Ta isär kedja??

Oskar V

Ny medlem
Ta isär kedja??
Hej på Er!
Fråga: Kan man dela på kedjan i vilken länk som helst, eller finns det en som är mera "lämplig" men som jag inte har hittat?? Om det är så, är det då bara att trycka ihop den igen sen, eller måste man sätta dit ett kedjelås då??

Eller är det bättre att investera i en kedjetvätt?? Fast kedjan behöver nog tas av iallafall så småning om.

Oskar *som inte kan så mycket än*

Ta isär kedja??
Är det en Shimanokedja kan du dela den överallt utom vid en nit. Vilken nit det är ser du om du kollar på kedjan noga, alla nitar är urgröpta utom den. (Eller åtminstone ser den annorlunda ut mot alla andra nitar.)

För att sätta ihop kedjan igen behöver du antingen ett kedjelås typ Powerlink eller en speciell nit från Shimano (om det är en Shimanokedja).

Ta isär kedja??
Kedjetvätt funkar, men min normala ritual funkar bättre.

Dvs. jag tar loss kedjan. Badar den i citrusbaserad avfettning. Sen torkar jag av den, spolar av den och diskar med diskmedel. Sen torkar jag den igen och smörjer med torr olja. :)

Ta isär kedja??
Muerto: jag brukar göra likadant som dig förutom diskmedlet, där kör jag bara vatten men nåt mysko hände igår när jag höll på, när jag badat klart kedjan (o putsat utt o smort o hej o hå) var den alldeles grådassig o matt, inte alls så blänkade som den brukar vara. Ut o körde 90 min o kom in igen o kedjna var torr som satan, o då hade jag bara kört på fin fast stig, varken dammigt eller blött/lerigt. Kan det va så att efter ett gäng citronsyrabad har man frätt upp all zinken som verkar som offermetall och syran börjat fräta på själva stålblandningen? Kommer inte ihåg riktigt hur det var från kemin i skolan men om jag inte minns fel så har vi 8-18-stål elelr liknande i kedjorna med kol o nickel samt järn, frågan är ju då vilken del som angrips av syran... Eller så är jag bara ute o cyklar som vanligt (skrockar åt det oerhört låga skämtet)

Ta isär kedja??
Jag känner till att man behöver kedjelås eller specialnit, men vad är det egentligen som går fel om man skulle få för sig att pressa in en vanlig sprint istället?

Senast redigerad av en moderator:
Ta isär kedja??
med en "vanlig" sprint, menar du då den som du tog ut? Den ska du inte stoppa tillbaks då den tydligen ska tåla mkt mindre belastning, om du däremot har en ny ersättningssprint från shimano går det finemang.

Ta isär kedja??
Muerto skrev:
-------------------------------------------------------
> Är det en Shimanokedja kan du dela den överallt
> utom vid en nit. Vilken nit det är ser du om du
> kollar på kedjan noga, alla nitar är urgröpta utom
> den. (Eller åtminstone ser den annorlunda ut mot
> alla andra nitar.)
>
ojoj, inte bra nyhet för mig. Jag delar min kedja vid just den udda niten. Fast så länge det fungerar fel fritt så fungerar det. Jag andvänder samma nit igen för att koppla ihopa den. (Jag tar inte ut niten hellt utan låter det sitta fast i ytersta kanten så jag lätt kan sätt ihop det igen.)

Ta isär kedja??
Undrar varför de lagt till just EN nit som man inte får röra.
Verkar som taget ur liftarens guide :)
Jag har tagit bort den men så kortade jag också bort ett par länkar åt dess håll så den försvann.

Ta isär kedja??
Ekfeldt skrev:
> Undrar varför de lagt till just EN nit som man
> inte får röra.

Kanske är för att dom nitar ihop kedjan när fabriken bygger cyklen ;) Shimano lär ju lixom inte få cykla skickade till sig för att specialnita ihop dom :D

Betaine^, det är nog inga problem, du har ju redan förstört din cykel med massa annat så detta är nog bara ett litet problem :D

Ta isär kedja??
Om man nitar ihop kedjan med en "vanlig" nit håler kedjan betydligt sämre, fick lära mig det den hårda vägen (drog av kedjan 3-4 gånger innan jag kom på vad som var fel, eller ja, jag läste på Happy om fenomenet). Detta pga att nitarna i Shimanos kedjor är svampformade vilket innebär att när du pressar ut niten förstorar du hålet i länken den satt, har åtminstone för mig att det var så.

Rekommenderar någon form av snabblås för montering av kedjan, dels är det enklast att montera men det går även att öppna igen, med en hand. :)

Ta isär kedja??
Oskar_ skrev:
>
> Betaine^, det är nog inga problem, du har ju redan
> förstört din cykel med massa annat så detta är nog
> bara ett litet problem :D
>

Haha, du minns mina reflexer, stöd, ringklocka och 0,5kg lås? Kan faktiskt berätta att allting är borta. Förutom låset då förstås, två låsfästen på sadelröret.
Man kanske borde ta bort däcken med, så väger cykeln mindre :D

Ta isär kedja??
Muerto skrev:
> Om man nitar ihop kedjan med en "vanlig" nit håler
> kedjan betydligt sämre, fick lära mig det den
> hårda vägen (drog av kedjan 3-4 gånger innan jag
> kom på vad som var fel, eller ja, jag läste på
> Happy om fenomenet). Detta pga att nitarna i
> Shimanos kedjor är svampformade vilket innebär att
> när du pressar ut niten förstorar du hålet i
> länken den satt, har åtminstone för mig att det
> var så.

En gång i tidernas begynnelse (-89...) tröttnade jag på att en 140 kilos bjässe körde sönder kedjan varannan tur. Jag extranitade hela hans kedja med dorn och mothåll. Den höll sen en hel säsong för honom. På SSSM:et nyss körde jag f ö med en "kulhamrad" Shimanokedja. Sträckaren ger ju inte efter lika mycket som en växel och det kändes vettigt med lite extramarginal.

Shimanos kedjor verkar generellt ha mycket hårt/stumt material i plåtarna. Det ger väl en aning mindre marginaler för t ex flex, och en slarvig eller stark cyklist knäcker dom då lättare. Själv har jag kört av en enda kedja nånsin, men det var runt -90 och en billig Sedis som fick tas till i brist på bättre en söndag. Dagens kedjor är så mycket bättre än de förr.

Ta isär kedja??
använder man rohlofs kedjeverktyg kan man köra med en vanlig nit, för den "nitar" niten. Det gäller bara att komma ihåg vilken det var så man inte försöker öppna i dne niten.

Ta isär kedja??
Fungerar det med, kan var lite bökigare bara.
Shimanoniten har en smalare ände som styr in niten på
plats. Den smala änden bryts av när niten väl är på
plats.
På den vanliga niten finns det inget som hjälper till
att styra in niten rätt.

Fischer skrev:
> Jag känner till att man behöver kedjelås eller
> specialnit, men vad är det egentligen som går fel
> om man skulle få för sig att pressa in en vanlig
> sprint istället?
>
>
>
> Redigerad 1 gånger. Senaste ändring 2005-09-22
> 22:56 av Fischer.

Ta isär kedja??
Håller med Oskar_ connex är grejen att ha. Har för första gången i min mtb karriär bytt kedja. Gjort på mindre än 5 min. Inklusive kedjekortning och lite trial and error.

Tillbaka
Topp