att komma i kontakt med likasinnade.

Själv cyklar jag landsvägscykel och söker ett par stycken med samma typ av fordon. Blixtsnabba inkapslade billiknande cyklar funkar inte lika bra.

Har inte särskilt vetenskapligt tänkt mig sju dagar och därmed runt 30 mil/dag, men jag är flexibel.

Som cyklist är jag van vid både gruppcykling i alla möjliga formationer samt en massa mil på egen hand.

Är idag 42 år. Cyklade Vätternrundan på 8.15 i fjor i Z1 trots mycket dragande och gör en satsning på sub7,5 2016 (7.45 i år) så jag torde toppa formmässigt lagom till tempot.

Hur skulle man bättre kunna spendera en vecka i sommarsverige? ;-)

Hälsningar
/Martin

Rekommenderar att du bygger upp ett hyggligt intresse för barrträd så att du har lite kul under första 140 milen eller hur långt det nu kan bli innan barrträdsbältet är avklarat. ;)

Jodå, jag har funderat lite smått på det. Cyklar hellre långt än vrålfort. Klarade av min första 300k brevet på 12:40 (10:20 rullande) i år. Hade varit en spännande utmaning, även om jag tycker att 4000 kr är i saftigaste laget. Men det ingår förvisso en del service i det priset.

En brevet-serie är ett bra tips. Dels är sannolikheten att träffa andra som har cyklat eller tänker cykla Sverigetempot högre än på andra motionslopp och dels så får man en förståelse för vad som krävs. Försök om möjligt att hinna med en brevet 60-mil redan iår.

@GoranS Det är ganska mycket barrträd i Småland också.

Korrekt, men har man grejat första barrskogsbältet ska väl den lilla götaländska dungen gå bra också!?

Senast kördes den som en brevet vilket gav en maxtid på 177h. Tidigare årgångar har väl varit i delvis andra format om jag inte har fel för mig.

Jenny W skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag skulle mest vara oroad för myggen. Men de
> hjälper ju till så det inte blir massa onödigt
> långa stop.

Om du kör med halvöppen mun så blir det likt en val som silar föda genom gälarna. Mygg har mkt protein i sig.

Fliken skrev:
> Jenny W skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag skulle mest vara oroad för myggen. Men de
> > hjälper ju till så det inte blir massa
> onödigt
> > långa stop.
>
>
> Om du kör med halvöppen mun så blir det likt en
> val som silar föda genom gälarna. Mygg har mkt
> protein i sig.

Uäk. Tur jag inte har gälar då så jag slipper det

Har valar fått gälar sen jag gick i skolan? Tänk vad evolutionen får fort nu för tiden. Eller var det barder som Fliken menade? #förbryllad

Men eftersom jag nu skrivit i tråden så ska jag väl också cykla nästa år. Vad skoj det ska bli!

Som sagt, häng med på några breveter så kommer du nog träffa andra dårar. När du cyklar iväg från Riksgränsen kommer du med all säkerhet hitta några som håller samma tempo som dig själv.

Sverigetempot är en fantastisk utmaning. Att cykla inlandsvägen ger perspektiv på hur långt Sverige är. Den största motståndaren är ens eget huvud. Om man lyckas hålla bort alla tankar om trötthet och smärta så är känslan fantastisk när havet dyker upp vid Smygehuk.

Btw,anmälningsavgiften var två lax förra gången. Fyra var den som gällde vid sen anmälan.

NLC skrev:
> Har valar fått gälar sen jag gick i skolan?
> Tänk vad evolutionen får fort nu för tiden.
> Eller var det barder som Fliken menade?
> #förbryllad
>
> Men eftersom jag nu skrivit i tråden så ska jag
> väl också cykla nästa år. Vad skoj det ska
> bli!

Så kul. Vi kan samåka upp. Jag kan ha min packning i din bullit-låda.

E:Fliken menar nog barderna. Inte gälar. Fliken vill bara att jag ska cykla tills jag visar tänderna.

Senast ändrad:
Bard i val är ett slags galler. Galler är gubbar som hänger upp barder med munkavle i träd. Bard är en gubbe som skulle behöva både munkavle och påse på huvudet ibland om man hade detta val. Ungefär så.

NLC skrev:
> Ja, för vi cyklar väl dit också? Inte bara
> him??

Självklart. Hur ska vi annars komma upp till Treriksröset?

Hasse#7 skrev:
> Bard i val är ett slags galler. Galler är gubbar
> som hänger upp barder med munkavle i träd. Bard
> är en gubbe som skulle behöva både munkavle och
> påse på huvudet ibland om man hade detta val.
> Ungefär så.

Hehe
Bra förklarat.

