Tabun i cykelklubbar?

Pär L

Ny medlem
Tabun i cykelklubbar?
Har varit aktiv i den lokala cykelklubben ett par år och har noterat att det finns ett par saker som är heliga och som inte får ifrågasättas eller ändras.

# 1
Tid och startplats för lördagens träningspass. Klubbens "huvudpass" om man säger så. Stört omöjligt att få med de gamla gubbarna att ändra sig.

# 2
Designen på klubbtröjan, det var som att svära i kyrkan när jag nämnde att den kanske behövde moderniseras lite. Den nuvarande är enligt min ringa åsikt inte speciellt snygg. Men vem bryr sig om vad lilla jag tycker?

# 3
Få medlemarna att inse vikten av att ta väl hand om nybörjaren som ibland dyker upp på träningarna. Dvs inte köra ifrån honom/henne efter tre mil. Man vill ju att de ska komma tillbaka igen nästa vecka, eller...?

Hur ser det ut i andra klubbar ute i riket? Vad är heligt och får inte ändras? Av hänsyn till klubbmedlemarna så ska jag inte nämna vilken klubb det handlar om.

//Pär

Tabun i cykelklubbar?
Det där lät väl inte så farligt för att vara en cykelklubb... ;D

Du frågar något som helst inte ska beröras. I många klubbar har den offentliga versionen av klubbpolicyn inget med verkligheten att göra. Fusk med närvaro, supande på klubbfester trots beslut om annat, ointresse för nybörjare om dessa inte för med sig ungdomsbidrag, orättvis "elit"-fokusering m m är mycket vanligt, men så är det ju inte bara i cyklingen.

Tabun i cykelklubbar?
En del saker där låter inte helt obekant, antar att det blir så i de flesta föreningar och organisationer med tiden.

Har man gjort på samma sätt i 20 år så är det svårt att få till några förändringar, även om det behövs.

Det behövs ibland någon som kommer utifrån för att kunna se de brister som finns.

//Pär

Tabun i cykelklubbar?
det där med tröjjan är ju svårt, jag menar, säger de nej för att de inte vill ändra nått bara för sakens skull elelr för att de tycker den gamla tröjjan är snygg. i det senare fallet så äre ju så att det är lite av en majoritetsfråga. är det bara du som tycker den är ful o ingen annan så får ju du finna dig i det.

det där med nybörjare låter ju itne bra, men är nog inte så ovanligt. vi har försökt ta tag i det i våran grupp.

men visst kan det vara svårt o ändra "traditioner", det är ju svårt o lära en gammal hund att sitta sägs det :D och de flesta brukar ju ge upp efter några år, inte orka bry sig.

men alla klubbar (i alla fall de flesta) har en del av de där problemen, men inte alla :D

Tabun i cykelklubbar?
Varenda gång jag får för mig att gå med i en cykelklubb brukar jag kurera mig med en titt på diverse klubbforum. Då går det över på nolltid. Ta till exempel en titt på följande underhållande tråd:
http://www.fredrikshof.se/anyboard/allman/posts/10519.html

(det finns dock en klubb jag allvarligt har övervägt att bli medlem i, och konstigt nog är deras forum väldigt fritt från gnäll och petigheter. Tyvärr är det ingen Stockholmsklubb ;-)

Tabun i cykelklubbar?
Jag tror att det börjar bli dax för klubbbyte mest för att min gamla/nuvarande klubb inte har några träningstider som passar mig.

Tyvärr så är nog många påståenden om dåligt beteende mot nykomlingar sanna i många klubbar. Jag hör många som klagar och rykten går. Den och den klubben är inte bra för en nybörjare, de bryr sig inte osv. Allt är ju självklart inte sant men mycket.

Senast redigerad av en moderator:
Tabun i cykelklubbar?
jag tror hemligheten är att starta en egen cykelklubb och bara bjuda in de man tycker är trevliga och som man vill umgås med. utåt sett får man precis samma problem som har visats i denna tråden, men som varandes roten till problemet slipper man lida av det eftersom det är man själv som står för det och ingen annan.

eller så inser man att det tyvärr är så här det ser ut i de flesta föreningar i Sverige, och väger det onda mot det eventuella goda en klubbtillhörighet för med sig.

forum tenderar inte heller vara så värst representativa för någonting annat än de som hänger på forumet och känner sig manade att skriva. de är sällan representativa för den riktiga verksamheten.

