Takmontering kolfibergaffel

Lamborn

Ny medlem
Hej,

Vill passa på att presentera mig som ny medlem i detta minst sagt innehållsrika forum. Jag har Göteborg som bas, men hittas om sommaren också i nordöstra Dalarna. Jag kör XC och har nyligen också gett mig på att testa lvg.

Har precis införskaffat en takmonterad cykelhållare med gaffelmontering för att enklare kunna ta med hojen till Dalarna. Läste till min stora förvåning i bruksen till denna att man inte skall hänga dit cykel med kolfibergaffel.... Kan detta verkligen vara riktigt? Det finns väl knappt en racer utan kolfibergaffel att få tag på idag? Någon har säkert erfarenhet av detta. Kanske bara en "friskrivningsnot" från tillverkaren?

Ha en bra Midsommar!
/Magnus

Kan inte se något problem alls med at sätta dit en kolfiber gaffel. Är takhållaren en model där du spänner fast gaffel med din snabbspännare?

Om inte kolfibergaffeln skulle hålla för att sitta på en cykelhållare, så skulle inte jag lita på att den kan hålla i mitt hjul när jag cyklar, jag tror att belastningen borde vara mycket högre då.
Det låter som en töntig friskrivning, jag känner många som kör så.

Det blir iofs helt andra vibrationer på ett takställ och det uppstår andra typer av vridmoment som gaffeln normalt inte utsätts för.

mitt tips är att kolla med tillverkaren av gaffeln istället. De har nog betydligt bättre koll.

Tack för svaren! Jag kör på! Den modell jag har är en Volvo original till V50. Tror det är Thule som tillverkar dem. Förutom kolfiberfriskrivningen är den enkel att hantera och passar för alla typer av gafflar, även med skivbroms.

/Magnus

Själv skulle jag nog rekomendera en variant av takräcke som man inte tar av hjulen för. Jag tycker altid att det ser ohälsosamt ut med cyklar som sitter fast i gaffeln som står och svajar på ett biltak.

rikard skrev:
-------------------------------------------------------
> Själv skulle jag nog rekomendera en variant av
> takräcke som man inte tar av hjulen för. Jag
> tycker altid att det ser ohälsosamt ut med cyklar
> som sitter fast i gaffeln som står och svajar på
> ett biltak.

Tänk jag har det precis tvärt om, ju mindre vindmotstånd ju bättre.

rikard skrev:
> Det blir iofs helt andra vibrationer på ett
> takställ och det uppstår andra typer av
> vridmoment som gaffeln normalt inte utsätts för.

Jo, nu när jag tänker efter, (jag gör inte det så ofta) så kanske du har rätt.

När hojen står i hållaren och man t.ex. svänger kraftigt med bilen så blir det en dragande belastning i ena öglan, inget som händer när man cyklar. det är kanske så att ögelinfästningen inte är dimensionerad för detta.

Du har helt rätt, man bör nog kolla med gaffeltillverkaren.

Välkommen till forumet, Lamborn! :-)

Jag har införskaffat en hållare till bakluckan istället. Enda problemet är att skylten inte syns och att det är svårt att ta sig in i bilen när cyklarna hänger ivägen. Annars är jag hypernöjd ur förbrukningssynpunkt och säkerhetssynpunkt.

Tack Johan S,

Köpet är dock redan klart för min del, monterad och klar så jag får klara mig med den... Det skall nog inte vara några problem. Får köra lugnt...
/Magnus

rikard skrev:
> mitt tips är att kolla med tillverkaren av
> gaffeln istället. De har nog betydligt bättre
> koll.
I manubruxen till en av mina cyklar står det att man inte skall sätta gaffeln i ett ställ.

rikard skrev:
> Själv skulle jag nog rekomendera en variant av
> takräcke som man inte tar av hjulen för. Jag
> tycker altid att det ser ohälsosamt ut med cyklar
> som sitter fast i gaffeln som står och svajar på
> ett biltak.

ja o så slutar det som det står i annan tråd här på happy, att man klämemr sönder diagonalröret istället, tror inte röret där heller är gjort för de belastningar det utsäts för där, högt tryck i sidled på relativt liten ytan.

va ja vill ha sagt att alla ställ har sina nackdelar.

i detta fall tror ja texten från thule är ett sätt att friskriva sig OM nått händer,riktigt lätta kolfiber gafflar kan säkert vara lite känsligare, inte så att de behöver gå av, absolut inte, bara att risken lixom ä större än med en tyngre gaffel.

