Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Om man har lust på ny cykel så borde man finna en bättre anledning än Sverigetempot 2020 - det är ju TRE ÅR tills den ursäkten blir fullt giltig!

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Jeppe_E sa:
ohellstrom sa:
Om man har lust på ny cykel så borde man finna en bättre anledning än Sverigetempot 2020 - det är ju TRE ÅR tills den ursäkten blir fullt giltig!

Japp! Men det är klart, den måste ju cyklas in också

Typ: http://www.superbrevetscandinavia.dk/

Exakt vad jag tänkte, men kanske inte det loppet :)

För att vara mer seriös. Det här året är hyfsat fulltecknat men nästa år så funderar min fru och jag att skaffa ett par hojar mer åt touringhållet typ för att kunna cykelsemestra lite. Kanske läge då att skaffa sig något bra för längre lopp då jag inte är sugen på att köra plastraketen med aeroram i 210 mil. Den funkar jättebra på de normala brevetsträckorna, men är inte så packningsvänlig. Dessutom ryser jag vid tanken på navdynamo på finracern. Funderar också seriöst på att göra det här året fritt från cykelinköp. Svårt, jag vet, men det kan gå.

Sverigetempot 2021
Kom forumet fram till någon specificerad tidsperiod för när att skriva i tråden räknas till högen av anmälningar? Dvs. är det säkert att skriva här nu? (Om inte så är detta inlägg en felpost.)

Sverigetempot 2021
Jag tror (eller hoppas) att det är lugnt om man ser till att lägga in en skaplig internetcyklingsinsats på ST2020 istället. Åtminstone har jag inte fått någon anmälningsbekräftelse och jag var inne och kladdade i tråden redan på dess "öppningsdag".

Sverigetempot 2021
Petert sa:
Tack GoranS, Elektro_71 och Nisseson, pengarna kom fram!

Godtar tävlingsledningen ovanstående som verifikation på att anmälningsavgiften är betald? ;-)

Nu är dock anmälningsavgiften inte det som får mig att avstå denna typ av evenemang. Jag tilltalas visserligen av idén att se natur och omgivningar från cykelsadeln. Dock föredrar jag lite lägre dagsdoser än vad ST kräver s.a. jag hinner njuta lite samt få skapligt med nattsömn så att jag slipper hamna i något djupare zombietillstånd. Den trötthet jag brukar ha i slutet på cykelresor räcker gott för min del.

Sverigetempot 2021
Hur mår kroppen av att äta kvartsfabrikat från bensinmackar och pizzerior som verkligen inte är känd för kvalitet?
Pizza verkar ju vara poppis.
Sen det där med sömn...

Långt kvar. Cyklar säkert inte ens 2020:)

Sverigetempot 2021
NickPick sa:
Hur mår kroppen av att äta kvartsfabrikat från bensinmackar och pizzerior som verkligen inte är känd för kvalitet?
Pizza verkar ju vara poppis.
Sen det där med sömn...

Långt kvar. Cyklar säkert inte ens 2020:)

Jag upplever inte min egen kropp som speciellt kräsen under ett sånt här lopp. Menar själv att jag till vardags äter ganska sunt så 4-5 dagar på junkfood kommer knappast leda till näringsbrist - kortsiktigt handlar det handlar om att få i sig energi.

När det är sagt var det otroligt gott med salladsbuffé på Preem i Laholm på dag 5. Vi åt heller inte enbart på mackar utan och medhavd mat: mest mackor med MYCKET (typ ett halvt palett leverpastej per macka) pålägg.

Att sova i snitt 1.5 timme per dygn i nästan en vecka är garanterat inte sunt - det tar ett tag efter hemkomst innan man hittar tillbaka till ett normalt sovmönster (dvs utan att sova middag med 2-åringen).

Men några variga men ger varken sömnbristen eller den torftiga kosten så jag betraktar inte Sverigetempot som farligt på riktigt.

Sverigetempot 2021
Det som kan vara farligt på riktigt är effekterna av sömnbrist medan man cyklar på vägar med biltrafik. De två dödsfallen i RAAMs historia där cyklister frontalkrockat med mötande trafik misstänks åtminstone vara kopplade till sömnbrist. Jag kan inte göra en vettig riskbedömning, men att förneka att man dels reagerar mkt sämre och att det finns en ökad risk för att mer eller mindre somna på cykeln om man lider av allvarligt sömnunderskott känns som lite strutsfilosofi. Båda dessa ökar garanterat risken för att man ska hamna i trafikolyckor med otrevlig utgång.

