Sverigetempot 2024

Sverigetempot 2024
Minns en 100-milare där vi köpte tre extra burgare i Landvetter eftersom Vegby-stämpeln inte har kvällsöppet. Jädra fint att plocka upp ett par cheeseburgare ur ryggfickan då.

När jag bröt och hamnade på hotell i Jönköping på natten hittade jag den sista när jag tog av mig tröjan. Den satt inte helt fel som nattmacka.

Sverigetempot 2024
Screenshot_20230404_063236_Instagram.jpg

Sverigetempot 2024
Genomförde Sverigetempot 2021, i temperaturer pendlande mellan 9-30 grader, med kylande bad i älvarna, frågan är om man lärde sig något sist eller komma starta igen...men om man nu inte lärde sig något sist är det kanske dags att börja röra på fläsket.

Samtidigt kommer eventuellt MSR1200 gå av stapeln vid midsommar, finns en revanschlusta där då jag i fjol var tvungen att bryta efter drygt 100 mil pga sprickor i fälgens ekerinfästningar, och i år var jag tvungen att sälja startplats pga en axeloperation månaderna innan.

Är det sten, sax, påse för att välja eller?

Sverigetempot 2024
Har förstått att det är farligt och skriva här, så jag gör inte det. Än.

Men om jag skulle, ni rutinerade ST-cyklister; hur lägger man upp logistiken längs vägen? Jag kommer ej pressa tider utan siktar på ett genomförande, med andra ord närmare maxtid än något annat, och därmed prioritera att sova på nätterna. Är en orimlig tanke 30 mil om dagen och hitta boende kring den distansen per dag för att därmed landa i Smygehuk efter 7 dygn?

Såklart händer saker, men tänker som grundplan?

Sverigetempot 2024
Att köra 30 mil per dag och sova varje natt är väl en rätt vanlig strategi, sen tycker jag den är lite tråkig. Jag tycker man ska passa på att köra på ett sätt man inte gör till vardags. Framförallt första natten som är helt ljus är lite trist att slarva bort med att sova imho.

Jag hade ett par olika planer, varav en jag hade tänkt som huvudplan.
Det sprack 7 mil innan Kiruna. Men jag tycker ändå det är bra att ha ett par olika scenario/planer då är det enklare och fortare att ta nya beslut längs vägen. Helt plötsligt är man i en grupp och har lite feeling, sen är man kanske ensam någon dag osv. Det ändras fort och man är inte alltid så smart.

En bra grej är att ha en lista på hotell och vattenhål längs vägen med avstånd så kan man enklare planera dagen / timmarna framåt.
Även för att ha koll på att man är i fas med milen, så man inte får så brått i slutet.

Edit: Är du sugen på att köra så ska du köra, det är världens grej.

Sverigetempot 2024
Att köra 30 mil per dag och sova varje natt är väl en rätt vanlig strategi, sen tycker jag den är lite tråkig. Jag tycker man ska passa på att köra på ett sätt man inte gör till vardags. Framförallt första natten som är helt ljus är lite trist att slarva bort med att sova imho.

Jag hade ett par olika planer, varav en jag hade tänkt som huvudplan.
Det sprack 7 mil innan Kiruna. Men jag tycker ändå det är bra att ha ett par olika scenario/planer då är det enklare och fortare att ta nya beslut längs vägen. Helt plötsligt är man i en grupp och har lite feeling, sen är man kanske ensam någon dag osv. Det ändras fort och man är inte alltid så smart.

En bra grej är att ha en lista på hotell och vattenhål längs vägen med avstånd så kan man enklare planera dagen / timmarna framåt.
Även för att ha koll på att man är i fas med milen, så man inte får så brått i slutet.

Edit: Är du sugen på att köra så ska du köra, det är världens grej.
30 mil om dagen i en vecka är inte direkt min vardag, men jag fattar vad du menar ;) Det här med lista på olika boenden är ju en smart grej. Sen är det säkert lättare som du säger att ha olika tänkbara scenarior, men det som händer det händer. Det är ju ett äventyr också!

Sverigetempot 2024
Haha, nä inte min vardag heller riktigt. Men precis, att utföra loppet helt enligt plan så missar man kanske det där äventyret jag tycker det ska vara.

Och bensinmackar/pizzerior och öppettider.