har kört med sådant ställ i säkert 10 år, både med mtb och racer, vet riktigt många som kört med sådant ställ minst lika länge om inte längre, o inga har haft nå problem relaterade till infästningen, därmot vet ja ju folk som kört sönder cyklarna när de står på taket, men det beror väll mer på att de försökt åka in i lågt bilgarage med cykeln kvar på taket,eller som mig, in på färjas bildäck när de fällt ner övre bilvåningen (i normala fall har de bara ett plan för bilar, men ibland fäller de ner en våning till, vilket ja inte märkte förän det va för sent :D)

Jensen skrev:
> ja o så slutar det som det står i annan tråd
> här på happy, att man klämemr sönder
> diagonalröret istället,

Hihi, det var jag. Faan vad dum jag kände mej....

Detta har diskuiteras tidigare otaliga gånger men jag försöker än en gång av välvilja. Man behöver inte ta i för kung och fosterland när man fäster i diagonalröret. dessutom har Rikard rätt om belastningen på gaffeln. Det är bättre för gaffeln att färdas med framhjulet på. Baserat på detta rekommenderar jag ställ med fäste på diagonalröret där man behåller hjulen på. Därmed säger jag inte att gaffeln måste gå sönder om man använder en där man fäster i gaffeln MEN risken är större.

Än en gång - dra med förstånd när du fäster i diagonalröret så går det utmärkt.

Lycka till hur du än väljer!!

Stewe skrev:
> Jensen skrev:
> > ja o så slutar det som det står i annan tråd
> > här på happy, att man klämemr sönder
> > diagonalröret istället,
>
>
> Hihi, det var jag. Faan vad dum jag kände mej....

tycker inte du ska känna dig dum, sådant som händer, o det är ju lite av sådanna problem jag försökt nämna i tidigare trådar om takställ, men som tydligen inte skulle finnas nå risk för :D

cerberos: så diagonalröret är gjort för att lastas i sidled o längsled genom att en klämma trycker på röret? för det blir ju laster/kraft mellan klämman o ramen när man svänger, bromsar osv med bilen.

Johan S skrev:
> Välkommen till forumet, Lamborn! :-)
>
> Jag har införskaffat en hållare till bakluckan
> istället. Enda problemet är att skylten inte
> syns och att det är svårt att ta sig in i bilen
> när cyklarna hänger ivägen.

Plus att man, åtminstone om man är känslig för sånt, bör vara både försiktig och noggrann så att man inte skadar lacken på ramen.

Vi har varit här förr Jensen, jag anade att det svaret skulle komma ;)

Rörert är ordentligt överdimensionerat det tål detta alldeles utmärkt OM man drar med förnuft och man skall inte behöva känna sig dum om man råkat dra för hårt - även om det tyder på lite noja ;) inget illa ment - ok :)

Cykeln kommer att stå på däcken som dämpar av vibrationer till strukturen. Infästningen tillåter att hela cykeln rör sig något runt sin längsaxel - dvs det blir krafter och inga moment in. Fästet till diagonalröret är såpass vekt att det inte kommer att överföra speciellt mycket vibrationer. De krafter som angriper där tas upp alldeles utmärkt av strukturen.

En gaffel direkt i cyeklfästet leder in moment i gaffeln som normalt sett inte förekommer vid cykling. Dessutom tappar du dämpning från cykelns hjul.

Jag försökte vara väldigt tydlig ovan - cykeln kommer troligen inte ta skada oavsett vilken variant man använder MEN skall man utvärdera vad som är MINST skadligt OM man gör allting rätt när man monterar så är ett ställ där man INTE tar av framhjulet att föredra. OK? :)

Som kuriosa kan jag nämna att jag har båda varianterna själv. Trots korrekt montering så gick fästet som höll ena delen av framgaffeln rakt av när jag körde hem från en cykelrunda med cykeln på taket. Värt att nämnas i sammanhanget är att jag då körde en bil med rätt sportig chassisättning vilket såklart ledde till betydligt stötigare resa för stället än med en mer normal bil. Jag körde samtidigt med ett ställ med diagonalrör på och det gick utmärkt....

Nåväl jag ville inte skapa någon "diskussion" eller peka ut att någon gör fel utan bara försöka vara hjälpsam. Jag hoppas det framgår. :)

Edit: språk

Senast redigerad av en moderator:
jaha, men då lär ju skadeprocenten ändå vara rätt låg. har då inte läst eller hört mycket om problem me ställ som håller i gaffeln. som sagt kört med det i herrans massa år, likväl som massa vänenr gjort utan problem. så det kan ju inte vara ett SÅÅÅ stort problem.

