Tågaröd MTB-spår (Östra Göinge / Hjärsås / Kristianstad)

• Trådstartare Trådstartare ALK
  • Start datum Start datum

ALK

Aktiv medlem
Eftersom jag inte hittar något om denna nyrenoverade pärla på happy tänkt jag att jag gör ett inlägg för att få det sökbart för spårsökaren. Spåret ligger cirka 30 minuter bil norr om Kristianstad.

MTB spåret är välmarkerade 10 km med blandning av fina single track i tät skog och grusvägar. Även 3 km rundan var fin att cykla. Sen kan man avsluta med en genomkörare i ett suveränt utomhusgym.

http://www7.idrottonline.se/FKGoingarna-Orientering/Foreningen/FriluftsanlaggningeniTagarod/

http://www.skanskan.se/article/2014.../folkfest-nar-anlaggningen-i-tagarod-invigdes

Bilagor

• tågaröd.jpg
    tågaröd.jpg
    97.6 KB · Besök: 301
  • photo1.jpg
    photo1.jpg
    119.9 KB · Besök: 177
  • photo2.jpg
    photo2.jpg
    121.1 KB · Besök: 125
  • photo4.jpg
    photo4.jpg
    143 KB · Besök: 120
  • photo3.jpg
    photo3.jpg
    116 KB · Besök: 135
  • photo5.jpg
    photo5.jpg
    127 KB · Besök: 139
Kan man få en utvärdering av slingan sen, svårighetsgrad och liknande. Har letat lite slött efter den på karta och nätet men inte hittat den..

Svårighetsgrad relativt låg. Inte många höjdmeter. Lite stök på något ställe. Mest rätt flowigt som jag minns det.

Jag var där senast förra sommaren, då var det ganska igenväxt första kilometern.

För karta se turtips här på happy.

Körde den ett par gånger förra våren/sommaren och det var en helt okej runda.
Inte jätte mycket stök utan mer lagom skönt tempo.

Den är inte så jätteteknisk, man kan hålla ett ganska högt tempo hela slingan igenom om man orkar. Är själv en utav de som är med och har ansvar för just MTB-slingan inom föreningen så är öppen för förslag till förändringar till slingan om folk anser det behövs!

Peebee sa:
Har inte testat tågaröd men riktigt fin cykling teknisk med mnga höjdmeter finns det gott om norr om krstd. Tydliga utmärkta stigar finns det gott om på ryssberget sen är Ekestad, Arkelstorp pärlor men kräver lokalkännedom. Långa slingan i lerjevallen är också kul om man kan finna sig i att köra loopar. Söder om krstd finns bockeboda och stackedala plus xc stigarna mellan Åhus och Yngsjö.

Om du har tar jag gärna gpx filer på dom rundorna. Bor söder om Yngsjö och mina svärföräldrar bor i närheten av arkelstorp.

Fick rullat den idag till slut. Hade vägarna förbi och cykeln var med.

Välskyltat och lätt att hitta. Jag förväntade mig mer stig men det var fint ändå.

DSC_0041.JPG

Jag & två polare var där idag & testade slingan, vi tyckte allihop att den var riktigt kul så det lär bli fler gånger där!

IMG_8043.JPG
IMG_8044.JPG

Tillbaka
Topp