Ta med sig cykel in i butiker, gör ni det?

Om jag mot förmodan har glömt låset, då frågar jag hövligt om det är ok att jag ställer cykeln innanför på en av personalen anvisad plats. Får jag inte det, då får jag ta det vid annat tillfälle. Tar man bara med sig cykeln in i butiken så vill man nog inte vara kund där.

Måste fråga om folk kör in med bilarna på Biltema etc. För dom kanske inte vill låta bilen stå ute och bli varm utan låta AC:n få jobba lite.

Inte ens in i butiken/restaurangen, men min kompis blev nekad på McDs DriveThru bara för att han kom på cykel. De hotade även att porta honom om han inte försvann!
(Han var sugen på en kopp kaffe och ville inte lämna den nyinköpta Bianchin utan uppsikt)

Inte ens in i butiken/restaurangen, men min kompis blev nekad på McDs DriveThru bara för att han kom på cykel. De hotade även att porta honom om han inte försvann!
(Han var sugen på en kopp kaffe och ville inte lämna den nyinköpta Bianchin utan uppsikt)
Hänt mig också..

McDonalds Tyresö, utöver att idiotförklara mig så var hon helt övertygad om att jag skulle bli påkörd i den tomma drivethrun.

Slutade med att en vit skjorta(arbetsledare?) bad om ursäkt när jag istället beställde inne på restaurangen, som för övrigt också var tom på gäster….

Jag brukar låsa cykeln på donkens uteservering, och sätta mig inne och ladda enheter. Känns treksamt ibland när det är festkväll och fullt av fulla ungdomar, men det funkar.

Den enda butik där jag alltid tar med cykeln in är Decathlon. Det går inte hålla uppsikt utåt och de har ju folk som provcyklar omkring inne i butiken, då tycker inte jag att man kan klaga om jag leder min cykel. Det har funkat utan problem i Sverige, Tyskland, Belgien, Frankrike, Italien och Grekland, bortsett från en gång i Italien där jag hade cyklat i ett dygn och glömt cykelglasögonen i någon annan stad. Vakten nekade inträde så jag lämnade i protest och stannade på en annan butik ett par dagar senare istället.

20220725_124424.jpg

ICA Järbo är tydliga.

Ja, alltid retar man ngn. Gör man i och för sig när man spelar padel oxå tydligen... :ROFLMAO:
En farbror jag cyklat med brukar ha med sig en plastpåse med oklart innehåll. Stod cykelknark på påsen och det piggade upp efter 8 timmar i sadeln.

Misstänkt likt jägarsnus, men stod på knark på påsen så var det nog det.

Pffft. Folk är så känsliga. Annat var det när jag fick parkera min motorcykel i hotellreceptionen ett par dagar. Men det var i Tjeckien.

Jag frågar alltid personal innan jag rullar in min cykel, aldrig blivit nekad.
Apoteket, XXL Sport, Bolaget, Hemköp…
Ja jag är trevlig helt enkelt.

jonja skrev:
-------------------------------------------------------
> En lite mindre brutal variant är att ta med sig
> framhjulet in, om man inte har nåt lås på
> hojen, för kortare besök på max 5 min.

...och under tiden springer boven iväg med en nästan komplett hoj, hoppar in i en svart Cheva-van och drar iväg...
Det sjuka är att vanen alltid är svart. 10/10 ggr.

Hände även mig i Motala på McDonalds för något år sedan. Var ganska öde men lite folk ändå. Var på genomresa med packning och vill använda drive thru för att inte ställa ifrån mig cykeln. De skrek ilskt förbannat på mig.

Idag har McDonalds bordsservering så nu är problemet löst :) Däremot osmidigt om man vill ta med sig maten.
Åker flera gånger i veckan till donken på elsparkcykel, smidigt med borsservering då det bara är att sätta sig, ställa sparken bredvid och beställa i mobilappen. Så slipper jag lämna min ägodelar utan uppsikt.

Jag tar med mig cykeln in i cykelbutiken om butiken/köpcentrat inte erbjuder något vettigt sätt att låsa fast cykeln utanför. Tror många cykelbutiker missar denna detalj, att deras främsta kunder inte vågar besöka dem då det saknas vettiga cykelställ i närheten.
Eller så vill inte cykelbutiken ha något mer besök av kunden så snart de köpt en cykel ?

Jag skulle däremot aldrig ta med cykeln in i en mataffär. Det vore respektlöst mot andra kunder i butiken.

Men varför anses det så överjävligt respektlöst att ta med sig en cykel i en mataffär? Folk har med sig barnvagnar som tar upp minst lika mycket plats och drar in lika mycket grus som en cykel. Och ja, det är ju självklart att man inte kan parkera en barnvagn utanför affären, men det är ju lika självklart att man inte kan lämna en dyrare cykel... Sen får man väl som alltid välja tid och plats och bete sig som folk i övrigt, men att kategoriskt säga att det är fult och fel tycker jag känns konstigt. IMHO.

