Takhållare från Biltema

ajajkapten

Aktiv medlem
Takhållare från Biltema
Har precis börjat cykla igen efter några års uppehåll och bilen som jag kör runt i för tillfället saknar dragkrok.
Jag har dock ett takräcke så jag tänkte transportera cykeln på taket. Har kikat lite på Biltemas cykelhållare, den något dyrare i aluminium.

http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Lasta-och-Dra/Lasthallare/Cykelhallare-2000030017/

Det skiljer ju en del i pris mot exempelvis Thule, är Biltemas hållare rena skräpet?
Har någon testat och kan rekommendera den?

Takhållare från Biltema
Dom funkar. När dom väl sitter på så är det okej tycker jag. Men att montera på och av är MYCKET omständligare än Thule. På grund av att jag fått två sådana där räcken så lyfter jag av hela räcket istället för att skruva loss dom... Jag har två olika Thule-räcken att jämföra med och skulle varje dag i veckan lägga lite mer för en Thule.

Takhållare från Biltema
Jag har testat.

Men jag vill inte rekommendera Biltemas. Kör idag med Thule. Så mycket enklare att montera och känns mycket stabilare.

Dessutom mycket tystare!

Takhållare från Biltema
Som nämnts tidigare, så är Biltemas variant besvärligare att montera (inte svårt, men mer tids- och armkrävande). Väl på plats står cyklarna tryggt och säkert. Jag har kört med båda varianterna en hel del genom åren, och litar fullt på båda.

Takhållare från Biltema
ajajkapten sa:
Tack för svar! Kanske blir Thule ändå.
Vad är det för skillnad på freeride och proride modellen?

känns ju som när det gäller dyr hoj på taket vill man att sakerna håller kvalide, o thule är absolut värt det. Mina 20 år gamla thule funkar som nya även efter typ 20 år, så kvalitet är det inget fel på.Så ja, det är värt de extra pengarna.

angående freeride och proride så skulle jag säga att den senare är enklare att montera upp hojen på, dessutom svårare att snabbt få ur hojen ur när det inte är tänkt att man ska ta ur hojen, om man tänker stöldrisk, om vi pratar proride 598 alltså (notera att det INTE innebär att man ska lämna hojen utan uppsyn i det stället heller, för det går fortfarande att sno, men är i alla fall LITE svårare).

Takhållare från Biltema
Finns en gammal tråd om just Biltema och cykelräcket/hållaren. Sammanfattning: funkar utmärkt. Har själv kört 150 mil autobahn med racern på taket mha Biltema.

Takhållare från Biltema
Det blev Biltemas hållare och har nu kört drygt 100 mil med den. Är jag nöjd med valet? Nja..
Väldigt bökig att montera (vilket inte var någon överraskning). Det största problemet är att "Rännan" som hjulen ska stå i är för smal för att min mtbs 2.2" däck ska få plats ordentligt. Detta resulterar i att cykeln lutar när den sitter fast i hållaren. Den är också mer ranglig än vad jag känner mig bekväm med.

Hur är det med Thules hållare, måste jag ha ett specifikt Thule takräcke? Jag har i dagsläget ett originalräcke till min bil med vanliga fyrkantsprofiler. Funkar Thules hållare på detta?

Takhållare från Biltema
ajajkapten sa:
Det blev Biltemas hållare och har nu kört drygt 100 mil med den. Är jag nöjd med valet? Nja..
Väldigt bökig att montera (vilket inte var någon överraskning). Det största problemet är att "Rännan" som hjulen ska stå i är för smal för att min mtbs 2.2" däck ska få plats ordentligt. Detta resulterar i att cykeln lutar när den sitter fast i hållaren. Den är också mer ranglig än vad jag känner mig bekväm med.

Hur är det med Thules hållare, måste jag ha ett specifikt Thule takräcke? Jag har i dagsläget ett originalräcke till min bil med vanliga fyrkantsprofiler. Funkar Thules hållare på detta?

598 kommer med hållare för aero räcke, alltså t-bult. Men kitt för fyrkantsprofil ä inte så dyrt att köpa till.

Takhållare från Biltema
Jensen sa:
ajajkapten sa:

598 kommer med hållare för aero räcke, alltså t-bult. Men kitt för fyrkantsprofil ä inte så dyrt att köpa till.

Tack! Hittade vad jag sökte på Thules hemsida ?

Köp & Sälj

Tillbaka
Topp