Tænk sjælv

staine

Aktiv medlem
Tænk sjælv
Hej

Jag tycker att cyklister inte ska behøva følja trafikreglerna på samma sætt som bilarna. Som cyklist ska man få cykla mot enkelriktat, mot røtt, på gångbanor, på trottoarer etc. Den aktuella trafiksituationen ska alltid få avgøra om man føljer eller bryter mot gængse regler.
-Men hallå hur skulle det se ut om alla gjorde som dom ville i trafiken???, tænker læsare av detta. Cyklister dør ju redan i långa banor fast dom føljer reglerna juh. Då blir det ju ænnu værre! Klart man inte kan få cykla mot røtt eller hitta på sina egna regler. Och om man applicerade det på andra områden, får man gå in i affæren och ta det man vill ha bara också?? Regler finns och dom ær till før att føljas!
Men hallå sæger jag då, tænk en gång till. Som cyklist ær man otroligt sårbar, næstan som en naken liten gullig baby som kravlar runt bland bilarna. Ja, vissa har ju då en plastskål på huvudet som om man har tur kan skydda mot skrapsår, men annars så.
Denna sårbarhet innebær att alla cyklister som har en hjærna kan tænka ut att man gør bæst i att cykla på ett sætt som - inte i 1:a hand føljer reglerna utan i stællet maximerar chansen att øverleva. OM! man måste cykla mot røtt før att lættare klara livhanken, ja då gør man det. Annars inte! Likadant med enkelriktat etc. Jag inbillar mig att de cyklister som minst råkar ut før olyckor ær buden, och se hur de cyklar!
Alltså: Infør straffrihet før den cyklist som bryter mot (bilisternas) trafikregler!
Jag uppmanar ingen som inte ær trygg att cykla i trafiken att følja sina egna regler men man bør som cyklist følja det enkla mottot som jag gillar skarpt:
Tænk sjælv!
(Færdigpredikat och ursækta stavningen!!)

Tænk sjælv
Vilken verklighet lever du i?

fablernasvarld1_155.jpg

Tænk sjælv
Regler kan vara ganska bra ibland.

Edit: Ändrade texten. Förlåt Johan S, jag ska inte skriva saker utan att ha besökt alla u-länder i världen.

/J

Senast redigerad av en moderator:
Tænk sjælv
s skrev:
-------------------------------------------------------
> Det sprack fullständigt ungefär här: "alla
> cyklister som har en hjærna".

Japp. Det är liksom därför vi har en massa regeler.

Om folk faktiskt tänkte och visade hänsyn så skulle det inte behövas regler. Då skulle vi kunna leva lyckliga i ett anarkistiskt samhälle. Tyvärr så vill och kan inte alla göra det, det är därför vi måste ha lagar och regler.

Tænk sjælv
Rippa skrev:
> Fast jag kan inte låta bli att hålla med.

Samma här.

Jag brukar köra genom stan här på murar, i planteringar och på andra ställen där ingen annan rör sig, utom ett och annat buskfyllo. Helt optimalt säkert, och ändå gnäller folk. Buskfyllona gnäller dock aldrig. Klart märkligt...

:D

Tænk sjælv
Förmodar att du menar att cyklingen eller gåendet ska fungera som det gör i medelhavsländerna med ögonkontakt och sansat kryssande cyklister-bilister emellan i symbios. Bromsa in , släppa förbi där det behövs, mjukt svänga "fel" i en korsning där det förenklar för andra men framför allt ha ögonkontakt med andra trafikanter. Den typen av trafik fungerar ju bra där men frågan är ju hur lång tid det kunde ta att forma alla svenskar efter ett sådant beteende.

Tænk sjælv
Anarki kommer inte att funka i trafiken. Happycyklister kör med fantasi, förutseende och med adrenalin. Vakenhet och känsla för flow, split vision etc. gör dig till en segrare varje dag.

