Svetto-version av Kona Honzo?

Mjölner

Medlem
Är ute efter ett mer XC-inriktat komplement till min fantastiska Honzo. Min hemmaskog består av en mix av hyfsat lättåkta singeltracks, motionsspår och stökig sten- och rot-terräng - i princip det mesta utom långa utförspartier. Honzon är verkligen skitkul på de flesta sätt i denna terräng, men ibland känns den lite trög - fullt naturligt med tanke på att det är stålram och inte världens lättaste komponenter på den.

Finns det ett XC-alternativ med liknande känsla, fast lättare och lite mer klätterbenägen? Spontant tänker jag på Cannondale FS-i, andra förslag? Det kanske rent av finns lätta carbon-HT:ar med i princip samma geo och slaglängd som kan ersätta Honzon helt?

Måste du ha slaglängden då? Många cyklar ju oländig terräng med spec epic liksom :) Den kallas ju halvhardtail av en del också.

Camber 2015 har 110 slag. camber 2016 har 120 slag. Klättrar bra tycker jag.

Geon har jag tyvärr ingen koll alls på. Jag har en camber 2016 och en anthem 2015 och avståndet styre-sadel och höjden styre-sadel är identisk. Då anses cambern vara en "traktor".

Nej, behöver säkert inte slaglängden då det varken handlar om teknisk utförsåka eller särskilt hög fart. Ska jag gå på FS så blir det så jäkla dyrt att få det lätt. Relativt nyligen haft Epic Comp och den var..kompetent...men halvtung och rätt trist ärligt talat. Cambern är säkert roligare, men för vettig peng så blir den nog för tung och därmed för nära Honzon. Är väl medveten om FS:ens fördelar, men jag jagar inga tider och behöver inte spara ryggen över 5 timmarsturer. Jag har 1 minut transport till skogen och så "bombar" jag på i 1-2 timmar tills jag är slut. Vill ha sprättig hoj med geometri som gör det roligare i teknisk terräng.

Jag gillar inte heller Canyon som märke men den där ser ruggigt bra ut, har testat föregångaren och den har snarlik geo och var kul och snabb att köra. Klättrade fantastiskt.

Du har ju en bra cykel för det du använder den till. Föråldrad xc-geometri lär ju inte gör det roligare att cykla. Snabba däck så blir det snabbt!

jofahjalm sa:
Du har ju en bra cykel för det du använder den till. Föråldrad xc-geometri lär ju inte gör det roligare att cykla. Snabba däck så blir det snabbt!

Ska man vara lite nykter så har du rätt. Dock, tänker mig inte föråldrad geometri utan modern geo men lite mer XC över den - gissar eg att det mest handlar om vikt, men kanske också om slaglängd.

Jag har en f-si och tycker att den största fördelen med den är att den känns tryggare när det är stökigt och går utför jmfrt med andra race-hardtails. Nackdelen är att jag punkterar bakhjulet hela tiden för att det går för fort utför...

Du kunde ju lagt pengarna på ett riktigt lätt hjulset till Konan istället. Jag tycker att lätta hjul gör väldigt mycket för körupplevelsen.

Cotic Solaris https://www.cotic.co.uk/product/solaris#orange ramen är kompatibel med både 27+ och 29
Snygg är den också...
Solaris2_Orange_29_6.jpg

Min Cotic Simple (samma geo som Solaris) väger 10,5 kg (stel kolfibergaffel singlespeed inkl pedaler)

Senast ändrad:
Jag har också en Honzo, tycker den är suverän som komplement till min renodlade XC-hoj (Anthem). Dock skulle jag sakna den lätta, snabba och sprättiga känslan om jag bara haft Honzon.

Vissa grejer är ju däremot bara bättre med en (relativt Anthemen) modernare geometri, så skulle jag skaffa en ny heldämpad hade jag nog kikat på t ex Ibis Ripley:
http://www.ibiscycles.com/bikes/ripley_29/

Eller hålla det inom familjen med en Kona Hei Hei:
http://www.konaworld.com/platform_heihei.cfm

Att banta en stål-Honzo känns som ett hopplöst projekt.

Oggler sa:
Det här med stålram. Är det främst en stilfråga? Eller finns det fördelar rent tekniskt?

Rätt konstrerad så är en stålram vibrationsdämpande och snärtig, samtidigt tåligare än en alu-ram då den flexar istället för att bucklas/brytas (inom rimliga gränser så klart...) dock något tyngre men det är ju på icke roterande massa så det lär inte märkas förrän cykeln ska lyftas (på/av bikerack...).
Det ända fetare än stål är TITAN: http://www.kingdombike.com/en/ti_bike/vendetta-plus-29

kingdom-vendetta-frame-p10066-15256_zoom.jpg

larsaw sa:
Rätt konstrerad så är en stålram vibrationsdämpande och snärtig, samtidigt tåligare än en alu-ram då den flexar istället för att bucklas/brytas (inom rimliga gränser så klart...) dock något tyngre men det är ju på icke roterande massa så det lär inte märkas förrän cykeln ska lyftas (på/av bikerack...).

Eller om man cyklar i uppförsbackar.

wobblie sa:
Jag har också en Honzo, tycker den är suverän som komplement till min renodlade XC-hoj (Anthem). Dock skulle jag sakna den lätta, snabba och sprättiga känslan om jag bara haft Honzon.

Vissa grejer är ju däremot bara bättre med en (relativt Anthemen) modernare geometri, så skulle jag skaffa en ny heldämpad hade jag nog kikat på t ex Ibis Ripley:
http://www.ibiscycles.com/bikes/ripley_29/

Eller hålla det inom familjen med en Kona Hei Hei:
http://www.konaworld.com/platform_heihei.cfm

Att banta en stål-Honzo känns som ett hopplöst projekt.
+1

Stanton Sherpa, Canfield EPO, Canfield nimble 9, Niner ROS 9 och Cotic Solaris är de jag kikat på när jag känt att min Honzo är för tung...men den enda som skulle göra någon verklig skillnad är väl EPOn (misstänker jag). Skulle nog helst vilja ha en ROS 9 men den är löjligt prissatt för vad den är. En Honzo AL/DL kanske vore något?

wobblie sa:
larsaw sa:

Eller om man cyklar i uppförsbackar.

Precis. Kring 1% tyngre ekipagevikt, så om man har möjlighet till eldrift eller lift så är det en fördel.

Konkret sa:
Är titanramen värd sitt pris?

Titan är alltid värt sitt pris, det är ju TITAN för bövelen! ;)

Skämt o sido, om det är en svetto du vill ha så är nog inte Honzo rätt model, oavsett titan eller ej.
Snarare skulle en Raijin fylla det behovet: http://www.konaworld.com/raijin_frame.cfm
Intressant med en ÄNNU aggressivare carbong-model, undrar om övriga materialversioner kommer få samma geo-uppdatering...

Konkret sa:

En del verkar tycka att den är för flexig, vilket jag kan förstå. Nu har jag inte en Honzo, men väl en Explosif i stål, och den bakramen flexar ganska rejält. Visserligen på ett bra och trevligt sätt oftast, men jag skulle nog inte vilja ha mer flex. Alu-Honzon å andra sidan, verkar vara sinnessjukt styfv.

Titan är ju ett fint och bra material, men jag vet inte om det är särskilt optimalt för cykelramar annat än på LVG-fronten då. Det är ju metallernas "gummi" så att säga. Mjukt men starkt och lätt. Sen ska man förstås inte glömma det faktum att en borstad titanram oftast är oerhört vacker! :-)

--------------

Vad gäller TS' fråga så skulle jag rekommendera ett par lätta hjul till den befintliga Honzon.

Senast ändrad:
Kristoffer R sa:
wobblie sa:
Man blir ju nästan lite sugen på att ha både en Svetto-Honzo och en Pansarvagns-Honzo...

http://www.pinkbike.com/news/kona-honzo-cr-trail-dl-review-2016.html?trk=rss

Honzo Carbon är alltså på ingång! TS våndor är alltså över förutsatt att budgeten räcker. :)

http://www.bikemag.com/gear/bikes/review-kona-honzo-cr-trail-dl/

Fan! Precis när man ställt in sig på att vara nöjd med nuvarande rot-o-bröt plöjande men ack så trygga (lite tråkiga) 130mm FS29'a, så lanseras Honzon som geo-uppdaterad bongoplast-lekcykel...

http://nsmb.com/2017-kona-honzo-carbon/

Ända som får mig att inte börja planera för en HT29-konvertering är att den inte ser ut att klara så värst biffiga däck...

image.jpeg

Här med Ardent 29x2.35" hade gärna fått vara liknande utrymme men med ett par 2.5"or...

