Ta av vevarm, Truvativ Firex?

kaipartai

Ny medlem
Har kollat på Parktool, blir inte klokare av det! Ska man bara vålda efter att ha skruvat av "skruven/insatsen" på vänster vevarm? Eller ska det till nån form av vevarmsavdragare? Borde ju bara vara att dra isär vevarmarna tycker jag, har för mej det var så på nåt enklare Truvativ vevparti jag höll på med!

Jag tror att du skall skruva ur innerbulten tills den når ytterskruven, sedan skruva in den yttre skruven så att den trycker på innerbulten som därigenom blir till en avdragare.

Ja, jag har tänkt i de banorna, att man på nåt sätt ska pressa ut vevarmen, men får inte ihop det riktigt med avdragaren. Ska man skruva i innerbulte/skruven igen, utan ytterringen, och sen skruva i avdragarmuttern i ringens ställe? Vilket håll ska man dra åt? Jag blir yr i huvudet av at tänka så mycket!

Eftersom inner-yttergängorna är gängade åt samma håll borde man alltså dra åt med vevarmsavdragaren i yttergängan för att få bort armen?

På mitt stylovevparti så bara man skruvar ur den inre insexan, den funkar som en avdragare. Vet inte om det är samma på firex.

edit: krattskrivning

Senast redigerad av en moderator:
Ja, enligt Parktools verkar det vara så, men armarna sitter som berget, är lite skraj för att ta i när man inte är hundra på hur det funkar!

I min bruksanvisning kallar de yttre skruven för "selfextracting bolt". Funkar det med vevarmsavdragare mot innerskruvens huvud? Pajar du inte insexspåret då?

Har inte haft problemet själv ännu, vänsterveven släppte väldigt lätt.

Ja, det tomt. Kom på att det bara är att skruva i muttern/bulten från vevarmsavdragaren i yttre ringen om det funkar som jag tror! Men i så fall får man ju ta i utav h-e! Är jag på rätt spår? Frågan är ju om jag missat nåt, den inre och den yttre gängan i vänster vevarm är inte iskruvade i varann på nåt sätt?

Amen, va f-n, alexcykel talade ju om hur det ska gå till direkt, bara jag som är så trög!! Det är ju precis det han sade som jag kommit fram till nu! Skäms på mej! Ivf har jag inte en så stor nyckel, jag får använda vevarmsavdragaren istället.

Min mc-granne kom hem, så jag lånade nyckel av honom. Gick inte bra, ytterringen var gjord av ost! Sexkantsgängan gick direkt!Går inte att använda ytterringen för att dra av veven! Nu är jag lite sur!

Har satt ihop eländet igen, djävla smäck det där, antar att jag får köpa ny yttre låsring om jag vill få loss vevarmarna, alternativt använda muttern på vevarmsavdragaren istället, passar väl sådär, någon som har nåt tips eller är det bara att ta i?!

som flera varit inne på ska man bara dra ur den inre insexbulten.
den yttre ska man inte röra.
då ska vevarmen lossna...
sitter den av h-e så blev nog inte splinesaxeln som vevarmen sitter på
infettad innan montering, eller så har den vuxit fast på nåt vis

monterade nyss ett sram vevparti med samma konstruktion, så jag kollade
lite innan. drog åt med armbågen isf momentnyckel, bara det inte blev
för hårt för då har jag antagligen samma problem om ett par år...

Jaha, tvärtom då alltså, men jag vill minnas att jag bara skruvade ur den inre bulten och ytterringen bara följde med! Ska prova igen imorgon!

Ja, jag fick ju dit skiten igen,(hoppas det sitter!), men det är ju löjligt att prylarna inte klarar en isärtagning! Men förr eller senare måste man ju lossa på det, i värsta fall får man väl vålda loss och sen sätta dit nytt,( av annat fabrikat!).

Tillbaka
Topp