Syncros dropper sjunker ihop

Jay Jay

Aktiv medlem
Min dropper är snart ett år och har fram tills nu fungerat felfritt. Åkte liftburet igår och hade den helt komprimerad under ca 5h. Idag gav jag mig ut på stig och märkte ganska snart att droppern sjunker ihop när jag sitter och trampar som vanligt. Sjunker typ 1cm/km. Reglaget går tillbaka hela vägen ut så det är inte där felet sitter.

Någon som har en idé om vari felet består samt förslag till åtgärd?

Det är en Syncros Dropper 2.0

Den ska inte pumpas.
Det sitter en gaspatron liknande i en kontorsstol.

Även om reglaget går tillbaks... Har du kollat så att du har ett litet slack på vajern?
Är det inget slack kan det behöva justeras..

När servades stolpen sist?

Plush sa:
Den ska inte pumpas.
Det sitter en gaspatron liknande i en kontorsstol.

Även om reglaget går tillbaks... Har du kollat så att du har ett litet slack på vajern?
Är det inget slack kan det behöva justeras..

När servades stolpen sist?
Den är mindre än ett år gammal och således oservad.
Det är noll slack i vajern... det har fungerat felfritt tills igår. Tror dock att det är där felet är, vajern kan ju faktiskt ha börjat kärva lite. Ska testa att ge lite slack inför nästa runda (vilket tydligen får vänta tills imorgon).

Jaha är det patron på dom?
Annars som på t.ex. RS Reverb ska man ha 250psi i stolpen.
Hade för mig jag hjälpte en kompis att pumpa i en syncros dropper men det kanske var något annat. ?

p3tre sa:
Jaha är det patron på dom?
Annars som på t.ex. RS Reverb ska man ha 250psi i stolpen.
Hade för mig jag hjälpte en kompis att pumpa i en syncros dropper men det kanske var något annat. ?

Riktigt gamla Syncros skulle pumpas ja... Men den här ca ett år gammal.. Dvs med patron.
(annars ljög dom för mig på Scott's vip-service-kurs dom hade och visade en Dropper dom inte har... Och de Syncros stolpar jag servat så här långt måste ha vart av ett annat märke)

Så ja.. Det är patron på dom.

Jay Jay sa:
Min dropper är snart ett år och har fram tills nu fungerat felfritt. Åkte liftburet igår och hade den helt komprimerad under ca 5h. Idag gav jag mig ut på stig och märkte ganska snart att droppern sjunker ihop när jag sitter och trampar som vanligt. Sjunker typ 1cm/km. Reglaget går tillbaka hela vägen ut så det är inte där felet sitter.

Någon som har en idé om vari felet består samt förslag till åtgärd?

Det är en Syncros Dropper 2.0
Jag fick exakt samma problem som dig för några dagar sedan (samma modell på droppern dessutom). Jag fick råd här på forumet att ge wiren lite mer slack genom att skruva på reglaget vid remoten på styret, det löste problemet för mig.

Tillbaka
Topp