Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Det vore kul, dock kanske brevet-reglerna sätter lite stopp - men om fansen håller öppet för att bjuda alla cyklister på godis, och inte gör det på någon deltagares uppmaning kanske det fungerar?

(kanske inte draghjälp från icke-deltagare dock)
Draghjälp är förbjudet under ultracyklingtävling. I soloklass som regel 100 m "no drafting" också. Under exempelvis Race Around Denmark får man dock lov att cykla jämsides max 15 min. för att kunna prata lite. Man får dock absolut inte hjälpa varandra (med rutt, mat, mekaniska problem, et cetera). Unsupported betyder just det i den kontexten. Ingen vänlig Wiking på banan om man säger så.

Sverigetempot 2021
1626161243825.png

Sverigetempot 2021
Faktum är att det är väldigt många deltagare vars rulltider ligger ganska lika.

Jag hade 81/105 under 2016 års upplaga. 24 timmar är ju väldigt mycket när man betänker att det går fint att komma igenom en 100-milare med 4-5 timmar och en 60-milare med 1 timmes stopptid.

Det ÄR stopptiden som ska ner om man ska åka riktigt fort. Gammal randosanning som alla egentligen känner till. Det tycks dock bli exponentiellt svårare med ökad distans...

Sverigetempot 2021
Sen är det nog inte riktigt _alla_ som cyklar en 60-milare med bara 1 timmes stopptid. Just sayin'...
Nej och det är givetvis upp till var och en. Det jag sa var att man KAN: en handfull stämplingar (på den gamla goda tiden innan det blev 'ronafoto, idga kan man nog skära en kvart hehe), en punka, fylla flaskorna ett antal gånger och köpa lite glass tar inte mer än en timme om man verkligen går in för att vara effektiv.

Kollade upp min rulltid vs. stopptid. Drygt 152 timmar totalt minus ca 73,5 timmar i rörelse ger att jag har mer stopptid än rulltid. Det har nog aldrig hänt förut.

Har det hänt förut att du inte ens försökte skynda dig? ;)

Sverigetempot 2021
Nej och det är givetvis upp till var och en. Det jag sa var att man KAN: en handfull stämplingar (på den gamla goda tiden innan det blev 'ronafoto, idga kan man nog skära en kvart hehe), en punka, fylla flaskorna ett antal gånger och köpa lite glass tar inte mer än en timme om man verkligen går in för att vara effektiv.

Har det hänt förut att du inte ens försökte skynda dig? ;)
Ja, mhenry har bogserat mig sista milen in till mål på en slottsrunda!

Sverigetempot 2021
För att hålla hög rullfart, tex 30 km/h och över, krävs det ofta pauser för återhämtning. Med något lägre farter går det att dra ner stopptiderna.

1 tim stopptid över 60 mil låter smått extremt givet 8-9 kontroller. När vi brakade igenom Täby600k på 22:36 fikade vi bort 3 Tim eftersom vi var 9 och folk kom in bra kokta till stoppen. Då låg vi på 32 i snitt.

Skulle jag planera för Sverigetempot sub100 skulle jag sikta på två sovpauser. Stämpel/matstopp på 20-30 min. Försöka hålla stilleståndstiden kring 15%. En hård skrivbordsplanering mao ?

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Hur sammanfattar man en cykeltur genom Sverige? Det går naturligtvis inte, dagar och nätter blandas ihop. Istället lite lärdomar för nästa gång.

✔️ Smörj in rikligt med Chamois Creme. Ta sedan ett lager till. Fyll på under dagen.
✔️ 2100 km långa lopp startar i full fart i uppförsbackar.
✔️ Lapporten och landskapet längst upp i norr var fantastiskt. Mycket märkligt att uppleva hela vägen mellan Riksgränsen och Östersund i Greklandsvärme.
✔️ Man möter både renar och rävar. Och bromsar! Bromsar ligger och lurpassar på cyklister i alla uppförsbackar. De kan flyga 60 km i timmen och har saxliknande käftar som skär hål i huden för att de ska kunna suga cyklistens blod.
✔️ Vid norrländska vägbyggen kan det vara sprängsten i 18 kilometer. Cyklister och bilar punkar där, cykeldäck kan skäras upp. Har man tur, som vi, klarar man sig från punkor. Jag gick i mål med ren Stockholmsluft i slangarna.
✔️ Telebolaget TRE är ett jäkla scam utanför tullarna och kan göra att man kör fem mil fel efter Lillhärdal och tvingas lifta med husbil tillbaka till banan.
✔️ Liggcyklister kallar sig liggister och får inte ont i baken hur långt de än cyklar.
✔️ Bokar man hotell längs vägen måste man kolla att receptionen har öppet när man kommer fram. I Karlskoga stängde hotellet 23.00 och vi fick vaska det. Som tur var fick vi plats hos en jättegullig hotellägare som snabbt städade rent ett familjerum åt oss.
✔️ Pizza är Sveriges nationalrätt. Det finns överallt! Ät flera om dagen.
✔️ Ät och drick mycket! Särskilt om man ska upp och klättra i höga backar. Det finns massor av backar i Sverige, till och med i Skåne.
✔️ Hjullager rostar om de tvättas med högtryck.
✔️ Låt inte ösregn förstöra humöret. Kläderna torkar fort i fartvinden.
✔️ Sitter man framåtlutad flera dagar i rad blir man trött i nacken. Du är inte 45 år längre: sätt distanser under tempopinnarna så de inte blir för låga.
✔️ Packar du i flera väskor ligger det du behöver alltid i den andra väskan.
✔️ När du håller på att somna på cykeln är det bra att sova.
✔️ Kom ihåg att myggorna älskar dig!

