Svetto-version av Kona Honzo?

larsaw sa:
desmo sa:
larsaw sa:
Hur mycket drop behövs?

Jag vet inte. Hur mycket behövs?
Jag är ju inte så lång så jag klarar mig kanske på mindre dropp i absoluta mm?
Hade reverb innan.

Generellt bör du väl köpa så mycket drop som möjligt (beroende på vad som får plats i ramen), men 150mm och längre är ju hetare och därför dyrare...

Ok.
Men om jag förstod rätt så hade jag 120mm drop på min gamla Reverb? Tyckte nog det räckte. Känns svårt att betala 25% av cykelns värde för en "ny" dropper.
Brand-X ligger bra till. 31,6 och sedan shimsa upp till 34,9? Det följde med shims i tillbehörslådan med Honson.
Eller är XLC bättre köp?

Något annat jag borde få med i beställningen? En kompis ska nog beställa från CRC idag så funderar på att hänga med på hans beställning.

De flesta, inklusive mig, verkar väldigt nöjda med Brand-X. Jag hade gärna haft lite mer drop, men det är grädden på moset när man väl har en välfungerande dropper i mina ögon.

Har du bra pedaler, kedjelås, punkagucka, fälgtejp och ventiler, några ev. egna preferenser på styre/styrstam/handtag?

wobblie sa:
De flesta, inklusive mig, verkar väldigt nöjda med Brand-X. Jag hade gärna haft lite mer drop, men det är grädden på moset när man väl har en välfungerande dropper i mina ögon.

Har du bra pedaler, kedjelås, punkagucka, fälgtejp och ventiler, några ev. egna preferenser på styre/styrstam/handtag?

Det får nog bli en Brand-X. Tack.

Fälgtejp måste jag undersöka. Ska kolla så det inte redan är förberett. Ventiler följde med, gucka har jag. Kedjelås och pedaler likaså.
Styre/stam/handtag börjar jag med original så får vi se hur det känns.
Ett flaskställ måste jag ordna dock.

Ikväll har jag mätt lite på Konan.
Jag behöver ca 280mm från sadelrörskanten till rails.
För att stolpen ska passera överrör/sadelstag så krävs ca 70mm instick.

Brand-X är 410mm. Så insticket borde bli 410-280=130mm. Det borde väl vara bra och rimligt?

Shimset som ligger med i lådan är typ 85mm långt. Räcker det eller ska jag köpa ett längre? 34,9/31,6 står det på.

Och är det främst Wiggle/CRC som har bäst pris på dem? Wiggle hade slut i min storlek.

Kör du med shims så är det shimsets längd som spelar roll, inte hur mycket instick stolpen har i ramen. Den del som sticker ner förbi shimset kommer ändå inte att nudda ramen.

Så, om Kona tycker att 85 mm shims är okej, så borde det insticket vara okej. Min Explosif har shims redan från fabrik och det är nog i samma längd, vilket jag tycker känns otäckt kort. Fattar inte hur de tänker med så kort längd när det får plats mycket mer.

Edit: Grattis till hojen förresten! :-) Blir säkert skitbra det där, med tanke på vad du avser att använda hojen till. Ser ju ut att sitta vettiga däck på den redan dessutom.
Svettofiering för sådant bruk skulle väl räcka med en skitlång (nedåtvinklad?) styrstam och kanske ett smalare styre. Och überlätta däck då också förstås.

Senast ändrad:
Makten sa:
Kör du med shims så är det shimsets längd som spelar roll, inte hur mycket instick stolpen har i ramen. Den del som sticker ner förbi shimset kommer ändå inte att nudda ramen.

Så, om Kona tycker att 85 mm shims är okej, så borde det insticket vara okej. Min Explosif har shims redan från fabrik och det är nog i samma längd, vilket jag tycker känns otäckt kort. Fattar inte hur de tänker med så kort längd när det får plats mycket mer.

Håller med. Shimset kommer ju räcka förbi överrör/sadelstag men kunde gott vara lite längre. Ska se om jag kan hitta ett som är 120mm eller så.

Jag gick till en mekanisk verkstad när jag behövde ett shims till min kolfiber-Camber. Var nervös för det korta insticket på de som gick att få tag på över disk (typ 85 mm som max). Kostade 150 pix och blev kanon. Dock är det fel stl för dig annars hade jag kunnat skicka då jag inte använder det längre.

desmo sa:
Ikväll har jag mätt lite på Konan.
Jag behöver ca 280mm från sadelrörskanten till rails.
För att stolpen ska passera överrör/sadelstag så krävs ca 70mm instick.

Brand-X är 410mm. Så insticket borde bli 410-280=130mm. Det borde väl vara bra och rimligt?

Shimset som ligger med i lådan är typ 85mm långt. Räcker det eller ska jag köpa ett längre? 34,9/31,6 står det på.

Och är det främst Wiggle/CRC som har bäst pris på dem? Wiggle hade slut i min storlek.

Vill bara dubbelkolla. Visst kommer Brand-X-stolpen fungera längdmässigt i min ram?

Edit: Och minsta instick? Jag hittar ingenstans hur mkt Brand-X-stolpen behöver. I realiteten blir det ju lika mycket som shimset = 85mm. I minsta laget? Ska fortsätta googla..

Edit: Av någon anledning kommer jag inte in på varken Wiggles eller CRCs FAQ (samma databas?). Enda jag hittar är Youtube:
där det i kommentarerna står: " I got 30.9mm/125mm version. At a claimed 42cm length, it's actually more like 39cm effective cause the last 2-3cm is the retention/release mechanism. Min insert point is 9cm"

Senast ändrad:
Äh. Nu beställde jag en Brand-X. Hoppas den fungerar, annars dyker den väl upp på k&s.

Makten: Bra poänger ang xc-mod. Anledningen till att jag nog vill ha ett extra hjulpar är för att jag vill köra tubeless. Att byta däck med gucka i tycker jag är ett jädra besvär. Men det får ligga på is ett tag, förhoppningsvis dyker något upp på k&s. Dock kör jag med udda blandningen av 100mm fram, 148mm bak.

Insticker som behövs hänger ju mer på ramen än stolpen. Man brukar säga 10 cm men tycker Kona 85mm räcker så kör på det.

Det har ännu inte blivit någon premiärtur på Honzon. Men svettofiering #1 är utförd. Garmin-fäste! Hade ett K-Edge liggandes hemma.
Trailifieringen borde fortsätta nästa vecka när droppern är planerad att dyka upp. Stansa däck ska jag ta tag i när som helst.
Längre styrstam för XC vore najs. Hjulpar #2 ligger på is tillsvidare. Jag håller koll på k&s!

IMG_1022.JPG

Innan jag ger mig ut på stora internet, någon som vet vilken webbutik som kan tänkas ha ett växelöra till Honzo?
Jag åker bort 10-dagar imorgon så jag har ingen panik.

IMG_1143.JPG

Tillbaka
Topp