SverigeTempot :)

Ymtje körde sin Quest till och (vad jag vet) hem från PBP*. Men, jo, jag tror det kan vara skönt at göra något annat än att cykla efter ett sådant här lopp. Kan ju alltid kolla med Veolia om man kan ta med de på nattåget - de verkar ha en fin och rymlig resgodsvagn.

Det vore roligt om vi blev några liggcyklande randonnörer där - men det är en utmaning, både cykel- och logistikmässigt. Annars vore det trevligt att ses på någon "vanlig" brevet också!

Ja, men att jämföra sig med Ymte...

Till Mälaren runt i år hyrde jag ett stort kåpat släp som jag
kunde rulla in Questen i. Vi får väl se hur det blir. Har nog
funderat på något vanligt brevet också. Mälaren Runt var annars
perfekt för Questen men jag tänkte prioritera
Tour of Jämtland (på racer) i år.

Detta är en utmaning som jag skulle vilja utsätta min kropp för. Jag och en kompis funderar på att köra.

Ni som kör sånt här var o varannan dag, vad i utrustningsväg behöver man under resans gång? hur mkt saker har man med på cykeln? Helst skulle man ju vilja köra räsern utan en massa extra saker.. men det är väl knappast möjligt.

Vi funderar på att sova varje natt hos vänner ev något vandrahem. Hur gör ni andra?

fler saker man ska tänka på?

tacksam för all hjälp man kan få

/Henrik

Mavve skrev:
-------------------------------------------------------

> Vi funderar på att sova varje natt hos vänner ev
> något vandrahem. Hur gör ni andra?

Svart sopsäck i ett dike, eller luft/vattenskåp på Statoil. Det är väl ett randolopp??

Mavve skrev:
> ingen aning, har aldrig kört randolopp. Därav
> min fråga.

Har aldrig heller kört så långt. Men jag tar med en rulle svarta sopsäckar.

Sitter och torrcyklar och inser att det är långt mellan vandrarhemmen. Att hålla på leta efter dessa kommer dessutom ta en massa tid. Istället för sopsäck kanske en lätt sovsäck, myggnät och ett litet liggunderlag kan göra susen. Det behöver inte väga mer än ett kilo.

Inser att jag borde skaffa dynamo för lampa och mobil/gps-laddning. Nån som kan rekommendera lämplig prisvärd utrustning för detta. Kan dessa grejor vara ngt att ha?
- Hjul: http://poison-bikes.de/Fahrradteile...-Laufraeder/28er-Road-_-Cyclocross/Vorderrad/
- Laddare: http://bikeusbcharger.com/
- Lampa: http://poison-bikes.de/shopart/6310...Mueller-IQ-Cyo-R-Senso-Plus-mit-Reflektor.htm

Finns det någon lampa som har usb-ladduttag? Det skulle ju vara smutt.
Kanske är läge att trycka på köpknappen redan nu så man kanske kan köra öztirundan

När jag cyklade samma sträcka för ett par år sedan körde vi bekvämvarianten med vandrarhemsövernattningar och körde dagsetapper på runt 15 mil, så nog finns det övernattningsmöjligheter att välja på om man vill undvika att sova i diken eller släpa på sovsäck.

fredrikw skrev:
> När jag cyklade samma sträcka för ett par år
> sedan körde vi bekvämvarianten med
> vandrarhemsövernattningar och körde dagsetapper
> på runt 15 mil, så nog finns det
> övernattningsmöjligheter att välja på om man
> vill undvika att sova i diken eller släpa på
> sovsäck.

Visst är det så. Det finns gott om myggfria och torra övernattningsmöjligheter även i de glesaste av bygder. Och ringer du vandrarhemmet etc när du ser slutet på etappen så ska det nästan alltid gå att komma åt bädden oavsett vilken tid på dygnet du stapplar in.

På temposidan kommer det så småningom att finnas en summarisk men förhoppnings användbar översikt av boende och matställen för de första ca 90 milen, dvs ner till en punkt mittemellan Strömsund och Östersund. Ty där tar det läskiga slut och endast välexploaterade miljöer återstår ner till Smygehuk. Nästan.

/Peter

---------------------

Sommarn är till för många mil.

> Inser att jag borde skaffa dynamo för lampa och
> mobil/gps-laddning. Nån som kan rekommendera
> lämplig prisvärd utrustning för detta.

Jag har misslyckats m laddning av Motorola Defy och lyckades m laddning av nån HTC-telefon m son-dynamon o en sån däringa laddregulator från conrad som många talar om:
(http://shop.conrad.se/websale7/?sho...p1}{md5/30bf89814e65abdd9f9dff9b34d95979/md5})

Jag har inte lyckats lista ut om det var dynamon som gav för lite effekt till laddregulatorn eller om det var laddregulatorn som reglerade ner strömstyrkan. Jag skulle gissa på det första. Hur som helst var resultatet ungefär 100 mA laddström vilket räckte för att ladda HTC telefonen men som inte klarade av att driva laddkretsen i Motorola telefonen.

Behöver du verkligen ladda telefonen?

Jag vill också cykla!

Scott tokig skrev:
> Går Sverige tempot varje år?

Första gången 1987 som ett ultralopp med svenske legendaren Bobbi Thorén och några andra svenskar plus en polsk ultrasnubbe. Innan happy, förstår ni? Sen två eller tre gånger under 90-talet. Reglerna var inte ortodoxt ultra därför lyckades man få ihop mellan fyra och tio deltagare med varsin följebil. Om nu alla hade det ens. Distanserna varierade mellan 160 och 170 mil.

Sen körde jag det solo ultra 2001 och 2004. Först på en av de tidiga sträckningarna Gällivare-Ronneby (165 mil) och den andra gången nerifrån och upp, på en modifierad, trevligare sträckning (170 mil).

Som randonné 2008 (till Malmö) och 2009 (Smygehuk). Det kommer kanske att närmast gå 2014 igen. Och det blir förhoppningsvis några ultrakörningar igen framöver. Med startfält samt gärna enstaka rekordförsök. Vi får se.

Angående loppet 1951 som LC4 nämner så är det nog Sverigeloppet, ett etapplopp.

/Peter

Petert skrev:

> Angående loppet 1951 som LC4 nämner så är det
> nog Sverigeloppet, ett etapplopp.

Som "Stålfarfar" bestämde sig för att riva av som ett tempolopp, för sätta övriga sverigeeliten på plats, när han inte fick starta pga av sin höga ålder.

Dessutom vill jag minnas att han först cyklade till starten i Haparanda :)

> Jag har inte lyckats lista ut om det var dynamon
> som gav för lite effekt till laddregulatorn eller
> om det var laddregulatorn som reglerade ner
> strömstyrkan. Jag skulle gissa på det första.
> Hur som helst var resultatet ungefär 100 mA
> laddström vilket räckte för att ladda HTC
> telefonen men som inte klarade av att driva
> laddkretsen i Motorola telefonen.

100 mA är inte mycket från en navgenerator :-). Den levererar vanligen 500 mA och upp till 20V om man kör hyfsat fort. Med en e-werk (http://www.bumm.de/produkte/e-werk/e-werk.html) kan man få upp till 1,5A. Även med den enkla Nokia-cykel-laddare (DC-14) jag kört får man 300 mA eller så. Det räcker för att både ladda och hålla en liten samsung-telefon inkl aktiv GPS igång, men inte riktigt för att hålla min stora telefon N900 laddad om den har GPS:en på.

Så ladda på bara, det är praktiskt att inte behöva ha massor av reservbatterier om man vill campa i naturen eller andra ställen utan eluttag.

Bra tågförbindelser från Riksgränsen ser jag. Bra. Då kan man hänga där ett par dagar och lapa lite midnattssol & fiska röding och grov öring eller nåt (hjortronen är ju absolut inte klara då). Sedan hoppa på tåget och dra söderöver, ett par dagar i Bohuslän känns helt ok. Sedan tåget till Ystad, ladda en natt på YSB och en avsluta med en soft cykeltur på sydkusten till målgången i Smygehamn.
Varför inte? ;)

Petert skrev:
> Första gången 1987 som ett ultralopp med svenske
> legendaren Bobbi Thorén och några andra svenskar
> plus en polsk ultrasnubbe. Innan happy, förstår
> ni? Sen två eller tre gånger under 90-talet.
> Reglerna var inte ortodoxt ultra därför lyckades
> man få ihop mellan fyra och tio deltagare med
> varsin följebil. Om nu alla hade det ens.
> Distanserna varierade mellan 160 och 170 mil.

Var det redan 1987? Usch vad gammal jag känner mig.
Jag var faktiskt anmäld – den vackra dekalen från det första loppet sitter fortfarande på väggen hemma i mitt pojkrum – men fick kalla fötter/förhinder då jag plötsligt fick det där sommarjobbet som jag bara inte kunde tacka nej till.

tempot.jpg

Förresten, inte är det krav på att man ska delta om man har skrivit i tråden? :-p

/s-o

kontrapunkt skrev:
> > Jag har inte lyckats lista ut om det var
> dynamon
> > som gav för lite effekt till laddregulatorn
> eller
> > om det var laddregulatorn som reglerade ner
> > strömstyrkan. Jag skulle gissa på det
> första.
> > Hur som helst var resultatet ungefär 100 mA
> > laddström vilket räckte för att ladda HTC
> > telefonen men som inte klarade av att driva
> > laddkretsen i Motorola telefonen.
>
> 100 mA är inte mycket från en navgenerator :-).
> Den levererar vanligen 500 mA och upp till 20V om
> man kör hyfsat fort. Med en e-werk
> (http://www.bumm.de/produkte/e-werk/e-werk.html)
> kan man få upp till 1,5A. Även med den enkla
> Nokia-cykel-laddare (DC-14) jag kört får man 300
> mA eller så. Det räcker för att både ladda och
> hålla en liten samsung-telefon inkl aktiv GPS
> igång, men inte riktigt för att hålla min stora
> telefon N900 laddad om den har GPS:en på.
>
> Så ladda på bara, det är praktiskt att inte
> behöva ha massor av reservbatterier om man vill
> campa i naturen eller andra ställen utan eluttag.

Nokia-laddaren verkar kunna vara ngt. Enligt http://europe.nokia.com/find-produc...gers/nokia-bicycle-charger-kit/specifications så ska den ge 450mA vid 15 km/h vilket borde kuuna räcka. Den var bra mycket billigare än den från bumm, men man kanske får vad man betalar för.

s-o skrev:
> Jag var faktiskt anmäld – den vackra dekalen
> från det första loppet sitter fortfarande på
> väggen hemma i mitt pojkrum – men fick kalla
> fötter/förhinder då jag plötsligt fick det
> där sommarjobbet som jag bara inte kunde tacka
> nej till.
Förresten, inte är det krav på att man ska delta om man har skrivit i tråden?

Lägg av, var du anmäld till första Sverigetempot! Var rädd om dekalen.

Varför vill du försöka komma undan att du bör cykla nästa år? Gå ner i arbetstid och sätt snurr på hjulen så är det bara att köra, eller hur s-o?

/Peter

Noterar att rutten går via Klövsjö-Vemdalen. Jag minns sedan jag bodde i Jämtland att man kunde rulla mer än 5km med bilen från Klövsjö ner mot 45:an så det bör vara en dryg backe att cykla uppför men hur brant är den egentligen?

Ni som har cyklat detta tidigare; hur löste ni transporten till start / från mål? Det går ju ett natttåg Stockholm - Riksgränsen på söndag kväll, vilket vore smidigt. Men man får ju inte ha cykel på den om jag har förstått det rätt. Samma gäller säkert tillbaka till Stockholm från Smygehuk.

Ordnade ni bilresa? Jag kan inte riktig tänka mig att min fru vill köra mig :-)

Eller funkar det med tåg ändå?

Packa ner i cykelkartong som du slänger där uppe?
Jag funderar på att cykla Riksgränsen-Örnsköldsvik, och löser nog cykeltransporten på det viset.

kitzblitz skrev:
> Ni som har cyklat detta tidigare; hur löste ni
> transporten till start / från mål? Det går ju
> ett natttåg Stockholm - Riksgränsen på söndag
> kväll, vilket vore smidigt. Men man får ju inte
> ha cykel på den om jag har förstått det rätt.
> Samma gäller säkert tillbaka till Stockholm
> från Smygehuk.
>
> Ordnade ni bilresa? Jag kan inte riktig tänka mig
> att min fru vill köra mig :-)
>
> Eller funkar det med tåg ändå?

Vi kommer att transportera mjuka väskor ner till Smygehuk. Det ingår i startavgiften! Hårda väskor vill vi att alla som inte flyger till starten undviker så långt det går.

Om några dagar kommer startavgifter m m att visa sig på hemsidan.

/Peter Tonér

kitzblitz skrev:
> Så cykel i kartong på tåget går bra?

Vi kan förstås vika ihop den och ta med den på vägen ner men frågan är hur den lirar med tåget, de övriga passagerarna och tågmästaren. En hårdskalsväska är stor men en kartong är större. De flesta moderna tågvagnar är trånga. Äldre vagnar kan ha gott om plats, om man är först.

Petert skrev:
>
> Lägg av, var du anmäld till första
> Sverigetempot! Var rädd om dekalen.

Jovisst. Snacka om ungdomligt oförstånd :) Och nu har jag bara oförstånd att skylla på ...

>
> Varför vill du försöka komma undan att du bör
> cykla nästa år? Gå ner i arbetstid och sätt
> snurr på hjulen så är det bara att köra, eller
> hur s-o?

Skulle jag bara kunna gå ned till 100% så vore mycket vunnet :)
Men om jag börjar träna ordentligt nu, så kanske ...
Jag ska förhandla lite med sambon.

s-o

körde svart sopsäck då det gick senast o hojjade sedan hem...(fuskade mig till Falkenberg med tåg dock).
Vi var fler som packat ner cyklarna i olika konstiga påsar....och ingen fick klagomål vad jag vet, men satans trökigt att kuta runt vid tågbyten, men det går

s-o skrev:
> Skulle jag bara kunna gå ned till 100% så vore
> mycket vunnet :)
> Men om jag börjar träna ordentligt nu, så
> kanske ...
> Jag ska förhandla lite med sambon.
>
> s-o

Sådärja!

/Peter

Altirando skrev:
> Anmälan har öppnat!
>
> Är anmäld :-)
>
> /Tomas N

Bäst att skynda sig då, innan platserna tar slut...

Jag är lite sugen på att cykla, om jag hittar nåt sällskap vill säga, nån som har samma funderingar som jag?

hannulan skrev:
> Altirando skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Anmälan har öppnat!
> >
> > Är anmäld :-)
> >
> > /Tomas N
>
> Bäst att skynda sig då, innan platserna tar
> slut...
>
> Jag är lite sugen på att cykla, om jag hittar
> nåt sällskap vill säga, nån som har samma
> funderingar som jag?

Sällskap? Det lär ju förhoppningsvis stå fler än en person på startlinjen nästa sommar ;)

Tillbaka
Topp