Sverigetempot 2021
230 milaren hur mkt annat än asfalt? Finns rutt redan? Lät spännande!!!

Så skoj att du reagerar på detta, Kalle! Minst 70% annat rör det sig om. Rutten är rekad till 95% men fem av de procenten måste göras om. Så helt klar är den inte. Från Rättvik är det mer eller mindre spikat. Starten får bli i Kiruna eftersom det inte finns sammanhängande obelagt från t ex Riksgränsen. Synd att rallarvägen som rimligen borde ha funnits utmed det mesta av Malmbanan från Kiruna och norrut inte är kvar.

Nå, några spridda hållpunkter i form av vattenhål: Arvidsjaur, Sollefteå, Edsbyn, Karlskoga, Hestra, Lidhult, Veberöd.

Det ÄR spännande!

Sverigetempot 2021
Så skoj att du reagerar på detta, Kalle! Minst 70% annat rör det sig om. Rutten är rekad till 95% men fem av de procenten måste göras om. Så helt klar är den inte. Från Rättvik är det mer eller mindre spikat. Starten får bli i Kiruna eftersom det inte finns sammanhängande obelagt från t ex Riksgränsen. Synd att rallarvägen som rimligen borde ha funnits utmed det mesta av Malmbanan från Kiruna och norrut inte är kvar.

Nå, några spridda hållpunkter i form av vattenhål: Arvidsjaur, Sollefteå, Edsbyn, Karlskoga, Hestra, Lidhult, Veberöd.

Det ÄR spännande!
Kul, säg till om du behöver assistans med nåt kring edsbytrakten.

Sverigetempot 2021

Det ÄR spännande!
Har börjat dra lite i cykeltarmen igen. Dock lite för fet o långsam för asfalt…… låter ju bara bättre och bättre. Vet att du är en mästare på banor ???

Sverigetempot 2021
Jo, det är absolut skumt. Som jag ser det finns det dock ingen perfekt lösning på problemet.

Om man funderar på vad man vill att ett rekord ska säga är min uppfattning att det på något sätt ska säga vem som genomfört loppet "bäst". Problemet är dock att det för denna typ av lopp finns så mkt som påverkar att om man skulle lyckas ta fram ett mått som faktiskt objektivt mäter hur bra loppet genomförts så skulle det i praktiken vara obegripligt p.g.a. sin enorma komplexitet.

Där kommer man in på den andra delen som är viktig, nämligen att rekordets definition är enkel och lättbegriplig. Utan det kommer människor inte att bry sig och det hela bli en rent akademisk övning.

För denna typ av lopp tycker jag som sagt var att tid resp. total snittfart är de två rimliga måtten utifrån ett begriplighetsperspektiv. Då de inte tar in saker som hur rutten ser ut (höjdprofill, beläggning, ...) och inte heller saker som väder, vind, trafikförhållanden, etc. kommer de ofelbart att kunna vara felvisande. En cyklist som cyklar ett år med konstant medvind och en annan som cyklar ett år med konstant motvind kommer att ha utfört väldigt olika prestationer om de har samma snittfart.

Då längden varierar bör snittfart vara en bättre approximation än tid till det utopiska perfekta måttet. Dock är det även där en strid mellan komplexitet och "korrekthet". Tid är trots allt ett enklare mått än snittfart.
Det vore kanske bättre att köra i innomhusvelldrom?

Sverigetempot 2021
1 tim stopptid över 60 mil låter smått extremt givet 8-9 kontroller. När vi brakade igenom Täby600k på 22:36 fikade vi bort 3 Tim eftersom vi var 9 och folk kom in bra kokta till stoppen. Då låg vi på 32 i snitt
Rasmus Enlund cyklade Västerås nya 600 ensam lite innan Sverigetempot. Fem kontroller, 20t25m, 34m stopptid.

