Ta hand om sin gravel...

caka

Medlem
Ta hand om sin gravel...
Hejsan!

Hur tar man bäst hand om sin cykel? Har en gravel (scott contessa speedster 25) sedan ett par veckor tillbaka och har än så länge bara cyklat asfalt/torra grus- och skogsvägar.

Förstår att det finns de som fixidonar med sin cykel varje gång de varit ute... måste man det? Eller räcker det att göra det när den är uppenbart smutsig?

Helt ny med det här... och vill så klart att min cykel ska fungera så bra som möjligt, men kanske inte genom att pyssla om den varje dag:-/

Tack på förhand!

Ta hand om sin gravel...
Och framförallt, smörj kedjan efter du har tvättat den / du kört i blött.
Vintertid torkar jag kedjan med varmluftpistol. Då är den varm när jag smörjar som bonus.
Men kolla hur varmluftpistolen riktas. Tips bara.
Se iaf till att kedjan är torr före smörj.

Cyklar du i saltslask gäller givetvis en ordentlig avspolning av hwla cykeln.

Ta hand om sin gravel...
Vintertid torkar jag kedjan med varmluftpistol. Då är den varm när jag smörjar som bonus.
Men kolla hur varmluftpistolen riktas. Tips bara.
Se iaf till att kedjan är torr före smörj.

Cyklar du i saltslask gäller givetvis en ordentlig avspolning av hwla cykeln.
Då ska mannog veta vad man gör så man inte skadar lacken.

Ta hand om sin gravel...
Förutom tvätt och sånt så är det bra att ha koll på hur man inspekterar för slitage och skador och sånt på slitdelar. Bra att göra det i samband med tvätt. Tänker mest kedja, bromsbelägg och däck för en nybörjare. Sen bra att kunna typ ställa in åtminstone växlar och bromsar. Ingen raketforskning, du klarar det lätt om du intresserar dig i saken.

Ta hand om sin gravel...
Rekommenderar Squirt som kedjesmörja - har reducerat min cykelunderhållstid väsentligt! Se till att följa instruktionerna bara.

På vilket sätt (har det minskat underhållstiden)? Även om de på cykelbutiken säkert kan sin sak, så känns det alltid som man kommer hem med en massa dyra saker man kanske inte behöver som nybörjare....

Ta hand om sin gravel...
Alla har sin egen rutin, svårt att peka på en exakt underhållsplan... så här gör jag:

Cyklar man på torrt grus blir cykeln dammig. Skölj / spola av den när du tycker att det behövs. Jag gör det i stort sett bara när jag ska smörja kedjan (om ens då), vilket blir var 10:e till 15:e mil på ett ungefär, eller när det varit blött. Torka av kedjan med en tygtrasa, smörj den och låt smörjan dra in helst över natten. Torka av ev överskott av smörja och cykla. Kör gärna torrolja om det är torrt och dammigt, gruset fastnar gärna på våtoljan som är klibbigare.

När jag ändå vänt cykeln upp och ned för att smörja kedjan händer det att jag kollar så att det inte sitter fast något i däcken som kan skava hål. Kollar väl däckstrycket samtidigt genom att klämma på däcken. Känns det för mjukt fyller jag på, men jag är inte religiös när det gäller däckstryck heller. Andra kan kolla med digital tryckmätare varje dag, du hittar snart vilken nivå som passar dig ;-)

Har man vajrar till växlar och/eller bromsar är det bra att smörja dem då och då, men det räknar jag ändå som "sällanåtgärd". Likaså att kolla bromsbelägg.

Kolla då och då att inga skruvar lossnar, eller hjulaxlar eller liknande. Flaskhållare skakar gärna loss, stänkskärmar likaså om man har sådana.

