Tacx neo elektronik

Newton

Aktiv medlem
Tacx neo elektronik
Hej!

Min Tacx neo har kastat in handduken. Kopplar man in strömmen surrar fläkten en liten stund, men sedan stannar den och en oroväckande tystnad sänker sig över trainern. Lysdioderna som signalerar status är lika mörka som ett svart hål om natten, och givetvis går det inte att få kontakt med trainern via någon app.

Dock, en viss livsgnista visar den om man skruvar isär den och kikar på kretskortet. En röd liten lampa blinkar intill huvudkretsen om man spänningssätter den.

Någon som råkat ut för liknande symptom?
Någon som är duktigare på elektronik och vet vad problemet kan vara? (Det finns inget bränt eller oxiderat på kortet, och alla ledningar är hela.)

Inget svar från Tacx (Garmin) support ännu, men eftersom garantin gått ut befarar jag det värsta.

Tacx neo elektronik
Hej!

Min Tacx neo har kastat in handduken. Kopplar man in strömmen surrar fläkten en liten stund, men sedan stannar den och en oroväckande tystnad sänker sig över trainern. Lysdioderna som signalerar status är lika mörka som ett svart hål om natten, och givetvis går det inte att få kontakt med trainern via någon app.

Dock, en viss livsgnista visar den om man skruvar isär den och kikar på kretskortet. En röd liten lampa blinkar intill huvudkretsen om man spänningssätter den.

Någon som råkat ut för liknande symptom?
Någon som är duktigare på elektronik och vet vad problemet kan vara? (Det finns inget bränt eller oxiderat på kortet, och alla ledningar är hela.)

Inget svar från Tacx (Garmin) support ännu, men eftersom garantin gått ut befarar jag det värsta.
Har liknande problem men inte att fläkten slutat funka men dioderna som indikerar altiv blåtand har slocknat. Felsökt och kan inte komma fram till annat än att BT kraschat. Min Tacx Neo från 2018 så garantin gäller inte. Ska kontakta Garmin/Tacx och höra om det är värt att skicka för reparation. Befarar att så inte är fallet…

Tacx neo elektronik
Fick svar från Garmin att de skickar en ny (begagnad) för 5730 kr. Bedrövligt.
Finns en del neo-kretskortslagare på nätet, bland annat den här som jag är i kontakt med just nu.
Han verkar bra, men det är fortfarande surt att betala tusenlappar för en så dyr trainer som gått sönder "av sig självt".

Tacx neo elektronik
jag vet inte vem turbo trainer doctor är men genom min resa med verktygen för tacx neos träffade jag en kille från uk som verkar vara duktig o påstå sig att kunna laga moderkort. honom har jag fortfarande kontakt med så skicka mig ett pm o jag ge dig hans mailadress. vet inte om det är ok att slänga ut det bara så här.
en annan jag fick träffa var den som upptäckte att nån jävla diod var underdimensionerad.... han sitter i Sydafrika, men även han jättetrevlig och hjälper gärna till.

Tacx neo elektronik
Plockade isär allt, mätte med multimeter att alla komponenter var hela, och testade sen att koppla in kortet igen.
Gissa vad som hände? Det funkar igen!
Ingen aning om varför det slutade fungera, ännu mindre om varför det började fungera igen, men glad att jag inte betalade Garmin för en "ny" begagnad trainer iallafall.

Turbo trainer doctor hör jag av mig till om det uppstår igen, och som slutsats om någon skulle läsa den här tråden senare kan jag rekommendera att man vänder sig dit.

Tillbaka
Topp