Bilagor

• image001.jpg
    image001.jpg
    34.2 KB · Besök: 29
Tænk sjælv
Sivert ( Häggs ) skrev:
> Förmodar att du menar att cyklingen eller
> gåendet ska fungera som det gör i
> medelhavsländerna med ögonkontakt och sansat
> kryssande cyklister-bilister emellan i symbios.
> Bromsa in , släppa förbi där det behövs, mjukt
> svänga "fel" i en korsning där det förenklar
> för andra men framför allt ha ögonkontakt med
> andra trafikanter. Den typen av trafik fungerar ju
> bra där men frågan är ju hur lång tid det
> kunde ta att forma alla svenskar efter ett sådant
> beteende.

Ja, medelhavsländerna har ju mycket bättre statistik än Sverige när det gäller trafikolyckor...

HMC_deaths_per_mv.gif

Tænk sjælv
PeaceDog: Det var grymt flyt i alla fall. Men jag tror att anledningen till att det funkar är att alla trafikanter håller ungefär samma hastighet oavsett fordonstyp och att de verkar se varandra som lika mycket värda. Fokus verkar ligga på att släppa fram, inte att bli framsläpppt. Här skulle det aldrig fungera.

Svensk trafikmentalitet: "Du din skit, släpp fram mig så kanske jag släpper fram dig nästa gång. Kanske". "Jag är duktigare förare än dig så jag har företräde". "Min bil har fler hästkrafter än din, så flytta på dig nu, bontölp!". "Men försök vara lite hjälpsamma här va? JAG behöver faktiskt komma fram.". Jantelagen och svenskars blygsamhet är en myt.

Tænk sjælv
Lite tveksam är jag allt när det gäller att lite på folks (läs: cyklisters) goda omdömme...
Efter några års boende i en medelhavsstad så är inte direkt den olycksstatistiken något jag vill ha i sverige. Men jäklar vilken adrenalinkick man fick varje gång man skulle ut i trafiken!!!

Tænk sjælv
staine skrev:
> OM! man måste cykla mot røtt før
> att lættare klara livhanken, ja då gør man det.

JR. Skriver:
Detta finns redan... om du måste cykla mot rött för att klara livhanken så visst är det klart du får det..... du får även ta din cykel och slänga genom någons köksfönster om du kan bevisa att just detta räddade ditt liv..... (t.ex. någon riktade ett vapen mot dig. innefrån köket.)

Men att "ta bort" reglerna och hoppas på att det blir bättre .... nej... Det tror inte jag på.

Då kommer personer alltid.... (även de som blir påköra p.g.a körning mot enkelriktat hävda att de har lagen på sin sida). Inte lätt att va bilförare ens idag. Kör man på en cyklist även om denne gjort fel, kommer du åka på det (såvida inte du/någon kan bevisa din oskuld).

En del cykliser idag cyklar så j-vla dåligt så de borde nästan införa obligatorisk flagga och blinkers på cyklen. Har man inte körkort borde nästan förarbevis krävas för att få bort flaggan...
nu pratar ja inte om folket på landet utan om i storstäderna då detta känns mer angeläget..... givetvis är alla happy:s medlemmar undantag ;)

hadé

Tænk sjælv
Ja dessa førbannade utlænningar och deras miffo-tangentbord!!
Annars var væl siverts inlægg ovan rætt sympatiskt.
Och troll ska avhålla sig från att beskylla folk før trolleri tycker jag ;)

Tænk sjælv
staine skrev:
> Hej
>
> Jag tycker att....

Jag får upp tydliga bilder. Jag ser staine sittande på en hotellsäng. Datorn i knät och lite tomflaskor från minibaren bevid. Jobbresan var halvtrist och nu vill staine hem till sin pendlarcross, eller ännu hellre lite adrenalin på en Alleycat ;D

Vissa diskussioner tål inte dagsljus, vi får ta det någon mörk kväll Staine.

vi ses/Magnus

Tænk sjælv
JR. skrev:
>
>
Kör man på en cyklist även
> om denne gjort fel, kommer du åka på det
> (såvida inte du/någon kan bevisa din oskuld).

En bilist kørde på mig i en korsning i stan, han kørde om en bil som stannat før mig och jag kom från høger, och fløg i gatan. Inte fan åkte han på det, brottet var før ringa, ej åtalbart. Killen blev dessutom senare nær han førstod att jag polisanmælt honom sur och påstod att jag repat lacken på hans bil. En gammal opel ascona!
Men han var ung och lærde sig førhopningsvis en læxa i alla fall.