Nu när jag ändå skrev något, om än meningslöst, kan jag väl erkänna att jag har en något ambivalent "bucket list" där ett Sverigetempo uppdelat på kanske 7x30mil ingår, i varje fall som en liten dröm.

Jenny W skrev:
> NLC skrev:
> ----------------------------------------------------
> > Ja, för vi cyklar väl dit också? Inte bara
> > him??
>
>
> Självklart. Hur ska vi annars komma upp till
> Treriksröset?

Oklart, men jag hade nog tänkt starta vid Riksgränsen ;-)

NLC skrev:
> Jenny W skrev:
> -----
> > NLC skrev:
> >
> --
> > > Ja, för vi cyklar väl dit också? Inte bara
> > > him??
> >
> >
> > Självklart. Hur ska vi annars komma upp till
> > Treriksröset?
>
> Oklart, men jag hade nog tänkt starta vid
> Riksgränsen ;-)

Inget turistande innan? Jag vill ju lägga en skånesten på röset när jag ändå är i krokarna

NLC skrev:
>
> Men eftersom jag nu skrivit i tråden så ska jag
> väl också cykla nästa år. Vad skoj det ska
> bli!

Är det så reglerna är? Nåja, då får man väl börja.... förhandla :)

För att inte krocka med RAAM har Sverigetempot 2016 flyttats till lite senare i juli, står lite mer om det på Facebook, https://www.facebook.com/pages/Sverigetempot/359072450813919 .

Rutten kommer att vara i stort sett samma som de två senaste årgångarna. Det blir en ny kontrollplats i Östersund.

@NLC tar du din Bullit så har arrangören lite packning som ska med till Smygehuk.

Senast ändrad:
Så ska det låta @Hasse#7! :-)

Glömde skriva att jag bor i Malmö, men det spelar ju ingen större roll. Tycker inte att särskild gruppträning innan är särskilt viktig. Planera kan vi göra digitalt.

Planen var att bli Super Randonneur tillsammans med en kompis i år, men han opererade minisk och jag drabbades av löparknä.

Dessutom ligger alla 60-milare tidigt p.g.a. årets PBP-kvalificeringar.

T0TTE skrev:

> Dessutom ligger alla 60-milare tidigt p.g.a.
> årets PBP-kvalificeringar.

Jag är fortfarande i förnekelse att jag ska cykla 600k nästa helg. Får se när i veckan som min förändringskurva går till acceptans :p

Hasse#7 skrev:
> Bard i val är ett slags galler. Galler är gubbar
> som hänger upp barder med munkavle i träd. Bard
> är en gubbe som skulle behöva både munkavle och
> påse på huvudet ibland om man hade detta val.

Bard är även den som dödar Smaug.
Ja, det kan nog behövas lite kompisar. DNF tycks ju vara det vanligaste utfallet.

jonja skrev:
> DNF tycks ju vara det vanligaste utfallet.

Njäää, det var iofs många 2014, men det var riktigt extremt dåligt väder. Annars brukar väl mer än 50% klara sig :-)

Och jag är väldigt osäkert på om jag har skrivit i tråden!

kitzblitz skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > DNF tycks ju vara det vanligaste utfallet.
>
> Njäää, det var iofs många 2014, men det var
> riktigt extremt dåligt väder. Annars brukar väl
> mer än 50% klara sig :-)
>
> Och jag är väldigt osäkert på om jag har
> skrivit i tråden!

Du verkar ju å andra sidan vara osäker på om du har med dig alla muskler på långtur och även osäker på om de behövs? Ett problem 99,99% av happy eller världen, inte lider av. :-)

kitzblitz skrev:
> Jag är väldigt tjock och tung, så att skära
> bort lite kroppsvikt borde väl vara
> prestationshöjande?

Kanske det? Är tjock och tung danska för stark och uthållig?

kitzblitz skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > DNF tycks ju vara det vanligaste utfallet.
>
> Njäää, det var iofs många 2014, men det var
> riktigt extremt dåligt väder. Annars brukar väl
> mer än 50% klara sig :-)
>
> Och jag är väldigt osäkert på om jag har
> skrivit i tråden!

Jag är tämligen säker på att du har skrivit i tråden. Flera ggr för säkerhets skull.

Fliken skrev:

> Jag är tämligen säker på att du har skrivit i
> tråden. Flera ggr för säkerhets skull.

Ååååh, nej!

Jag har definitivt inte skrivit I tråden. Det var bara trams.
Sen kan jag inte säker på att min användare inte är kapad.

MarcusS skrev:
> Sverigetempot är en fantastisk utmaning. Att
> cykla inlandsvägen ger perspektiv på hur långt
> Sverige är.

2012 tyckte jag att tågresan till Riksgränsen var lång.