Påstod jag inte heller om du läste, ville bara framhålla att Rikard faktiskt hade en poäng - ok?

Jag tycker att jag ansträngt mig för att hålla en trevlig ton jag tolkar din text som att du verkar lite irriterad?, jag vill inte vara otrevlig :) - Glad midsommar på dig!

Jag känner en viss noja mot att skruva fast min nya kolfiberram i diagonalröret och funderade därför på att köpa ett ställ där man fäster i gaffeln. Jag är mao fel ute. Mitt nuvarande ställ är iofs från Biltema

haha, är inte alls irriterad,var absolut inte menat så.

vill dock inte riktigt köpa att det är helt ofarligt för ramen med klämma, eller rättare sagt att det skulle vara så mycket bättre :D får i alla fall inte ihop det med den "praktiska erfarenheten" man fått genom åren av användande av takställ :D

Jocke skrev:
> Jag känner en viss noja mot att skruva fast min
> nya kolfiberram i diagonalröret och funderade
> därför på att köpa ett ställ där man fäster
> i gaffeln. Jag är mao fel ute. Mitt nuvarande
> ställ är iofs från Biltema

hehe, samma känsla som mig då :D

Har bara erfarenheter av hållare där man klämmer runt diagonalröret. Brukar inte dra speciellt hårt och använder en strumpa eller en disktrasa mellan röret och klämman för att skydda mot repor.
Fungerar utmärkt för mig! =)

Jensen skrev:

>haha, är inte alls irriterad,var absolut inte menat så.

Bra skönt ville bara kolla :D

Jag tror vi får får komma överrens om att ha olika åsikter här helt enkelt Jensen vilket såklart förvirrar alla stackare som funderar på detta :)

Jag har lagt fram min argument som jag tror på mer gör jag inte :D Sedan är det upp till var och en att anamma olika uppfattningar.. :)

Hur som haver använder ni fäste mot diagonalröret - det räcker att det tar emot och känns någorlunda stabilt dra INTE med "mycket" kraft. Även om de flesta rör håller för det så sitter inte cykeln speciellt mycket säkrare med det "extra åtrdagningsmomnetet".

Lycka till

Lägger mig i lite.

Har samma problem här...
Så jag kollade med Thule eller rättare sagt KG Knutsson som hand om kundtjänsten.
Problemet är att man drar åt aldeles för hårt när man sätter fast hojen, och då finns risken att man klämmer sönder kolfibret. Annars fanns det ingen anledning till att man inte kunde ha den till kolfiber.

Han sa typ att det var någon kund som hade råkat ut för detta och därför var de tvugna att inte rekomendera den sort av hållare för kolfibergafflar.

Jag chansar och sätta fast den löst (återkommer om det skiter sig :-) ).

/Harald

Det är därför vi Dinosaurier alltid använder en rem som spänner ned styrstammen mot gaffel/takhållare.

Den stabiliserar hela ekipaget!

Skulle snabbkopplingen släppa stannar cykeln kvar på grund av "Hängsle o livrem".

Senast redigerad av en moderator:
Miss Lycka: Det verkar som ditt tangentbord är trasigt. Dels verkar det skriva versaler lite nu och då fast det inte är meningen och dels verkar det skriva ut två EOL (CR+LF) när det bara ska skriva ut ett. Jag har ett par tangentbord hemma; du kan få ett eller två om du behöver något i reserv. PM:a bara adress så skickar jag mot att du betalar porto.

De allra flesta kolfibergafflar har dropouts i aluminium. Dessutom är det svårt att tro att Thules snabbkoppling är så pass mycket starkare än XTR eller Dura-Ace.

Visst har jag läst om kolfibergafflar som har haft dropoutsen urdragit från gaffeln när det var monterad på biltaket, men det var inte samma som att få den krossad. Förslaget som Miss Lycka kom med om att alltid använda en rem hjälpar med att undvika dragande krafter där - mycket bra förslag!

Daner: Det kommer bara bra förslag från mig. . . .

Detta är ett gammalt knep för att inte få gropar i styrlagerna när cyklarna hänger i gafflarna på klubbussen.

Miss Lycka skrev:
> Daner: Det kommer bara bra förslag från mig. . .
> .

LOL :D:D:D

Tillbaka
Topp