Makten sa:
Konkret sa:

En del verkar tycka att den är för flexig, vilket jag kan förstå. Nu har jag inte en Honzo, men väl en Explosif i stål, och den bakramen flexar ganska rejält. Visserligen på ett bra och trevligt sätt oftast, men jag skulle nog inte vilja ha mer flex. Alu-Honzon å andra sidan, verkar vara sinnessjukt styfv.

Titan är ju ett fint och bra material, men jag vet inte om det är särskilt optimalt för cykelramar annat än på LVG-fronten då. Det är ju metallernas "gummi" så att säga. Mjukt men starkt och lätt. Sen ska man förstås inte glömma det faktum att en borstad titanram oftast är oerhört vacker! :-)

--------------

Vad gäller TS' fråga så skulle jag rekommendera ett par lätta hjul till den befintliga Honzon.

Okej, jag var på konas testdag i änggårdsbergen i vår men dom hade bara med sig en massa FS cyklar så jag fick aldrig testa Honzon. Jag gillar att köra svetto-tekninskt och känslan jag får på FS stämmer inte överens med vad jag tycker är roligt. Det blir mer jobb med en ht och det gillar jag. Dock är min Grand canyon 29 - 2012a lite för rejsig för att våga dundra ner för de värsta branterna och sen är den lite klumpig uppför när det blir brötigt.

Skulle honzon vara något för mig eller skall jag kolla på några av dom andra hojjarna som nämns i tråden?

sorry för trådkapning. Danke fur alles!

Konkret sa:
Okej, jag var på konas testdag i änggårdsbergen i vår men dom hade bara med sig en massa FS cyklar så jag fick aldrig testa Honzon. Jag gillar att köra svetto-tekninskt och känslan jag får på FS stämmer inte överens med vad jag tycker är roligt. Det blir mer jobb med en ht och det gillar jag. Dock är min Grand canyon 29 - 2012a lite för rejsig för att våga dundra ner för de värsta branterna och sen är den lite klumpig uppför när det blir brötigt.

Skulle honzon vara något för mig eller skall jag kolla på några av dom andra hojjarna som nämns i tråden?

Om det är en 29:a du vill ha så låter det som att Honzon skulle vara utmärkt. Jag har inte provat den själv men har som sagt dess motsvarighet med mindre hjul; Kona Explosif. Och den är strålande för "bökcykling" tycker jag. Väldigt lekfull, förmodligen mycket tack vare korta kedjestag, samt precis lagom gaffelvinkel och geometri i övrigt. Dock gillar jag inte riktigt Fox 34-gaffeln som är ordentligt stötig. Hade lätt valt en Pike om jag haft möjlighet.

desmo sa:
För att fortsätta trådkapningen.. finns det ingen "Honzo" för 27,5+? Kona eller annan tillverkare. Vore inte det intressant?

Stål-Honzon verkar ha plats för 27,5+, även om det kanske är onödigt tajt. Sen är den ju ordentligt låg redan från början och blir då ännu lägre.

Efter att ha rastat Honzon längs en del brötiga stigar med både uppförs- och utförsbackar och stora stenar så slår det mig, men framförallt mina vevar, att vevpartiet är jävligt lågt. Säkert bra på flowiga tracks med många kurvor och fart, men för lite av det i min hemmaskog. Om jag fattat det rätt så är den ca 3 cm lägre än Cambern t ex. Ska det va så, vavava?

Det är nog mest en vanesak. Kör visserligen 170mm-vevar och ganska tunna plattisar, men det borde inte göra jättestor skillnad.

desmo sa:
Konkret sa:
sorry för trådkapning. Danke fur alles!

För att fortsätta trådkapningen.. finns det ingen "Honzo" för 27,5+? Kona eller annan tillverkare. Vore inte det intressant?

"Moving further into the booth, there was a new plus model called the Big Honzo on display. The regular Honzo is an all mountain 29er hardtail that eschews front derailleur compatibility in favor of super short chain stays and all out fun. Kona wouldn’t spill any details regarding the new bike, but from past experience, it’s safe to assume the Big Honzo will be a blast."

http://reviews.mtbr.com/kona-teases-new-carbon-hei-hei-plus-sized-honzo-and-wozo-fat-bike

Kona-Big-Honzo1.jpg

Det råkade bli som så att jag klickade hem en Honzo idag. Jag hoppas lagersaldot stämde.

Jag tror det är en bra cykel för mina behov i Hellas och Gömmaren. Men de gånger då det faktiskt handlar om sekunder och jag kommer sakna en riktig xc-raket vad finns det för svettifieringar av hojen? Det enda jag kan komma på som är rimligt är lättrullade däck. Kanske större framklinga om banan kräver. Och steget där efter skulle vara lättare hjul. Håller ni med?

desmo sa:
Det råkade bli som så att jag klickade hem en Honzo idag. Jag hoppas lagersaldot stämde.

Jag tror det är en bra cykel för mina behov i Hellas och Gömmaren. Men de gånger då det faktiskt handlar om sekunder och jag kommer sakna en riktig xc-raket vad finns det för svettifieringar av hojen? Det enda jag kan komma på som är rimligt är lättrullade däck. Kanske större framklinga om banan kräver. Och steget där efter skulle vara lättare hjul. Håller ni med?

Låter rimligt, utgå från att få ner så mycket roterande massa som möjligt, med start ifrån däcken och inåt...
Skor och pedaler (samt vevarna) spelar också in för hur trampvänlig hojen upplevs.

desmo sa:

ÅT HELVETE!
Jag hittade Honzon hos Wiggle som demokörd för 11 500:-
Nu skriver de att de inte får skicka demohojar till Sverige.
Jag vill ha en MTB att cykla efter VR. Går det få något för 12000:- om man inte hittar fynd?
Antingen en riktigt renoldad xc-raket eller något som går lite mot trail-hållet. Heldämpad eller HT spelar ingen roll.

Wiggle har ingen koll.
Demokörda Honzon fanns åter på hemsidan, den gick fortfarande att lägga i kundkorgen så jag beställde den igen. Får se om den går igenom denna gången.

Edit: Nu fick jag mail om att den ska skickas. Vi får väl se. Hoppas.

Edit2: DHL har plockat upp ett paket som ska till mig. Hoppas det är rätt innehåll!

Senast ändrad:
DHL/Wiggle levererade idag!
Demokörd, största skavanken är ett repigt högerbromshandtag. Det kan jag leva med!

Första steget är att få den stigredo. Sadelstolpen är för kort, och jag vill ändå ha en dropper. Vad finns för bra val för den prismedvetne? 34,9 i diameter. Är bash/taco onödigt? Crankboots? Att konvertera till tubeless ska såklart göras.

I framtiden funderar på jag om det är värt att xc-modifera den. Lättare hjulpar, lättare och lättrullade däck. Tror jag har 120 fram, 148 bak så att hitta begagnat kan bli svårt. Men det får bli i framtiden.
Edit: Verkar vara 100 fram, 148 bak.

Storlek S, ca 12,7kg. Känns ganska kort/hög så blir nog svårt att få riktigt race-position på den men det ska bli riktigt kul att testa på på stigbus!.

IMG_0997.JPG

Senast ändrad:
Härligt! Gillar problemlösningsmetodiken (och att den funkade): "De sa att de inte skickar democyklar när jag försökte beställa... så jag beställde igen!".

larsaw sa:
wobblie sa:
Härligt! Gillar problemlösningsmetodiken (och att den funkade): "De sa att de inte skickar democyklar när jag försökte beställa... så jag beställde igen!".

+1 ??????
Mest stolpe för pengen är väl T-Mars o likv. Själv skulle jag isf gått på XLC från https://www.bike-components.de/en/XLC/SP-T07-All-MTB-Dropper-Post-with-Remote-2016-Model-p46707/ men den har dock bara 120mm drop...

Jag hittade bara T-Mars med extern dragning? Ramen är ju förberedd för intern dragning så det vore det smarta valet.
Jag frågade i dropper-posttråden efter råd men inte fått några ännu.

--- kopierat ---
34,9 diameter på röret.
Namn som fastnat är Brand-X och Giant Contact SL.
Eller vad finns det för skäl att välja annat? Tillförlitlighet, pris, vikt är prioriteringsordningen.
Edit: För intern dragning. Reglage på vänster sida.
--- kopierat ---

Tillbaka
Topp