Ta bort gucka, AKA latex, från däck. Inte fälg.

Pfaff

Aktiv medlem
Jag har gett mig den på att rensa ett par gamla vinterdäck - åt en vän såklart - från gammal ingrodd latex så att de går att poppa på igen.
Latex är ju en intressant produkt och jag har förstås gogglat
'Latex är en naturlig , krämig flytande ämne som bildas från under barken av gummiträd . Finns i poster såsom ballonger , gummileksaker, bandage , nappar , nappflaska, bröstvårtor , tand leveranser, kondomer , masker och kostymer , ...'
-och det finns lite tips. Just nu ligger däcken i blöt i en diskmedel/såpablandning och efter nån vecka går det någorlunda att pilla bort eländet centimeter efter centimeter med naglarna. Som dock blir vackert och fint mjuka efter nån timmes pill.
Nån som har nåt vettigt förslag som inte löser upp själva däcket också - i.e. thinner o sånt?

Måste det bort? Annat än precis på kanttråden där det kan hindra att det tätar brukar jag alltid låta allt utom kakor och klumpar sitta kvar där det är. Däcken slits ju ändå ut vad det lider.

Måste det bort? Annat än precis på kanttråden där det kan hindra att det tätar brukar jag alltid låta allt utom kakor och klumpar sitta kvar där det är. Däcken slits ju ändå ut vad det lider.
De är f.n. opoppbara pga intorkat tätningsvätska. Men jo, det räcker med kanten såklart. Och fan vad det sitter!

Orange seal är i princip bara att dra loss fragment eller sjok av den intorkade latexhinnan. Kanterna som ska ligga mot fälg rubbar jag lite snabbt med en trädgårdshandske. Aldrig provat att lämna ett däck med gucka i längre än tre månader i och för sig.

Orange seal är i princip bara att dra loss fragment eller sjok av den intorkade latexhinnan. Kanterna som ska ligga mot fälg rubbar jag lite snabbt med en trädgårdshandske. Aldrig provat att lämna ett däck med gucka i längre än tre månader i och för sig.
Gissar på ett par år. Och okänt gucka. Här dras inget loss sådär bara! Ska pröva med ipa. Inte ölet dock, det får bli segerdrycken sen.

Ipa är så vitt jag kan avgöra verkningslöst. Gissar att om man hittar ett lösningsmedel som fungerar på guckan så smälter den däcket också.

Här tipsas om fönsterputs

Såg nån som tog bort med gammal slang eller nått annat lagomt bettigt fastsatt på en pinne på en borrmaskin. Såg inte jättelätt ut men betydligt enklare än andra sätt. Måste prova nästa gång :)

Här tipsas om fönsterputs

Jo, den någon var jag. Men det biter inte på dessa överjävligt intorkade rester på däcken. Det gör inte heller ammoniak. Fast där påstår någon på google att ammoniaken är till för att härda latexen. Kanske inte så lyckat då. Scotchbrite på de blötlagda däcken har lite effekt men inte mer än nagelpill.
Letar vidare…

Står att den kan användas på alla ytor.
Muc-Off säger så här:
This non-aggressive proprietary formula helps remove rim tape glue, sealant or tubular glue residue from inside rims (and many other surfaces) prior to applying Muc-Off Tubeless Rim Tape. Safe to use on most metal, plastic and carbon fibre surfaces.
Silca är lite mer svävande, skulle vara intressant att höra från någon som testat.

Såg någon hade en skruvdragare med en större borr på, sen körde han borren med sin långsida på all intorkad gucka, som snurrades så upp på borren. Tänkte testa den varianten när det nästa gång blir av att rensa däck.

Nu’rå!
Eftr ett par veckors blötläggning i såpa/diskmedel och pilla bort det värsta för hand och skotchbrite ser det ut som att IPA är grejen, tar det sista och jävligaste.
Om det är lönt? Nja, beror på hur man värderar sin tid och hur mycket man skall ägna åt slit&släng. Mest en utmaning. Men ger man sig fan på’t så…
Nu ska jag ta mig en ipa!

Tycker scotchbrite brukar funka rätt bra, men kanske stålull skulle kunna bita ännu bättre utan att sabba däcket?

Annars måste ju svaret som alltid vara galltvål ?

Funderar på om en sån härn kan funka:

Tycker scotchbrite brukar funka rätt bra, men kanske stålull skulle kunna bita ännu bättre utan att sabba däcket?

Annars måste ju svaret som alltid vara galltvål ?
Hunden löper och det är blodfläckar lite överallt, även på sängkläder. Körde galltvål och fläckarna syntes väl efter maskintvätt. Körde med utan galltvål, bara tvättmedel och fläckarna försvann. ?

Funderar på om en sån härn kan funka:

Fast på en sladdrig däckkant?

Muc-Off säger så här:

Silca är lite mer svävande, skulle vara intressant att höra från någon som testat.
Myc-off har ett ≈lösningsmedel på sprayburk, kan vara annat, det är iaf väldigt likt det gamla "label-off" och rätt starkt. Skulle jag använda det skulle jag applicera på större problem.

Skrapade bort med gammal morakniv.
IMG_7661.jpeg

Glad i hågen köpte jag en flaska Silca sealant remover. Bortkastade pengar då vätskan inte påverkade guckan på något sätt. Någon som testat Mucoff variant?

Glad i hågen köpte jag en flaska Silca sealant remover. Bortkastade pengar då vätskan inte påverkade guckan på något sätt. Någon som testat Mucoff variant?
Jag tyckte att spritsorten IPA verkade funka. 49 pix litern på nätapoteket.
Ett av problemdäcken ligger fortfarande i blöt ska ge mig på det när anden faller på.

En slö en isf.

I mitt fall var det rejält intorkat latex. Funkade med en månads blötläggning i såpvatten och grön scotchbrite, fingerpill och väldigt mycket tålamod.
Samt ipa under processen och efter..
Alla blir nöjda tillslut. Med morakniven (rostig) och lite scotchbrite la jag 1h /däck. Då var, bild ovan, framdäcket tapetserat med intorkad gucka.

Tillbaka
Topp