Tacx Vortex strular

Mats65

Aktiv medlem
Tacx Vortex strular
Är det någon som har testat att använda Tacx Vortex trainer med Virtual Reality filmer och fått det att funka bra?

Jag köpte min trainer hösten 2013 och provade lite grann då, men efter ca 10 minuter in på varje träning med film så började motståndet att pendla upp & ner. Jag låg på ca 250 W jämn belastning (uppför Alpe d'Huez) när effekten började fladdra fram & tillbaks mellan ca 120 och 250 W med några sekunders intervaller. Ganska irriterande. Med den separata styrenheten funkade det bra. Jag trodde då att det var mjukvarustrul. Strax därefter kände jag av en skada och ställde undan trainern.
Plockade fram den i november i höstas igen och provade igen. Samma resultat. Trots att jag hade uppdaterat alla mjukvaror. Men jag noterade dessutom att om jag körde med låg kadens och tung belastning med den separata styrenheten så blev det samma resultat.
Lämnade in den på XXL och nu 6 veckor senare fick jag tillbaka den med en utbytt broms. Dock ingen ny, rullen var åtminstone skitig. Har precis provat den och det blir exakt samma resultat.

Någon som känner igen detta fenomen?

Bilderna nedan visar dagens träning. Andra bilden är inzoomad där det strular. Hacket efter 0.8 km är för att jag stannade och fixade en sak. Jämn effekt i ca 10 minuter för att sedan börja fladdra.

Bilagor

• DSC_0043.JPG
    DSC_0043.JPG
    52.4 KB · Besök: 8
  • DSC_0042.JPG
    DSC_0042.JPG
    55.9 KB · Besök: 10

MackanG

Aktiv medlem
Tacx Vortex strular
Försöker man tolka graferna på Tacx hemsida så ser det ut som du hamnar utanför specifikationen på bromsen. Under 10km/h och 250w gör nog att bromsen blir varm och därför släpper motståndet. När du kör med styrenheten antar jag att du har högre hastighet på hjulet vilket gör att bromsen inte böhöver lägga på lika mycket motstånd för att komma upp i 250w. Ta en fläkt och blås på bromsen och se om det blir någon skillnad. Har läst om flera som kyler sina bromsenheter.

Mats65

Aktiv medlem
Tacx Vortex strular
Ja, jag tror också att det är värmeproblem eftersom det tar en stund innan det händer. Med den kadensen och utväxling jag körde (ca 16 km/h) skall den enligt graf på hemsidan kunna bromsa 250 W så den bromsar max. Samtidigt visar displayen att det motsvarar 8-9 km/h vilket är hyfsat rimligt med tanke på 10% lutning. Jag antar att den bromsar max så länge displayad hastghet är mindre än verklig. För att den inte skall bromsa max så skulle jag alltså behövt köra nästan dubbelt så fort vilket jag inte orkar.
Om det nu är så att den inte funkar med max broms under en längre tid så blir den helt oanvändbar för att användas med filmer från alperna om man inte kan generera typ 500 W.
Eftersom det var för att kunna köra med såna filmer som jag köpte den så kommer jag nog att försöka häva köpet. Får väl se vad XXL säger, om de vill prova att byta broms en gång till.

Mats65

Aktiv medlem
Tacx Vortex strular
Uppdatering:
Var på XXL häromdagen. De erbjöd mig att prova en helt ny eller återköp. Tyckte det var värt att prova med en ny. Ikväll körde jag ca 25 minuter helt utan problem.
Får väl se om den funkar framöver också. Men eftersom problemen tidigare alltid uppstod efter ca 10 minuter så är jag förhoppningsfull.

Bue

Medlem
Tacx Vortex strular
Hur har det fungerat, jag har själv lite problem med lutningen på vissa sträckor.

Har haft min vortex i en månad bara...

/Andreas

Mats65

Aktiv medlem
Tacx Vortex strular
Bue skrev:
-------------------------------------------------------
> Hur har det fungerat, jag har själv lite problem
> med lutningen på vissa sträckor.
>
> Har haft min vortex i en månad bara...
>
> /Andreas

Den nya som jag fick i utbyte har funkat bra. Har som längst kört ca 75 minuter med den kadens och belastning som den gamla strulade med efter 10 minuter.

Vad är det för problem du har med din?

Bue

Medlem
Tacx Vortex strular
Hej

Tycker att den är lite svajig, när jag nu har kört några VR träningar upplever jag att det lutningen går upp å ner lite väl ofta.

Sedan ifall jag lägger in min Cykelvasan gpx så sticker den upp på 6% + lutning för att sedan 2 sec senare dyka till -2 %.

Topp