Tacx Flow eller Vortex?

Karibou

Medlem
Tacx Flow eller Vortex?
Hej!
Som frågan i ämnet, hur väljer man mellan dessa två? Är löpare, men behöver cykla för tillfället. Gymmet är inget kul...
Har en Crescent Giga sedan i somras, som använde för långa pass.

Skillnaderna mellan dessa två trainer är typ 150W och 1%lutning. Och visst över 1000kr också...

Nån som kan rekommendera (eller har bytt) en eller den andra?

Tack på förhand för hälpen!

Tacx Flow eller Vortex?
Båda är tyvärr hemska att cykla på. Köp ett gymkort istället, där finns bättre cyklar.
Eller en direktdriven trainer.

Tacx Flow eller Vortex?
Har gymkort :-) Cyklarna där är ju ingen racer cykel....

På vilket sätt är de hemska?

Direktdriven trainer? Inte sett detta. Förslag?

(Alltså, skulle det vara möjligt att cykla ute, då skulle jag göra det... men det funkar ju inte just nu direkt...)

Tacx Flow eller Vortex?
En Tacx flow fungerar utmärkt att träna på om man inte har alltför höga ambitioner, har själv haft en flow i x antal år, du behöver dock byta bakdäck till ett traineranpassat.

Med det sagt, har du råd och är seriös med din cykling så ska du köpa en direktdriven trainer direkt. Genom åren har jag stört mig på följande med "däckdriven" trainer:
- gnisselljud när däcket är kallt
- generellt rätt mycket oljud
- beroende på setup så kan däcket slira mot rullen vid höga motstånd och pådrag
- drygt att behöva pumpa däcket innan man ska börja träna

Har själv fått igenom med frugan att jag får köpa en direktdriven trainer till nästa säsong :)

Tacx Flow eller Vortex?
Flow räcker alldeles utmärkt, skulle inte lägga till 1000 för en Vortex. Tror inte man märker ngn skillnad. Jag har en flow och kopplar upp mig mot zwift. Fungerar felfri.

Som mattexc här ovan nämner finns det en del nackdelar om man jämför med directdriven. Men då blir priset kring 8000-12000 beroende på model.

Tacx Flow eller Vortex?
Har också funderat på directdriven trainer

Tacx Neo VS Wahoo kickr

Vilken väljer man där?
Någon som upplevt strul med någon av modellerna??

Är de ett smidigt alternativ?
Går de snabbt att komma igång?
Bara ta bort bakhjulet och köra?

Tacx Flow eller Vortex?
Jag har en vanlig Tacx Satori helt utan nån elektronik och tycker det funkar kalas för traditionella intervallpass typ 2x20 min och 4x4 min. Angående oljud så är tricket att köra på högsta motstånd på trainern och lägsta växlarna på cykeln. Bara drivlinan på cykeln som låter då i princip. Har inget specialdäck. Kört 3 pass i veckan med trainerroad hela vintern.

Skulle rekommendera att köpa enklast och billigast möjliga kvalitetstrainer begagnat. Många som säljer knappt använda såna. Har den ingen bluetooth/ant+ så köper man till en sån hastghetsmätare med ant+ (typ Garmin) att fästa i bakhjulet och en mottagare till datorn. Inga problem att komma under 1000 kr för en sån setup och ingen ångest om den bara står och samlar damm sen.

Jag har även nyligen kompletterat med ett effektmätande bakhjul (powertap) som kan hittas för runt 3000 begagnat som ger mig mycket motivation då siffrorna blir mer tillförlitliga och man kan följa sin utveckling väldigt bra.

Tacx Flow eller Vortex?
DeskavaItalienskt sa:
Har också funderat på directdriven trainer

Tacx Neo VS Wahoo kickr

Vilken väljer man där?
Någon som upplevt strul med någon av modellerna??

Är de ett smidigt alternativ?
Går de snabbt att komma igång?
Bara ta bort bakhjulet och köra?
Jag har en neo och det är bara att köra ( såvida du inte har thru-axle och måste beställa en adapter). Växlelinställnngar fungerar rakt av, kräver inget extrajobb.

Tacx Flow eller Vortex?
Lite lurigt detta. Beroende på användningen då kan jag tänka mig att "basic" Vortex eller Flow kan funka när man inte tänker sig cykla som huvudsport.

Att investera i en direkt driven är långt överkurs för min del.

Behöver kunna cykla återhämtning och distans pass. Intervaller och ev. långpass (2-3tim), tills benen låter mig springa. Jag kör det mesta på cross-trainer just nu eftersom cyklarna på gymmet är rätt tråkiga. Fixade 2 timmar långpass förra veckan, distans och intervaller nu i veckan.

Tacx Flow eller Vortex?
Jag slår ett slag för Flow smart, jag är väldigt nöjd med min och har under mitt halvvår med den inte haft ngra problem. Den finns att hitta relativt billigt på tex decathlon.se och jag vill samtidgt höja ett finger för begagnade trainers då du kan få problem med garantin om den strular. Om para finns ska du såklart investera i en direktdriven men då ligger du som tidigare nämt på 6-7000+ kr.

Tacx Flow eller Vortex?
Fråga, hur hårt spänner man fast den (Tacx Flow) samt vad har man för lufttryck i bakdäcket?
Det verkar bli väldigt olika effekt beroende på detta?

Tacx Flow eller Vortex?
Nu var den beställt. Flow Smart alltså. Kommer nästa vecka och med all snön som har kommit, skulle gärna ha haft den nu redan.
Trainerdäck hittades på cykelkraft.
Får återkomma om hur den känns...

Tillbaka
Topp