Ta bort pins på ena sidan av pedalen?

Rehab

Aktiv medlem
Hej

Jag funderar på det här med pins i plattformspedaler. Har svinbra grepp på mina pedaler, men jag slår ju i sten mm med jämna mellanrum och måste städigt byta de pinns som sitter fram på undersidan/bak på ovansidan. Funderar nu på att helt sonika skruva bort pinsen på ena sidan pedalen så att jag får en sida att stå på och en sida som tål att slå i marken utan skador. Detta borde ju även medge att vända på pedalen för att kunna cykla med vanliga skor emellanåt, samt att risken att skrapa skenbenen minskar med i alla fall 50%? Nån som testat?

Bilagor

• IMG_6278.webp
    IMG_6278.webp
    134.7 KB · Besök: 138
Pedaler som har små skruvar typ M3 är helt hopplösa, de går av hela tiden. Finns betydligt biffigare pins som håller bättre, t ex XPEDO SPRY:
1754220172604.webp

Inte funderat på kortare vevarmar annars? 5 mm kortare minskar pedalslag rätt dramatiskt.

Det är väl också så att 50% av gångerna hamnar pedalen med piggarna åt fel håll så du inte sitter fast när du vill sitta fast?

Har inte provat att ta bort pins’n helt på ena sidan. Finns tydligen pedaler med pins bara på en sida. Oklart hur bra dessa funkar…..antagligen dyra också 😄

Det är väl också så att 50% av gångerna hamnar pedalen med piggarna åt fel håll så du inte sitter fast när du vill sitta fast?
Det lilla problemet borde gå att lösa genom att limma fast en tyngd under ena raden med pins. Då borde pedalen hamna på högkant med tyngden nedåt och pins framåt eller bakåt (beroende på var tyngden sitter). Shimano har den lösningen på kombipedalerna.

Det lilla problemet borde gå att lösa genom att limma fast en tyngd under ena raden med pins. Då borde pedalen hamna på högkant med tyngden nedåt och pins framåt eller bakåt (beroende på var tyngden sitter). Shimano har den lösningen på kombipedalerna.
Har två olika Shimano kombipedaler som inte har denna funktion. Men jag tycker inte det är något stort problem att vrida pedalen rätt med foten (men många här brukar skriva ner kombipedaler pga detta).

Har två olika Shimano kombipedaler som inte har denna funktion. Men jag tycker inte det är något stort problem att vrida pedalen rätt med foten (men många här brukar skriva ner kombipedaler pga detta).
Det är ju typ det värsta som finns. Man vänjer sig säkert, men jag har haft det i två veckor nu, och rätt så omständligt är det ju...

Har inte provat att ta bort pins’n helt på ena sidan. Finns tydligen pedaler med pins bara på en sida. Oklart hur bra dessa funkar…..antagligen dyra också 😄

Ja, det där var ju verkligen att ta det ett steg längre

En nackdel med piggar som ger riktigt bra grepp är att sådana också försvårar glidande förflyttning av foten på pedalen i stöket när det är bråttom.

Tillbaka
Topp