Tænk sjælv
48/16 skrev:
> staine skrev:
> --------------------------------------------------
> -----
> > Hej
> >
> > Jag tycker att....
>
>
> Jag får upp tydliga bilder. Jag ser staine
> sittande på en hotellsäng. Datorn i knät och
> lite tomflaskor från minibaren bevid. Jobbresan
> var halvtrist och nu vill staine hem till sin
> pendlarcross, eller ännu hellre lite adrenalin
> på en Alleycat ;D
>
> Vissa diskussioner tål inte dagsljus, vi får ta
> det någon mörk kväll Staine.
>
> vi ses/Magnus

HAHAHA!! Riktigt kul de dær!!!
Det mesta var rætt men inte børjan, jag ær ju 1/2 dansk ! Fråga snackjanne det var honom jag blåste på vinsten i etapp 3 (?) på TdR før han var bara enspråkig!
Hoppas vi ses snart,kommer ev på søndag!
/S

Tænk sjælv
ofta är det dom som behöver trafikregler som mest som propagerar för dess avskaffande. man faller liksom på eget grepp, omdöme som prov på att man inte behöver regler tyder ofta på ett taskigt omdöme. men men, vad vet jag.

Tænk sjælv
Byt ut "cyklist" mot "taxichaufför" så är vi ganska nära verkligheten. Inte en behaglig syn. Faktum är att taxichaufförer är ett mycket, mycket större hot mot mitt liv, hälsa och välbefinnande än Al-Quaida. Så jag vet ju vilka jag tycker borde jagas med laserstyrda bomber.

Tænk sjælv
Fråga snackjanne det var honom jag
> blåste på vinsten i etapp 3 (?) på TdR før han
> var bara enspråkig!

TdR är verkligen den totala tävlingen. Det räcker inte att man är snabb och har titanhoj man måste vara språkbegåvad också.

>
> jag ær ju 1/2 dansk !

Jaha det visste jag inte då faller pusselbitarna på plats. Det är ju ingen slump att cristiania ligger i köpenhamn och inte i stockholm. Det bästa med Danmark är att där cyklar man på rikigt.

Kolla här bara:

ölback ställ på hojarna.
rack.jpg ht=574

bar med cykeltema.
bar.jpg ht=480

dansk barnstol
gul.jpg ht=640

Danskofilen/ Magnus

Tænk sjælv
Idag hörde jag på radio (P3, Christer,) om en kille som fått böter för att han visserligen stannat vid stoppskylten, men inte satt ned båda fötterna i marken. Vilket kostat en tusenlapp. Någon som kan bekräfta en sån lag? (eller att det var ett fall av mytomani, eller polis som ville ha lite fickpeng..)

Förövrigt, den där danska hojen som hör till den danska barnstolen, vad 17 är poängen med de där? Med så många rör kan de inte vara lätta, sittställningen är perfekt för mesta möjliga luftmotstånd. Varför?

Tænk sjælv
ratatosk skrev:
> Idag hörde jag på radio (P3, Christer,) om en
> kille som fått böter för att han visserligen
> stannat vid stoppskylten, men inte satt ned båda
> fötterna i marken. Vilket kostat en tusenlapp.
> Någon som kan bekräfta en sån lag? (eller att
> det var ett fall av mytomani, eller polis som
> ville ha lite fickpeng..)
>

Tjena!

Jag kan bekräfta att du bara lyssnar med ett halvt öra när du lyssnar på radio då det var Juan och Susanna i Din Gata som pratade om detta och inte Christer och Morgan i Christer...
Enklaste sättet att höra skillnad på dom två programmen är att titta på programledarna...

302274_150_225.jpg
302276_150_225.jpg

233479_160_200.jpg
233475_160_200.jpg

Gissa vilka två som låter som bögar från göteborg och vilka två som låter som Zlatans gamla grannar..

Tænk sjælv
Behövs det trafikregler så länge jag kan cykla fort nog och ha en hoj jag kan lita på? Skulle jag börja bry mig om trafikregler, vore halva nöjet med att cykla till jobbet fram och åter vara förlorat.

