Svetshjälp önskas (om detta är en bra idé..)

ol__

Aktiv medlem
Hej,
Min gamla CX är en pre-gravel-cx. Dvs den kan ta max 35 mm däck. Jag har ändå satt i 38 mm... Jag skulle dock vilja få in lite mysiga moderna 40-42 mm slanglösa sulor, med lite luft för lera/is kvar.

Internet gav mig denna idé:
IMG-20220114-WA0000.jpg
Dvs såga kedjestagen, benda isär, matcha in en stålbit och svetsa ihop. Låter ju inte allt för komplicerat? Jag känner dock ändå inte för att ge mig in på det själv, har inte kompetens/erfarenhet nog. Så skulle vilja ha hjälp med minst svetsningen.

Finns någon kunnig i Göteborgområdet, alternativt någonstans i Bohuslän eller Småland, som bli pepp på detta? Ersättning diskuteras såklart.

Eller är jag helt galet ute? Är det något dumt med denna operation?

Väl mött!

Hej,
Min gamla CX är en pre-gravel-cx. Dvs den kan ta max 35 mm däck. Jag har ändå satt i 38 mm... Jag skulle dock vilja få in lite mysiga moderna 40-42 mm slanglösa sulor, med lite luft för lera/is kvar.

Internet gav mig denna idé:
Visa bilaga 535176
Dvs såga kedjestagen, benda isär, matcha in en stålbit och svetsa ihop. Låter ju inte allt för komplicerat? Jag känner dock ändå inte för att ge mig in på det själv, har inte kompetens/erfarenhet nog. Så skulle vilja ha hjälp med minst svetsningen.

Finns någon kunnig i Göteborgområdet, alternativt någonstans i Bohuslän eller Småland, som bli pepp på detta? Ersättning diskuteras såklart.

Eller är jag helt galet ute? Är det något dumt med denna operation?

Väl mött!
Kostnaden för att göra det bra överstiger kostnaden för att köpa en ram som klarar bredare däck.

Varför byter du bara inte till mindre hjul så du får plats med större däck? Om nu ramen har sentimentalt värde är det synd att såga i den

kommer på 3 eventuella krångligheter:
1 att kedjestaget eventuellt går i vägen för klingorna eller kedjelinjen
2 vet inte hur bra fogen blir mellan en tjock plåt och tunna rör, det brukar ju underlätta om allt gods är lika tjockt, så om man kan foga ihop med ett rör emellan kanske det blir lättare och snyggare gjort
3 finns utrymmet mellan sadelstagen? är nog mycket lättare gjort utan jigg om man bara behöver vidga kedjestagen än om baktriangeln helt kapas loss

Görbart är det nog, men ju mer ordentligt man vill ha det desto mer kommer det kosta.

Beroende på hur tight det är kanske crimpa är ett alternativ?

Det är svårt att köpa en ram som har ett sedimentalt värde.

Men vad tänker du dig kostnaden är?
Jag kan tänka mig 5000 kr men det är bara en gissning, och du måste hitta någon som klarar det också. Enklast och bäst är att byta ut de nedre kedjestagen. Att göra en ny konstruktion likt din tar längre tid och blir dyrare tror jag.

Det kan vara möjligt att istället stuka kedjestagen en aning för att få plats med bredare däck och det är mycket enklare, finns klipp som visar folk som gjort det själv och även någon här på forumet har testat och fått det att funka. Men helt riskfritt är det inte förstås.

Sen är väl även framgaffeln för tight också?

Jag tror också på att initialt överväga att crimpa. Det är MYCKET meck med att försöka få ordning på ett sånt svetsjobb. Vad är det för maskin?

Tillbaka
Topp