SVT inför OS - Emil Lindgrens lutande trainer

Jag snor Susannes OS-träningsknep på studs och sätter mig i bastun,dock tar jag mina Öl både innan, under och efter OS - jag bara undrar finns det bättre och sämre OS-bastu-tränings-öl ?
Eller duger mina Lapin ?

Hur cykelsugen är man inte efter att ha hört alla cyklister. Fan man tänker ju lika dant. Syn att man inte är knappa 20 än knappa 40. :o

Fin cykel Emil har... Tyvärr inser jag att det måste köpas en ny dator efter allt hack-hack-hack under inslaget :-( Nu sk här ut och cyklas ! :-) T

Johan T skrev:
-------------------------------------------------------
> Mina kollegor gör en insats för sporten!

Törs man fråga varför KTH:are alltid ska göra allting så krångligt? :) Borde man inte ha kunnat tjäna några arbetsmånader på att koppla ihop lutningsplattan med något standardsystem? Tacx Fortius tex kan ju synka motstånd, hastighet och arbete gentemot egenfilmade banor och eftersom lutning i procent är en utparameter från mjukvaran borde den kunna kopplas till plattformen de byggt? Just asking!

campa-fultysken skrev:
> Johan T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina kollegor gör en insats för sporten!
>
> Törs man fråga varför KTH:are alltid ska göra
> allting så krångligt? :) Borde man inte ha
> kunnat tjäna några arbetsmånader på att koppla
> ihop lutningsplattan med något standardsystem?
> Tacx Fortius tex kan ju synka motstånd, hastighet
> och arbete gentemot egenfilmade banor och eftersom
> lutning i procent är en utparameter från
> mjukvaran borde den kunna kopplas till plattformen
> de byggt? Just asking!

Tja, någon måste "push the envelope".

campa-fultysken skrev:
> Johan T skrev:
> -----
>
> de byggt? Just asking!

Akademisk forskning handlar sällan om att hitta den enklaste lösningen genom att använda redan existerande teknik, snarare tvärtom. Det förstnämnda gör marknadsekonomiska företag så bra själva. Högre forskning tar snarare oftast fram ny teknik och provar sen i vilken mån den går att använda i praktiska tillämpningar. Syftet är inte att skapa färdiga produkter för slutkonsumenter utan att skapa ny kunskap.

Ari.m skrev:
> Jag snor Susannes OS-träningsknep på studs och
> sätter mig i bastun,dock tar jag mina Öl både
> innan, under och efter OS - jag bara undrar finns
> det bättre och sämre OS-bastu-tränings-öl ?
> Eller duger mina Lapin ?

Känns som om långt tjockt hår inte är optimalt ur värmesynpunkt omm man nu ska optimera sig. Tror inte att hon kommer att snagga sig till os.

nisseson skrev:
<...> Högre forskning tar snarare oftast fram ny teknik <...>

My point exactly. I inslaget sägs att "nästa steg" i projektet är att arbeta fram något som redan existerar - dessutom som kommersiellt gångbar (jag var åtminstone dum nog att köpa en) produkt. Kanske vill man lösa det redan lösta problemet på ett helt nytt sätt?

campa-fultysken skrev:
> Johan T skrev:
> -----
>
> de byggt? Just asking!

Ifall intresset är stort, och kunden inte ville ha det hemligt, så kan jag nog få loss rapporten och mer information om projektet till de som intresserade. Posta lite mer i tråden så kollar så kommer mer info framöver.

campa-fultyskens poäng är självklar och väldigt enkel att göra i de flesta fall. Nästan så jag inte orkar diskutera det :-) Men nu blev det visst så ändå.
- nisseson har en bra poäng i sitt inlägg ovan.
- ALLA sitter inte på ALL information jämt. Det är rätt många gånger saker uppfinns på nytt. Det är omöjligt för alla att veta allt eller ens hitta det som vore rimligt. I detta fall kanske man borde hittat det alternativ du föreskriver, men det är inget som säger att man inte gjort det.
- Det här är utfört som en projekt- eller sk "högre"-kurs (jag är ledig och orkar inte kolla) och i ett sådant är syftet att teknologerna ska lära sig något visst. Det målet kommer ofta i konflikt med många andra mål av förklarliga skäl. Det kan vara kostnad, tidsaspekter, kompetens, leveranstider, gränssnitt som det är svårt att få specen till, med mera, med mera...
- Det finns ofta behov av icke identiska lösningar på ungefär samma problem. Det är klart, vi skulle ju kunna förbjuda alla andra bilar än Volvo V70. I hela världen. Men jag undrar om det vore bra på sikt.

Men visst, allt görs inte på enklaste sätt hela tiden. Å andra sidan tror jag att det på det stora hela är ganska bra med högre teknisk utbildning. You win some, you loose some... Men de som gör saker djävligt mycket bökigare än nödvändigt hade nog gjort det även utan KTH :-)

Johan T - min lilla sarkasm var förstås inte riktad mot högre utbildning i sig (fast som gammal naturvetare ligger det nära till hands att mucka med teknologer...)

Jag fick nog felaktigt intrycket att projektet låg på ren forskningsnivå. Om det däremot hör till grundutbildningen och syftet är att studenterna ska lära sig att ta fram en hyfsat komplex simulatorlösning från grunden så är det såklart helt rätt att inte "sno" tillgänglig teknik!

Man kan ju också anta att det företag som så småningom anställer de nybakade robotbyggarna ställer vissa krav. Tex att man först kollar om en lösning finns på rea i Kina innan man sätter igång att uppfinna och produktutveckla...

campa-fultysken skrev:
> Man kan ju också anta att det företag som så
> småningom anställer de nybakade robotbyggarna
> ställer vissa krav. Tex att man först kollar om
> en lösning finns på rea i Kina innan man sätter
> igång att uppfinna och produktutveckla...

Det tror jag inte man skall anta. Varken det första eller det andra. Men många ingenjörer skulla nog anta just det ;-)

Samma tanke - fast med bättre resultat: http://www.idg.se/2.1085/1.176154

OS-guld kräver tydligen att man cyklar utomhus. Ljungskog satt i en bastu i källaren och trampade. Det funkade inte heller... när det blev spöregn vid kinesiska muren. Hoppas att åtminstone Emil tar nya tag och kommer tillbaka i London.

Alltså, borde inte forskarna på KTH ha koll på att det som gör att det jobbigt att cykla uppför är att man måste transportera massa uppåt mot tyngdkraften, på den däringa maskinen transporterar man ju ingenting, man ändrar bara sittställningen lite...

Appel skrev:
> Alltså, borde inte forskarna på KTH ha koll på
> att det som gör att det jobbigt att cykla uppför
> är att man måste transportera massa uppåt mot
> tyngdkraften, på den däringa maskinen
> transporterar man ju ingenting, man ändrar bara
> sittställningen lite...

Fast dom kanske ändrar friktionen samtidigt som dom lutar cykeln bakåt förstås. Tänkte inte på det...

Givetvis måste man ändra motståndet i pedalerna/trainern samtidigt som lutningen. Det förutsätter jag att man gjort i detta fall. Men, utan att att vara någon mekanik-expert, nånting säger mig att det inte räcker med att ändra lutningen och motståndet. Det kan aldrig bli samma specifika träning som när cykeln rör sig uppför en backe. Samma sak med löpbanden på gymmet.

Kan inte happys ingenjörer reda ut detta? Jag vet att ni finns, har sett grymma formler i forumet förr...

Senast redigerad av en moderator:
Här kanske det är på plats med en liten rättelse...

Jag har haft fel information om projektets bakgrund. Det började med att Emil (eller om det nu var Emils tränare) tog kontakt med KTH. Projektet utfördes dock inte alls av KTH, men utan av en anställd på KTH och hans bror.

Enligt något osäkra uppgifter kom önskan i April och de ville att den skulle vara klar i Maj. Vilket är lite konstigt om man tänker efter. Men det ligger säkert mer bakom som vi inte vet om. Men det kan ju i så fall förklara ganska bra varför man inte utvecklade värsta supermegaoptimalanajslösningen.

Tillbaka
Topp