Tabun i cykelklubbar?
Vi får se hur det låter när jag kommer med fixie till Gimonäs cykelklubbs lugnare lvgtränäng :D
Fast ska nog få ett par mil i benen först ;)

Tabun i cykelklubbar?
Wasabi skrev:
-------------------------------------------------------
> Markus, nu när vi officiellt är kompisar, kan du
> köpa en schysst stålracer åt mig då så jag kan
> freeroada lite?
Köpe och köpe, aldri hör jag någe annat!
Alltså, vi är kompisar. Jag har inte adopterat dig. Däremot får du gärna låna en stålracer av mig. Det finns en old school-Nishiki i Tange aerorör nånstans i GBG som tillhör mig. Färg blå.Om du ser den så är den din. Gå till HeWa-Vilt i saluhallen och fråga efter Jocke eller Stefan. Fråga dom om dom vet vart den tog vägen.

Tabun i cykelklubbar?
Precis samma iakttagelser som jag jag själv gjort. Och som någon mycket riktigt påpekade så gäller det inte bara cykelklubbar, utan även inom arbetsliv och föreningsliv. "Håll käft och rätta in dig i ledet", om man så vill. Bristande vilja/förmåga att lyssna in omgivningens tankar och idéer. Speciellt om du är ny i föreningen. Fungerade det för tio år sedan kan det nog fungera i femtio år ytterligare. Verksamheten "ägs" av ett antal personer som anser sig sitta inne med allt vad som krävs för att driva verksamheten. Men om ovilja till förändring pågår under lång tid sker ingen utveckling. Om man gör som man alltid gjort, får man vad man alltid fått. Till slut inte ens det. Kan det möjligen vara en orsak till att många föreningar/organisationer lever ett liv i skymundan. På väg mot avveckling. Om man tittar vilka cykelföreningar som ökar sitt medlemsantal kraftigt finner man vissa gemensamma nämnare. Antingen är dom nya som då startar utan den historiska belastningen eller så är dom befintliga som radikalt ändrat sin verksamhetsidé. De bästa är väl att hitta en förening som passar ens önskemål. Vilket kan vara svårt om den tänkta föreningen inte fnns i närområdet. Alternativt kan man vara kvar i föreningen och framhärda med sina förslag om förändring. Fast risken att man blir utfryst är tämligen överhängande. Jag vet av egen erfarenhet. Ett yterligare alternativ är att cykla föreningslöst. Fast då missar man ju gemenskapen.

Tabun i cykelklubbar?
Sånt där förekommer i alla föreningar "så där har vi gjort i alla år"...
På musespårvägen Djurgårdslinjen försöker vi göra saker lite som man gjorde förr, det är ju ett rullande museum som vill visa hur det var förr.

Men det går ibland till överdrift av vissa nitiska nostalgiker som vill att allt ska göras som förr. Då brukar jag slänga ur mig "man körde vänstertrafik förr också" - det brukar döda alla argument att göra allt som man gjorde förr. Skönt.

Tabun i cykelklubbar?
Jag gick just med i en cykelklubb här i Sthlms området, motionsgruppen. Var på första passet igår och blev varmt välkomnad och omhändertagen. En erfaren åkare insisterade på att ligga bakom mig hela tiden i skogen så jag inte kom vilse. (utan att flåsa mig i nacken)

På varje stopp som gjordes tillfrågades jag om jag hängde med eller om det gick för fort och jag ville ta det lugnare. Jag kom direkt in i gruppen.

Naturligtvis vet jag inget om huruvida det sups på festerna eller om det råder en stark konservatism inom klubben vad gäller regler och bestämelser, tröjor och ordning?!

När jag cyklade hemmåt igår kväll tänkte jag att detta måste jag rekomendera till nån annan som vill ha sällskap i skogen, synd att jag inte känner nån...

//It goes both ways....

Tabun i cykelklubbar?
Oj, oj, oj.......

Kom med i vår klubb, Ik Ymer, så slipper ni allt det där!

(Visst är det Ymer du vill gå med i Maskros?? ;-) )

Tabun i cykelklubbar?
I KBCK finns det nästan ingen tabu. Stadgarna är som följer:

1. Cukla tills syran trycker ut dina ögon.
2. Dricka bag in box ofta.
3. Köra exklusiva grejer.
4. Ha rakad pung.

Än så länge är vi bara två.
1.bigmollo: ordförande.
2.Skogling: Suppleant.

(Skall försöka få med L8, fast hon har svårt att kvala in på en del krav...)

