Synpunkter på denna mtb! Wilier Solitario

carlb2138

Ny medlem
Hej!
Har dålig koll på mtbkomponenter men denna hoj tycker jag verkar vara riktit prisvärd.
Vad säger ni om specen? Har det sparats på nåt som man borde känna till?
Jag är nybörjare på mtb och har ingen riktigt koll, dock har jag lärt mig att om något är billigt så kan det ligga en hund begraven någonstans. Tacksam för synpunkter!!

http://www.bikebuster.se/detaljer/110463.html

Senast redigerad av en moderator:
Bromsar: Shimano Deore Disc BR-M595

Hjul: Hub disc 32F. + rims Mach-1 MTB disc

Däck: RitcheyZ-Max Intuition Comp 26x2-0.0

Snabblick är dessa snålat in men det fungerar bra förstås beroende vad man ska använda cykeln till o priset ganska hyfsat. :)

Tackar! Såg även att det är 9 delat, så det är växlar från förra året om det nu har nån betydelse.
Shimano 2011 är väl 10 delat?

Kommer både finnas 9 o 10 delat som är snäppet bättre så funkar 9-delat alldeles utmärkt en smaksak förstås om vill ha det senaste. :)

cola skrev:
-------------------------------------------------------
> Snygg cykel som nog funkar fint men för de
> pengarna skulle jag handla radon.

Speciellt iom att geometrin verkar snarlik.

Köp Ingen fultysk. Denna verkar fin, spara sen för att köpa bättre bromsar. Kanske beg på k&s.
Med den här ramen sticker du ut.

Inte extremt prisvärd. Fin ram men som tidigare nämnt, mindre bra däck, hjul och bromsar.

Dock är ju detta lätt att uppgradera men då tillkommer ju kostnader. Fokusera på ramen, gillar du den så är det ett bra köp.

carlb2138 skrev:
> Tackar! Såg även att det är 9 delat, så det
> är växlar från förra året om det nu har nån
> betydelse.
> Shimano 2011 är väl 10 delat?

Som nybörjare kommer du inte ens fatta att det är 9 delat, så skit i den aspekten och fundera på det nästa gång du ska köpa cykel istället. Ramen ser riktigt tuff ut, komponenterna verkar vettiga. Dämparen har jag inte koll på, det är förövrigt en mycket viktig del av cykeln så undersök den lite mer.

Men som andra skrivit, bromsar och hjul är lite klent men det kanske duger åt dig, 12'000kr är trots allt fortfarande en budgetcykel. Bromsar kan annars vara skönt som nybörjare att ha riktigt bra av. Hjulen kommer du själv inte märka av förräns den dagen du provar andra hjul, det du kommer märka är att cykeln KÄNNS lättare och "svarar" snabbare när du accelererar.

Angående däck så ska du skita i vad det sitter för däck på cyklar du tittar på. Däck är så viktiga för hur cykeln känns så där rekommenderar jag dig att våga prova ett par olika däckpar hur som helst när cykeln kommer. Ska du cykla på sommarens skogsstigar så rekommenderar jag själv Rocket Ron fram(ger bra fäste i kurvor och rullar hyfsat) och Race King bak(ger bra rull och så länge det inte är leråker så greppar dom hyfsat). Däck kommer tvinga dig till olika åkstilar, däck med lite grepp rullar bättre, men inför kurvor så behöver du bromsa in mer än med däck med bättre grepp, och tvärtom.

Om planen är att cykla 1-2 år och sedan byta cykel så kör på denna om du känner dig nöjd med ramen, det lär duga gott och väl. Ramen är grymt snygg, och det är för många viktigt. :)

tobbe83 skrev:
> Om det nu är en wilier solitario du vill ha, så
> föreslår jag att du.
> Sparar 8000kr till. Åker ner till cykelmagneten i
> Falkenberg och köper denna:
>
> http://www.cykelmagneten.se/index.php?main_page=pr
> oduct_info&cPath=62_337&products_id=557

Fan om man ändå haft den ekonomin, spara ihop åtta till, då hade jag kunna ställa upp i bst 2019 :-)Kanske..

Jag tycker att Bikebustercykeln ser bra ut. Dom komponenter som det har snålats på kan man enkelt byta ut när dom är utslitna. Deorebromsar funkar mycket bra. Har haft tre olika typer av Deore och även billigare bromsar och dom har gjort sitt jobb bra. Gaffeln är en Reba som funkar jätte bra och är ganska lätt luft gaffel.

Lycka till /Mats

Tillbaka
Topp