Ta hand om sin gravel...
Alla har sin egen rutin, svårt att peka på en exakt underhållsplan... så här gör jag:

Cyklar man på torrt grus blir cykeln dammig. Skölj / spola av den när du tycker att det behövs. Jag gör det i stort sett bara när jag ska smörja kedjan (om ens då), vilket blir var 10:e till 15:e mil på ett ungefär, eller när det varit blött. Torka av kedjan med en tygtrasa, smörj den och låt smörjan dra in helst över natten. Torka av ev överskott av smörja och cykla. Kör gärna torrolja om det är torrt och dammigt, gruset fastnar gärna på våtoljan som är klibbigare.

När jag ändå vänt cykeln upp och ned för att smörja kedjan händer det att jag kollar så att det inte sitter fast något i däcken som kan skava hål. Kollar väl däckstrycket samtidigt genom att klämma på däcken. Känns det för mjukt fyller jag på, men jag är inte religiös när det gäller däckstryck heller. Andra kan kolla med digital tryckmätare varje dag, du hittar snart vilken nivå som passar dig ;-)

Har man vajrar till växlar och/eller bromsar är det bra att smörja dem då och då, men det räknar jag ändå som "sällanåtgärd". Likaså att kolla bromsbelägg.

Kolla då och då att inga skruvar lossnar, eller hjulaxlar eller liknande. Flaskhållare skakar gärna loss, stänkskärmar likaså om man har sådana.
Tack för svar!

Ta hand om sin gravel...
Och framförallt, smörj kedjan efter du har tvättat den / du kört i blött.

Det är allt jag gör.
Jag har många cyklar, men ingen gravel, och tvättar dom aldrig, förutom innan jag säljer en cykel. På min MTB håller jag ovanben av dämpad gaffel och sänkstolpe ren och tar jag bort biter av torkat lera då och då.

Saltslask är jättedåligt för drivlinjen. Jag har givit upp och köpt en pendlare med remdrift till vintersäsongen.

Ta hand om sin gravel...
Om du inte redan har ett meckställ skulle jag rekommendera att skaffa ett sådant. Det är skönt att ha cykeln i rätt höjd/position när du skruvar, smörjer och genomför annat underhåll på cykeln. Det finns billiga meckställ som är helt okej. Lidls meckställ som de säljer med jämna mellanrum är rätt populärt här på forumet.

När det gäller kedjan använder jag vax som sitter kvar väldigt mycket längre än olja och blir inte alls lika kladdigt

Ta hand om sin gravel...
Inspo:

Bilagor

• 5536E404-A1B5-4457-883B-F47C71B7EC95.jpeg
    5536E404-A1B5-4457-883B-F47C71B7EC95.jpeg
    36.9 KB · Besök: 156
Ta hand om sin gravel...
Rekommenderar Squirt som kedjesmörja - har reducerat min cykelunderhållstid väsentligt! Se till att följa instruktionerna bara.

Köpte en flaska för ett par år sedan. Står fortfarande på hyllan orörd. Vicket jävla meck.
Livet är för kort för att hålla på med kedjor, kanske blir kedjans livslängd kortare om jag envisas med MucOff o.d, men mitt blir längre.

Ta hand om sin gravel...
Kör Squirt både på lvg och graveln, helt klart omeck.
Provade squirt efter alla lovord man brukar läsa. Fick smörja efter varje tur men ändå rasslade det rejält om kedjan. Dessutom bildades det jobbiga vaxklumpar som ramlade av och fastnade på parkettgolvet hemma. Gick tillbaka till olja efter några månader och njuter av tyst och underhållsfri drivlina.

Ta hand om sin gravel...
Provade squirt efter alla lovord man brukar läsa. Fick smörja efter varje tur men ändå rasslade det rejält om kedjan. Dessutom bildades det jobbiga vaxklumpar som ramlade av och fastnade på parkettgolvet hemma. Gick tillbaka till olja efter några månader och njuter av tyst och underhållsfri drivlina.
Ja helt skilda upplevelser av samma produkt.

Ta hand om sin gravel...

