Ta av och på handtag

Zulan

Medlem
Ta av och på handtag
Har precis köpt ett biltema styre och tänkte montera det. Jag kanske skulle köpt nya handtag kom jag på när jag kom hem. Eller går det att ta av och på handtagen? Jag har någon sorts skumgummihandtag som är otroligt sköna så jag behåller gärna dom. Men jag är rädd att när man väl fått av dom (hur det nu ska gå till) så kanske dom inte fäster riktigt?

Har ni några tips?

Ta av och på handtag
Tryckluft är det lättaste sättet att få av handtag. Om du inte har det så fungerar det även hyffsat med luft på burk. Har du inte det heller så brukar det även gå med vatten med lite diskmedel i, tar lite längre tid och är lite pilligare.

Ta av och på handtag
Ropet ska skalla, 5-56 åt alla...
funkar klockrent...

spruta på-trä på-låt torka över natten...
sen sitter de som berget...

Ta av och på handtag
Nä, jag har inte provat än. Tänkte ta reda på hur man gör först. Jag har t-röd, jag har luft på burk och jag tror till och med att jag har 5-56 nånstans. Får väl bli att testa nu då....

Ta av och på handtag
5-56:an har jag slarvat bort, tryckluften fick jag inte in under handtaget. Jag har provat med vatten och såpa men den rubbar sig inte det minsta. Jag har rulla upp handtaget ca en tredjedel, men det leder ingen vart. Nu är det nog för sent för att få tag i 5-56 :-( Måste nog vänta tills imorgon.

Ta av och på handtag
Vatten in under handtaget på insidan av handtaget. Tar ett tag innan det sitter men tillsist fastnar det. Tar 1-2 dagar innan det sitter helt. Men på ett par timmar är det cykelbart.

Ta av och på handtag
Är det någon som kan förklara hur det är tänkt att man ska använda tryckluft för att få på handtagen? Tycker det låter som det bästa sättet eftersom man slipper kladd, men jag förstår inte riktigt hur det är tänkt hur man ska få in tryckluften under handtagen....

Ta av och på handtag
man pillar in ett renblåsningshantag mellan greppen och styret en liten bit och sen trycker men ut en massa lyft sammtidigt som man gicklar på greppet och hantaget. Greppet kommer flyta ut på luftkudden.

Ta av och på handtag
Ang tryckluft: När jag köpte min "luft på burk" så fanns det ett litet plast rör som var ganska smalt som förjde med. Den skulle man kunna få in under handtaget och blåsa in luft. Tyvärr har jag gjort av med den precis som allt annat.

Jag hittade en länk http://www.mountainbike.com/skills/article/1,4823,7503_642,00.html som beskrev en variant. Så jag gjorde som det står här, jag tog en skruvmejsel stoppa in under handtaget och så sprutade jag in såpa med en blomspruta. Det var inte lätt, men det gick. Sen tvättade jag dom noga, tog lite avfettingsmedel på styret och drog på handtagen. Nu väntar jag på att det ska torka och förhoppningsiv sätter sig handtagen lika bra som dom satt innan. Jag kände precis och dom sitter ganska bra redan nu bara 1½h senare.

Senast redigerad av en moderator:
Ta av och på handtag
5-56, stick in en mejsel försiktig å sen spruta in mellan styret å handtaget. sen är de bara att vrida
å ha sig en stund så släpper de

Ta av och på handtag
Crossmax äger! skrev:
-------------------------------------------------------
> 5-56 är väl plast- och gummivänligt?

vet ej, därför jag frågar

Ta av och på handtag
Jag testade med 5-56 efter att ha vrängt av handtagen, det funkade inte så bra. Men det kan ha varit för att jag just vrängde av handtagen ut och in och då töjde ut handtagen.

Ta av och på handtag
Hej

Jag kan inte fatta att denna diskussion pågår efter att någon skrivit T-dojja. Men det gör den, så jag provar igen:

Använd T-röd.

Erik

Ta av och på handtag
T-röd är ju överlägset! Ta en liten smal skruvmejsel (försiktigt så du inte skadar handtag eller styre) och öppna en liten öppning där du droppar i den gyllene vätskan. Ta en liten klunk samtidigt, det värmer gott, rösten blir samtidigt tyngre och rivigare. Efter två sekunder kan du vrida av handtaget. sätt på det på det nya, monterade styret med lite t-röd. Det torkar på en kvart, ungefär och är helt cykelbart då. Fantastiskt!

Ta av och på handtag
Men allra enklast o billigaste varianten är vanligt vatten in med en tunn mejsel o häll i vatten o vips så har du handtaget i handen.

Ta av och på handtag
Jag tycker själv att hårspray är det enklaste, bara spruta in i hantaget och trä på hantaget på styret. Låt torka och de sitter som f*n!

Ta av och på handtag
Skulle montera nu handtag i dag

Jag trodde jag hade t-dojja hemma, men den hade tagit slut (förmodleigen efter senaste grillpartyt....), letade då efter hårsprej vilken oxo den var slut. Testade hårgele, klockrent! Skall testa om en timma eller två om handtagen sitter fast eller om de vrider sig.

I vilket fall så fungerade det väldigt bra! Har dock inte jämnfört med andra fabrikat på hårgel, inte heller om det är bättre med "strong" / "ultrastrong".. ;-) Hehe

Ta av och på handtag
Varför i hela friden använda verktyg och medel? Använd bromshandtaget som du har på gamla styret att dra med. Ha det lite löst åtskruvat och dra handtaget mot dig, då lossnar de mest besvärliga grepp som inte skruvmejslar och såpa rår på.

T-röd är bra att använda som glidmedel, hårsprej ska funka bra också.

Ta av och på handtag
Gör så här tag en smal skruvmejsel doppa i t-röd in med mejseln under handtaget och snurra runt hela styret under handtaget(kan behöva doppa skruvmejseln flera gånger).
Nu är dom lösa och lätta att ta av.
För att sätta fast handtag ordentligt tar du klarlack å sprejar på styret sen tryck du på handtaget.
spreja rikligt så du inte fastnar halvvägs.

Långa Billingeracet 7 augusti långlopp med klassindelning.
http://user.tninet.se/~hpo243b/billingeracet/billingeracet.htm

Skövde CK
http://user.tninet.se/~hpo243b/

Ta av och på handtag
När jag körde cross och enduro andvände jag bensin till hantagen,fungera klockrent,men man lär låta bensinet dunsta innan man andvänder hojen för annars blir det halt.

Ta av och på handtag
Jag använde WD40 idag till mina handtag, funkade prima, samma princip antar jag...

Bumpen73 skrev:
-------------------------------------------------------
> När jag körde cross och enduro andvände jag bensin
> till hantagen,fungera klockrent,men man lär låta
> bensinet dunsta innan man andvänder hojen för
> annars blir det halt.

Ta av och på handtag
en tunn mejsel o spruta in vatten. då glider dom av fint och spraya hårspray i handtagen när du ska sätta på skiten igen. funkar klockrent och det torkar fort.

Tillbaka
Topp