Sverigetempot 2024
Jag hade:
Cykeltröja
Bibs
Strumpor
Underställströja
Laddad powerbank
Däck 1 st
Kedja, provcyklad 5 mil, färdigvaxad
Laglappar slang
Laglappar däck
Co2-patron 2 st
Slang, conti race 2 st
Bromsbelägg Ultegra
Chamois Creme
Växelwire (Ja trots di2)
Batteri baklampa, 2 omgångar
Sportdryck,Tabletter
Däckjärn, 2 st
Penna, bläck
Di2 laddare
Resorb
Compeed
Kedjelås, 11spd
Paracetamol
Ibumetin
Immodium
Kloss, 1 st SPD SL
Handsprit 1 flaska
Dubbelladdare, usb

Edit: hela listan

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Spånar på resan upp till Riksgränsen, vi är fortfarande i OM-stadiet.

Bor i Göteborg. Spånat på:
  • Buss till Stockholm för natt-tåg med VY (stod något om att man måste boka egen sovkupé som skickade upp priset en hel del).
  • Flyg från Landvetter, mellanlanda i Sthlm, vidare upp till Kiruna för att där ta någon transfer.
Priset blir nästan samma för tåg som flyg tragiskt nog. Färdas hellre med miljövänligare alternativ...

Har någon från mina trakter annat vettigt förslag?

Det börjar närma sig att eventuellt skriva i den här tråden snart.

Sverigetempot 2024
Har förstått att det är farligt och skriva här, så jag gör inte det. Än.

Men om jag skulle, ni rutinerade ST-cyklister; hur lägger man upp logistiken längs vägen? Jag kommer ej pressa tider utan siktar på ett genomförande, med andra ord närmare maxtid än något annat, och därmed prioritera att sova på nätterna. Är en orimlig tanke 30 mil om dagen och hitta boende kring den distansen per dag för att därmed landa i Smygehuk efter 7 dygn?

Såklart händer saker, men tänker som grundplan?
Jag körde på ett liknande tänk, dessutom mitt första rando lopp… det fungerar prima ?
Jag gjorde en lista med boenden/sent öppna matställen längst rutten så kunde jag under dagen spika nattdestination.

Det är kul, kör!

Sverigetempot 2024
Jag undrar en sak kring reglerna enligt hemsidan (observera att jag inte har några planer på att deltaga)

• No third party assistance is allowed. Meaning: no private foodservice

Först: No third party assistance indikerar väl att man inte får ha följebil för hjälp öht.
Men sedan kommer förtydligandet som bara innefattar att man inte får ha nån som ger en mat (antar nån som ger en mackor och gels och vattenflaskor).

Men det kan väl inte vara tillåtet att ha en följehusbil med ett par vänner som servar cykeln medan man ligger och sover?

Sverigetempot 2024
Jag undrar en sak kring reglerna enligt hemsidan (observera att jag inte har några planer på att deltaga)

• No third party assistance is allowed. Meaning: no private foodservice

Först: No third party assistance indikerar väl att man inte får ha följebil för hjälp öht.
Men sedan kommer förtydligandet som bara innefattar att man inte får ha nån som ger en mat (antar nån som ger en mackor och gels och vattenflaskor).

Men det kan väl inte vara tillåtet att ha en följehusbil med ett par vänner som servar cykeln medan man ligger och sover?
Jag gissar att mening två mer ska ses som exempel på en sak som anses falla under den allmänna regeln. Så, något i stil med ”Ingen utomstående service är tillåten. Detta betyder speciellt att ingen privat matservice är tillåten.”

Men, bara gissning från min sida. Svaret har förstås @Petert.

Sverigetempot 2024
Jag gissar att mening två mer ska ses som exempel på en sak som anses falla under den allmänna regeln. Så, något i stil med ”Ingen utomstående service är tillåten. Detta betyder speciellt att ingen privat matservice är tillåten.”

Men, bara gissning från min sida. Svaret har förstås @Petert.
Neej, usch vilket ordval! När jag ser det här i tråden vill jag bara ta bort det, direkt. Skrev jag så eller har det förvanskats på vägen till hemsidan? (Ja, nej)
Det jag vill få fram är som @GoranS är inne på, att man är hänvisad till butiker etc för att få tag i det man behöver. Ingen egen servicedepå av något slag.

Sverigetempot 2024
Skrev jag så eller har det förvanskats på vägen till hemsidan? (Ja, nej)
Jag har en säker källa på att det var precis den texten som skickades via e-post från ledningen till webbavdelningen.

Min tolkning är att privatägda restauranger är förbjudna, medan t ex Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag eller kommunala skolmatsalar är tillåtna.

Senast ändrad:
Sverigetempot 2024
Jag har en säker källa på att det var precis den texten som skickades via e-post från ledningen till webbavdelningen.

Min tolkning är att privatägda restauranger är förbjudna, medan t ex från Sveriges Allmänna Restaurangaktiebolag är eller kommunala skolmatsalar tillåtna.
Min källa svär vid sin mors grav att din källa har rätt. Din tolkning är däremot inte lika rätt ?. Allt med organisationsnummer är tillåtet ?.

Sverigetempot 2024
Håll ögonen på hemsidan några dagar innan!
90 platser för 210 timmars cyklisterna, 60 för 180 t och 30 för den sk snabbgruppen, 150 t.
Längre fram, ännu inte bestämt när, gör vi en ny fördelning om inte alla tre tidsgrupperna har fyllts och vi märker ett stort sug efter platser som inte finns.

"I’d like to send things to Smygehuk. How?​

We will not transport luggage to Smygehuk this time. Instead you will prepare and pay for the shipment. We will deliver the parcel to the service point in Abisko (30 km down the road to Kiruna) and it will be delivered to the hostel in Smygehuk."

Så om jag förstått rätt så bokar jag frakten själv av min cykeltransportväska ner till Smygehuk? När jag läser "parcel" så känns det inte som att en hel cykeltransportväska kan levereras? Eller läser jag in för mycket i ordvalet då?

Tack så länge!

Sverigetempot 2024

"I’d like to send things to Smygehuk. How?​

We will not transport luggage to Smygehuk this time. Instead you will prepare and pay for the shipment. We will deliver the parcel to the service point in Abisko (30 km down the road to Kiruna) and it will be delivered to the hostel in Smygehuk."

Så om jag förstått rätt så bokar jag frakten själv av min cykeltransportväska ner till Smygehuk? När jag läser "parcel" så känns det inte som att en hel cykeltransportväska kan levereras? Eller läser jag in för mycket i ordvalet då?

Tack så länge!
Ledsen för att det blev oklart. Jag kollade inte om parcel är fel ord för stora föremål men jag vet att det går att skicka hårda cykelväskor. Vi kan lägga till att det går att skicka cykelväskor.

Sverigetempot 2024
en föranmälan får jag väl skicka in ivf, så får vi se hur det blir ..
det är lätt att vara kaxig mitt i vintern
Vi kollade upp intresset, ett år i förväg, för den förra upplagan genom föranmälan men nu är det betalning och bindande anmälan i ett svep. Bindande som i att vi inte återbetalar något men det går att överlåta platsen till en annan (inte ont anande).

Sverigetempot 2024
Vi kollade upp intresset, ett år i förväg, för den förra upplagan genom föranmälan men nu är det betalning och bindande anmälan i ett svep. Bindande som i att vi inte återbetalar något men det går att överlåta platsen till en annan (inte ont anande).
22:00 sharp eller nånstans däromkring på fredag?

Sverigetempot 2024
90 platser för 210 timmars cyklisterna, 60 för 180 t och 30 för den sk snabbgruppen, 150 t.
Längre fram, ännu inte bestämt när, gör vi en ny fördelning om inte alla tre tidsgrupperna har fyllts och vi märker ett stort sug efter platser som inte finns.

Infon på hemsidan säger fyra startgrupper med de första två dagarna på 210h vardera, stämmer det?

Sverigetempot 2024
jaha, det var ju inte det jag hoppades på, perfekt att lägga ut några extra tuss mitt i julhandeln..

jag röstar för att anmälan öppnar 1feb

Sverigetempot 2024
jaha, det var ju inte det jag hoppades på, perfekt att lägga ut några extra tuss mitt i julhandeln..

jag röstar för att anmälan öppnar 1feb
Jag kan förstå det. Det riskerar att blir för kort framförhållning för många om de inte vet att de har en startplats förrän då. Logi vid starten är väldigt begränsad så det gäller att komma före alla andra turister.

Sverigetempot 2024
Tillbaka
Topp