Sverigetempot 2021
Jag tror inte jag kommer skriva någon RR. Men kan dela med mig av en historia från loppet.
Någonstans under andra natten, någonstans mellan Dorotea och Östersund, rullar jag in i ett samhälle. Vid butiken står en cyklist och packar ihop saker och min instinkt säger "Sverigetempot, bäst att stanna och byta några ord". Av instinkt säger jag "Hello" istället för "Hej". Fast när jag upptäcker att jag valt engelska och går över på svenska så visar det sig att vi ska prata engelska då cyklisten inte förstår svenska. Det är en tjej och cykeln andas mer bikepacking än rando-racing. Jag frågar om hon är med i Sverigetempot men får nekande svar. Hon säger att hon är på väg mot Östersund men ville cykla när det inte var så varmt. Jag önskar henne lycka till och fortsätter mot Östersund.
När jag sovit mina timmar i Östersund och ska bege mig vidare kommer samma tjej in på vandrarhemmet. Hon är visst med i Sverigetempot. Jag säger något i stil med "Do you remember me from tonight" men jag tror inte hon känner igen mig. Detta var Geraldine. Hon lämnar dessutom sin cykel olåst ute på gatan så Petert får gå och hämta för säkerhets skull.
Martin som jag cyklade med från Östersund hade iaf väldigt kul åt min kommentar "Do you remember me..."

Sverigetempot 2021
Jag tror inte jag kommer skriva någon RR. Men kan dela med mig av en historia från loppet.
Någonstans under andra natten, någonstans mellan Dorotea och Östersund, rullar jag in i ett samhälle. Vid butiken står en cyklist och packar ihop saker och min instinkt säger "Sverigetempot, bäst att stanna och byta några ord". Av instinkt säger jag "Hello" istället för "Hej". Fast när jag upptäcker att jag valt engelska och går över på svenska så visar det sig att vi ska prata engelska då cyklisten inte förstår svenska. Det är en tjej och cykeln andas mer bikepacking än rando-racing. Jag frågar om hon är med i Sverigetempot men får nekande svar. Hon säger att hon är på väg mot Östersund men ville cykla när det inte var så varmt. Jag önskar henne lycka till och fortsätter mot Östersund.
När jag sovit mina timmar i Östersund och ska bege mig vidare kommer samma tjej in på vandrarhemmet. Hon är visst med i Sverigetempot. Jag säger något i stil med "Do you remember me from tonight" men jag tror inte hon känner igen mig. Detta var Geraldine. Hon lämnar dessutom sin cykel olåst ute på gatan så Petert får gå och hämta för säkerhets skull.
Martin som jag cyklade med från Östersund hade iaf väldigt kul åt min kommentar "Do you remember me..."
Du sa det högt inför alla närvarande också, eller?
”Do you remember me from tonight?” ?

Sverigetempot 2021
Mhenry har bogserat ALLA vid något tillfälle. Hualigen.
Hualigen? Jag var rätt tacksam att ha ett lok som skötte huvuddelen av dragjobbet de sista milen då vårt rätt frejdiga partempo sugit musten ur mig. Tilläggas ska väl också att detta var ganska tidigt i mhenrys randokarriär. Ett antal år senare var han istället en kraftigt bidragande faktor till att jag fick möjlighet att notera personbästa vad gäller hybrisindex; se https://happyride.se/forum/threads/taeby-saltluft-300km-8-9-2018.3400205/page-5#post-3414369 Och bara för tydlighetens skull så var det enbart mitt fel att det blev hybrisindexpers. Sådant underlättas ju dock av dragvilliga starka cyklister som ser till att snittfarten är hög tills man kroknar runt halvvägs.

Sverigetempot 2021
Rasmus Enlund cyklade Västerås nya 600 ensam lite innan Sverigetempot. Fem kontroller, 20t25m, 34m stopptid.

20h15m om jag får be ?

Jag gick ju in för att hålla dötiden nere. Det blev några onödiga minuter för en extra vätskepåfyllning och strul med cykeldatorn men i övrigt var det en skapligt trimmad process. Intressant att ha testat på modellen men jag lär köra med mat-/fika-/sovpauser framgent, det är roligare.

Sverigetempot 2021
Faktum är att det är väldigt många deltagare vars rulltider ligger ganska lika.

Jag hade 81/105 under 2016 års upplaga. 24 timmar är ju väldigt mycket när man betänker att det går fint att komma igenom en 100-milare med 4-5 timmar och en 60-milare med 1 timmes stopptid.

Det ÄR stopptiden som ska ner om man ska åka riktigt fort. Gammal randosanning som alla egentligen känner till. Det tycks dock bli exponentiellt svårare med ökad distans...
Så sant som det är sagt. Jag hade 79/112 under 2021.

Minst tio timmar berodde på att vi inte kände varandra och därmed var fullständigt osynkade (och att jag hade en mage som motarbetade oss hela resan igenom).

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp