Symtom på överträning?

Symtom på överträning?
Hej
Jag har fått underliga symtom som inte riktigt låter sig förklaras. Jag har varit både till läkare och fysioterapeut men de hittar inget.
Söndag för två veckor sen körde jag ett 90 km:s pass som det tredje passet den veckan. Hade kört två kortare tisdag och fredag samma vecka. Jag kände under passet att jag var rejält trött men dum som jag är så fullföljde jag. Det var varmt ute, hög luftfuktighet(enl. SMHI) och jag var helt klart ansträngd.

På måndagen efter på jobbet hade jag inga känningar utan allt var normalt. Natten mot tisdag upplever jag när jag ska på toa att jag inte riktigt kan styra höger ben och arm, jag upplever en väldigt konstig känsla av svaghet i höger ben och höger arm. Bokar tid på lokal vårdcentral för undersökning och får av läkaren omedelbart en remiss till akuten då läkaren misstänker TIA/STROKE. Efter noggrann undersökning inklusive hjärnröntgen kommer lugnande besked, ingen stroke eller TIA. Jag blir hemskickad.

Dagen därpå upplever jag att mina ovan beskrivna symtom är kvar så jag ringer igen till lokal vårdcentral. De bokar in mig hos fysioterapeut och där har jag varit idag. Efter en 40 minuters undersökning efter konstens alla regler konstaterar fysio att han inte hittar något fel på ben- eller armstyrka, inte något som avviker från det normala någonstans i kroppen.

Så nu börjar mina tankar gå i riktningen om jag helt enkelt överansträngde mig under ovan beskrivna 90 km:s pass? Jag är ingen cykelatlet, jag är motionär men jag har cyklat regelbundet de senaste två åren, inklusive denna sommar 2-3 pass i veckan och min kropp är van att cykla. Just det aktuella passet tog jag några PR i några uppförsbackar dessutom, utan att ha tänkt göra det. Tanken med passet var att cykla lugnt och det var lugnt, alltså utifrån mina förutsättningar mellan 25-30 km/h i snitt.

Ska också sägas att jag börjar känna små nyanser av kraft nu i går och idag i både ben och arm. Vore mycket tacksam på kommentar och synpunkter. Kan det handla om utmattning/överträning?

Mvh

Symtom på överträning?
Personligen, som glad amatör och motionär, så skulle jag mer gissa att någon nerv har blivit irriterad eller hamnat i kläm. För mig är tecken på överträning mer en trötthet som inte är specifik till ett ställe eller muskel utan mer en total oförmåga att komma upp i varv eller anstränga mig trots att jag borde kunna det.

Symtom på överträning?
Hej!
Tack för ditt svar, jag ställde frågor till fysio idag om just nerver i kläm och han letade också efter sådana, men som sagt hittade han inget. Vilket är underligt.

Symtom på överträning?
Du blir inte övertränad på tre pass på en vecka.
Symtom på överträning kan bland annat vara irritation, svårt att sova / komma till ro / orkeslöshet / att man inte känner glädje för något / att man fortsätter maniskt slita på med träning fast man inte presterar i linje med vad som borde kunna förväntas / minskad libido /

Vad du råkat ut för är svårt att säga genom internetforumsdiagnos, men nervrelaterat är rätt troligt om du inte är van vid så långa pass / din sittställning inte är utprövad för långa pass. Nerver som kläms kan stöka till det rejält och det kan ta tid tills de repar sig.

Symtom på överträning?
Hej!

Tack för ditt svar. Jag tycker nog att jag är relativt van vid långa pass, har cyklat ett flertal pass under denna säsong på mellan 10-15 mil inklusive bl.a Halvvättern utan några problem. Sen kan man självfallet ta i för hårt och för mycket ändå och det är vad jag själv tror har drabbat mig, även om jag inte är övertygad. Det är frustrerande att inte veta vad mina besvär beror på. Positivt är att det inte var någon ischemi/stroke samt att jag muskulärt är OK, enligt fysio.

Jag tänker att detta kan vara min kropps sätt att säga ifrån och att det handlar om någon slags överansträngning/utmattning. Jag är som sagt långt ifrån någon "stark cyklist" men jag älskar cyklingen och den får mig att må bra. Sen tycker jag det är kul att tävla med mig själv och jag gillar när jag cyklar fortare än jag gjorde förra gången.:-)

Åter igen tack för engagemanget!

Med vänlig hälsning A

Symtom på överträning?
Som jag ser det är det skillnad mellan överansträngning och överträning. Överträning handlar mer om att själva motorn, hjärta och lungor och hela din kropp blivit utsatt för för hård träning och för lite vila. Då får du de symtom som beskrevs ovan av @glitch . Gränsen för vad som är överträning och motståndet mot det är högst individuellt och påverkas av många yttre faktorer. Jag personligen hade en period av mycket stress på jobbet, småbarn med sömnproblem som gjorde att jag hade latent sömnbrist och försökte samtidigt följa ett (för mig) ganska hårt träningsprogram från en coach. Jag fick då tydliga överträningssymtom i form av att min puls inte svarade vid hårdare ansträngning (kom typ aldrig upp i z4 ens trots försök på z5-intervaller med följd att intevallerna inte gick att genomföra såklart), kände en otrolig trötthet trots att jag hade svårt att sova även om jag fick/kunde. Fick dessutom dubbelslag och störningar i hjärtrytm. Fångade det tidigt dock, så det räckte med någon veckas vila och minskat intag av koffein samt medvetna ansträngningar till att lägga mig mycket tidigare på kvällarna osv.

Överansträngning är mer ett lokalt tillstånd i vissa delar av kroppen, kan vara muskler eller senor som trilskas eller nerver som kommer i kläm pga överansträngning/ovana vid vissa ställningar/rörelser.

På din beskrivning är även min internet-lekmansdiagnos att det snarare rör sig om överansträngning av något slag. Har du bytt någon inställning på cykeln? Något annat som hänt i närtid med kroppen eller liknande som har kunnat ge upphov till en något ändrad belastning på nacke/rygg/höft osv?

Symtom på överträning?
Som jag ser det är det skillnad mellan överansträngning och överträning. Överträning handlar mer om att själva motorn, hjärta och lungor och hela din kropp blivit utsatt för för hård träning och för lite vila. Då får du de symtom som beskrevs ovan av @glitch . Gränsen för vad som är överträning och motståndet mot det är högst individuellt och påverkas av många yttre faktorer. Jag personligen hade en period av mycket stress på jobbet, småbarn med sömnproblem som gjorde att jag hade latent sömnbrist och försökte samtidigt följa ett (för mig) ganska hårt träningsprogram från en coach. Jag fick då tydliga överträningssymtom i form av att min puls inte svarade vid hårdare ansträngning (kom typ aldrig upp i z4 ens trots försök på z5-intervaller med följd att intevallerna inte gick att genomföra såklart), kände en otrolig trötthet trots att jag hade svårt att sova även om jag fick/kunde. Fick dessutom dubbelslag och störningar i hjärtrytm. Fångade det tidigt dock, så det räckte med någon veckas vila och minskat intag av koffein samt medvetna ansträngningar till att lägga mig mycket tidigare på kvällarna osv.

Överansträngning är mer ett lokalt tillstånd i vissa delar av kroppen, kan vara muskler eller senor som trilskas eller nerver som kommer i kläm pga överansträngning/ovana vid vissa ställningar/rörelser.

På din beskrivning är även min internet-lekmansdiagnos att det snarare rör sig om överansträngning av något slag. Har du bytt någon inställning på cykeln? Något annat som hänt i närtid med kroppen eller liknande som har kunnat ge upphov till en något ändrad belastning på nacke/rygg/höft osv?
Hej! Tack för ditt svar. Hm, det enda jag kan komma på är en ändring jag gjort på min MTB. Veckan innan detta hände höjde jag sadeln på den lite. Det som hände då var att jag fick lite ont i ryggslutet, just där ryggen kröker sig. Men den smärtan försvann ganska snart. Jag håller med om att det är skillnad mellan överansträngning och överträning. När jag cyklade på min racer dagen innan detta hände hade jag ingen annan ställning än den jag brukar ha, men det som skulle kunna varit är att jag mer än vanligt la min tyngdpunkt på höger sida. Jag tänker att de flesta cyklister varierar under pass var de lägger sin kropps tyngdpunkt någonstans. Jag vill minnas att jag vilade mer och längre än vanligt på höger sida under stunden jag var ute då.

Tack för ditt engagemang!

Mvh A

Symtom på överträning?
Låter som en klämd nerv eller överansträngning.

Jag som är ledsjuk kan ha svårt att styra tår efter särskilt hårda pass i skovperioder. Har du fått lämna blodprov för att se om du har någon inflammation i kroppen som kan förvärra symptomen?

Symtom på överträning?
Låter som en klämd nerv eller överansträngning.

Jag som är ledsjuk kan ha svårt att styra tår efter särskilt hårda pass i skovperioder. Har du fått lämna blodprov för att se om du har någon inflammation i kroppen som kan förvärra symptomen?
Hej! Tack för ditt svar. På akuten tog de massa blodtester och alla visade att det inte var några problem. Senvet jag inte exakt vad testerna står för förstås. JAg lyssnade med fysio om det kunde vara en muskelinflammation men han nekade till det.

Mvh A

Symtom på överträning?
Hej! Tack för ditt svar. På akuten tog de massa blodtester och alla visade att det inte var några problem. Senvet jag inte exakt vad testerna står för förstås. JAg lyssnade med fysio om det kunde vara en muskelinflammation men han nekade till det.

Mvh A
Ser du om de testat trombocyter eller reuma-värde i din journal?

Symtom på överträning?
Jag tror att vissa trådskrivare har brist på något
IMG_5889.jpeg
IMG_5889.jpeg

Symtom på överträning?
Kan räcka med att du höjde sadeln litet. Kroppen är ju inte helt symmetrisk. Det är inte otänkbart att du ansträngde helt nya muskler eller kombinationer av muskler i och med höjningen. Enklaste lösningen är väl att sänka litet igen.

Symtom på överträning?
Det är förhållandevis rätt lätt att reta upp nerver och annat vid cykling. Jag har periodvis retat min piriformis så vaden krampar. En kompis klämmer sin artär i höften så benet domnar och krampar. Ryggskott har var och annan cyklist.

Tillbaka
Topp