Tabun i cykelklubbar?
Skogling skrev:
> I KBCK finns det nästan ingen tabu. Stadgarna är
> som följer:
>
>
> 1. Cukla tills syran trycker ut dina ögon.
> 2. Dricka bag in box ofta.
> 3. Köra exklusiva grejer.
> 4. Ha rakad pung.
>
>
> Än så länge är vi bara två.
> 1.bigmollo: ordförande.
> 2.Skogling: Suppleant.
>
> (Skall försöka få med L8, fast hon har svårt att
> kvala in på en del krav...)

Ang. punkt 4: Kontolleras detta veckovis eller lika ofta som punkt 2 uppfylls?
Vad beträffar L8:s kvalificeringssvårigheter (ang .4 tror jag) så står det väl inget om att innehavet måste vara på sin egen lekamen?

Tabun i cykelklubbar?
som suppleang så bidrar du ju inte så mycket, så bigmollo kanske tycker du är ett bihang som parasiterar på klubbens rykte. Dessutom har du tung cykel.

Tabun i cykelklubbar?
KBCK är en riktig uppstickare kan man säga. =)
De som vill vara medlemmar får PM:a för att sedan få en inbjudan till test och kontroll.
/Johan Ordförande i KBCK

Tabun i cykelklubbar?
Ojdå, tänkte inte på det. Men vid närmare aftertanke så är vi ateister båda två så det skall nog funka ändå. ;o)

rikard skrev:
> som suppleang så bidrar du ju inte så mycket, så
> bigmollo kanske tycker du är ett bihang som
> parasiterar på klubbens rykte. Dessutom har du
> tung cykel.

Tabun i cykelklubbar?
Skogling skrev:
> (Skall försöka få med L8, fast hon har svårt att
> kvala in på en del krav...)

Tveksamt om hon vill vara med när hon för reda på vad KB står för....

Tabun i cykelklubbar?
Jodå Skogling bidrar med otroligt mycket i klubben. Man ska tänka på att han jobbar helt ideelt. Jag däremot lyfter ju fet lön. Vi hade tänkt att köra en skön nollning ála fotbollklubb med galjar och tabasco i röven. Vi står inför ett fantastiskt spännande år. Vi kanske ses på årsmötet. :)

Tabun i cykelklubbar?
Du såklart. Du är ju inte bara suppliang (eller hur fan det stavas) du är ju också KBCK´s officiella fotograf, med inriktning på naket.

Tabun i cykelklubbar?
Öhhh, Är det inte bättre att ta det med din klubb och inte med ett forum?

jag har inte läst allt så det kanske redan varit uppe:)

i övrigt tror jag man får byta klubb:)

Tabun i cykelklubbar?
Ville skrev:
> Öhhh, Är det inte bättre att ta det med din klubb
> och inte med ett forum?
>
> jag har inte läst allt så det kanske redan varit
> uppe:)
>
>
>
> i övrigt tror jag man får byta klubb:)

Goddag yxskaft?

Tabun i cykelklubbar?
Har svårt att tro att man med flit kör ifrån nybörjare i motionsklubbar, snarare är det ovana eller ouppmärksamma ledare som brustit samt ovana cyklister som av "stolthet" inte velat säga att de gått för fort.

Man räknar folk innan man åker och kollar att alla är med vid vissa "hållpunkter", samt har en stark åkare som får åka bland de bakre regionerna och hålla lite koll, borde inte vara så svårt.

Tabun i cykelklubbar?
I KBCK kör vi alltid ifrån nybörjare. Sen dricker vi vin och skrattar åt dem.
Vi har faktiskt en medlem i Kina också. Han har varit medlem i två minuter.
/J

Tabun i cykelklubbar?
I det specifika trådfallet som her Markus länkade till så var det rolig läsning. Skönt att man skyller på de som blev avhängda. Hur är man funtad som ledare om man inte ser till att man har med sig hela gruppen?
Fast det är klart, jag har faktiskt ingen erfarenhet av landsvägsgrupper. Bara att hålla ihop gruppen på upp till 50 barn på cykel i skogen. Kanske är annorlunda på asfalt, vad vet jag...

Sedan finns det nog tabun i alla klubbar... Nu framgår ju inte det från orginalpostaren, men hur länge var du medlem innan du framförde dina åsikter? Kommer det en "nykomling" och börjar kräva saker utan att veta varför man gör dom så brukar förslagen tas emot hyffsat kallt. Engagerar man sig och ger klubben tid så kan man nog få ut en hel del av klubben. Eller så går det så illa att man blir ordförande :)

Tabun i cykelklubbar?
okay.. generalisering:

klubbstyrelser osv består av personer som är på sina platser antingen pga personlig drivkraft eller föratt fylla ett funktionsbehöv utan att själv egentligen vilja det. dvs tar en plats för att ingen annan vill ha den. ställa upp för klubbens funktion och överlevnad.

dessa personer engagerar sig personligen ideellt och kanske inte uppskattar merarbete när arbetsbördan redan är ostimulerande och tyngande.

OM man vill åstakomma förändring i dessa samanhang är själv bäste dräng. -ta på dig ansvaret för nya klubbkläder, vill majoriteten inte ha det är det väl inget att snacka om. -ta initsiativ och ordna en alternativ mötesplats.. dyker inga upp så är det kanske ingen bra ide efter all.-villsurgubbarna inte välkomna en nybörjare så gör dte själv!

Tabun i cykelklubbar?
Stadgar o regler o praxis o bla bla bla...

Jag går med i Hovet direkt
cf060315_3980.jpg

Tabun i cykelklubbar?
Det verkar som det finns en hel del klubbar med läskigt taskig attityd där ute..

I Uddevalla CK har vi bytt tröjdesign tre gånger på sex år.. Det är lagom, så hinner man aldrig tröttna på designen. :) Sno ihop en egen design och lämna som förslag. Kanske enklare för gubbsen att förstå att den gamla är ful? Eller för dig att inse att den gamla är snygg? ;)

Under vardagarna brukar vi ha tre träningar, så det finns att välja på här.. Helgerna brukar det tävlas på och inte så rings det runt lite.. Om inte tiden passar är det väl bara att dra ihop ett eget gäng som kör när det passar?

Bra knep där med nybörjarna, kanske kan vara nåt att köra nästa träning så man blir av med en del? :) Det börjar bli fler ungar än vad det finns ledarresurser. Kul annars när man rullar in och ser att det står 45st 10-14åringar väntandes på att sladda i leran.

Nåt som inte ändrats? Klubblokalen har legat på samma ställe länge.. :)

Tabun i cykelklubbar?
...eller så kan man vara livrädd för cykelklubbar och vara indie-freeridare och lipa här på Happy.

Det finns nog väldigt många gamla goa cykelklubbar med väldigt många gamla goa gubbar som minsann
vet hur det varit och skall vara.

Ik Ymer har gjort helt fel om jag läser denna tråd. På mina knappt 4år i klubben har vi expanderat med ca 600% (från ca10 till ca60 aktiva) På den tiden har vi bytt hela styrelsen, klubbdress 2ggr
(varav sista helt egen design), gjort hemmatävlingen till SverigeCup, retat huvudföreningen på oss
när vi gått egna vägar och de känt sig överkörda och dessutom fått massa goa garv.
Våra åldermän kommer och ber om att få vara med. Träningstiderna ligger fast av praktiska skäl, men vill någon kan han/hon ordna en egen extratur när det passar.
Det finns ingen prestige i att "känna på och köra ifrån" nybörjare.
Sen krävs det nog eldsjälar i en förening och enligt mig skall inte dessa lastas med styrelsejobb
utan göra det dom är bra på.

Tabun i cykelklubbar?
apropå tabun, hur har vi det egentligen här på happy? det finns väl saker som nykomlingar får ordentligt få käften om de ifrågasätter här också, och motivet är inget annat än att det alltid har varit så och att det funkar bra för de som är vana vid det.

detta är ett fenomen som uppstår i alla grupper, överallt, skillnaden är bara att man inte märker det om man är mitt uppe i det.

Tabun i cykelklubbar?
Herre jävlar... Ursäkta språket, men jag tappar hakan...

Kortfattat: Nån sån attityd existerar inte hos oss. Vi har bara förbannat kul ihop - hela hurven, elit som nybörjare, gammal som ung. Allas tankar, tips o idéer mottages med varm hand - och de som är genomförbara genomförs.

Visst har vi ett par tabun/måsten:
Du måste ha kul samt bidraga till att alla andra också har det.
Hjälmtvång - så fort du sitter på cykeln och förflyttar dig framåt/bakåt/hoppar på stället.

Skulle kunna skriva en hel jäkla roman... Men med tanke på tillströmningen av medlemmar i alla åldrar så är det bara till att konstatera att vi tydligen gör allt rätt. Enda sättet just DIN klubb, eller tilltänkta klubb skall komma dit är att du jobbar för förändringen. Att gnälla hjälper inte ett smack. Gå till källan istället.

Nä, nu skall jag sluta annars blir det inget alls gjort här på jobbet...

/anki
~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~~
Den som vill komma till källan måste simma mot strömmen

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp