Tajt mellan ram och däck på Anthem?

Surfaren

Ny medlem
Har haft min Giant Anthem ett år nu men det är inte förrän jag bytte till RR 2.25 jag märkte hur jäkla tajt det är mellan däck och det där lilla staget på baksvingen. Pumpar man upp däcket över 3,5 bar går det emot. Nu kör man ju betydligt lägre tryck men ändå. Är det fler som har tänkt på detta eller är det kanske mitt stag som böjt sig?

Låter skumt. Så tight ska det väl inte vara. Är hjulet centrerat då? Slår det bara i på ena sidan eller på båda sidorna?

Det är det där lilla staget på vänster sida som är problemet. Men som sagt, kör man 2-2,5 bar är det inga problem. Skulle bara höra så det inte är nåt fel...

Låter skumt. Med tanke på hur vanliga Anthem och RR är här på happy borde du kunna få ett vettigt svar. Dock ej av mig...

Har också en anthem och upplever precis som du att det är väldigt tajt. Dock inga problem med pythondäcken som satt på och inte heller nu med NN 2.1. Däremot skulle jag nog inte ta 2,25. Framför allt inte om det skulle vara lerigt. Är nog svårt att göra något åt.

Tror att man tyvärr får inse att Anthem är en tävlingshoj och där förväntar sig nog inte Giant att man slänger på 2,25". Personligen går jag väldigt sällan över 2,1" men förstår att vissa blir besvikna...

Jag har alltid kört med 2.25". Till en början med Nobby Nic 2.25" UST vilka är en smula bredare än icke UST-varianten. Givetvis har jag nött en del på staget, men några större problem har det inte varit. Nu kör jag även med Racing Ralph 2.25" (icke UST) utan problem. Fram kör jag med 2.25" eller 2.35", men där är det ju bara gaffeln som sätter begränsningen.

Har kört med 2-3 bars tryck utan problem. Har väl pumpat upp däcket någon gång till 3.5 bar, men jag har nog inte kört med så pass högt tryck någon längre bit.

Kolla som sagt att däcket sitter rakt, att hjulet är centrerat och du inte använder dig av en slang som är lagad så pass mycket att däcket "vobblar" på grund av att slangen inte längre är jämntjock.

Har förvisso bara kört med min Anthem sedan Lida Loop, men efter lerbadet i Eksjö förra helgen kan jag nog säga att RR 2.25 och Anthem funkar bra ihop. Oroa er mindre över hur det ser ut hemma med för högt tryck och se hur det funkar på riktigt istället ;-)

Det finns de som kör NN 2.4:or på Anthem. Man får då nöja sig med under 2 bar för att det ska funka.

Själv kör jag NN 2.25 på min Anthem och det är inga som helst problem. Jag åker på strax under 2 bar i dem däcken.

/E

Tillbaka
Topp