Angående myggen, första natten 2012 lämnade en av de utländska deltagarna fönstret öppet på hotellrummet när han gick och la sig. Han var inte ensam på rummet när han vaknade.

T0TTE skrev:
> jag drabbades av löparknä.

Hoppas det är under kontroll. Det fanns en tråd här om löparknä nyligen, var det din? Fanns en del bra råd i den tråden.

> Dessutom ligger alla 60-milare tidigt p.g.a.
> årets PBP-kvalificeringar.

Om knät tillåter och det passar i kalendern finns örebroarnas 100-mil http://www.orebrocyklisterna.se/index.asp?Menygrupp=31&ID=206 . Risk att den är fulltecknad om man vill ha det organiserade sovandet, det är ju PBP-år.

Okej, jag erkänner att jag har skrivit i tråden... MEN detta är ett så pass omfattande projekt att jag förbehåller mig rätten att vrida och vända på beslutsprocessen ett tag till. Då talar vi alltså bara om beslutsprocessen huruvida jag inför ska börja insistera på att jag ska vara med...

Är det någon som vet att de ska vara med? Är det korrekt att det är Sub100 som är "drömmilen"?

EDIT: inser det hopplösa i ovanstående inlägg eftersom ingen vågar skriva i tråden....

Senast ändrad:
Sub100...

Låter jäkligt hårt. Då tänker jag uteslutande på allt förutom cyklingen.

Hade tänkt mig sju snabba trettiomilare och rikligt med sömn, frukostbufféer och långa toabesök ;)

Kan tänka mig en sinnessjuk satsning istället. Har du en plan? Gjort nåt liknande förr?

Jag är grön när det kommer till denna slags självtortyr. Tränar dock hårt och är med i ett sub730-VR-lag, så fysiken är där.

Har inför anmälan testat ben och pannben genom att cykla Skåne runt solo (63 mil) och det gick snabbt och utmärkt trots kyla och mångna skyfall.

Jag kommer att anmäla mig till Sverigetempot, men är i skrivande stund solo.

ohellstrom skrev:
> Är det någon som vet att de ska vara med? Är
> det korrekt att det är Sub100 som är
> "drömmilen"?

Varför inte under 96? Har för mig att kitzblitz och jag var i Klippan på 96 timmar 2012, så det är fullt genomförbart.

Hyr in Strasser som draglok så kan ni köra en sub70-satsning. Han hade ganska precis 70 timmar på första 210 milen av RAAM 2014.

Jovars, om jag känner mig själv rätt så kommer jag nog snegla åt de där fyra dygnen också när/om jag står på startlinjen.

Hoppas väl snarare att Strasser inte dyker upp. Visserligen är det en del skillnad på RAAM och ett randonneelopp; följebil med proviant och cykelbyte gynnar såklart tempot men givetvis hade han cyklat byxorna av mig även utan support.

För egen del är jag mycket skeptiskt till att jag a) kan sitta på tempohojen i 210mil och b) få med mig allt jag behöver på den (även om detta rimligen kan lösas).

Kommer dock troligen experimentera med clip-ons på styret på racern under nästa säsong.

Får väl erkänna att jag egentligen inte är ute efter något väldigt organiserat samarbete. Det är så många variabler på långa distanser (även om jag gärna erkänner att jag aldrig cyklat 210mil); sömnbehov, matbehov, tempopreferenser etc att jag helst inte vill ha för många förpliktelser.

Men icke desto mindre vore det kul om det dyker upp ett lagom stort gäng som vill fakircykla.

Är väl mest ute och fiskar intryck för att övertyga mig själv att detta är en bra ide, hehe.

För oss internetcyklister är det en lysande idé att du ställer upp. Ju fler "objekt" att följa desto roligare. ;-)

jonas-ni skrev:
> ohellstrom skrev:
> -----
> > Är det någon som vet att de ska vara med? Är
> > det korrekt att det är Sub100 som är
> > "drömmilen"?
>
> Varför inte under 96? Har för mig att kitzblitz
> och jag var i Klippan på 96 timmar 2012, så det
> är fullt genomförbart.

Jo, vi lämnade väl sista kontrollen på 100 timmar. Och sedan slöcyklade i mål eftersom vi hade spräckt alla sorts tidsambitioner. Sista 10 mil gick ju på 6 timmar :-) Det var då jag hade för mig att det var en bra idé att börja prata tyska med Jonas.

GoranS skrev:
> För oss internetcyklister är det en lysande idé
> att du ställer upp. Ju fler "objekt" att följa
> desto roligare. ;-)

Jo, kanske har jag hängt i så pass många internetcyklingstrådar att det är dags att bjuda igen lite...

Aj då, förpliktigar internetcyklande till riktig cykling? Då ligger jag pyrt till!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp