Sverigetempot 2021

Sverigetempot 2021
Petert sa:
Simula som deltagare utan att vara anmäld vore också kul på något sätt. Men seriöst, vi ser MYCKET allvarligt på ointresset från vårt östra grannland. Jag tror faktiskt att vi inte har haft någon deltagare under de fem tidigare upplagorna.

Joda, jag minns en finne 2016 men han bröt strax efter Östersund tror jag. Kommer ihåg det eftersom anledning till DNF:n var att hans "ass was bleeding" och jag har liksom inte kunnat släppa den mentala bilden som det genererade.

Sverigetempot 2021
RE sa:
Petert sa:
Simula som deltagare utan att vara anmäld vore också kul på något sätt. Men seriöst, vi ser MYCKET allvarligt på ointresset från vårt östra grannland. Jag tror faktiskt att vi inte har haft någon deltagare under de fem tidigare upplagorna.

Joda, jag minns en finne 2016 men han bröt strax efter Östersund tror jag. Kommer ihåg det eftersom anledning till DNF:n var att hans "ass was bleeding" och jag har liksom inte kunnat släppa den mentala bilden som det genererade.

Just det ja, minns honom nu.

Sverigetempot 2021
Petert sa:
GoranS sa:
Tycker ni verkar lyckats skapa bra intresse även inom rikets gränser. En hel del randosnabbisar i startlistan redan.

Simula kanske tar spökåkandet till en ny nivå och kör loppet men t.o.m. håller sig utanför startlistan denna gång!?

Allt vi ser är kul!

De cyklar ju "Ruska" varje år, men visst borde väl nån anmäla sig. Den går ju iof i September och man cyklar andra hållet
https://www.randonneurs.fi/ruska-ride-across-finland-2019/
2017 kostade de 10 euro att starta...

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Oooh sa:
Petert sa:
GoranS sa:
Tycker ni verkar lyckats skapa bra intresse även inom rikets gränser. En hel del randosnabbisar i startlistan redan.

Simula kanske tar spökåkandet till en ny nivå och kör loppet men t.o.m. håller sig utanför startlistan denna gång!?

Allt vi ser är kul!

De cyklar ju "Ruska" varje år, men visst borde väl nån anmäla sig. Den går ju iof i September och man cyklar andra hållet

Första finländare anmäld men fortfarande dubbelt såg många från Bangalore Randonneurs.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2021
Vi dödliga får väl försöka sätta ihop en klunga för att försöka utmana randoeliten om de tar sig hit. Håller den 72 timmar så kan ju allt hända :)

Sverigetempot 2021
Oooh sa:
Petert sa:
GoranS sa:

Jag har läst om Ruska tidigare och om andra fantasifulla arrangemang. Randonnerandet där bygger mindre på franska traditioner än här.

Finnarna kanske är småsura över att ingen svensk cyklar Ruska (eller hur ligger det till
med det?). Loppet kan med årets målgång i Hammerfest runt 20 september bli surt i sig.

Sverigetempot 2021
Det blir ju trafikstockning!

Som jag förstått finns det alltså tre olika startdatum den här gången, vilket såklart sprider ut fältet. Är det tänkt som fågel, fisk och mittemellan?

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
Det blir ju trafikstockning!

Som jag förstått finns det alltså tre olika startdatum den här gången, vilket såklart sprider ut fältet. Är det tänkt som fågel, fisk och mittemellan?

Det är tänkt så. Den sista gruppen blir säkert inte lika stor som de andra. Men mycket större än tidigare vilket är superkul. Det kommer att bli mer intensivt för funktionärerna i Smygehuk än tillförne, under framför allt de sista 24 timmarna.

Någon som vill hjälpa till vid målet? PM:a mig

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
Petert sa:

Du kan väl lägga en stämpel vid SKYLTEN ;)

2008 var det slutstämpling på pressbyrån vid Malmö station. Det var mycket praktiskt bara för deltagarna att linda in cykeln i några svarta sopsäckar och sätta sig på första bästa tåg. Om vi lyxar till det med att hänga stämpeln vid kassan känns det som en fin lösning.

Sverigetempot 2021
Oooh sa:
Kom på att jag skrev i tråden, #fan&$!: så nu lär de bli en till...
Edit - Finländare alltså

Visst kan det kännas lite försmädligt när man inser vad man gjort, välkommen ...

Funderade lite och kom på att det gick illa senaste gången vi svenskar lockade en större organiserad grupp finländare att besöka Jämtland.

Monumentet står kvar https://www.arrivalguides.com/en/Travelguide/ARE/doandsee/the-karoliner-monument-in-duved-1194 fast det är inte längs rutten.

Sverigetempot 2021
Petert sa:
ohellstrom sa:
Petert sa:

Det känns torftigt även om vi inte vill späcka arrangemanget med fluff och trams. En officiant måste åndå kunna möta upp under dygnets alla timmar.

Om någon råkar dyka upp lite tidigt då. Antar att det är tillåtet att stämpla ut (efter passerad minimitid) även om det råkar vara öde i Smygehuk.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
Petert sa:
ohellstrom sa:
Petert sa:

Det känns torftigt även om vi inte vill späcka arrangemanget med fluff och trams. En officiant måste åndå kunna möta upp under dygnets alla timmar.

Om någon råkar dyka upp lite tidigt då. Antar att det är tillåtet att stämpla ut (efter passerad minimitid) även om det råkar vara öde i Smygehuk.

Vi har inte diskuterat den situationen som mycket väl kan bli aktuell när rätt många kommer att ha två dygns försprång trots att tanken är att de inte ska cykla fort eller i alla fall inte ha långa dagsetapper.

Om någon gör anspråk på ett rekord kan vi inte godkänna det utifrån en självstämpling.

En sådan målgång skulle kunna vara officiell i alla fall utom vid rekordanspråk.

Vi måste komma överens om en lösning i ett annat forum (jag såg något liknande från jonas-ni nyss)

Sverigetempot 2021
Petert sa:
ohellstrom sa:
Petert sa:
ohellstrom sa:
Petert sa:

Vi har inte diskuterat den situationen som mycket väl kan bli aktuell när rätt många kommer att ha två dygns försprång trots att tanken är att de inte ska cykla fort eller i alla fall inte ha långa dagsetapper.

Om någon gör anspråk på ett rekord kan vi inte godkänna det utifrån en självstämpling.

En sådan målgång skulle kunna vara officiell i alla fall utom vid rekordanspråk.

Vi måste komma överens om en lösning i ett annat forum (jag såg något liknande från jonas-ni nyss)

Det låter rimligt att man SKALL anmäla sig till sista startgrupp om man tänkt åka riktigt fort. Man ”råkar” inte fakircykla 210 mil - det har man bestämt sig för innan.

Sverigetempot 2021
NLC sa:
Vad hände med ”Misär hittar man inte på, det bare blir” ? :-P

För all del... OM någon i startgrupp 1 kommer i mål på 97 timmar och samtidigt visar fram sex förbetalda men outnyttjade övernattningar fördelade över Sveriges längd så är det bara att lyfta på hatten.

Sverigetempot 2021
Skulle ju kunna bli kraftiga nordliga vindar som vartefter slår om till kraftigt sydliga s.a. startgrupp 1:s åkare har konstant halv storm i ryggen medan snabbisarna har motsvarande vind rakt i ansiktet.

Misstänker att sannolikheten för det scenariot är ungefär lika stor som att A Kristoff skulle dyka upp.

Sverigetempot 2021
ohellstrom sa:
NLC sa:
Vad hände med ”Misär hittar man inte på, det bare blir” ? :-P

För all del... OM någon i startgrupp 1 kommer i mål på 97 timmar och samtidigt visar fram sex förbetalda men outnyttjade övernattningar fördelade över Sveriges längd så är det bara att lyfta på hatten.

En stark tysk i första startgrupp 2014 hade bråttom till ett jobbmöte och hade inte uppfattat att hans bagage (egentligen) inte skulle finnas på plats när han hade planerat sin målgång. Körde solo på 4.23.23. Inga bokade hotell. Många bröt det året pga svårt regnande i kombination med låga temperaturer och det var inget han slapp. Detta är bakgrunden till min försiktighet.

Följande fantasi tycker jag är inte helt osannolik utifrån det grundläggande förloppet: en Zeinab/Allegaert-individ som inte har blommat ut än ska cykla med en långsam kompis i första startgrupp. Kompisen är magsjuk på morgonen och bryter efter en halvtimmme. Z/A trampar på (och alla betraktare saknar ord i en vecka).

Jämför även med en verklig händelse. Lenhard i PBP 2015.

Sverigetempot 2021
Läs artikeln om Sverigetempot på Happys förstasida!

ohellstrom reflekterar och det är orimligt många bilder på grusvägar :-).

(Grusvägar ingår inte i rutten men bilderna är tagna på vägarbeten och de förekommer nästan alltid längst i norr.)

Sverigetempot 2021
70% uppbokat, 60 platser kvar.

Om Monish Calappa Belliappa Appaneravanda får en mer framträdande roll i loppet kommer det att krävas ngn slags förkortning för att internetcyklisterna inte ska trassla ihop fingrarna när de ska nämna honom(?) i tråden.

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Om Monish Calappa Belliappa Appaneravanda får en mer framträdande roll i loppet kommer det att krävas ngn slags förkortning för att internetcyklisterna inte ska trassla ihop fingrarna när de ska nämna honom(?) i tråden.
Haha, tänkte googla upp personen då det känns som ett ganska ovanligt namn.
Enda träffen på HELA internet var just den här tråden....
Kan den cyklisten bli Sverigetempots Spökfinne, månne....?

Sverigetempot 2021
Nu dussinet dussin anmälda. Om jag räknar rätt är fördelningen per nation:
109 - Sverige
  8 - Tyskland
  7 - Storbritannien
  3 - Danmark
  3 - USA
  2 - Australien
  2 - Belgien
  2 - Indien
  2 - Italien
  2 - Nederländerna
  1 - Finland
  1 - Norge
  1 - Schweiz
  1 - Spanien
  1 - Taiwan
  1 - Tjeckien

Sverigetempot 2021
GoranS sa:
Nu dussinet dussin anmälda. Om jag räknar rätt är fördelningen per nation:
109 - Sverige
  8 - Tyskland
  7 - Storbritannien
  3 - Danmark
  3 - USA
  2 - Australien
  2 - Belgien
  2 - Indien
  2 - Italien
  2 - Nederländerna
  1 - Finland
  1 - Norge
  1 - Schweiz
  1 - Spanien
  1 - Taiwan
  1 - Tjeckien

Med undantag för mig (eftersom jag specifikt bad att få en svensk flagga vid mitt namn) så är väl detta fördelningen över vilka länder deltagarna är bosatta i. Det är rimligt att anta att ytterliggare nationaliteter ryms bakom de många svenska flaggorna.

Sverigetempot 2021
Tror de får fixa anmälningsformuläret så att det inte bara är en nationsruta utan att den är uppdelad i land/länder personen är medborgare i samt land som personen är bosatt i. En ytterligare utvidgning är förstås att inkludera bosättnings- och medborgarskapshistorik för personen ifråga och kanske även för föräldrar samt far- och morföräldrar. Går man tillbaka ännu längre kan man kanske bedriva loppet som ett samarbetsprojekt med Genealogiska föreningen!?

Tills vidare tror jag dock jag nöjer mig med att basera statistiken på flaggorna i anmälningslistan.

Sverigetempot 2021
Tack för listan GoranS. Den får du gärna uppdatera åtminstone en gång innan start.

Angående ohellströms kommentar är det anmärkningsvärt mycket så. Det döljer sig rätt många andra nationaliter bakom flaggorna.

Tanken har faktiskt slagit mig att det vore intressant med en ruta till i anmälan, som i GoranS skämtförslag "Tror de får fixa anmälningsformuläret så att det inte bara är en nationsruta utan att den är uppdelad i land/länder personen är medborgare i samt land som personen är bosatt i".

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp