Tacksam för lite vägledning!

Jag har verkligen dammsugit nätet och framförallt forumet här för att få lite vägledning i mitt val av första MTB. Jag har fastnat för Canyon (såklart..) och står nu mellan modellerna Nerve 7.9 resp. 8.9. Min undran är om jag ska lägga de extra 5 000: - på 8.9 för att få dropper samt fler Deore XT prylar eller kommer jag vara nöjd med 7.9an? Jag vill som så många andra när de köper sin första cykel ha så mycket som möjligt för pengarna men inte ruinera mig och då gärna en cykel att växa några säsonger i. Valet måste dessutom ske typ i dag då Canyon har rea på dessa varianter i skrivande stund.

Ber på förhand om ursäkt för att jag startat ÄNNU en tråd inom det här området men jag känner tyvärr inte att någon av de andra trådarna ger mig ett rakt svar på den här frågeställningen.

Tack på förhand!

http://happyride.se/forum/read.php/1/2945579/2945941

Stod som du ser inför samma val och kval jag för bara nån månad sen. Även för mig första riktiga mtbn. Valet föll på 8.9 och det är jag jäkligt glad för. De lätta fina fälgarna gör cykeln väldigt kvick, och XT växlarna växlar riktigt trevligt (märkbart bättre än de slx jag provat, kan skifta två upp samtidigt osv). Dessutom, 11 delat bak gör att det är lätt att singelkonvertera framöver om man vill. 10 delad kassett finns iaf som standard inte med nån riktigt optimal range för det.

Edit: för -4k från ordinarie pris är den banne mig ett fynd också!

Senast ändrad:
Stort tack för ditt svar! Hur känner du inför just 29" kontra 27,5"? Och hur känner du att livslängden kommer bli i din ägo? Alltså, har du fått några känningar att du vill ha något annat/extremare?

Senast ändrad:
ssiimmoonn sa:
Stort tack för ditt svar! Hur känner du inför just 29" kontra 27,5"?

Har ju aldrig haft nån 27.5, men jag är toknöjd med mina 29or. De rullar över hinder väldigt fint och enda gången jag OTBar är när framhjulet sugs fast i nånting. Jag inbillar mig iaf att det vore värre på 27.5. En stor del av nackdelen med 29, mindre kvickhet osv, torde bli mindre med lätta fälgar.

Stort tack för dina svar. Ja, det där med 27,5 kontra 29 känns ju väldigt diffust när jag inte har någon erfarenhet av vare sig eller. Dock så finns 8.0 nu för ca 19500:- vilket känns lite mer rätt mentalt (att inte åtminstone knäcka 20tkr spärren) ?
Ska ju inhandlas diverse lycra också ?

Något som är lätt att glömma bort när man köper sin första MTB är att spara lite pengar till utrustning. Jag hade inte en tanke på det utan bestämde cykelbudgeten efter vad jag trodde att jag kunde avvara. Slutade med att det blev utrustning för nästan lika mycket pengar jag betalade för cykeln.

Några saker jag köpte direkt:
* SPD-pedaler/skor
* Lycra
* Hjälm
* Vattenflaskor+hållare
* Sadelväska inkl mekutrustning (extra slang, däckavtagare, multiverktyg, kedjelås)
* Cykeldator
* Gaffelpump
* Garagepump med tryckmätare
* Pump att fästa på cykeln

LHelge sa:
Något som är lätt att glömma bort när man köper sin första MTB är att spara lite pengar till utrustning. Jag hade inte en tanke på det utan bestämde cykelbudgeten efter vad jag trodde att jag kunde avvara. Slutade med att det blev utrustning för nästan lika mycket pengar jag betalade för cykeln.

Några saker jag köpte direkt:
* SPD-pedaler/skor
* Lycra
* Hjälm
* Vattenflaskor+hållare
* Sadelväska inkl mekutrustning (extra slang, däckavtagare, multiverktyg, kedjelås)
* Cykeldator
* Gaffelpump
* Garagepump med tryckmätare
* Pump att fästa på cykeln

Absolut, även om man kan diskutera exakta innehållet i den listan. I stort är det ju rätt, men jag skulle säga att man med fördel kan börja med ett par vanliga platta pedaler och ett par vanliga dojor. Det är mycket nytt när man börjar cykla MTB och att kunna sätta ner foten obehindrat ser jag som ett stort plus. Vattenflaskor och hållare skulle jag byta ut till en vätskerygga, och därmed stryka sadelväska. Utrustningen bör du ta med dock, såklart! Gaffelpump medföljer cykeln. Garagepump och liten pump att ha med, absolut!

Tillbaka
Topp