Ta med cykel på bilsemester

Det var svårt att hitta i det där dokumentet, men där står inte heller att den ska vara monterad på bilen.

Varken kontroll, metod eller bedömning tar upp det. Det närmaste är följande stycke:

Tjena!

Det säger sig själv i raden "monteras framtill och baktill". Försök få mig till att tycka något annat när du kommer in med den monterad på en cykelhållare och den inte sitter på själva bilen.
Tror att man kan hitta måttbestämmelser i Föreskriften om registreringsbesiktning av fordon och där bör stå väldigt specifikt hur den ska sitta. Kommer inte ihåg TSFS numret nu

Sen när man krånglat igenom det svenska regelverket så kan man ju börja fundera på ex Tyska och franska och andra europeiska länder TS tänker köra igenom. Det skulle jag personligen se som viktigare än svenska då de säker kan vara mer nitiska och griniga. Här hemma är det kanske lite lättare att snacka sig ur en eventuell situation än med en fransk trafikpolis

Senast ändrad:
Sen när man krånglat igenom det svenska regelverket så kan man ju börja fundera på ex Tyska och franska och andra europeiska länder TS tänker köra igenom. Det skulle jag personligen se som viktigare än svenska då de säker kan vara mer nitiska och griniga. Här hemma är det kanske lite lättare att snacka sig ur en eventuell situation än med en fransk trafikpolis
Där är en samlingssida för vad som gäller i flera länder.
Enligt den så är det krav på 13-polig kontakt för cykelställets ljusramp i Schweiz, Tyskland och Österrike. Enligt sidan är det krav att backljus och dimljus skall fungera på cykelhållaren, därför kravet på 13-polig kontakt.
Inte bara att få med sig cyklar!

Denna sidan säger dock inte samma sak som den ovan nämnda!
T.ex. angående Schweiz så säger denna sida ”If the rear lights or number plate are obscured by the rack, they must be duplicated at the rear of the rack (position lights, stop lights, indicators, number plate light and reflector).”.

Senast ändrad:
Får du besiktiga bilen alls med något monterat på draget?

Tjena!

Nu förstör du min setup, jag hade ju hoppats på att någon skulle försöka. För nej, vi måste kunna titta på kulan (och ta bort/fälla draget om möjligt), så det får man inte.
Enda undantaget är ju när man besiktar bil och släpvagn samtidigt, men då kopplar vi ju ändå bort släpvagnen för att kolla kulhandsken.

Precis! Så självklart ska skylten vara monterad på bilen vid besiktningen, men på cykelhållare när sådan är monterad så att den täcker skylthållaren på bilen. Vilket den inte kan vara vid besiktning.

Precis! Så självklart ska skylten vara monterad på bilen vid besiktningen, men på cykelhållare när sådan är monterad så att den täcker skylthållaren på bilen. Vilket den inte kan vara vid besiktning.

Tjena!

TSFS 2017:54 gäller även när man råkar ut för en flygande besiktning. Skylt ska sitta på bilen OCH cykelhållare om denna skymmer den vanliga skylten. Detta gäller oavsett hur du tolkar lagen.

68 EUR i böter i Frankrike om cykelstället som är monterat på dragkroken inte är certifierat enligt ISO 15263‑4.
Tycker det borde stå i instruktionerna för cykelställ från Thule (kikade bara mitt egna Velocompact) om det uppfyller kravet eller ej. Hittade det inte.

68 EUR i böter i Frankrike om cykelstället som är monterat på dragkroken inte är certifierat enligt ISO 15263‑4.
Tycker det borde stå i instruktionerna för cykelställ från Thule (kikade bara mitt egna Velocompact) om det uppfyller kravet eller ej. Hittade det inte.
Låter som EU har en del jobb kvar att göra. Nu när man sedan många år åtgärdat gurkors böjradie kan man börja med mindre petitesser. Som att säkerställa att ett ekipage kan åka genom alla länder utan att få böter.

Tjena!

TSFS 2017:54 gäller även när man råkar ut för en flygande besiktning. Skylt ska sitta på bilen OCH cykelhållare om denna skymmer den vanliga skylten. Detta gäller oavsett hur du tolkar lagen.
Vafalls!? Menar du att vi inte får tolka lagen enligt våra personliga preferenser? Jag är kränkt!

Om det är svensk naivitet eller bara vanlig dumhet vet jag givetvis inte men i vårt förhållande till osvenska byråkratier vågar jag citerar ett stycke ur en närståendes förord till hens doktorsavhandling
”Jag minns särskilt en gång när jag och en vän skulle registrera adressändring, [i Berlin] vilket inte gjordes via nätet (vilket jag betvivlar att det görs nu heller), utan krävde ett fysiskt besök hos Bürgeramts imponerande intetsägande lokal. Efter att tillsammans tagit en nummerlapp- då vi skulle skrivas på samma adress- satte vi oss och väntade. Blotta tre timmar senare var det vår tur, varvid en människa med nästan beundransvärd brist på engagemang meddelade att vi måste ha varsin lapp. Protester var verkningslösa, det stod snabbt klart……Nu i efterhand förstår jag att personen bakom disken betedde sig som en idealisk byråkrat. Samma regler gäller för alla, utan undantag. En byråkrat i sin renaste form en funktionär, satt att utföra vissa uppgifter och säkerställa att dessa verkställes enligt principer om rättvisa, vilket inte innebär att ta hänsyn till personliga skäl eller låta sig påverkas av pockande känslor av medlidande… Ingen mannamån, lika för alla.”
Kanske bra att ha i minnet när man vågar sig utanför Sveriges trygga gränser och bekanta byråkrati.

Tack för alla svar.. verkar knepigt. Tanken på att flytta skylten verka inte fungera då det står att den ska ”dupliceras” till hållaren.

Det har funkat för mig ute i den stora farliga världen utanför Sverige. (På den gamla onda tiden innan vi på nåder fick ha extraskylt) Men om nån nitisk polizist ens har sett det vet jag förstås inte.
Man vill ju tro o hoppas att det finns andra brott att beivra på motorvägarna men men. Får väl ta boten isåfall.

Tillbaka
Topp