campa-fultysken skrev:
-------------------------------------------------------
> Johan T skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Mina kollegor gör en insats för sporten!
>
> Törs man fråga varför KTH:are alltid ska göra
> allting så krångligt? :) Borde man inte ha
> kunnat tjäna några arbetsmånader på att koppla
> ihop lutningsplattan med något standardsystem?
> Tacx Fortius tex kan ju synka motstånd, hastighet
> och arbete gentemot egenfilmade banor och eftersom
> lutning i procent är en utparameter från
> mjukvaran borde den kunna kopplas till plattformen
> de byggt? Just asking!
Ifall intresset är stort, och kunden inte ville ha det hemligt, så kan jag nog få loss rapporten och mer information om projektet till de som intresserade. Posta lite mer i tråden så kollar så kommer mer info framöver.
campa-fultyskens poäng är självklar och väldigt enkel att göra i de flesta fall. Nästan så jag inte orkar diskutera det :-) Men nu blev det visst så ändå.
- nisseson har en bra poäng i sitt inlägg ovan.
- ALLA sitter inte på ALL information jämt. Det är rätt många gånger saker uppfinns på nytt. Det är omöjligt för alla att veta allt eller ens hitta det som vore rimligt. I detta fall kanske man borde hittat det alternativ du föreskriver, men det är inget som säger att man inte gjort det.
- Det här är utfört som en projekt- eller sk "högre"-kurs (jag är ledig och orkar inte kolla) och i ett sådant är syftet att teknologerna ska lära sig något visst. Det målet kommer ofta i konflikt med många andra mål av förklarliga skäl. Det kan vara kostnad, tidsaspekter, kompetens, leveranstider, gränssnitt som det är svårt att få specen till, med mera, med mera...
- Det finns ofta behov av icke identiska lösningar på ungefär samma problem. Det är klart, vi skulle ju kunna förbjuda alla andra bilar än Volvo V70. I hela världen. Men jag undrar om det vore bra på sikt.
Men visst, allt görs inte på enklaste sätt hela tiden. Å andra sidan tror jag att det på det stora hela är ganska bra med högre teknisk utbildning. You win some, you loose some... Men de som gör saker djävligt mycket bökigare än nödvändigt hade nog gjort det även utan KTH :-)