Sverigetempot 2021
Nu syftade jag på hälsoaspekter av Sverigetempot, jag utgår från att var och en själv kan räkna ut att det är förbundet med fara att somna på en väg.

Men det finns så mycket som är farligt här i livet, så en sådan diskussion (bilkörning vs flygning vs fetma vs rökning vs terrorism etc etc) blir nog snabbt OT.

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Det som kan vara farligt på riktigt är effekterna av sömnbrist medan man cyklar på vägar med biltrafik. De två dödsfallen i RAAMs historia där cyklister frontalkrockat med mötande trafik misstänks åtminstone vara kopplade till sömnbrist. Jag kan inte göra en vettig riskbedömning, men att förneka att man dels reagerar mkt sämre och att det finns en ökad risk för att mer eller mindre somna på cykeln om man lider av allvarligt sömnunderskott känns som lite strutsfilosofi. Båda dessa ökar garanterat risken för att man ska hamna i trafikolyckor med otrevlig utgång.

Med det resonemanget kan vi ju knappt köra en 40-milare med kvällsstart. Vart vill du komma?

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
Nu syftade jag på hälsoaspekter av Sverigetempot, jag utgår från att var och en själv kan räkna ut att det är förbundet med fara att somna på en väg.

Jag tror att samma personer som klarar att räkna ut det också klarar av att räkna ut att man knappast kan fucka upp sin kropp totalt på sju dagar med taskig sömn och junkfood.

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
ohellstrom sa:

Jag tror att samma personer som klarar att räkna ut det också klarar av att räkna ut att man knappast kan fucka upp sin kropp totalt på sju dagar med taskig sömn och junkfood.

Ah, det köper jag inte helt. Det är ganska naturligt att folk undrar hur kroppen reagerar på ett lopp som Sverigetempot. Även folk som kan räkna ut att det är farligt att somna på vägen...

Jag delar iallafall gärna med mig av mina erfarenheter, i den mån någon är intresserad.

Och ja, jag har somnat på vägen... fruktansvärt obehagligt och man bör göra sitt yttersta för att lära sig var den gränsen går. Risken är överhängande att man kommer nära den på Sverigetempot. Även om man har en mer konservativ hållning till vila än jag och Toni så kan saker hända. Ta t.ex. Specializedgänget som hade stora materialproblem under tredje dagen (framgick, surprise surprise, inte alls i filmen) och därmed kom efter schemat till nästa övernattning. In Norrland nobody can hear you scream....

Sverigetempot 2021
Det är väl bara obehagligt att somna på vägen om man inte har stannat först? Men skämt åsido så är det som nämnts upp till var och en att ansvara för att sköta sin mat-och sovklocka

Sverigetempot 2021
Fjärdebrunn sa:
GoranS sa:

Med det resonemanget kan vi ju knappt köra en 40-milare med kvällsstart. Vart vill du komma?

Jag tror du läser in för mycket i det jag skrev. Jag skrev att det kan vara farligt på riktigt. Varken mer eller mindre. Jag skrev absolut inte att man inte ska göra det. För att rekommendera något sådant torde ett minimikrav vara att man kan göra en vettig riskbedömning, något jag f.ö. påpekade att jag inte anser mig kunna göra.

Att däremot tänka igenom hur man ska hantera sömnbiten och ha en plan för det tycker jag inte känns orimligt. Och att i samband med detta väga in att riskerna för olyckor tycker jag är sunt. Vad det hela slutar i kommer garanterat att variera väldigt mycket mellan olika personer och dessutom säkert bero på vilken erfarenhet man har av problematiken från tidigare.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
GoranS sa:
ohellstrom sa:

Ah, det köper jag inte helt. Det är ganska naturligt att folk undrar hur kroppen reagerar på ett lopp som Sverigetempot. Även folk som kan räkna ut att det är farligt att somna på vägen...

Jag delar iallafall gärna med mig av mina erfarenheter, i den mån någon är intresserad.

Och ja, jag har somnat på vägen... fruktansvärt obehagligt och man bör göra sitt yttersta för att lära sig var den gränsen går. Risken är överhängande att man kommer nära den på Sverigetempot. Även om man har en mer konservativ hållning till vila än jag och Toni så kan saker hända. Ta t.ex. Specializedgänget som hade stora materialproblem under tredje dagen (framgick, surprise surprise, inte alls i filmen) och därmed kom efter schemat till nästa övernattning. In Norrland nobody can hear you scream....

Att räkna ut hur kroppen reagerar vid långsdistanscykling säger jag inte är lätt och det var inte det jag menade. Det jag avsåg var att det inte är svårt att räkna ut att kroppen inte kommer att ta sådan skada av en veckas junkfoodintag att det är "farligt på riktigt" (den formuleringen som min första kommentar berörde).

Sverigetempot 2021
Grunnar inför min Italienresa där jag planerar att hålla igång ca 18 timmar dygn. Där tänker jag mig en lite längre paus (2-3 tim) på småtimmarna och så en siesta på eftermiddagen när det ändå är som allra varmast. Med två pauser hoppas jag drälla i mål på 4 till 4,5 dygn i ett hyggligt skick.

Minns inte vad han hette men 2:an i TCR sa i filmen att han hade satsat på längre sovpauser och högre fart på cykeln. Kan var något att fundera på också för att hantera sömnbrist.

Sverigetempot 2021
+1 för att cykla snabbt på dagen och sova på natten. Jag kommer aldrig få några rekordtider på PBP eller ST, men det är rätt skönt att kunna sova sådär 6 timmar per natt i alla fall. Har hänt ibland att man passerat något sällskap härdade cyklister på kvällen, sovit skönt, och sen passerat samma sällskap igen mitt på nästa dag då de passerat under natten.

Sverigetempot 2021
Lättaste - budar upp den? Eller så kör man SSU-modellen och tar taxi! Billigast - ingen aning.

Att ens fundera på att cykla upp den skulle vara lättaste sättet säger att du är ST-material.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Lättaste - budar upp den? Eller så kör man SSU-modellen och tar taxi! Billigast - ingen aning.

Att ens fundera på att cykla upp den skulle vara lättaste sättet säger att du är ST-material.

Om du inte tänkte köra kunde du väl annars hjälpa till och cykla upp den? ?

Sverigetempot 2021
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Tyvärr, jag har tvättstugetid då. Annars hade jag naturligtvis bistått.

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Bengt-re sa:
GoranS sa:

Tyvärr, jag har tvättstugetid då. Annars hade jag naturligtvis bistått.

Attans! Vilken eländig otur. Kanske 2024 fungerar bättre då?

Sverigetempot 2021
Finns vikbara trikes från de flesta tillverkare. De bör kunna tas med på tåget i väska faktiskt (på sedvanligt manér placerat i liggvagnens skidrum eller bakom stolarna i dagtåg eftersom Sverige är ett bakvatten vad gäller cykel på tåg).

Sen bör en trike få plats alldeles utmärkt ovikt i nattågets resgodsutrymme (jo, finns fortfarande!) men då ska det till en vänlig och pragmatisk konduktör som låter en nyttja rummet (och att det mot förmodan inte är fullt redan).

Sverigetempot 2021
Lite pepp?

Kom plötsligt att tänka på detta medan jag cyklade till jobbet idag.

Det är väl en överdrift att säga att det börjar dra ihop sig, men det är aldrig för tidigt att börja spekulera lite kring utrustning, strategi etc.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
Lite pepp?

Kom plötsligt att tänka på detta medan jag cyklade till jobbet idag.

Det är väl en överdrift att säga att det börjar dra ihop sig, men det är aldrig för tidigt att börja spekulera lite kring utrustning, strategi etc.

Och ny cykel! Borde väl närmast vara nödvändigt eller?

Sverigetempot 2021
Vi i arrangörsstaben ställde nyss ner glasen efter att ha firat att det bara är två (2) år kvar tills vi drar igång den officiella kampanjen för 2020! Många tecken på ett rekordstort intresse, det ska bli såå spännande. OBS att detta inlägg inte är officiellt och inte en del av kampanjen.

Tillbaka
Topp