Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Har cyklat min första runda med skrotfoten. Drygt tre mil grus i snacktempo i söndags. Går att köra tröskelpass på trainern. Jag svullnar men sjukgymnasten hetsar i balansövningarna, vägrar acceptera 18 månader.

Sverigetempot 2021
Jag hade planer på nytt everything, plånboken tyckte annourlunda så här kommer det att bli hellre än bra på bättre begagnat :D

Mitt problem är att allt i stort sett redan ligger i källaren. Det svåra valet blir om man ska gå mer åt det lätta med mindre komfort eller tyngre med mer komfort. Det är ju några mil som ska avverkas i vacker miljö.

Sverigetempot 2021
Nej, det är mest utför. Överväger att montera ett rejält svänghjul som jag försöker spurta igång på väg mot Torneträsk, sen får det vara färdigtrampat.

Sverigetempot 2021
Mitt problem är att allt i stort sett redan ligger i källaren. Det svåra valet blir om man ska gå mer åt det lätta med mindre komfort eller tyngre med mer komfort. Det är ju några mil som ska avverkas i vacker miljö.

2000km med lite domnade kroppsdelar och skav i rumpan är inte mycket att klaga över, självklart går prestanda före komfort :)

Sverigetempot 2021
2000km med lite domnade kroppsdelar och skav i rumpan är inte mycket att klaga över, självklart går prestanda före komfort :)
Absolut. Skippa dessutom sadel och sadelstolpe. Går fint att sitta på toppröret. Topprörssittande är dessutom väldigt populärt bland proffsen i utförsbackar och, som ovan konstaterats, ST är ju en lång utförsbacke.

Sverigetempot 2021
Alla dessa frågor och så lite svar. Vänder mig till den samlade kunskapen och expertisen på Happy.
Funderar på om man skall ta sin randoutrustning till nästa steg och bli med navdynamo för lampa, men också för laddning av GPS och lur.
- Hjul, kikat på Hunt 30. Får ju fina omdömen, men gör jag det för enkelt för mig. Finns det bättre alternativ till samma kostnad eller billigare? Kör med skivor och 12 mm axel.
- Vad krävs för att lösa laddning på ett enkelt sätt utan att vara hobbyingenjör?
Ser fram emot tips och råd! :-)

Sverigetempot 2021
Alla dessa frågor och så lite svar. Vänder mig till den samlade kunskapen och expertisen på Happy.

Funderar på om man skall ta sin randoutrustning till nästa steg och bli med navdynamo för lampa, men också för laddning av GPS och lur.

- Hjul, kikat på Hunt 30. Får ju fina omdömen, men gör jag det för enkelt för mig. Finns det bättre alternativ till samma kostnad eller billigare? Kör med skivor och 12 mm axel.

- Vad krävs för att lösa laddning på ett enkelt sätt utan att vara hobbyingenjör?

Ser fram emot tips och råd! :)
kan bara säga att en bra navdynamo fungerar riktigt bra :) igår cyklade jag med min SON på lite stig, låg ca 7-8 km/h, då lyste det ändå lite. Fast blinkar mycket, men är man uppe i hiskeliga 10 km/h blir det bättre. Man kan ha en sådan här topp-kapps-grunka för att ladda med. De verkar vara mest effektiva. Men då krävs det ju två saker:
1) Du kan dra kabeln till dynamon ner genom styrröret
2) Det passar att ha ladd-uttaget just där

Själv har jag kikat på en polsk modell, Powerbug, som man kan sätta lite var som helst. En dosa stor som en tändsticksask som man får stripa fast på ramen typ. Men har inte bestämt mig än. Väntar några månader till och ser om det mirakulöst skulle komma den perfekta modellen :)

Sverigetempot 2021
Ser fram emot tips och råd! :)

Köp Hunt-hjul med Dynamo sen till det antingen en Igaro D2 + lampa eller en Sinewave Beacon som är två i ett.
Igaron är lite effektivare för laddning än Sinewave men om det spelar någon större roll i praktiken vet jag inte?
D2 modellen är inte heller ett sånt råttnäste av sladdar som min D1 modell är.

Sverigetempot 2021
Köp Hunt-hjul med Dynamo sen till det antingen en Igaro D2 + lampa eller en Sinewave Beacon som är två i ett.
Igaron är lite effektivare för laddning än Sinewave men om det spelar någon större roll i praktiken vet jag inte?
D2 modellen är inte heller ett sånt råttnäste av sladdar som min D1 modell är.
Thanks, detta är ju som en inköpslista på IKEA :-)

Sverigetempot 2021
Har inte Igaro dom perfekta och mest effektiva modellerna redan? Vad saknar du?
jaha! den kände jag inte till faktiskt, har inte djupdykt i det här ämnet på två år eller så. Det verkar ju vara den perfekta modellen ja. Tack för det katten

Sverigetempot 2021

Lite dåligt med utrymme för ramväska så det får kanske bli panniers istället?

Att jag inte tänkte på att bromsa igång svänghjulet i början istället, blir ännu enklare då.
Om jag hänger på en liten vagn för bagaget så finns det dessutom större massa att föra över energi till svänghjulet från vid inbromsning.

Sverigetempot 2021
Att jag inte tänkte på att bromsa igång svänghjulet i början istället, blir ännu enklare då.
Om jag hänger på en liten vagn för bagaget så finns det dessutom större massa att föra över energi till svänghjulet från vid inbromsning.
Ta med stenar och låt deras lägesenergi vid starten omvandlas till rörelseenergi!

Sverigetempot 2021
Kan man ladda Di2 med någon av dessa lösningar med?
Kan man växla under tiden man laddar?

Nu vet jag inte vad andra är gjorda av för slags virke men misstänker att en naturlig paus för vila kommer att uppstå innan behovet av att ladda en Di2, men om man ändå har stora laddningsbehov rekommenderar jag en powerbank som mellanled för alla laddningar. Enkelt att ha powerbanken inkopplad alla dygnets ljusa timmar och använda den jämna fina spänningen frän den för att ladda telefoner och GPS'er mm.

Sverigetempot 2021
Nu vet jag inte vad andra är gjorda av för slags virke men misstänker att en naturlig paus för vila kommer att uppstå innan behovet av att ladda en Di2, men om man ändå har stora laddningsbehov rekommenderar jag en powerbank som mellanled för alla laddningar. Enkelt att ha powerbanken inkopplad alla dygnets ljusa timmar och använda den jämna fina spänningen frän den för att ladda telefoner och GPS'er mm.

Ja det är klart en bättre lösning, men det är "mycket" som ska laddas och på just pauser är det ju ett bekymmer om man bara har ett nav som spänningskälla.

Sverigetempot 2021
Innan körde jag med USB-laddning från B&M Luxos U men numer tycker jag att powerpacks är så pass små och kraftfulla att man klarar sig gott på det även på längre distanser. Vad gäller Di2 så är det väl bara att byta till eTap som har (lätt) utbytbara batterier.

Eller ställa en reservhoj med fulladdade batterier Östersund....

Sverigetempot 2021
Innan körde jag med USB-laddning från B&M Luxos U men numer tycker jag att powerpacks är så pass små och kraftfulla att man klarar sig gott på det även på längre distanser. Vad gäller Di2 så är det väl bara att byta till eTap som har (lätt) utbytbara batterier.

Haha, jag får allt slita lite på mitt di2 först. Nytt batteri i Östersund har jag tänkt på men tror det räcker att ladda lite där. Det är mest om det händer nåt så den legat och dragit ström osv.

Sverigetempot 2021

Och där frös fingret på köpknappen.....
Ja 100 mil var lugnt med powerpack. Nu var det lite funderingar kring ST och vad som behövs där. Lätt att få hybris och tro att stoppen blir för korta för att ladda :)

Sverigetempot 2021
Innan körde jag med USB-laddning från B&M Luxos U men numer tycker jag att powerpacks är så pass små och kraftfulla att man klarar sig gott på det även på längre distanser.
ja en powerbank på 10 Ah eller mer klarar man sig bra länge på (några dagar). Just för att ladda för man ta sig en funderare här. Dynamo är ju dock oslagbart till själva framlyset.

/edit: jösses, det var ju nästan exakt vad de skrev på road.cc såg jag nu :) bra bra, då är det bekräftat ;)
Road.CC sa:
Do you need a D2? Well it depends on what you're doing. Realistically, it makes most sense for multi-day riding: touring, bikepacking, that big ultradistance challenge, whatever. Under about 600km it's probably a luxury for me: there's nothing I'm using that the 10,000mAh battery I carry won't keep charged for a couple of days. Even so, it's handy to have the D2 running on the bike and trickle charging the battery the whole time.