Började du med en helt ren kedja (helt avfettad) eller ersatte du bara oljan mot vax rakt av?

Ta hand om sin gravel...
Jag kan hålla med om DanielS vaxklumpar - kör dock inte min cykel inomus, så har inte det problemet - men det är poängen med alla vaxbaserade smörjor, dvs att de är självrengörande.
Min erfarenhet är dock att det är lika tyst och lika ”bra” som oljebaserade smörjmedel, men kräver ingen rengöring. Jag torkar bort löst vax/smuts efter varje tur och applicerar mer innan jag ställer undan cykeln. Klarar sedan 6 timmarsturer utan problem.

Ta hand om sin gravel...
Vad tycker du är jobbigt med Squirt?
Den inledande proceduren, fattas bara motsols dans av sju nakna jungfrur vid fullmåne runt en huvudlös tupp innan kedjan är ren nog för den helige smörjelsen.
När väl det är klart är smörjan säkert lika bra som all annan snakeoil som säljs till oss aningslösa cyklister.

Ta hand om sin gravel...
Började du med en helt ren kedja (helt avfettad) eller ersatte du bara oljan mot vax rakt av?
Plockade av kedjan och gjorde rent och avfettade efter bästa förmåga, även resten av drivlinan, men "helt avfettad" har jag aldrig lyckats få en kedja. Har dock inte försökt med bensin-bad och liknande folk skriver om.

Rasslet borde väl dock inte bero på bristfällig initial avfettning?

Ta hand om sin gravel...
Jag kör Smoove, som är vaxbaserad som Squirt men håller liiiite bättre i väta än Squirt. Jag tror att olja är bättre för de som vill minimera underhållet och typ aldrig rengör cykeln, medan vaxbaserat är bättre om man är typen som ändå rengör och underhåller lite oftare. Jag tycker det är mycket enklare att tvätta och hålla rent om man kör vax istället för olja. Det är dock sant att man måste vaxa oftare än man behöver olja, så det är en smaksak. Vax har mer fördelar på landsvägscyklar om man är finväderscyklist, och mindre då det är mycket damm och fukt, jag tycker ändå att de överväger även för min gruscykling.

Det svåra/meckiga med vaxningen är att man måste starta från en helt ren kedja, lacknafte och t-sprit bad i ett par dar. Om man kör vax direkt på oljad kedja så håller det ju inte så bra. Receptet jag kört på senast från ny kedja är bad lacknafta i två dagar där man byter lacknafta en gång, och sen ett dygn t-sprit efter det, skölj och torka, så det tar tre dygn att få den klar för vaxning. Ska man göra en gammal oljad kejda klar behöver den lite mer grovrengöring först, avfettning och tandborste etc, en del kör med ultraljudstvätt.

När jag cyklar i torra förhållanden tvättar jag cykeln väldigt sällan. Torkar av kedjan med en trasa/papper/borste för att ta bort det värsta dammet brukar räcka. På hösten då det är mycket gegg brukar jag spola av cykeln efter turen lite snabbt och torka bort den värsta fukten så det inte blir rost på kedja och sånt. Jag gör nästan aldrig cykeln helt perfekt ren, den ska ju ändå bli smutsig direkt igen.

Har man tryckluft i garaget kan det räcka ganska långt att låta gegget torka och sen blåsa bort det värsta. Jag brukar bara borsta bort det värsta med handen eller en trasa. Det är drivlinan jag har mest koll på, det är där det nöts, att man har lite gegg på ramen gör ingen skada. Bromsarna kan bromsa lite sämre om de är skitiga förstås, men skivbromsar har så mycket överkapacitet åtminstone för min typ av cykling att jag sällan känner behov av att rengöra dem.

Ju mer pedantisk man är att hålla cykeln ren, främst drivlinan, desto längre håller komponenterna. Med min förhållandevis lata metod nöter jag upp en kejda per säsong ungefär, men dreven verkar hålla många år, så jag tycker det är acceptabelt.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp