Sverigetempot 2028

erolwi

Aktiv medlem
Sverigetempot 2028
2028 fyller jag 50 och tänkte unna mig att göra något skoj men det ska också fungera som träningsmål.
Kunde jag välja helt fritt; hade massor med tid och pengar skulle jag köra Tour Divide grand depart.
Men nu har jag inte det och försöker hitta något annat lite mer lagom och har egentligen landat i två alternativ; Atlas Mountain Race och Sverigetempot.
Atlas Mountain race är både lockande och skrämmande men kanske mest skrämmande. Speciellt med tanke på det dåliga väder de hade i år.
Sverigetempot känns mer lagom och sen har jag ju turen att nästa tillfälle är just 2028.
Sen finns det säkert många andra häftiga evenemang men det är lite lockande att cykla igenom Sverige så fort jag kan och se hela landet från cykelsadeln.

Som sporre hade det ju varit bäst om jag kunnat anmäla mig men skriva på Happy är kanske att likställa med bindande?

Så innan jag binder mig genom officiellt inlägg, är det Sverigetempot jag borde köra eller finns det något alternativ jag borde kolla på?
Mina krav är:
  • Flera dagars cyklande, gärna 4-7 dagar
  • Det ska vara någon slags tävlingsinslag och inte gemensam gruppcykling
  • Det ska vara tillräckligt jobbigt för att fungera som träningssporre under två år
  • Helst i Europa
  • MTB, Gravel eller LVG spelar ingen större roll
  • Både bikepacking (eller kreditortscykling) och cykling utan packing (mer etapplopp) kan funka men helst utan fasta etapper
Vad tror ni?

Hemsida för de nyfikna: https://sverigetempot.wordpress.com/
Och insta: https://www.instagram.com/sverigetempot

Sverigetempot 2028
Kan rekommendera Sverigetempot. Första gången jag körde var de snö kvar i dikena uppe vid Riksgränsen, men gassande varma bokskogar i Skåne - det är en häftig kontrast. Går att göra på många sätt - jag har kör bikepackning-stil med ultralätt tält, det gav en möjlighet att vara bekvämt flexibel med längden på dagsetapper.

Sverigetempot 2028
Ska träningsmoroten vara att du måste träna för att ens kunna fullfölja loppet eller kan det vara att du måste träna för att klara någon sorts tids- eller placeringsmål?

Sverigetempot 2028
Kan rekommendera Sverigetempot. Första gången jag körde var de snö kvar i dikena uppe vid Riksgränsen, men gassande varma bokskogar i Skåne - det är en häftig kontrast. Går att göra på många sätt - jag har kör bikepackning-stil med ultralätt tält, det gav en möjlighet att vara bekvämt flexibel med längden på dagsetapper.

Hur såg din setup ut?

Sverigetempot 2028
Jag körde en Schlitter Encore liggcykel, med huvudhöjd ungefär på samma nivå som vanliga landsvägscyklister. 3x10, 165 mm-vevar. Gillar modellen för långa resor - man slipper allt från sadelskav till eventuell trötthet i nacken. Men går helt uppenbarligen köra på mer "vanliga" landsväg / audax / touring / gravel. Jag hade all packning i lådan bakom sitsen, med lite "handskfack" åtkomliga under lång.

Packning ett Vaude Taurus UL + vanligt Thermarest och en lätt syntetsovsäck (Haglöfs LIM). Ombyten (så man kan cykla i ett par, och tvätta ett par), ylleunderställ, regnkläder, neccesär, verktyg, reservdäck + slang i lådan. Vattenryggsäck i lådan + en flaska. Och kvällsfika / frukost köpt under dagen + sked, kåsa och liten kniv. Inget kök i alla fall ...

SON-navdynamo som drev fram- och baklyse - inte för att de behövdes första dagarna ... Vanlig mobil + hållare på styret, plus mini-högtalare för att lyssna på musik vid solokörning. Laddmöjlighet antingen från navet eller en tunn böjlig 5W-solpanel på lådan. Ett par extra USB-lampor fram och bak (inte använt), pannlampa, liten powerbank.

IMG_20240706_222728.webp

Sverigetempot 2028
Ska träningsmoroten vara att du måste träna för att ens kunna fullfölja loppet eller kan det vara att du måste träna för att klara någon sorts tids- eller placeringsmål?
Jag skulle säga att jag vill kunna fullfölja i skaplig fart med bra känsla, en prestation jag kan känna mig nöjd med. Det betyder nog att signa upp sig för 180-timmars-gruppen och ”komfortabelt” hålla den kanske? Jag har mycket att lära så målet är för nu flytande men bara utmaningen i sig räcker nog som morot i ett år så får man precisera pestationsmålet om ett år kanske.

Sverigetempot 2028
Jag körde en Schlitter Encore liggcykel, med huvudhöjd ungefär på samma nivå som vanliga landsvägscyklister. 3x10, 165 mm-vevar. Gillar modellen för långa resor - man slipper allt från sadelskav till eventuell trötthet i nacken. Men går helt uppenbarligen köra på mer "vanliga" landsväg / audax / touring / gravel. Jag hade all packning i lådan bakom sitsen, med lite "handskfack" åtkomliga under lång.

Packning ett Vaude Taurus UL + vanligt Thermarest och en lätt syntetsovsäck (Haglöfs LIM). Ombyten (så man kan cykla i ett par, och tvätta ett par), ylleunderställ, regnkläder, neccesär, verktyg, reservdäck + slang i lådan. Vattenryggsäck i lådan + en flaska. Och kvällsfika / frukost köpt under dagen + sked, kåsa och liten kniv. Inget kök i alla fall ...

SON-navdynamo som drev fram- och baklyse - inte för att de behövdes första dagarna ... Vanlig mobil + hållare på styret, plus mini-högtalare för att lyssna på musik vid solokörning. Laddmöjlighet antingen från navet eller en tunn böjlig 5W-solpanel på lådan. Ett par extra USB-lampor fram och bak (inte använt), pannlampa, liten powerbank.

Visa bilaga 834382
Häftigt. Någon gång hoppas jag kunna testa en sån där ligg (sitt?)-cykel.

Utrustningsmässigt är det redan ganska klart. Jag har en splitt ny Cannondale Synapse Endurance-cykel som nog bara behöver kompletteras med aero-pinnar och lite annan fintrimming. Besitter ett komplett, superlätt, bikepackingkit. Så det är inte mycket jag behöver materialmässigt för att köra.

Tillbaka
Topp