SX Trail eller Transition Preston FR

kaleng

Ny medlem
Hej!

Står i valet mellan dessa ramar och vet att tråden vart uppe tidigare.
Har dock lite fler funderingar och hoppas att resp ägare kanske kan besvara
mina frågor. Vet ju att det finns både SX- och Preston ägare här!

SX Trail verkar vara en grym och kompetent ram att använda till det mesta dock har jag
några funderingar:

* Vad väger ramen?

* Vet att Element dämparen är mkt komplex och har många inställningar
Vet ej om jag behöver dessa. Behöver man mer än bra pedalplattform, kompression, retur och bottomout??
Vill inte ha en massa inställningar som jag inte använder och som bäddar för strul.

* Hur trampvänlig är den? Hur funkar den på platten?

Transition Preston FR verkar mkt trampvänlig och jag gillar idén med en kortslagig
friåkningscykel 4-5" som man kan hoppa och leka med och också köra stig a la Hellas.
Jag är lätt(67Kg) och vet inte om jag behöver alla tum på SX:en om jag inte ska tokdroppa.

Vore kul om ni som har erfarenhet av dessa hojjar kunde komma med lite åsikter.
Ja, alla andra är också välkommna med råd såklart!

/Kalle

> * Vad väger ramen?

Vet inte riktigt men bakdämparen väger väl ~1kg och ramen kanske 2,5-3,0kg ? (jag gissar bara)

> * Vet att Element dämparen är mkt komplex och har många inställningar
> Vet ej om jag behöver dessa. Behöver man mer än bra pedalplattform, kompression, retur och bottomout??

Versionen av 5th element som sitter på SX Trail har bara 3 inställningar. Den saknar high speed compression och low speed compression som finns på de lite dyrare. Vet inte om man behöver de inställningarna direkt. Inget jag saknat i alla fall.

> * Hur trampvänlig är den? Hur funkar den på platten?

Tillräckligt trampvänlig för mig. Vikten är väl ett större problem om man skall köra en heldag på skogsstigar och har lite kraftigare kittning (DH-hjul och Z1 gaffel). 17kg väger min med DH-hjul och lätta däck.

Har aldrig provat Transition Preston FR.

kaleng skrev:
-------------------------------------------------------
> * Vet att Element dämparen är mkt komplex och har
> många inställningar
> Vet ej om jag behöver dessa. Behöver man mer än
> bra pedalplattform, kompression, retur och
> bottomout??
> Vill inte ha en massa inställningar som jag inte
> använder och som bäddar för strul.

Ang. 5th Element dämpare. Den kan verka ganska avskräckande med mängder av inställningar.
Men när du väl förstått hur det funkar är den underbar. Det fina med den är att du i princip ställer in den en gång. Sen glömmer du den. Jag har inte skruvat på min nästan någonting sen Åmm-veckan.
Förutom returen då. Och jag har kört allt från XC till DH och allt där i mellan med den.
Dessutom är den oerhört trampvänlig. Har 7" bak på min Bullit och trots det gungar den verkligen ingenting när jag sitter på den och trampar.

Edit: Cal förklara bättre.

Innan du bestämmer dig tycker jag du ska kolla in länkbiblioteket där Leo skrivit en grum guide om hur man ställer in dämparen.

Förövrigt tycker jag att en SX Trail är ett bra val.

Senast redigerad av en moderator:
Har provat Mikae1s Transition Preston FR. Den kändes väldigt mycket hardtail, snabb och lätt att kasta runt. Inte lättare än min Yeti dock, skulle tippa att Preston FR, SX Trail och Yeti AS-X väger ungefär lika mycket. Därmed kan du ju välja hur mycket slag och trampvänlighet du behöver. Cyklar du mest stig väljer du längst till vänster, mest freeride längst till höger, lika mycket av båda sx trail.

Trampvänlighet -> Slaglängd
Preston FR -> SX Trail -> Yeti AS-X

Edit : Fox DHX fungerar likadant som 5th, man ställer in grundtrycket,bottom-out och propedal efter sin vikt och åkstil en gång och därefter pillar man i stort sett bara med returen.

Jag skulle personligen välja SX Trail -06 om jag var du, den har Fox DHX5.0, vilket jag ser som en liten fördel över 5th och swingern som sitter på Preston -06.

Om det är -05 är valet svårare, men jag skulle nog fortfarande valt sx trailen, förutsatt att priset inte spelar någon roll(£650 vs £1050 i ordinarie pris).

Hoppas detta hjälper.
MVH
/Fredrik

> Westman skrev:
>
> Trampvänlighet -> Slaglängd
> Preston FR -> SX Trail -> Yeti AS-X

Man ska nog inte stirra sig blind på slaglängden och vikten på hojjarna.

Välj den som har en geometri som tilltalar dig mest och är tillräckligt mycket cykel för det du tänker utsätta den för.

Yeti AS-X lämpar sig nog inte om du vill ha låg standover och har korta ben eller är <175cm lång.

cal skrev:
--------------------------------------------------
> Man ska nog inte stirra sig blind på slaglängden
> och vikten på hojjarna.

Vikten är nog i stort sett lika på alla tre.
>
> Välj den som har en geometri som tilltalar dig
> mest och är tillräckligt mycket cykel för det du
> tänker utsätta den för.
>
> Yeti AS-X lämpar sig nog inte om du vill ha låg
> standover och har korta ben eller är <175cm
> lång.

Sant. Jag är 186 och skulle säga att man kan stryka den ramen om man är <180cm.

>
> Jag skulle personligen välja SX Trail -06 om jag
> var du, den har Fox DHX5.0, vilket jag ser som en
> liten fördel över 5th och swingern som sitter på
> Preston -06.
>

Läste i senaste MBR att geometrin på SXTrail-06 är annorlunda också, mer freeride. Kan det stämma?
Och om det är någon hjälp så föll jag tillslut för SX-Trailen i valet mellan den och Preston, kanske mest för att SX- är snyggare.. :) Om du beställer från BikeScene kan jag avslöja att frakten går på £60.00.

Mvh
Pontus

2006:an har ju för övrigt en grym spec. Den borde kosta massor med fläsk.

DHX bak, Fox 36 fram, EX721 fälgar, Juicy 7 bromsar osv.

Visste inte att EX721 fanns i helsvart men det gör de tydligen?

06EnduroSXTrail_Ti_l.jpg

> velocipedmanet skrev:
>
> Läste i senaste MBR att geometrin på SXTrail-06 är annorlunda också, mer freeride. Kan det stämma?
> Och om det är någon hjälp så föll jag tillslut för SX-Trailen i valet mellan den och Preston, kanske
> mest för att SX- är snyggare.. :) Om du beställer från BikeScene kan jag avslöja att frakten går på
> £60.00.

Det stämmer. De har gjort hojjen högre med kortare topprör, men slackare gaffelvinkel och därmed längre hjulbas.
Tyvärr hittar jag ingen utförlig geometrispec för Enduro / SX Trail 2005 på nätet.

Men det som skiljer är följande:

- Kortare topprör 2006 (8mm)
- Högre vevparti 2006 (37mm, höga läget)
- Längre hjulbas 2006 (27mm)
- Slackare styrvinkel 2006 (66.5°/67.5° mot 70.5°/69.5°)
OBS! 42mm högre standover!! (771mm mot 729mm)

Jag skulle vilja säga att det både finns för och nackdelar med 2006:an beroende på vad man föredrar.

Man får tänka på att 2006:an ju SAG'ar lite mer. Men skillnaden blir väldigt liten då det rör sig om 30% av "slaglängdsskillnaden" bara. Hojjen borde därmed förbli högre.

Gillar man låga hojjar och kan leva med lite brantare styrvinkel så är 2005:an bättre. Vill man ha en hojj
med lite mer freeride/huck-geometri med längre hjulbas och slack styrvinkel för DH så kanske 2006 är bättre?

Jonas: Intressant!

Har sneglat mycket på den fälgen. Det kanske inte är så dumt med smala fälgar till bergscykling ändå.
Slipper man skrapa fälgen mot klippblock som man "tränger sig förbi" som man gör med en bred fälg.

Men det tar vi i en annan tråd. ;)

>2006:an har ju för övrigt en grym spec. Den borde kosta massor med fläsk.

Den kostar 3700 euro + 49 euro i frakt hem till Sverige. 35000 kr är givetvis mycket pengar, men jämfört med vissa andra kompletta cyklar tycker jag priset är högst rimligt.

Ett lösplocksbygge med en SX ram (eller motsvarande från andra tillverkare) plus de där delarna lär gå på betydligt mer.

Från denna tyska affär:

<http://www.bikx.com/shop/catalog/default.php?cPath=21_51>

Räknar man bort sadelstolpe och klämma (~ 306g + 50g) så är man nere på 4.150g för en Large.

Tar man bort lite aluminium för att nå storlek Medium så kanske man är nere på strax under 4kg.

Svårt att säga mer exakt utan våg. ;)

Ok, frågan är då vad en medium ligger på? Men det är väl marginellt.
Har faktiskt kikat på Scott Ransom 30 också. Den är grymt lätt för sin slaglängd 165mm bak o 150mm fram.
Är dock lite skeptisk till Scotts egna luftbakdämpare.

Synpunkter?

/Kalle

beachraggare.jpg

Jag tänker inte säga att SX:en är bäst och den du ska välja. Jag tänker däremot säga att jag gillar min och att -05:an (ramen) är "hyfsat" prisvärd nu på 699£ på Bike Scene.

Och så tänker jag korrigera cals geometriuppgifter för -05:an. Styrvinkeln är uppgiven till antingen 68.5 eller 69.5 grader beroende på vilket dämparfäste man använder. Det är med en Fox 36 gaffel som är 535mm A-C. I teorin skulle min (och cals) med Z1 FR1 (540mm A-C) i fronten ligga närmare 68 grader i slacka läget. Jag har försökt mäta upp min men felmarginalen blir så stor att det är meningslöst. BB ligger på 350mm (13.8 tummar) med Bigga Bettor på, rimligt lågt mao trots den enorma luftkammaren på de däcken.
MBR hävdar att kedjestagen kortats 13mm (½ tumme) på -06:an vilket borde ge en ännu busigare hoj :-)

Vikten är ju utredd, kring 4kg för en M.

Dämparen är enkel att förstå sig på. Följ de här enkla stegen.

Trampvänligheten beror på hur man ställer in dämparen. Om man ska ut och trampa en längre tur är det bara att öka trycket i dämparen och Hey presto! så är den fastare. Däremot är det knappast gung som begränsar använsningsområdet utan snarare vikten på det kompletta ekipaget. Med en kittning som är i paritet med ramen så är den ingen xc-racer...

cal skrev:

> Men det som skiljer är följande:
>
> - Kortare topprör 2006 (8mm)
> - Högre vevparti 2006 (37mm, höga läget)
> - Längre hjulbas 2006 (27mm)
> - Slackare styrvinkel 2006 (66.5°/67.5° mot
> 70.5°/69.5°)
> OBS! 42mm högre standover!! (771mm mot 729mm)

Intressant! Mer och mer lik Yetin.. ;)

Det var vilda svängningar i ramvalet. :-) Scott Ransom är nog en kapabel ram, skulle inte tacka nej till en sådan. Scott Ransom och Santa Cruz Nomad tycker jag är lite i samma boxningsring, med oförutsägbart resultat.
Båda två har 6.5"/165mm fjädringsväg där bak, båda två matchar bra ihop med en Fox 36RC framgaffel på 110-150mm. Lätta AM cyklar med FR kapacitet.

Scott Ransom

Santa Cruz Nomad

/Leo

Ransomen ska iallafall tåla riktigt tuffa tag, Scott nämnde nått om att låta sina Downhillåkare köra några tävlingar på den i downhil världscupen, givetvis mest ett reklamjippo, men det visar ju att den tål en hel del.

Gillar lite idéen att man kan ändra dämpningsstil från styret på ransomen, med låst , 100 (110) mm slag och fulla 165, samt att den blir mer downhillig i vinklarna när man kör den på 165mm bak. Lär klara en dag med all typ av cykling iaf.

Men å andra sidan skulle jag ändå valt en Nomad, drömhojjen just nu.... bara för att den är sexigare.

Visa pappa vägen till mummaland...

Bilagor

• dirty 6.6_1.jpg
    dirty 6.6_1.jpg
    73.5 KB · Besök: 34
  • DSCN1130.jpg
    DSCN1130.jpg
    114.6 KB · Besök: 21
  • my6.6.jpg
    my6.6.jpg
    95.6 KB · Besök: 18
Drar mitt strå till diskussionsstacken...

Ransom och nomad med Fox 36RC är nog bra. Jag tror att jag får rätta Leo på en sak dock.

Fanfar för det skulle i så fall vara första gången!!!

Jag tror att de skulle leka bäst med en FOX VAN36RC. Alltså fjäder istälet för luft. Samma funktioner på gafflarna i övrigt men med 160mm istället för 150 som max. Dessutom är VAN modellen endas något hekto tyngre så det går ju på ett ut.

Om jag nu har helt fel så får jag stå i skamvrån. Jag får skylla ifrån mig på min, normalt mycket kunnige, cykelhandlare i så fall.

Det jag verkligen gillar med ransom är ju att den är så lätt för att ha den slaglängden.
Däremot är jag mer skeptisk till scotts egna bakdämpare. Är inte heller ute efter att reglera dämpen från styret. Känns som det bara är ivägen och kan gå sönder. Så reglaget kommer jag nog iaf ta veck.

Är inte heller säker på om jag vill ha luftdämp bak eller coil.
Vet ju att en coil blir tyngre så vad är fördelen med den?

Pallar luftdämparna samma påfrestningar. Har provat en Fox RP3 och pumpat den rejält men tyckte den
blev för mjuk vid drops ändå?

Vet inte hur mkt Ransom luftdämpen klarar men det låter ju som den ska stå pall för en del.

/Kalle

Luftdämpare som tål FR - Fox DHX air bak, Fox 36 fram, Boxxer world cup air(inte så aktuell), 66SL och inte så många till. Risken är som du säger att om man tar en luftdämpare som inte är gjord för FR och pumpar den hård så tappar man ju känsligheten för små ojämnheter helt, samtidigt som man ändå bottnar den vid stora drops eftersom de inte är progressiva. Skall du ha luft, satsa på en ram med DHX air bak, t ex den där Intense 6.6en lundatok var snäll nog att påvisa. Eftersom pengar inte verkar vara en begränsande faktor föreslår jag Fox 36 Van fram.

Vilken av nedanstående hojar du än väljer så tror jag du kommer få en grym maskin.
-SX trail II -06
-Preston FR
-Intense 6.6
-Rocky Mountain Slayer -06
-Yeti AS-X -06 med DHX air och 36(inte i den färgen då så klart)
asx_pop_up_work.jpg

Westman: Du glömde Santa Cruz Nomad i listan, med avsikt? ;-)

Annars fanns/finns Santa Cruz Bullit också och den är perfekt för hård trailcykling/freeride. Just nu är ramen på "revidering" av Santa Cruz och återkommer kanske redan nästa år. Men det finns en del 2005:or kvar här och där. Så här kan en trailkittad Bullit se ut, min egna:

bullit_05.jpg

/Leo

ps. Här några fler bilder på SC Nomad bara för att... :-)

nomad_big.jpg

santacruz_nomad.jpg

nomad_full.jpg

nomad34.jpg

Leo: Icke avsiktligt. Nomaden är definitivt en av de hetare på min lista! Speciellt med DHX air och 36a. Tror nog jag kommer få se dig i Källviken på en sån nästa sommar..bara en magkänsla. :)

Har hört o läst mkt gott om SX Trail, men hur är det med service på Elementdämparn.
Det är ju en särskild variant som sitter 05:an. Vad gör man om den pajjar?
Kanske kan bli svårt att få tag i ny.

Tänkte dra in ytterligare ett märke. Commencal.
Vad tror ni om denna?SupremeFR 6.10

Nu ser min intresselista ut såhär:

- SX Trail: Lite tung men går säkert att kitta lättare. Specialvariant av 5element dämparen
- Scott Ransom 30: Lätt och brett användningsområde. Lätt att få service! Kanske lite begränsande med scotts egna luftdämp.
- Commencal SupremeFR 6.10: Fox DHX 5 i baken!

*Preston FR är ute ur matchen. Då jag tycker den är för tung för att ha så kort slag i bak.
Snygghetsfaktorn tycker jag följer min kronologi. SX snyggast!

/Kalle

Väntar äckligt otåligt på min Ransom 30 som förhoppningsvis dyker upp i slutet av februari eller så.

Min kommer dock kanske ha lite annat användningsområde än vad du verkar ska utsätta hojjen för, men den är som sagt väldigt allround. Själv ska jag kitta den med en kedjestyrare, flatties, kortare styrstam och annat styre och lite mer knä-greppvänlig sadel och så kommer den rullas som lekcykel på allt från lokala dh-berget (Gesundaberget, lift hela sommarn = lyx), kommer ta tricken från bmx'n och köra den i dirten på lågslagiga läget, öka höjden på 360-dropen etc. Tror den kommer fungera utmärkt och beroende på hur man väljer ovan nämda delar tror jag den fungerar till det mesta helt enkelt.

Och angående bakdämparen är jag inte så där otroligt orolig. Genius-dämparen har ju fungerat fint och den är ju också deras egen och har samma slaglängdsjustering. Verkar dock sweet som sjutton med IRV på Equalizerdämparen, "intelligent" retur som är snabb vid småstötar och långsam vid hårda landningar i t.ex. drops och hopp. Likaså verkar den lättjusterad och smidig.

Tjaa, låter väl lite partisk kanske, men har stått i nästan samma position som du och funderat på Gary Fisher Fat Possum, Specialized SX Trail, Trek Remedy, Preston FR och sånt. Föll för Scotten direkt och tror jag kommer bli nöjd.

Och angående dämpare är här ett citat från Montgomery på Scott USA:

"“We’ve learned a considerable amount with the RANSOM project, which is evidenced with our Equalizer shock concept, boasting 5 unique patents”, adds Montgomery. “The shock design has even gained interest from the auto industry for its advanced innovative function. Bicycling magazine recently voted the RANSOM “Best Men’s Mountain Bike” and Mountain Bike Action voted it “We’ll pay award” after the Interbike show."

kaleng skrev:
> Tänkte dra in ytterligare ett märke. Commencal.
> Vad tror ni om denna?SupremeFR 6.10

Den där har grym spec, verkligen.

Cyklist skrev :
------------------------------------------------------
> lite mer knä-greppvänlig sadel
Suicides på en scott ransom? Wicked.

>kommer ta tricken från bmx'n och köra den i dirten på lågslagiga läget, öka höjden på 360-dropen etc.
Kan du göra 360 drops? Måste kika på dig i Gesunda i sommar!

kaleng skrev:
> Har hört o läst mkt gott om SX Trail, men hur är
> det med service på Elementdämparn.
> Det är ju en särskild variant som sitter 05:an.
> Vad gör man om den pajjar?
> Kanske kan bli svårt att få tag i ny.

Serva sin 5th kan man göra hos http://www.tftunedshox.com/ som är "Sales and Service Centre". Om ny/annan dämpare önskas ska det gå att montera en Fox DHX, både Coil och definitivt Air, om man ska tro diskussionerna på mtbr.
Dämparen på min ram var ett måndagsex och började läka luft från CV/T:n efter en månad i min ägo. Bike Scene skickade mig en ny dämpare så snart de mottagit den trasiga, jag var utan dämpare 5 arbetsdagar. Myyyycket bättre service än jag någonsin fått av Grahns (Specializedimportören i sverige).

Kaleng: när jag tittar på dina inlägg så märker jag att du verkar mån om vikt samt att du inte väger så mycket. I så fall så undrar jag varför du tittar på en SX Trail och sedan jämför mot nomad, commencal, ransom etc...

Om jag har fattat det rätt så är det snarare en enduro-05+ som du skall titta på med dhx air och en 36a rc2 - lätt, kapabel och 6tums cykel med bra garanti och kanske den bästa dämpningen på marknaden.
mina 5 öre iaf...

Köper inte Scott in dämpare från FOX till Pullshock hojarna? Är inte Genius en sån? Kanske samma sak med Ransom då...

Lite OT kanske?

Tackar för alla inlägg!

Nu kan jag avslöja att jag lagt min beställning...

Det blev en Scott Ransom 30 (strl m). Kittad med bl a en Fox 36 Talas R 110-150.
Kommer byta lite smådelar som en kortare stam mm.

Det som avgjorde var bl a:
- Lätt
- Lagom mkt slaglängd för mitt ändamål. Jag är lätt och kör "smooth". Tror därför inte den kommer att begränsa min åkning framöver. Vill inte släpa omkring på massa dämpning som jag aldrig kommer utnyttja.
- Brett användningsområde. Hellas-Åre
- Bra och snabb service på delar mm
- Grymt snygg enligt min mening. Väldigt lik SX Trailen faktiskt!
- Bra pris

/Kalle

Håller med Leo, fast glöm nu för allt i världen inte att lägga upp bilder när den har kommit i rätta händer! Grattis återigen!

Jag tror Nomaden är en smula för klen att jämföras med SX Trail. SX Trail är bevisligen en stryktålig hoj.

Tillbaka
Topp