Sverigetrampet - 240 mil på fastande mage

EnPeter

Aktiv medlem
http://www.sverigetrampet.com/

"Sommaren 2016 cyklar multisportaren Simon Gustavsson 240 mil från Treriksröset ner till Smygehuk utan mat eller annat energiintag. Färden kommer beräknat ta 14 dagar, från söndagen den 5 till 18 Juni."

"Han kommer inte äta eller dricka en enda kalori någon gång under dessa 14 dagar utan kommer enbart drivas av egna fettreserver , vatten och salt."

14 dagar självsvält känns inte speciellt roligt. Jag tror inte han klarar det. Den planerade rutten längs E4:an med långa sträckor motorväg känns inte helt lyckad den heller... Hur som helst ska det bli intressant att följa det hela.

Bilagor

• Screen-Shot-2016-01-12-at-21.21.41.png
    Screen-Shot-2016-01-12-at-21.21.41.png
    50.6 KB · Besök: 387
Senast ändrad:
Överlever han cykelrutten så kommer nog inte maten att vara ett problem. Däremot så kommer det nog inte att gå så fort om han inte är van att sporta på ketoner.

Varför tar han inte 45an? Jag tror inte han cyklar längre för att han räknar nog med att hålla ner pulsen för att kunna hålla hela vägen utan föda.

Jag tycker inledningsfasen också verkar lite tuff.

Visst att bacon och godis är gott, men hur får man till 18kg fettmassa på 60dagar?

vad ska man äta för att lyckas med det?

Som gnällig gubbe är min enda fråga är VARFÖR????? Dessutom misstänker jag att insamlingsmålet blir svårt att nå. Och jag håller med om att vägvalet med många mil på E4:an känns skumt.

Till saken hör också att företaget bakom satsningen, Umara, säljer sportdryck. Så man kanske ska se denna satsning som ett sätt för Umara att bevisa att deras egna produkter inte behövs???

fasanen skrev:
-------------------------------------------------------
> Jag tycker inledningsfasen också verkar lite
> tuff.
>
> Visst att bacon och godis är gott, men hur får
> man till 18kg fettmassa på 60dagar?
>
> vad ska man äta för att lyckas med det?

Julmat. :)

Men hur ska han kunna orka röra sig efter viktuppgången?

Tror i princip inte det är svårt att gå upp 1/3 kg/dag - bara att se till att dra i sig mkt socker och blanda in en del fett samt undvika saker som bränner alltför mkt energi. Det hälsosamma i det hela (inklusive sättet att ännu snabbare tappa vikten) går dock allvarligt att ifrågasätta.

Jag tror det är fullt möjligt. Energiunderskottet per dag är gissningsvis inte större än vid exempelvis polarexpeditioner.

Mina egna erfaranheter av att genomföra uthållighetssporter utan mat är mer begränsade, men goda.

Kikon skrev:
> fasanen skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Jag tycker inledningsfasen också verkar lite
> > tuff.
> >
> > Visst att bacon och godis är gott, men hur
> får
> > man till 18kg fettmassa på 60dagar?
> >
Behövs det så mkt? Vill minnas VR motsvarade 1kg, det skulle isf bli 8kg?

Ett lopp för att uppmärksamma anorexia som livsstil kanske?
Låter bara korkat och jag ser inte riktigt vad han tänkt uppnå med detta annat än att försöka normalisera självsvält.
-Jag kan till och med cykla hela Sverige norr till söder utan att äta något, då behöver inte ni tonåriongar äta heller.

Konkret skrev:
> Varför tar han inte 45an? Jag tror inte han
> cyklar längre för att han räknar nog med att
> hålla ner pulsen för att kunna hålla hela
> vägen utan föda.

Kan han vara en Stockholmare månne? Då måste väll alla vägar gå dit, alltså tar man E4an. ;)

Frågan är om det inte kan vara en viss skillnad i att äta alldeles för lite och gå ner i vikt kontra att inte äta alls och gå ner lika mycket i vikt, inte minst mentalt. Om man får äta (men alldeles för lite) med jämna mellanrum kan man i alla fall se fram emot dessa tillfällen medan Simon kommer att ha väldigt långt till nästa matintag. Om man jämför med att cykla en lång sträcka så brukar det ju gå lättare om man kan dela upp den och ha små belöningar längs vägen än om man ska betrakta hela sträckan i ett stycke.

Dessutom, om man inte äter alls på ett par veckor känns det som att det borde ha en annan inverkan på magen än om man äter alldeles för lite.

Fysiskt tror jag det är marginell skillnad på att äta för lite vs. inget. Mentalt kan det vara mer krävande att fasta, men det kan också ge en mental styrka när man känner att det faktiskt funkar fint...

Han kommer ju slippa bajsa på två veckor.

Jag anmäler mig redan nu till skaran av haters som står redo att peka finger och skrattar när detta misslyckas. Om han mot förmodan skulle ta sig genom detta så lär han ju vara ett totalt jävla vrak efteråt. Den extrema viktuppgången lär ju inte vara underbar för kärlhälsa, diabetesrisk och liknande. Sedan kan jag tänka mig att strapatsen kommer förbränna en ansenlig mängd muskelmassa. Simon kommer vinna skinny-fat-beach-2016.

AddeN skrev:
> Ett lopp för att uppmärksamma anorexia som
> livsstil kanske?
> Låter bara korkat och jag ser inte riktigt vad
> han tänkt uppnå med detta annat än att
> försöka normalisera självsvält.
> -Jag kan till och med cykla hela Sverige norr till
> söder utan att äta något, då behöver inte ni
> tonåriongar äta heller.
>
> Konkret skrev:
> -----
> > Varför tar han inte 45an? Jag tror inte han
> > cyklar längre för att han räknar nog med att
> > hålla ner pulsen för att kunna hålla hela
> > vägen utan föda.
>
> Kan han vara en Stockholmare månne? Då måste
> väll alla vägar gå dit, alltså tar man E4an.
> ;)

Mycket, mycket värre än så. Boråsare. :/

Jag gillar att en del tycker detta är konstigt och dumt men de som försökt slå Godwins årsrekord är hjältar och beundransvärda.
Personligen tycker jag båda varianterna är rätt rubbade. Fast att hoja 14 dagar utan att äta kan iaf ha en intressant forskningsaspekt, om man lägger upp det så.

Det heter inte forskning när man redan innan vet exakt vad som kommer hända.

För att gå upp 18 kg behöver man ungefär stoppa i sig 18 * 7000 kcal extra över sitt normala intag. Fördelat på 60 dagar är detta bara drygt 2000 kcal extra om dagen. Det är verkligen inte ouppnåeligt eller jättesvårt. Jag tror att en pizzeriapizza pingar in runt 2000 kcal utan några större problem. Lev som varnligt, kläm en extra pizza om dagen i två månader och BLAM så är du 18 kilo tyngre.

Att sedan cykla hela dagen i två veckor bränner nog runt 7000 kcal om dagen.

Jag tror däremot mycket av den energi som äts innan cykling kommer lagras som fett och en betydligt större andel av den energi som förbrukas under cyklingen kommer tas från muskelmassa. Sedan lär det ju vara en fruktansvärt prövning att inte äta något på 2 veckor. Det är verkligen inte så lätt att klara av det.

fasanen skrev:
> Jag tycker inledningsfasen också verkar lite
> tuff.
>
> Visst att bacon och godis är gott, men hur får
> man till 18kg fettmassa på 60dagar?
>
> vad ska man äta för att lyckas med det?

Han kanske redan nu har 15kg fett i kroppen?

jonja skrev:
> Om han inte drack något heller under loppet, hade
> jag blivit mer imponerad.

Jag också, fast det kan man väl inte överleva?

Kikon skrev:
> jonja skrev:
> -----
> > Om han inte drack något heller under loppet,
> hade
> > jag blivit mer imponerad.
>
>
> Jag också, fast det kan man väl inte överleva?

Är du helt utan vätska i två veckor är du död, i alla fall under alla normala omständigheter.

Har för mig att jag tappade 1 kg fett på Vasaloppet för ett gäng år sedan.

Om detta ska lyckas behöver fettförbränningen vara optimal. Musklerna lär brytas ned också.

Undrar vad Jonas Colting eller kostdoktorn skulle säga om detta experiment?

240 mil, 14 dagar. Bara vatten och salt.

Det går ju att testa lite själv. Som ett litet test. Säg att man i sitt nuvarande tillstånd bestämmer sig för att bara dricka vatten under ett par dagar. Cykla till jobbet, jobba, cykla hem. Sedan påt igen den andra dagen. Det lär ju synas på vågen, eftersom det är ett underskott på ca 2000-2500 kcal (för en vuxen man) per dag i två dygn. Jag har testat lite av det här och är man bara målmedveten så funkar det ju.

Kan rekommenderar http://www.kostdoktorn.se/ där det står mycket bra. Låt nu denna tråd inte bli en för eller emot lchf, utan ta informationen som står där och testa lite själva.

Jag tror att det kan bli jobbigt att inte låta hjärnan få den energin som den kan använda, dvs glykogen. Men Simon vet nog vad han gör antar jag. Han vet nog bara inte hur kroppen kommer att reagera.

GoranS skrev:
> Som gnällig gubbe är min enda fråga är
> VARFÖR????? Dessutom misstänker jag att
> insamlingsmålet blir svårt att nå. Och jag
> håller med om att vägvalet med många mil på
> E4:an känns skumt.

Jag tänkte precis likadant "Varför??" och sen ruttvalet, suck.

Jag har kört både 45:an och E4 tillräckligt många gånger med bil för att aldrig vilja välja E4 som cykelväg.

Att göra det omöjliga och pressa gränserna är ju i viss mån beundransvärt men att göra detta känns mer som att göra det onödiga.

JT skrev:
> Jag gillar att en del tycker detta är konstigt
> och dumt men de som försökt slå Godwins
> årsrekord är hjältar och beundransvärda.
> Personligen tycker jag båda varianterna är rätt
> rubbade. Fast att hoja 14 dagar utan att äta kan
> iaf ha en intressant forskningsaspekt, om man
> lägger upp det så.

Årscyklisterna försöker pusha gränsen för hur långt man kan cykla på ett år. Detta är en ganska ren frågeställning och en som inte innehåller några egentliga begränsningar/inskränkningar. Visst finns det sedan vissa begränsningar i vad som är tillåtet, men de är mer en bisak i sammanhanget.

Det Simon gör är att ta en relativt ren och enkelt beskriven prestation (=Cykla genom Sverige) och sedan lägger på en restriktion som allvarligt begränsar prestationsförmågan och som inte känns speciellt naturlig på något sätt. Jag har inga synpunkter som sådant på att han försöker göra det då det inte direkt lär skada någon annan människa. Däremot känns det konstlat och jag kan i alla fall inte se kopplingen mellan att köra utan mat och trädplantering i Afrika. Min känsla är att han inser att det inte räcker med cyklandet som sådant och därmed lägger på restriktionen i syfte att nå uppmärksamhet och därmed öka sannolikheten att människor donerar pengar. Jag kanske är konstig, men en hungerstrejkande svensk cyklist är faktiskt inget som påverkar min vilja att skänka pengar till trädplantering.

Mr Orange skrev:
> Spännande. En ny hitte-på-utmaning. Vad är
> nästa, 100 maratonlopp på raken? Eller det
> kanske redan är gjort?

Stoppa in huvudet i sin egen röv och rulla genom Sverige, för att plantera träd i Afrika?

dag skrev:
> Jag tror Peter är lite sur för att inte HAN kom
> på den här briljanta idén :)
>
> /Dag

Näe, du Dag. Det är jag verkligen inte ;-)
Jag VET hur i alla fall jag reagerar rent kroppsligt om kroppen är HELT tömd på all form av energi. Mitt GPS-spår från Söderåsen på Sverigetempot 2014 illustrerar det hela rätt bra:
vingla.jpg

Jag vinglade över HELA vägen, såg dubbelt osv... Det tog mig ett antal timmar den natten att få ordning på mig själv igen innan jag kunde fortsätta de sista 10+ milen till Smygehuk.

Mr Orange skrev:
> kanske redan är gjort?

Har ju tävlats i löpning tvärs över USA, vilket bör vara ngt åt det hållet längdmässigt.

Mr Orange skrev:
> kanske redan är gjort?

Rekordet ligger på 607 i rad.

grondahl skrev:
> Mr Orange skrev:
> -----
> > Spännande. En ny hitte-på-utmaning. Vad är
> > nästa, 100 maratonlopp på raken? Eller det
> > kanske redan är gjort?
>
> Rekordet ligger på 607 i rad.

I vilket avseende gjordes de i rad? Sprang personen alltså 2400 mil? Hur lång tid tog det?

GoranS skrev:
> grondahl skrev:
> -----
> > Mr Orange skrev:
> >
>
> > -----
> > > Spännande. En ny hitte-på-utmaning. Vad
> är
> > > nästa, 100 maratonlopp på raken? Eller det
> > > kanske redan är gjort?
> >
> > Rekordet ligger på 607 i rad.
>
> I vilket avseende gjordes de i rad? Sprang
> personen alltså 2400 mil? Hur lång tid tog det?

Ett om dagen är väll rimligt? Har ingen aning måste jag tillägga bara.

Tillbaka
Topp