Tack Happy!

kaleng

Ny medlem
Tack Happy!
Hej!

Vill bara tacka för alla grymma tips o råd. Har haft stor hjälp av happy när jag skruvat ihop den nya cykeln under höst/vintern. När man har haft probl har folk länkat in bilder på sina egna lösningar och skrivit om sina erfarenheter. Suveränt!
Tack också till "Dr Spoke" för det fina priset på ramen, thanks!

Har bara tagit några små snöturer. Hoppas nu bara att temperaturen håller sig under noll så man slipper slasket.

Självklart ska ni få lite fina bilder...

-Tack för en grym sida!

/Kalle
Chameleon-04.jpg

Tack Happy!
Det är mest funktionen jag är skeptisk till, har läst om för många som haft problem med Hopes QRs, mest de titanaxlade men även vanliga med stålaxel.

Tack Happy!
Mycket snygg hardtail! Ser ut att tåla en del stryk i terrängen. Salsas QR finns också i guld och de har fått bra kritik av många, ifall det visar sig att Hope inte passar.

Tack Happy!
Var köpte du ramen och för hur mycket?
Har kollat på den där ramen också men jag vet inte om det var till ett bra pris eller inte.
Tror det var hos Speedgoat jag hittade den ramen.

/ Joel

Tack Happy!
SantaCruz-klubben växer! Trevligt... Ang. Hope's QR så kan jag, till skillnad från de flesta som "har hört" att dom inte är bra, säga att mina funkar helt ok. Dock var dom lite knöliga innan det exloxerade alu't i QR-armen (?) fått lite mässing på sig som smörjning.

Tack Happy!
Vacker!!! Hade jag inte slagit till på en Cotic Soul och brittiskt stål så hade det blivit en Santa Cruz Chameleon, en av de ramarna som funkar till allt nästan. Grattis till ett fint bygge, den kommer du ha skoj med länge!

/Leo

Tack Happy!
kaleng: Vinkla sadeln bak gör man bara för att det ska se coolt ut på bild, ska du cykla ute i skogen med cykeln så har du sadeln helt rätt som den är nu. Man ska sitta bekvämt. Ska man bara köra nerför så brukar man vinkla sadeln bakåt, för att kompensera lutningen på nerförsbacken. Men det är DH-style det, inte XC-style. :-)

/Leo

Tack Happy!
Angående sadeln, kan man inte räkna med att dämparen sjunker ihop lite när han sätter sig på den, bara fram dock, HT? Då borde det väl vara bfogat med att han höjer framänden en aning.

/Eric.

Tack Happy!
Gaffeln sjunker ihop ett par cm, det påverkar knappt sittställningen. På en heldämpad gör det absolut ingen skillnad då även bakdämparen sjunker ihop lika mycket, men även där envisas många att sikta på stjärnorna med sadelspetsen. ;-)

/Leo

Tack Happy!
Jag tror inte det är så enkelt som att det ena är rätt och det andra är fel.

Beror nog helt på hur man använder cykeln och hur man gillar att ha sadeln.

Tack Happy!
Anklaga mig för att försöka se kool ut.. :)

För det första ser sadeln ut som om den är framåtlutad på bilden. Alla är olika men vinkeln ska ju passa cyklisten och framförallt ska den ju utgöra en del av sittställningen. Min cykel är av samma snitt som kamelen här och den är väldigt kort och har upprätt sittställning och jag gillar stökig terräng och har den lägre än "optimal tramparhöjd", därför är min sadel vinklad bakåt. Jag har haft låånga xc-hojjar med högre sadel och med mindre vinkel men aldrig helt plan.

Spetsen på sadeln har alltid varit lite högre än bakkanten när jag trivts. Hade jag haft en cykel med 90 graders sadelrör hade jag nog haft sadeln helt plant och en minskade sadelrörsvinkel borde alltså ge en tilltagande uppvinkling på sadeln. Keith Bontrager och Sheldon Brown har lite teorier om just det i den första länken.

Själv tror jag att en framåtlutad position funkar med en mer horisontell sadel och en upprätt position funkar med en bakåtlutad. Ett längre mått på tt och stam ger ju mer framåtlutad xc-racig ställning och ett kortare mått mer skogsmys. Ett riserstyre på det så har man vridit höfterna ännu mer bakåt så varför inte vrida sadeln åxå? Att alla sadlar ska vara horisontella blir ju lite löjligt eftersom det viktiga inte är varifrån gravitationskraften kommer ifrån utan varifrån kraften på pedalerna kommer ifrån. Jag är övertygad om att en och samma person inte har samma vinkel på höfterna på mtb och racer så varför ska sadeln ha samma vinkel? En tempohoj funkar säkert bättre med framåtlutad sadel tex.

http://bontrager.com/keith/rants.asp?id=12&page=2 Kolla "Figure 2", notera sadelvinkeln och läs sedan stycket som innehåller en beskrivning av "rotation of leg/crank lever system" och notera sedan sadelvinkeln i "Figure 3" och alla efterföljande bilder.

http://www.parktool.com/pdf/mtbpositionchart.pdf Här kan man se att även parktools är lite sugna på att sadeln ska vara vinklad bakåt.

http://www.peterwhitecycles.com/fitting.htm Peter gillar att nosen på sadeln är högre än bakre delen.

http://www.physsportsmed.com/issues/1998/03mar/kronpa.htm Här kan man läsa att det är flickor som gillar framåtlutade sadlar och killar bakåtlutade.

http://www.sheldonbrown.com/saddles.html#angle Sheldon säger att killar gillar när sadelns främre del är "slightly higher than the rear" och tvärtom för flickor.

Tack Happy!
Den ramen har jag också varit och suktat efter. Jag r lite nyfiken på vad du gav för den. I övrigt mycket snyggt bygge.

Saden vinklar man bakåt om den sitter lägre än knäts högsta position när man sitter och trampar. =)

/rikard

Tillbaka
Topp