Svetsa aluminumram?

robsta

Medlem
Svetsa aluminumram?
Hej!
Helt ny på detta forum men kört MTB i ca 6 år.
Nu har tyvärr min GF Sugar4+ haft en glapp bussning och nött ut hålet så att den nya bussningen inte passar. Ev gäller GF begränsade livstidsgaranti, men jag vill ändå kolla om någon har erfarenhet av att svetsa i aluminium - finns det en chans att få bussningen att passa och allt att hålla?
Hälsingar Robban

Svetsa aluminumram?
Om du svetsar kan du få problem med att härdningen i ramen blir förstörd plus att lacken brinner upp.

Kan du inte fylla med epoxi, typ?

Svetsa aluminumram?
För att fylla igen hålet så bussningen passar kan du ta någon form av loctite eller kanske kemisk metall. Du lär ju inte få väck bussningen igen sen men det bör funka.

En svets blir hårdare än materialet runt om så det blir svårt att bearbeta bort svetsfogen.

Skulle inte tro garantin hjälper dig i det här fallet, har du kört med glappande bussningar (som är en slitdetalj som ska bytas med ojämna mellanrum) är det rent slarv.

Svetsa aluminumram?
Om du svetsar måste ramen härdas i ugn , hettas upp sedan svalna i ett visst tidsintervall , finns tydligen vissa aluminiumlegeringar som inte behöver härdas. Detta är vad jag vet/känner till.

Tick o tack !

Svetsa aluminumram?
Det brukar ju alltid dyka upp någon som känner en polare som har en svåger vars plastbrorsa är flygplanssvetsare på Arlanda eller Bromma och kan svetsa i ALLT... Kanske kan vänta på det och se...

Svetsa aluminumram?
Aluminium kan INTE härdas ffs!!! Det man gör är en artificell åldringsprocess, inte någon härdning. Om du går till en duktig licenssvetsare kan han garanterat fixa det, det är inga svåra grejor, och de har nästan garanterat utrustning för att värmebehandla ramen efteråt. Ofta använder man värmemattor eller fulugnar.

Svetsa aluminumram?
bjorre skrev:
-------------------------------------------------------
> En flygplats å en tårta är väl std. svaret på
> såna här frågor va?

Måste var anågon pappa med.

Svetsa aluminumram?
TAck alla för era synpunkter. När jag försökt få dem att byta bussningen vid servicetillfäle har de inte fått loss den. Men sen kanske det är slarv på från min sida, jag visste helt enkel inte detta :(
Har i alla fall god förhoppning att det ordnar sig....Annars får jag väl köpa en ny ram....

Svetsa aluminumram?
ducas skrev:
> Gör hålet runt och sätt i en ny större
> bussning
> eller
> köp en ny ram, det händer en del på 6år.

Va, har han en fyrkantigt hål nu? ;-)

Svetsa aluminumram?
apmannen skrev:
Om du går till en duktig
> licenssvetsare kan han garanterat fixa det, det
> är inga svåra grejor, och de har nästan
> garanterat utrustning för att värmebehandla
> ramen efteråt. Ofta använder man värmemattor
> eller fulugnar.

Är det dock inte så att ramen måste sitta i en jigg under värmebehandlingen? För i så fall kan nog en duktig licenssvetsare inte fixa det.

Svetsa aluminumram?
Nej...ramen behöver inte sitta i en jigg... det räcker med att ta upp ramen till 450 grader med en ramptemp på 4.5grader/min och en hålltid på 5 timmar... sen får den normalisera sig under ett par veckor... sen är den ok igen.

Men... för nått så litet behövs knappast det... och är det dessutom 7005 eller över i kvalitet... då behövs absolut inte värmebehandling...
De ramar jag svetsat håller då ännu vad jag vet... och jag har inte efterbehandlat dom...

Svetsa aluminumram?
Som jag vet gör Patrik bara stål ramar.
trek group alltig använd 6000 serie alu, men dom gick över till n'åt speciell för ett tag ( Z9000 tror jag - men den stämmer inte med vanliga serie betäckning). Deras värmebehandling är T6:
http://webpages.charter.net/beckracing/page04.htm
Ingenting man vill börja utan att har ett jig eller frame table för efter den anealing process...

När det gäller din ram! jag kom inte ihåg precis hur den var konstruerade, så jag återkommer när jag är på jobb....

Svetsa aluminumram?
För att klargöra lite gällande aluminium.

Aluminium kan vara både härdbart och icke-härdbart. De härdbara får sin styrka från bearbetningen (bankar på det så blir det hårdare), medans de icke-härdbara får sin styrka från legeringsämnena genom utskiljningshärdning. Det är endast de icke-härdbara (utskiljningshärdade) som man vinner på att utföra en extra värmebehandling efter svetsningen, i syfte att återfå struktur som fanns innan svetsningen.