Tænk sjælv
ratatosk skrev:
> Förövrigt, den där danska hojen som hör till
> den danska barnstolen, vad 17 är poängen med de
> där? Med så många rör kan de inte vara lätta,
> sittställningen är perfekt för mesta möjliga
> luftmotstånd. Varför?

Värdig framfart och ett annat lugnare sätt att hoja. Fast den är rätt hopplös i motvind och ställer man sig upp så flexar det "relativt" mycket. Jag gillar dom skarpt, men skulle aldrig betala så mycket som dom kostar. Så kul är dom inte.

Hekla Cykel sålde några såna en gång i tiden. Det kan vara mitt minne som lurar mig, men jag kan svära på att dom som köpte dom hade Biggles-mustach. Oavsett kön alltså...

:)

Tænk sjælv
staine skrev:
...
> Denna sårbarhet innebær att alla cyklister som
> har en hjærna kan tænka ut att man gør bæst i
> att cykla på ett sætt som - inte i 1:a hand
> føljer reglerna utan i stællet maximerar chansen
> att øverleva.
...
> Tænk sjælv!...

Jag har ungefär samma inställning till detta.
Tar inte hänsyn till trafiklagar då jag cyklar utan gör konstant bedömningar av situationen allteftersom min tur fortskrider.
Nu bor jag visserligen i en stad med få poliser och det är kanske därför jag slipper trubbel. Jag tror också att det vore extremt svårt att få någon politiker att lyssna på detta argument.
Det är ungefär som med proffsboxningen som dom skulle illegalisera - alla politiker var fullständigt på det klara med att proffsboxning var skadligt och riskerna för skador alldeles för stora - tills en undersökning som visade raka motsatsen såg ljuset och politikerna fick se dumma ut.

Allt är alltså inte som det ser ut.

Det kan bli väldigt svårt att finna bevis för att ett "inga cykel-lagar"-system innebär färre skadetillfällen eftersom det väl inte prövats någonstans (med övriga trafiklagar som liknar sveriges)?

Tænk sjælv
bigmollo skrev:
> Jag tycker inte man ska följa några regler alls.
> Det funkar ju svinbra i u-länderna.

Vilka länder menar du, de som varit franska, tyska eller brittiska kolonier? När jag var i Tanzania för några år sedan så fanns det helt utmärkta cykelbanor i delar av Dar Es Salaam, I alla fall i förorterna. Det stora problemet för mig är vänstertrafiken - som är en rest av brittisk koloni - jag tittar hela tiden åt fel håll när jag ska över stora vägar osv.

Tænk sjælv
jens.w skrev:
> Nu bor jag visserligen i en stad med få poliser
> och det är kanske därför jag slipper trubbel.

Jag känner så många poliser här att oddsen är hyfsade :D

> Det är ungefär som med proffsboxningen som dom
> skulle illegalisera - alla politiker var
> fullständigt på det klara med att proffsboxning
> var skadligt och riskerna för skador alldeles
> för stora - tills en undersökning som visade
> raka motsatsen såg ljuset och politikerna fick se
> dumma ut.

Så proffsboxning är nån sorts hälsokur, alltså? ;)

> Allt är alltså inte som det ser ut.

Nä, speciellt inte för dom som är specialintresserade av något...

> Det kan bli väldigt svårt att finna bevis för
> att ett "inga cykel-lagar"-system innebär färre
> skadetillfällen eftersom det väl inte prövats
> någonstans (med övriga trafiklagar som liknar
> sveriges)?

Vi har ett pågående test här i Lysekil. Jens som går på amfetamin rätt tungt cyklar precis som han har lust. Ibland cyklar han t o m in på ICA-butiken. Den där metoden fungerar dock mest för att hans beteende sticker ut så mycket från mängden att andra aktar sig för honom. Skulle alla göra likadant blev det rutin och då hade det nog inte gått så bra i vissa fall.

Tænk sjælv
Erkänner att jag lyssnade med mindre än ett halvt öra, programmet var ju skit sen nämnde de en cykel o sen var det skit igen. lyssnar på radio enbart för att slippa höra skrikande barn och reklammeddelanden när jag handlar.
Till frågan: finns det en regel som säger att båda fötterna i marken vid stopplikt?

Tillbaka
Topp