Vad gäller Di2 så är det möjligt att koppla på en egen kontakt där och använda något annat batteri. Det är ju samma spänning som Magicshine-batterierna t ex! :) (dvs, ~7.4V)

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Är det någon cyklist under denna långa nerförsbacke som planerar att sova ute i det fria och vilken utrustning väljer ni då för att hålla undan vädrets makter.
Solotält?
Bivacksäck?
Tarp?

Sverigetempot 2021
Det är lätt att vara lite för cool i planeringsstadiet men jag har en idé om att en bivacksäck är en rimlig balans.

Foliefilt är nog för tufft för mig.

Sverigetempot 2021
Och där frös fingret på köpknappen.....
Ja 100 mil var lugnt med powerpack. Nu var det lite funderingar kring ST och vad som behövs där. Lätt att få hybris och tro att stoppen blir för korta för att ladda :)

Jag ska också köra och jag tänker att det fungerar med samma uppsättning som på PBP, handlar ju mer om att bara repetera förfarandet fler gånger. På PBP körde jag med navdynamo för lyset och sen hade jag två små powerbanks som jag bytte vid "bag dropen". Vad jag minns så laddade jag varken GPS eller telefon särskilt mycket, hade min Garmin 1030 på batterisparläge och då drar den väldigt lite. Telefonen har jag i flight mode om jag inte ska använda den och då räcker batteriet otroligt länge.

Sverigetempot 2021
ja en powerbank på 10 Ah eller mer klarar man sig bra länge på (några dagar). Just för att ladda för man ta sig en funderare här. Dynamo är ju dock oslagbart till själva framlyset.
Ett tips kan vara att välja en (eller bättre: flera) Powerbanker(stavas det så?) med QC-laddning (QC = Quick Charge, läs mer här: https://en.wikipedia.org/wiki/Quick_Charge)
Läs mer här: https://lygte-info.dk/info/USBinfo UK.html
Då är det även bra att ha en USB-laddare med QC-utgång, för att kunna ladda Powerbanken så snabbt som möjligt
Här finns det ett stort test av flera olika USB-laddare
BlitzWolf BW-PL3 har dubbla QC-utgångar och har fått bra testresultat: https://lygte-info.dk/review/USBpower BlitzWolf 36W Quickcharger BW-PL3 UK.html
Den kostar endast 156 SEK här: https://www.banggood.com/BlitzWolf-...ech-p-1347573.html?ID=521800&cur_warehouse=CZ

BlitzWolf har även rabbattkod på sin hemsida https://www.blitzwolf.com
"Save 10% when you purchase 1 or more this item at Banggood.com. Enter code 12blitzw at checkout."

Banggood säljer även BlitzWolf QC Powerbanker
BlitzWolf BW-P11 20000mAh 390g https://www.banggood.com/BlitzWolf-...862.html?rmmds=search&ID=224&cur_warehouse=CN
BlitzWolf BW-P9 10000mAh 200g https://www.banggood.com/BlitzWolf-...986.html?rmmds=search&ID=224&cur_warehouse=CN
BlitzWolf BW-P7 5000mAh 140g https://www.banggood.com/BlitzWolf-...l-left-hotproducts__7&ID=233&cur_warehouse=CN

/Håkan

Sverigetempot 2021
Är det någon cyklist under denna långa nerförsbacke som planerar att sova ute i det fria och vilken utrustning väljer ni då för att hålla undan vädrets makter.
Solotält?
Bivacksäck?
Tarp?

Har kört bivy med liggunderlag och sovsäck på andra lopp, men trots att jag har bland det kompaktare man hittar så blir det volym så blir nog bara bivy denna gång, får väl ta på förstärkningsplagg om det är kallt och hitta en mjuk plats, när man nått det stadiet är ju busskurerna som ett bättre hotell så en bivy räcker nog.

Sverigetempot 2021
Man bör väl även räkna in bagdrop-service så man kan byta ut tomkörda puckar.
Ett annat beprövat Randoknep som kan komma till god användning är ju regel 1:1 om man kör singlespeed så räcker batteriet hela vägen till smygehuk och det man spara in i tid på att inte behöva ladda räcker med råge till att stappla upp för den enda backen i vemdalen.

Tillbaka
Topp