Täby-Motala (Stockholm-Linköping) i sommar

Macke7474

Medlem
Som ett led i mitt nyvunna intresse för cykling (1 200 mil på trainern i vinter) och som en del av planeringen inför Vätternrundan planerar jag i sommar att cykla sträckan Täby-Motala. Min tanke är att dela upp sträckan på två dagar, d v s en övernattning.

Jag tar tacksamt emot tips på bra cykelvägar (om inte vad gäller sträckan Täby-Motala så åtminstone sträckan Stockholm-Linköping ?).

Jag har kollat runt lite i andra trådar men inte hittat några klockrena tips (med reservation för att jag har missat något).

Tack på förhand!

Håller med ovanstående, BRM600 från Södertälje är perfekt. Anslut till benet som går ut mot Vadstena och ta returen via Linköping på hemvägen då den är plattare och lite, lite mindre rolig.
Anslut via nedre Mälaren. Södertälje-Mariefred-Strängnäs-Eskilstuna.
Jag hade pendeltågat till Södertälje åtminstone ena hållet då jag har cyklat den så många ggr. Men är det ett mandomsprov så....
Fundera även på denna (ffa utgående ben) https://www.randonneurstockholm.se/events/sodertalje-300-2021-05-2/
Kombinera den med 600:an ner mot Kolmården så skippar du rakan till Nyköping och får en jättefin resa.

Så mitt bästa förslag är Sthlm-Södertälje och BRM300 till Oskarshälls café nerför backen till Getå och Åby. Följ BRM600 till Ödeshög eller sväng av vid Mjölby mot Vadstena.

Eller cykla till Eskilstuna och följ BRM600 till Borensberg. Mycket bättre blir svårt att hitta, lycka till!

Senast ändrad:
Inget grus alls. Jag gillar verkligen sträckan från Eskilstuna och söderut.

Ska den tas över två dagar går det ju att snurra till det både i Sörmland och Östergötland. Unna dig iaf 20 mil/dag.

Tipset om du ska via Nyköping är iaf att skippa gamla riksettan (Nyköping - Jönåker - Stavsjö - Norrköping) p.g.a. tråkig. Välj istället Nyköping - Nävekvarn - (ev. över Gälkhyttan) - Kvarsebo och ta färjan över Bråviken p.g.a. små, fina vägar och slipper Norrköping. Sen beror det ju på avvägningen fina vägar visavi kortare väg också.

Edit: du får också randokänsla genom risken att missa färjan ?

Tipset om du ska via Nyköping är iaf att skippa gamla riksettan (Nyköping - Jönåker - Stavsjö - Norrköping) p.g.a. tråkig. Välj istället Nyköping - Nävekvarn - (ev. över Gälkhyttan) - Kvarsebo och ta färjan över Bråviken p.g.a. små, fina vägar och slipper Norrköping. Sen beror det ju på avvägningen fina vägar visavi kortare väg också.

Gnesta-Stigtomta är bättre om man ska mot Linköping-Motala. Samma runda iofs, jag håller med om Nyköpingsrakan den cyklas bäst nattetid när man inget ser ändå?

Paniken när man möter bilarnas om precis har åkt av färjan straxt innan man är framme ?

Vill man ha fler färjor så går det även att cykla Vårsta ner mot Skanssundet och ta färjan över till Mörkö och vidare. Trevlig sträcka.

+ 1 på att vägen som följer E4an är tråkig. Tar du den föreslagna färjan kan man köra en roligare väg via Söderköping och Östra Ryd till Linköping. Från Linköping till Motala tar man valfria småvägar på Schlätten. Om man hur som hamnat i Norrköping så är vägen norr om Roxen fin, och gör att man kan fortsätta mot Motala via Ljungsbro och Borensberg

+ 1 på att vägen som följer E4an är tråkig. Tar du den föreslagna färjan kan man köra en roligare väg via Söderköping och Östra Ryd till Linköping. Från Linköping till Motala tar man valfria småvägar på Schlätten. Om man hur som hamnat i Norrköping så är vägen norr om Roxen fin, och gör att man kan fortsätta mot Motala via Ljungsbro och Borensberg
Väljer man norra Roxen kan man ju åka längs Göta kanal från Cloettafabriken (Vreta) till Borensberg, racergrus.

Och vill man undvika grus längs kanalen så går det en fin väg mellan Ljungsbro och Borensberg norr om Motala ström.

Tillbaka
Topp