Aluminiumlegeringar delas generellt in i grupper om AlXYYY, där X är en huvudgrupp. Om jag kommer ihåg rätt så är det 3000 och 5000 grupperna som vinner på värmebehandlingen, medans 2000, 6000, och 7000 kommer inte göra det.

Om ni är intresserade vad er legering klarar av kan ni ju alltid titta på denna sida:
http://aluminium.matter.org.uk/aluselect/09_mech_browse.asp?

Svetsa aluminumram?
apmannen skrev:
> stor skillnad på åldring och härdning. Nån
> måtta med okunskaperna får det faktiskt vara.

Är inte helt säker på det. Jag tycker att man blir härdar med åldern.

Svetsa aluminumram?
Det ska väl ändå inte vara några problem om det rör sig om en så liten detalj? Dessutom så är ju alternativet att skrota och köpa nytt. Svetsa på och gilla läget säger jag!

Svetsa aluminumram?
Ok! Har kollade lite på sprängskiss....
Jag antar att det är den huvudpivot - den som sitter över den vevlager - som är problem.
Den del som vanligtvis slits på den är den "top-hat"bussning som är pressad i den bakswing - om swing är slitna från för mycket glapp är det ett riktig svår jobb att svetsar den ( och beroende på model omöligt att värmebahandlar efter pga kolfibre rör). Men det är osannolikt den del som är slitet.
Jag tror att det är den hål i huvudram som är slitet, och den pivot axel.... Trek har ett rör som bytes ut i ramen ( Duells artnr. 42-330) som är tänkt att byta när den är slitet. Om den har också skadade ram är det möligt att "limma" den i plats med cylindrisk fastsättning. Om den ram/bussning yta är slitet ojämn kan man planar den och använd nylom shims att tar upp distans mot bussning.
Lycka Till!

Svetsa aluminumram?
Prova att reparera! Om jag fattar rätt är det inte en del av cykeln som gör att du går OTB om den ger sig?

Jag fick en Spec S-works (M4-legering) ram svetsad/omformad för några år sedan. Den hade ett extremt böjt växelöra/drop-out, som fixades till. Den höll 1-1,5 år till, dock sprack den i den närmsta svetsen vid drop-outen. Hade kanske blivit försvagat pga bristande efterbehandling?

Men det krävdes ett fett XC-drop för att knäcka den, iaf. Typ 10cm till platt! ;-)

/Fredrik

Svetsa aluminumram?
Förlåt Dr Spoke, jag vill absolut inte dissa dig för din svenska men "seriebetäckning" var ett trevligt uttryck.

Svetsa aluminumram?
Tack Anders! ;-)
Det var ganska tidigt på morgon efter jag hade varit upp för ett par timmar med dottern! Kan jag få lite läxa - hur ska man skriver?

Svetsa aluminumram?
Phil... du skrev nästan rätt. Det heter Seriebeteckning ;) Skillnaden är att det ska vara ett E istället för Ä. Skriver du med Ä... då har du ordet som grovt sagt betyder "Insemination" ... och i sammanhanget blir det lite fel..

Svetsa aluminumram?
....sånt blir problem när man försök att lära ett språk från att lyssna, läsa och sen häng den ihop till n'åt som låter, eller ser ut, som man hör!

Svetsa aluminumram?
Hej!
Det är Bottom Bracket som är skadad, precis såsom du beskriver. Problemet är att den blivit lite oval. Jag bifogar bild. Sen har jag upptäckt att svingen har en spricka i sig också. Har aldrig kraschat med hojen ordentligt så det är omöjligt att veta när den uppstått. Om jag minns rätt så har ramen en märkning med något om Z9000.
Går det att göra en bedömning utifrån bilden av vad som är möjligt att göra?
Mvh Robban

Bilagor

• sugar4_skada.jpg
    sugar4_skada.jpg
    83 KB · Besök: 96
Svetsa aluminumram?
jag har fått en scott g-zero ram svetsad vid stötdämpar fästet i svingen, ingen bakning eller nån härdning, bara tigad rakt av, och det håller iallafall
312tllf.jpg

Svetsa aluminumram?
Dr.Spoke skrev:
> ....sånt blir problem när man försök att lära
> ett språk från att lyssna, läsa och sen häng
> den ihop till n'åt som låter, eller ser ut, som man hör!

Finns inte en enda i Ståkkålm som kan skilja på 'e' och 'ä' så du har nog lärt dig språket så bra det går i den där storbyn. ;)

Tillbaka
Topp