Men varför anses det så överjävligt respektlöst att ta med sig en cykel i en mataffär? Folk har med sig barnvagnar som tar upp minst lika mycket plats och drar in lika mycket grus som en cykel. Och ja, det är ju självklart att man inte kan parkera en barnvagn utanför affären, men det är ju lika självklart att man inte kan lämna en dyrare cykel... Sen får man väl som alltid välja tid och plats och bete sig som folk i övrigt, men att kategoriskt säga att det är fult och fel tycker jag känns konstigt. IMHO.
Det är svårt att förklara vad respekt är för någon som inte förstår skillnaden mellan småbarn (barnvagn) och en cykel.

Varför tar du med dig dyrcykeln när du ska handla? Sånt går att planera. Hur gör du när du går på bio eller badar i badhuset eller när du går på bröllop? Tar du med dig cykeln in i biosalongen, badhuset, kyrkan också med argumentet att barnen får ju minsann åka barnvagn?

Man kanske åker förbi spontant... inte för att storhandla men köpa en sak eller två.

Exakt, jag drar ju inte med mig nån cykel för att storhandla direkt, sånt avhandlas med mördarmaskin, men om jag behöver handla mat / fylla på vatten på nån längre tur har jag svårt att tycka att jag ska behöva släpa på ett 2 kilos lås + montera av alla väskor för att handla lite. Men vill man missförstå så finns det alltid möjligheter.

Den föda man behöver med sig på turen tar man väl med sig hemifrån? Planering brukar jag kalla det. Men måste man absolut i nödfall ha något från affären kan man muta någon unge med en glass eller annat som tack för att de springer in och köper det man vill ha.

Va?!? Att köpa mjukglass i DTn är det roligaste barnen vet på en cykeltur. Har aldrig varit några problem.
Förstår inte heller. Har cyklat genom drivethroughn på flertalet snabbmatställen när energin varit låg. Har alltid fått precis samma service som när jag besökt aktuellt ställe med bil?

När det gäller cykel i mataffär handlar det bara om att lista ut vem i personalen som själv är cyklist.
Har du väl gjort det är det bara att fråga personen vad som är smidigast i just deras butik.
Flera gånger har jag fått hjälp att hålla koll på hojen av just den personen.
Nu pratar v inte veckohandling, utan bara in och köpa något nödvändigt för att orka fortsätta trampa vidare.

När jag är ute och cyklar på långturer helt själv och behöver springa in på lilla ica eller coop, de små butikerna. Då har jag alltid haft med mig cykeln in. Oftast för att handla glass, cola och gifflar för energipåfyllning, inte alltför sällan vatten också.
I vissa butiker är det extremt trångt men jag har rullat med cykeln och aldrig någonsin har någon sagt emot. Vissa barn och vuxna kollar kanske förundrande. Men ingen personal har visat uttryck att det skulle vara ett störningsmoment eller förbjudet :)

Så att ta med cykeln in på snabbesök är verkligen inte ett problem. Ni som känner att detta inte går, att cykeln inte ska med in osv. Är det er känsla som säger så eller har butikspersonal stoppat er och sagt till er att gå ut?

Så att ta med cykeln in på snabbesök är verkligen inte ett problem. Ni som känner att detta inte går, att cykeln inte ska med in osv. Är det er känsla som säger så eller har butikspersonal stoppat er och sagt till er att gå ut?
Låt mig gissa. En lås för att ställa cykeln utanför är för tungt att cykla med?

Låt mig gissa. En lås för att ställa cykeln utanför är för tungt att cykla med?
En cykel för 100K skulle jag aldrig lämna obevakad i ens två sekunder, egentligen är prislappen oväsentlig men känslan säger att det är skillnad på en kronjuvel och billig hoj.
Varför utmana ödet och leka med elden i onödan. Sitta och släpa på lås när man kan fylla fickorna med gifflar ?

Jag har fått be folk med både landsvägscyklar och endurocyklar att gå ut ur butiken.
Det som är intressant är att dom ofta är två.

Dom brukar bli ungefär lika kränkta som hundägare som blir tillsagda att hundar är förbjudna i butiken:)

Jag har fått be folk med både landsvägscyklar och endurocyklar att gå ut ur butiken.

Dom brukar bli ungefär lika kränkta som hundägare som blir tillsagda att hundar är förbjudna i butiken:)
Jag skall testa att handla med två cyklar och en hund tror jag. Börjar bli dax för det

Jag har verkligen aldrig sett det. Var är störst chans att stöta på detta fenomen (bortsett från cykelbutiker)?

Jag brukar tänka så här: Vill jag själv råka stryka byxbenet mot kedjan på en cykel som nån leder runt inne i en butik? Nej, det vill jag inte. Då kanske jag inte själv ska släpa in en cykel i butiken heller.

Jag har verkligen aldrig sett det. Var är störst chans att stöta på detta fenomen (bortsett från cykelbutiker)?
Det här är en elektronikbutik. Bägge gångerna har dom tyckt det varit en bra parkering att luta cyklarna mot borden med datorer under tiden dom vill titta på telefoner :)

Jag ser hellre att folk cyklar än åker bil till butiken även om det betyder att några behöver ta med sig sina dyrgripar in. För de allra flesta skulle jag tro det är mer bök att dra med sig cykeln och baxa runt gångarna inne i butiken än att låsa den utanför. Så att det skulle bli ett stort problem och trafikstockning inne i butikerna tror jag inte på.

Tillbaka
Topp