Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
Jag skulle personlighen ha väldigt svårt att förklara varför jag skulle vara hemifrån i två veckor. Hade jag kunnat förklara det hade jag kanske anmält mig till Transcontinental.

Du får väl helt enkelt cykla fortare ;-)

Tack. Bra tips. Hemskt snällt. Haha.

Men jag har svårt att få till ett scenario där TCR kräver mycket mindre än 14 dagar. Hur länge var Allegaert hemifrån?

Fel målbild - det handlar ju om att slå regerande mästaren inte tangera.

Jag rekommenderar därför ett upplägg där du ser till att ha en oombokningsbar flygbiljett hem från målorten, 7 dagar efter starten. Vidare ser du till att ha spärrat utläggen på kreditkortet såpass hårt att du inte har råd att köpa någon ny biljett. Då blir du helt enkelt tvungen att ta dig i mål på 7 dagar. Problem solved!

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
ohellstrom sa:
NLC sa:
ohellstrom sa:
Jag skulle personlighen ha väldigt svårt att förklara varför jag skulle vara hemifrån i två veckor. Hade jag kunnat förklara det hade jag kanske anmält mig till Transcontinental.

Du får väl helt enkelt cykla fortare ;-)

Tack. Bra tips. Hemskt snällt. Haha.

Men jag har svårt att få till ett scenario där TCR kräver mycket mindre än 14 dagar. Hur länge var Allegaert hemifrån?

Fel målbild - det handlar ju om att slå regerande mästaren inte tangera.

Jag rekommenderar därför ett upplägg där du ser till att ha en oombokningsbar flygbiljett hem från målorten, 7 dagar efter starten. Vidare ser du till att ha spärrat utläggen på kreditkortet såpass hårt att du inte har råd att köpa någon ny biljett. Då blir du helt enkelt tvungen att ta dig i mål på 7 dagar. Problem solved!

Haha, du har i princip rätt... men det blir inte nästa år.

Sverigetempot 2021
Jag räknar med att kunna cykla på klart under 14 dagar, men först ska man resa till Belgien och sen hem från Turkiet så det är ganska mycket tid som ska sättas av.

Om hela meningen med det är att hinna till Finisher-ölen? För vissa kanske... andra tycks patologiskt oförmögna att låta bli att skynda sig :)

Sverigetempot 2021
Jag skrev inte hinna till ölen, utan vara där för att njuta av den.

Även de snabba får vara med på partyt, men vill man vara där måste man stanna på plats. Om man inte tänker flyga fram o tillbaka bara för festens skull är äventyret per definition längre än två veckor, om än med lite tid för sightseeing för de snabbare.

Sverigetempot 2021
2 styck Oppigårds Indian Tribute på gräsmattan i Smygehuk så är festen i full gång. (Detta är Sverigetempot-tråden)

Vid målgång på natten kunde man kanske överväga att gå rätt på nån imperial stout så man kan gå och lägga sig sen :)

Sverigetempot 2021
Bumpar lite så att spekulationer inför nästa Sverigetempo hamnar på en logisk plats när vi ska hitta dem i framtiden...

När varken datum eller anmälningsinfo föreligger betraktar jag det som safe för alla att bidra till tråden utan ytterligare förpliktelser. (Gäller inte dig NLC, du har skrivit!)

Kvällsstart är ett tema som diskuteras. Det trevliga är at det skulle tvinga alla att nattcykla i midnattssolen - det kan bli en magisk start på loppet. Gissar att många sen tar sikte på Arvidsjaur eller Sorsele för första nattstoppet, någon kanske rentav Storuman (där de flesta höll natt 2 senast).

För "snabbgruppen" blir skillnaden mindre - frukost istället för middag på Circle K i Jokkmokk, komma försent till middagen istället för frukosten i Storuman, etc. etc.

Sverigetempot 2021
Tvingar är kanske ett lite starkt ord. Det är väl inget som hindrar att man inleder loppet med en åtta timmars vila i Riksgränsen (om man skulle lida av midnattssolsallergi)?

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Tvingar är kanske ett lite starkt ord. Det är väl inget som hindrar att man inleder loppet med en åtta timmars vila i Riksgränsen (om man skulle lida av midnattssolsallergi)?

I den senaste upplagan gjordes inget större nummer av de enskilda stämplingstiderna, men normalt skulle 8 timmars fördröjning av avfärden bringa maxtiden vid Kiruna-kontrollen i fara.

Men det är ju i princip inget som hindrar att första kontrollen är i Östersund, så slipper man den administrativa detaljen. Alternativa vägval lyser med sin frånvaro, såvida man inte gör helt om redan vid start och cyklar genom Norge.

Sverigetempot 2021
Och att dra över på norska sidan kan rimligen inte vara en fördel på något sätt mer än möjligen att man kan få en vackrare rutt.

Sverigetempot 2021
Konkret sa:
Finns det någonstans en sida med maxtid, kontroller osv redan nu eller är det först om några år?

Det har, såvitt jag förstår, varierat lite genom åren exakt var det varit kontroller. På bilden (mitt brevetkort) kan du se var kontrollerna var senast.

img_02331.jpg

Maxtiden var 180 timmar för första start, vilket är baserat på distansen. För andra start var den 146 timmar, vilket väl är mer godtyckligt valt för att ge en indikation om att det är tänkt att man ska rappa på lite. Den kan komma att blir nån timme mer eller mindre beroende på exakt bansträckning - söder om Östersund går det att variera en aning beroende på vägarbeten etc.

Sverigetempot 2021
Jag tror att det är riskfritt att skriva i denna (liksom de flesta brevettrådar) så länge man ser till att åtminstone internetcykla evenemanget i fråga. Jag har i alla fall aldrig drabbats av att några muskulösa män i svarta kostymer kommit och slitit upp mig ur sängen någon tidig morgon för att tvinga ut mig på galet långa cykelturer. Och jag har skrivit mer i brevettrådar än många som cyklat loppen i verkligheten.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
GoranS sa:

I den senaste upplagan gjordes inget större nummer av de enskilda stämplingstiderna, men normalt skulle 8 timmars fördröjning av avfärden bringa maxtiden vid Kiruna-kontrollen i fara.

Men det är ju i princip inget som hindrar att första kontrollen är i Östersund, så slipper man den administrativa detaljen. Alternativa vägval lyser med sin frånvaro, såvida man inte gör helt om redan vid start och cyklar genom Norge.

Vi har följt en pragmatisk linje vad gäller öppettider. För att få sanktionen av Randonneurs Mondiaux, som vi ju har, vill de att man anger öppettider på alla kontroller. Senast använde vi oss av öppettider endast i Östersund, förutom i Smygehuk. Oflexibla regler från en svunnen tid, som inte gagnar någon part, tigger om att behandlas smidigt och nyttigt. Det kan man höra om man lägger örat intill.

Kommer någon att maska när startfanfaren har ljudit? Troligen inte men det kanske lockar lite att ha ett fönster i Kiruna OM vi drar till med en kvällsstart.

Sverigetempot 2021
Det är ju långt kvar till 2020, man hinner ju både börja tycka om att cykla långt igen och ledsna på det igen på tre år.

Sverigetempot 2021
För egen del har jag planerar jag lite försiktigt på att försöka delta. Det som saknas är en vettig cykel samt vettig kondition. Det kanske man kan hitta på vägen till startlinjen och förhoppningsvis behålla fram till mål.

Sverigetempot 2021
För mig känns kondition och cykel som överkomliga saker i sammanhanget. Pannben och vilja tror jag är faktorer som innebär en betydligt hårdare sållning.

Tillbaka
Topp